Citat:
...och så hade det kunnat vara på riktigt, om de hade varit fattiga och bott i Bulgarien. Men inte i Sverige - här finns så mycket hjälp att få. Personliga assistenter, korttidshem för avlastning, vårdbidrag om en förälder stannar hemma...
Det handlade nog i så fall om, att de inte kunde se någon mening i ett liv som inte flöt ovanpå nästan alla andras, som de jämförde sig med. Sådana reaktioner har jag för övrigt sett i min IRL-bekantskapskrets. Människor som utan problem har kunnat pricka av alla punkterna på listan dittills (kommit in på och ut ifrån prestigeutbildning, landat fin-jobb, inköpt hus), blir helt chockade och förtvivlade när de inser att de inte kommer att kunna få nästa sak på listan. T.ex. gemensamma biologiska barn. De har inga coping-mekanismer, för de har haft det för bra.
Det handlade nog i så fall om, att de inte kunde se någon mening i ett liv som inte flöt ovanpå nästan alla andras, som de jämförde sig med. Sådana reaktioner har jag för övrigt sett i min IRL-bekantskapskrets. Människor som utan problem har kunnat pricka av alla punkterna på listan dittills (kommit in på och ut ifrån prestigeutbildning, landat fin-jobb, inköpt hus), blir helt chockade och förtvivlade när de inser att de inte kommer att kunna få nästa sak på listan. T.ex. gemensamma biologiska barn. De har inga coping-mekanismer, för de har haft det för bra.
Att ni orkar. Ni kommer aldrig fram till varför om ni inte kan ha lite empati om varför. Agnes blev sjukare och sjukare i sin ME och när även Moa blev sjuk orka inte mamman mer och fick med sig pappan i fallet. Han hade inte ansökt om att bli professor om han hade bestämt sig. Oskar var en "toffel"
De hade fått hjälp med skolan. då de även hade vilorum på skolorna men de klarade inte av att vara i skolan och fick hemskolning av lärare. I mina ögon gjorde föräldrarna allt för sina barn skulle klara skolan. Just högstadiet vet jag att de var (är) tillmötesgjorda och gjorde vad de kunde för eleverna.
Sätt er in i deras situation med 2 barn som bara sover och har ont i hela kroppen och allt känns hopplöst och ingen botemedel mot ME. När de här barnen fick ME så var det inte en godkänd sjukdom i Skåne. Blev det senare eftersom folk fick upp ögonen på ME.
Detta hör inte ihop med föräldrarnas jobb mm. De bodde inte i de flotta husen utan i ett helt vanligt 70 tals hus som finns överallt i Skåne. Inget "rikt" område utan i ett helt vanligt område. i ett "billigt" hus i Bjärred.
Ha det gött. Trodde inte denna tråd var aktuell längre men...