2023-04-22, 12:31
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Förhörsledaren hade nämligen väldigt mjuk röst. Det var andra bullar med JJ.
Finns det några konkreta bevis på vad du påstår ovan eller är ditt syfte att
försöka att plantera något som ev. kan bidra till att en sk. trådsanning skapas?
Citera
2023-04-22, 12:38
Medlem
Opilus5500s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tezz-l
Rättsläkaren var med på liven av rättegången iallafall.

Jag såg igår att det fanns flera avsnitt ifrån rättegången och jag har lyssnat genom de mesta på morgonen nu och rättsläkarens vittnesmål var mycket detaljerad. Hon berättar att det krävdes omfattande och långvarig tryckning på halsen och detta var inget som gjordes i några sekunder. Utifrån de hon kunde avläsa ifrån halsen olika punkter och blödningar och faser så var strypning långvarig inte som J version om att hon tryckte till lite granna

J har redan erkänt i princip att hon ströp T så hon kan se sig som skyldig och livstidsdömd redan nu! I majas fall saknas det bevisning om hon var med i badrummet under själva strypning men hennes stegräknare säger något annat när hon påstår att han hon låg sov? vilket inte finns någon vettig förklaring till ännu, troligen ännu en lögn kommer att sägas i nästa högre instance. Det är den omständigheten som gör att m kan få lägre straff än livstid. Men jag tänker själva skyddandet av J inblandning skyddar M medvetet då hon varken larmat eller sprungit till en granne för få hjälp. om T var sån nära vän till M som hon påstår då borde man springa be hjälp. Sedan berättar M att hon
är med och fraktar kroppen och hjälper till att dölja/förstöra kroppen med att låta J tända eld på den. Griftefrid av kroppen och dölja bevis för rättsapparaten skyddande av en mördare borde ändå var ganska högt i straffsatsen. Plus massa ljug både i polisförhör mot anhöriga och under rättegången.
Citera
2023-04-22, 12:38
Medlem
Det slår mig (igen) hur kolsvarta, uttryckslösa och helt tomma JJs ögon är på polisbilden och ansiktet är helt fritt från ansiktsuttryck. Påminner mig om en del personer jag träffat under livets gång, som inte var så trevliga.

Majas ögon syns däremot knappt, så dessa går inte bedöma.

Detta var bara ett litet passus.
Citera
2023-04-22, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
Är det bara jag som tycker det är skitjobbigt att lyssna på MH när hon pratar under rättegången?
Har lyssnat klart de förhören som finns ute och man hör ju att hon verkligen är efterbliven.

Håller med, rösten är seg som sirap.
Kanske hon inte talar så släpigt i normala fall?
Citera
2023-04-22, 12:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag tror också hon hade sagt sanningen om det gick till som J påstår. Utgår vi från att M var med, så var mordet betydligt brutalare vilket dom flesta redan förstår.
Jag tror också att om hon mycket väl hade kunnat sagt nåt till J om att de skulle ringa ambulans, om det hade verkat för Maja att Tove blev hastigt dålig av ett kort stryptag. J hade mycket väl kunnat säga nej, och en ambulans hade kanske inte blivit tillkallad. Men jag tror att Maja i så fall hade berättat om vad hon såg som en olycka och att hon ville ingripa och kalla på ambulans men att J inte ville.
Citera
2023-04-22, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag tror också att om hon mycket väl hade kunnat sagt nåt till J om att de skulle ringa ambulans, om det hade verkat för Maja att Tove blev hastigt dålig av ett kort stryptag. J hade mycket väl kunnat säga nej, och en ambulans hade kanske inte blivit tillkallad. Men jag tror att Maja i så fall hade berättat om vad hon såg som en olycka och att hon ville ingripa och kalla på ambulans men att J inte ville.

Precis! Eftersom rätten anser det bevisat att M deltog vid mordet, tycker jag det är rimligt att dra slutsatsen att det inte gick till som J påstår. Alltså ytterligare en omständighet som talar emot olycksteorin.
Citera
2023-04-22, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det slår mig (igen) hur kolsvarta, uttryckslösa och helt tomma JJs ögon är på polisbilden och ansiktet är helt fritt från ansiktsuttryck. Påminner mig om en del personer jag träffat under livets gång, som inte var så trevliga.

Majas ögon syns däremot knappt, så dessa går inte bedöma.

Detta var bara ett litet passus.

Du måste zooma in hennes vänstra öga. Finns en tes om att du där kan se den inre ondskan. Testa gärna själv (dagtid) för att se om ondskan stirrar tillbaks på dig.
Citera
2023-04-22, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
sysselsättningsplikt det känns ju som att det bara är ett namn... jag menar sitter man på livstid så inte fan skulle man göra något av de där sakerna va ska de mer straffa än med lixom om man vägrar?

Ja så är det ju på sätt o vis. Men vägrar man arbete etc så ligger man kanske lite sämre till för att tex beviljas lufthålspermissioner etc.

Och det underlättar väl inte heller vid ansökan om tidsbestämt straff?

Dessutom kanske det i längden blir tråkigt att bara ligga i cellen.
Citera
2023-04-22, 13:13
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
1.2 Clea vill att J ska få straffrabatt för att J hjälpt till i utredningen. Det finns skäl för J att ljuga om Ms inblandning.

Straffrabatten är en chimär.
Men om man leker med tanken att det finns en sådan (som det ju inte gör men ändå) - det gick ju inte så bra, eller hur?
Citera
2023-04-22, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justice.Hackerz
Imponerande hur Clea sitter och pressar M på att hon ljög i polisförhör och om hon har ljugit för nån mer, sina föräldrar osv..

Så sitter hon själv med en riktig lögnare som själv ljugit i veckor på ett grymt okänsligt sätt.

Hör hon inte hur patetiskt det låter?

Du kanske borde se lite mer till "vad en advokats uppgift är" än "vad som är moraliskt korrekt"...

En advokat skall tillvarata sin klients intressen, och ingen annans. Detta betyder att Clea Sangborn med nit och omsorg skall tillvarata J:s rätt och utefter hennes inställning/berättelse. Finns det då motstridiga omständigheter i det M påstår, som är till nackdel för hennes klient, så är det självklart att Clea Sangborn skall konfrontera M med detta och försöka slå hål på det hon säger. Vad sedan J har sagt eller "ljugit om" har inte med saken att göra!
Citera
2023-04-22, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Du kanske borde se lite mer till "vad en advokats uppgift är" än "vad som är moraliskt korrekt"...

En advokat skall tillvarata sin klients intressen, och ingen annans. Detta betyder att Clea Sangborn med nit och omsorg skall tillvarata J:s rätt och utefter hennes inställning/berättelse. Finns det då motstridiga omständigheter i det M påstår, som är till nackdel för hennes klient, så är det självklart att Clea Sangborn skall konfrontera M med detta och försöka slå hål på det hon säger. Vad sedan J har sagt eller "ljugit om" har inte med saken att göra!

Jag vet vad en advokat gör. 😁 Förmodligen mer än dig såvida du inte studerat det dem senaste 3 åren.
Det var inte det jag precisera.
Citera
2023-04-22, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Nej, bilen hämtade JJ efter att hon kört bort cykeln. Grannen säger inget om nån bil på uppfarten, och MHs telefon har inte rört sig från lägenheten.
Fanns det inte så att man kunde köra upp bilen mot baksidan / sidan av huset där källaruppgången är ? Den sidan kanske inte syns från framsidan / parkeringen / grannens fönster .
Fast enligt dem och hölsoappen ska de inte ha tagit den vägen .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in