2023-04-22, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Jag har inte varit sysslolös. På minst en kritisk punkt måste redovisningen av stegräkningen uppdateras för att det ska bli ”rättssäkert”. Har blivit lite tokigt i protokollet.

Finns en rad andra grejer som bör utredas vidare med mobiler kopplat till lgh och början av skogsrundan.
Behöver kanske inte betyda ändrad dom men en mer rättvis dom.
Jag brukar vara bjussig med ”data” men vill inte sabba nåt i förväg här. Men utreder de ett par saker till så kommer de nog närmare sanningen. De har slarvat.

Tingsrättsdomen är vad den är. Viktigt det blir rättvist i hovrätten nu.

Tingsrätten har ju att döma på dom bevis som läggs fram - vad jag sett har försvaret inte kallat nån expert på mobilappar som motsagt åklagarens tekniska bevisning.

Edit: det finns såklart inget "rättsosäkert" med att försvaret är usla på sitt jobb. Har åklagaren lagt fram bevis man tror går att knäcka med annan bevisning så är det deras jobb att plocka fram det. Rätten kan inte agera experter.
Senast redigerad av .-.-.-. 2023-04-22 kl. 11:46.
Citera
2023-04-22, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Nej, bilen hämtade JJ efter att hon kört bort cykeln. Grannen säger inget om nån bil på uppfarten, och MHs telefon har inte rört sig från lägenheten.

När var det som JJ körde bort cykeln? Före eller efter bortfraktandet av liket?

OM det nu var MH som hämtade bilen behövde hon ju inte parkera den på uppfarten, kanske utanför källardörren? MH.s telefon var (om det nu kan vara som jag funderar på) så klart inte med från lägenheten.

Tillägg: Telefoner behöver inte vara med i varje steg någon tar, framförallt inte i en lägenhet. Jag tänker att i en lägenhet så är det inte helt främmande att telefonen ligger still. Alltså alla dessa minuter hit och dit inte är något avgörande. Det mesta är uppskattningar... förutom tiden TT.s telefon/grannes telefon vid resan till matstället.
Citera
2023-04-22, 12:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Jag har inte varit sysslolös. På minst en kritisk punkt måste redovisningen av stegräkningen uppdateras för att det ska bli ”rättssäkert”. Har blivit lite tokigt i protokollet.

Finns en rad andra grejer som bör utredas vidare med mobiler kopplat till lgh och början av skogsrundan.
Behöver kanske inte betyda ändrad dom men en mer rättvis dom.
Jag brukar vara bjussig med ”data” men vill inte sabba nåt i förväg här. Men utreder de ett par saker till så kommer de nog närmare sanningen. De har slarvat.

Tingsrättsdomen är vad den är. Viktigt det blir rättvist i hovrätten nu.

Ja, det viktigaste är ju att man kommer så nära sanninge som man kan.

Jag trodde nog att man varit ytterst noggrann, då NOA var inkopplad tidigt, och att man hade mycket fakta på bordet eftersom man ansåg att utredningen var klar ovanligt snabbt. I stor väntade ma ju på det slutgiltiga obduktionsresultatet en längre tid.

Jag hoppas på att man kan komma närmare en sanning än vad vi sett nu, även om det förstås aldrig kommer att gå att bevisa exakt allt.
Citera
2023-04-22, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Då är hon kanske inte så oskyldig.

En sak är säkert.

...Tove var ingen duvunge skall ni veta. Hennes kursare i läkarutbildningen i Linköping kan intyga det.
Blev hon inte ombedd att ta en time out från utbildningen?
Citera
2023-04-22, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubenberg
En sak är säkert.

...Tove var ingen duvunge skall ni veta. Hennes kursare i läkarutbildningen i Linköping kan intyga det.

De uppgifter som vi har här är att hon själv ville ta ett studieuppehåll då hon inte visste om läkarutbildningen var rätt för henne.
Har du något och om du har belägg för det, skriv det här… det är onödigt att basunera ut blårök.
Citera
2023-04-22, 12:15
Medlem
Citat:
En sak är säkert.

Källa på det tack.

Vem ombedde Tove att göra ett uppehåll?
Citera
2023-04-22, 12:19
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Kom på en fråga till dig. Om det gick till såsom J beskrivit. Att allt var över på 10 sek och det var en olyckshändelse. Tror du M hade sagt sanningen då?
Jag ser det som troligt ja, OM hon inte själv deltog.
Men om hon höll Ts händer och såg T dra sitt sista andetag tvivlar jag av flera anledningar, främst för att förneka skuld men även att förneka hela händelsen.
Citera
2023-04-22, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Tingsrätten har ju att döma på dom bevis som läggs fram - vad jag sett har försvaret inte kallat nån expert på mobilappar som motsagt åklagarens tekniska bevisning.

Edit: det finns såklart inget "rättsosäkert" med att försvaret är usla på sitt jobb. Har åklagaren lagt fram bevis man tror går att knäcka med annan bevisning så är det deras jobb att plocka fram det. Rätten kan inte agera experter.

För att kalla in en expert så måste man ha gjort en iakttagelse om att nåt är galet i bevisningen. Typ som S*angborn reagerar på rättsmedicinen även om argumentet kring AI är lite luddigt. Nu vet ”domarna” knappt vad AI är så argumentet faller ju ändå på det i rätten…

Hade inte varit fel att kalla en expert på ”mobiltelefoner” i rätten.
Stor chans då dock att det rör sig från bortom rimligt tvivel till en hel del tvivel om rätt frågor ställs i sammanhanget omedelbarhetsprincipen. Kan inte utveckla det nu men det kommer ge sig sen.

Inför åtalet hade varken åklagare, försvar, poliser, analytiker eller IT-forensiker koll fullt ut vad som saknades i ”kartläggningen av de misstänktas (och Toves) rörelsemönster”. Vi får se hur det urartar sig här framåt.
Citera
2023-04-22, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag ser det som troligt ja, OM hon inte själv deltog.
Men om hon höll Ts händer och såg T dra sitt sista andetag tvivlar jag av flera anledningar, främst för att förneka skuld men även att förneka hela händelsen.

Jag tror också hon hade sagt sanningen om det gick till som J påstår. Utgår vi från att M var med, så var mordet betydligt brutalare vilket dom flesta redan förstår.
Citera
2023-04-22, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack!
Jag har ett ine motstånd til det där med det it- tekniska, men det är ju så oerhört viktiga detaljer.

Det där med start 100 steg, är intressant, men det kräver att jag fåt säta mig in i det. Stämmer det verkligen med hur mina steg registraras? Tycker inte det vi första anblicken.

Ett problem är ju att Toves mobil inte har hittats, vilket gör att man inte kan uläsa något från appen (om jag fattat det rätt??)

Däremot såg jag att man kunnat idenifierat rörelse 02:45 från den, vilket för mig låter som att det är Toves mobil, eftersom Johannas visar på rörelse efter det.

Jag ser nu när jag öppnar FUP med annan läsare att det går att utläsa tiderna från skärmdumparna och att det inte finns något mer intressant där.

T hade en Samsung-telefon och man har access till Ts Google-konto där platsinformation sparats. I Samsung Health som är motsvarande Hälsa-app loggar man in med sitt Samsung-konto. Har T använt sig av den appen eller om den sparar data oavsett så kan det finnas mer precis aktivitetsdata där. Här undrar jag om man provat att logga in på Samsung-kontot med samma användarnamn och lösenord som till Google. Annars behöver man hitta telefonen.

02:47 Börjar bilresan. Vet inte om det går att säga något om Ts telefons rörelser minuterna innan.

Enligt J stoppade hon Ts telefon i en påse. J hade inte heller med sig sin egna telefon.

J: Eh, telefonen, jag vet inte, jag vet att den stoppade den i en plastpåse. Eh, jag vet faktiskt
inte varför. Jag hade inte så många naturliga förklaringar till något liksom och sen så tog jag
på min jacka tror jag och stoppade mobilen i jackfickan och tänkte väl att jag skulle slänga
den någon annanstans. Och nycklarna stoppade jag också i jackfickan, min jackficka och sen
så bara tog jag ett par skor. Jag sa till Maja att jag skulle gå ner och cykla bort cykeln och jag
tror att jag sa att jag skulle hämta bilen då också för jag behövde ju få fram bilen och
transportera bort Tove med bil då. Eh, så och då gick jag ner och tänkte göra det men då
träffade jag på grannen så då och sen gick jag upp och hämtade min mobil och sen åkte vi till,
ja till Mc Donald´s istället och så där och ja i samband med det så hämtade jag också
plastpåsen med vinet då, eh, i Toves cykelkorg när vi gick förbi och ja sen var vi tillbaka och
då gick jag upp med maten så och Maja åt då i vardagsrummet.

EDIT: Ser nu att det går att koppla sitt Google-konto till Samsung Health. Om det skett kanske det går att få ut rörelseaktiviteter den vägen.
Senast redigerad av Kriminallen 2023-04-22 kl. 12:37.
Citera
2023-04-22, 12:26
Medlem
Citat:
En sak är säkert.

Jag fick intrycket av Tove som en ganska osympatisk person när jag läste FUP. Genom intervjuerna med hennes familj och bekanta då, inte Js sjuka rants. Hon kanske var en trasig tjej och det märktes, men hon var ingenstans i närheten av det psycho J är och inget hon gjorde eller en trist personlighet kan någonsin rättfärdiga att bli utsatt för våld.
Citera
2023-04-22, 12:30
Medlem
Citat:
En sak är säkert.

Vad spelar det för roll om hon inte var en duvunge?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in