2023-04-22, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tezz-l
De har ju iofs inte heller direkt några andra utgifter än kiosken , billig anstaltsfrisör o sedan lunch vid permission .

Precis. Dina pengar gör knappt nån nytta i fängelse eftersom du bara kan köpa lite godis och tidningar typ.

Jag tror att J kommer ställa till med problem där inne. Små grejer kan bli jättestora för dom intagna, då dom inte får så mycket stimulans. J gillar när det händer saker och drar sig inte från att skapa konflikter. Där inne finns redan en hierarki och alla är betydligt äldre och mer garvade än vad J är.
Citera
2023-04-22, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Usch ja, vad T känt gått igenom går inte ens att föreställa sig.
Sparkarna tycker jag dock fortfarande hänger i luften och skulle kunna förklaras på mer än ett sätt.

Ja där ljuger ju Maja som en häst travar, bor själv i en väldigt lyhörd lägenhet, och om du inte spelar musik på väldigt hög volym så hör du lätt om någon sparkar i väggen och för ett liv. Hör grannarna de, så hör även du om du är i samma lägenhet. Sen tror jag även på Johannas berättelse om att Maja höll fast Toves armar. Sen kan hon givetvis ha lagt sig i sängen ibland men absolut inte sovit.

De är det som är nackdelen men den där "nya" förmånen att du kan få rabatt på ditt straff om du berättar hur allt ligger till. Om man tar detta fallet så kan du i princip ljuga dig fri, den är säkert jättebra när de kommer till gängkriminaliteten där förtroendet för polisen är på noll. Men i dessa fall som detta kan man kasta den andra under bussen och komma undan ganska lindrigt som Maja gör med Johanna, hon kastar henne totalt under bussen för egen vinning
Senast redigerad av DeVaLaGott88 2023-04-22 kl. 11:19.
Citera
2023-04-22, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SistPaBollen
Men att klara flera veckors förhör utan att berätta vad som hänt o var tove var gömd gick bra...
Förhörsledaren hade nämligen väldigt mjuk röst. Det var andra bullar med JJ.
Citera
2023-04-22, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Åh, där är du äntligen!!!

Jag välkomnar allt som leder till att man kommer närmare sanningen och en rättvis lösning!

Har du läst domen? Ser fram emot dina synpunkter. I tråden verkar det vara konsensus att domen är bra och verkligen rättvis. Jag och några till kör på i motvind i den åsiktskorridoren. Det viner i öronen och håret står som spjut från huvudet.

Nu vet jag inte hur mycket du har hängt med i FUP och särskilt det rättsmecicinska vittnesmålet, men jag vet iaf att en del av vittnesmålen ligger ut på YT. Länkarna kanske finns i trådstarten ?

Jag häpnar över hur summariskt man dra slutsatser utifrån icke motiverade antaganden. På detta bygger man nästa slutsats. Mardrömsdom med tanke på det stora allvaret att det handlar om mord och livstidsdomar.

Jag välkomnar ALLT som du kan bidra utredningen med, åklagare liksom försvar.

Jag hade nog hoppats på en mer uttömmande redovisning vad gäller det vi just snackat om; tjejernas och grannens mobildata.

Jag har inte varit sysslolös. På minst en kritisk punkt måste redovisningen av stegräkningen uppdateras för att det ska bli ”rättssäkert”. Har blivit lite tokigt i protokollet.

Finns en rad andra grejer som bör utredas vidare med mobiler kopplat till lgh och början av skogsrundan.
Behöver kanske inte betyda ändrad dom men en mer rättvis dom.
Jag brukar vara bjussig med ”data” men vill inte sabba nåt i förväg här. Men utreder de ett par saker till så kommer de nog närmare sanningen. De har slarvat.

Tingsrättsdomen är vad den är. Viktigt det blir rättvist i hovrätten nu.
Citera
2023-04-22, 11:17
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Förhörsledaren hade nämligen väldigt mjuk röst. Det var andra bullar med JJ.
Har du hört förhören själv, som FHL höll i förhörsrum?

Vart kan man ta del av dessa?
Citera
2023-04-22, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Vill bara kommentera Cleas uttalande om cherrypicking, att åklagaren väljer att tro på JJ när det handlar om MHs medhjälp och inte stryptid.

1. Anledningen till att JJs utsaga om MHs med verkan är trovärdig:
- Den ligger i linje med övrig bevisning (inga avvärjningsskador etc)
- JJ har inget uppenbart skäl att ljuga om det.

2. Anledningen till att JJs utsaga om stryptiden inte är trovärdig:
- Den går emot annan trovärdig information (rättsläkaren etc)
- JJ har uppenbart skäl att ljuga.

Detta förstod tingsrätten.

Så. Kan vi släppa detta om cherrypicking nu? Det är iskall logik det handlar om.

1.1 I linje med övrig bevisning som J redan kände till.

1.2 Clea vill att J ska få straffrabatt för att J hjälpt till i utredningen. Det finns skäl för J att ljuga om Ms inblandning.
Citera
2023-04-22, 11:25
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
1.1 I linje med övrig bevisning som J redan kände till.

1.2 Clea vill att J ska få straffrabatt för att J hjälpt till i utredningen. Det finns skäl för J att ljuga om Ms inblandning.
Eller kanske inte.

Om jag inte missminner mig så sa åklagaren vid slutpläderingen till JJ något om att dom var två mot en.

Men du kanske tänker på andra skäl?
Citera
2023-04-22, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Naturligtvis helheten, men vissa av "indicicerna" ser ju ut som att rätten själv bestämmer utifrån vad?u
Utifrån detta bygger man sedan på vidare nästa indicum... även det utan några som helst bevis.

Går detta ihop med rättsläkarens utlåtande/vittnesmål i rätten. Hon säger så vitt jag vet inte att avsaknaden av avvärjningsskador beror på att offret inte kunnat försvara sig pga att det är två gm. Hon tar upp flera faktorer som kan enligt erfarenheten påverka avsaknad av avvärjningsskador.

Ett sådant exempel är att man bestämmer att sparkarna i väggen är en medveten Tove som sparkar. Man avfärdar att det är konvulsionsfasen utan vidare motiviering. Därefter drar man slutsatsen att det krävs två gm.

Med det menar jag inte att avsaknad av avvärjningsskador på Johanna och Maja inte ka tas upp som ett indicium, men att dra hårda slutsatser som inte stöds av vetenskapen/erfarenheten så kategoriskt är inte rättssaäkert.

Det saknas avvärjningsskador, och ja det kan tyda på att det har kunnat vara två gm.

Men det kan ju också, enligt rättsläkaren bero på fysiskt övertag (flera olika skäl, ex fysisk stryrka, sjd, påv av olika substanser osv), överumplingsfaktor, där offret blir attackerat plöstligt och kan inte försvara sig och oförmåga att försvara sig.

I det sistnämnda skulle det ju kunna hända (min egen kommentar, inte rättsläkarens) vid påverkan av medvetandegrad eller att rent hypotetiskt t e x att ett offer är bundet (nej, jag menr inte att så skett).

Domen, rättsläkaren:

"I samband med obduktionen gjorde teknikerna ett nagelskrap på Tove. Under naglarna fanns
inte DNA från någon annan person. Det säger ingenting rättsmedicinskt att det inte fanns något
främmande DNA under naglarna. Det finns ingenting som kan bekräftas eller uteslutas utifrån
det resultatet. Vanligtvis, om offer och förövare är av ungefär samma fysiska styrka och offret
inte är påverkat, frisk och kapabel att försvara sig, så brukar man se någon slags
avvärjningsskada. I fall där offret är fysiskt underlägsen förövaren, oavsett anledning, eller där
det finns en överraskningsfaktor så behöver man inte se några avvärjningsskador."

Detta har rätten då avfärdat.

Man vet ju inte hellr om Johanna bytte om efter att de kom hem. Det är ändå oktober, och om man har en tunn klänning med axelband kanske man sätter på sig byxor och en t-shirt. Det verkar ändå finnas en del kläder i lgh.

Rätten:
"Den andra mer troliga förklaringen
är att det är Tove som gör motstånd på det sätt hon kan. Johanna Leshem Jansson satt (enligt
sin egen uppgift) på Toves mage/bröst och hindrade henne från att resa sig.
"
//
"Något eller någon måste alltså ha hindrat Tove från att
göra aktivt motstånd. Johanna Leshem Jansson har berättat att det var Maja Hellman som tog
tag i Toves händer/armar och höll i de medan hon själv fortsatte att hålla greppet om Toves
hals. Kvar återstår alltså att Tove kunde göra motstånd med sina ben/fötter
"

Likaså bestämmer man att Maja måste ha hört den höga dunsen, då utan att man gjort några tester på hur ljud förflyttas.

"Om L*ahanj
Kornasan så tydligt hörde den jättehöga dunsen kan Maja Hellman inte ha undgått att märka
den även om hon i någon mån var berusad.
"

Man har bestämt att mordet skedde vid 02:40 utifrån grannens vittnesmål och Maja var vaken 02:43.

osv.

Ja, man ska lägga ihop indicerna, även de mindre. Många små kan adderas och stödja varandra, det har hjag sagt flera gånger.

Men här ser man att rätten bygger upp ett indicium utifrån egna slutsatser som jag iaf inte kan se att det finns stöd på, därefter bygger man då vidare på detta.

Jag tror på att det kommer se announda ut i HR.

Mest hoppas jag på att det kommer att finnas bätter underlag i vissa delar (såsom Avel indikerar) och därefter hoppas jag på en mer saklig, objektiv och väl underbyggd dom, med tydliga motiveringar till varför varje bedömning har gjorts, då det ändå är tre juridiska domare där.

Om Maja är skyldig, då ska hon naturligtvis dömas, det är inte så att jag menar något annat. Jag ser en risk med att en oskyldig har dömts till livstid , utan bevisning (inte tillräckligt väl underbyggd indiciekedja).

Du fortsätter på utomjordingslinjen ser jag? Kör på såklart, men du kan väl åtminstone tillstå att inte ens försvaret med nån särskild tyngd försökt förklara slagen i väggen med "konvulsioner" (vad menas?), och att MH måste ha hört mordet baserar man ju inte på "ingenting" utan på det faktum att hon bevisligen varit vaken flera gånger runt tiden för mordet. Rätten kan ju inte hitta en typ av sömnsjukdom hos MH som ingen hört talas om eller påstått att hon har.
Citera
2023-04-22, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Instämmer. Om det stämmer att de agerat 'gemensamt och i samförstånd' borde de ju haft samma avsikt.

Det är absolut en relevant frågeställning ni för, men man kan ju ha olika uppsåt trots att man agerar gemensamt och i samförstånd. Ytterst är ju även detta en bevisfråga!

Tar man J så har ju HON tagit ett kraftigt och långvarigt tryck runt Toves hals. Detta är ju en högst medveten och kontrollerad handling, som absolut tyder på att avsiktsuppsåt förelegat. Dessutom har ju J medgett de faktiska omständigheterna om att hon tagit ett strupgrepp runt Toves hals.

Tar man sedan M så har ju inte hon medgett någonting, så där anser Tingsrätten att det enda man kan fastslå är att M hindrat Tove från att kunna försvara sig. Man kan därför inte säga att M haft avsikt att Tove skulle dö. Men däremot kan man säga att en person som håller fast en person i armarna, som samtidigt blir strypt, borde förstå att det finns en uppenbar risk att denna personen kommer att dö. Därför anser man att M i vart fall agerat med insiktsuppsåt.
Citera
2023-04-22, 11:38
Medlem
Nyfiken, kanske har jag missat något!
Har det framkommit någonstans vid vilken tid "någon" gick och hämtade JJ.s bil (som jag uppfattat stod en bit från hennes lägenhet).

Blev lite nyfiken eftersom MH säger att JJ gick upp och lämnade nycklar (efter att hon stött på grannen i trappan då hennes tanke förmodligen var att flytta cykel, göra sig av med TT.s telefon och kanske även hämta bilen inför transporten). Nu gick den tanken åt skogen när grannen dök upp...

Fick MH order att hämta bilen under tiden JJ var och köpte mat, JJ försökte få tiden att gå därav pratandet med "kompisar" i en bil.
Skickade SMS till MH för att höra om hon var "hemma" med bilen och MH skickade "tummen upp"? MH hade "klarat av" sitt uppdrag?
Citera
2023-04-22, 11:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
De skulle behövt tömma grannens mobil då och det kanske inte är en normal utredningsåtgärd. Men det hade varit intressant precis som du säger.

En annan irriterande sak är att skärmdumpen från Ts telefon är så suddig att det inte går att utläsa vad det står.

Det som visas i appen är starttider enligt ChatGPT.

Om du ser en aktivitet i Hälsa-appen som visar att du gick 100 steg under en specifik tid, indikerar tidsstämpeln normalt när aktiviteten startade. Det betyder att tidsstämpeln representerar tiden då du började gå och att aktiviteten avslutades efter att du hade gått 100 steg.

Tiderna som registrerats i Majas telefon är starttider enligt min bedömning. Den slutsatsen kan man dra av övrig data från appen som finns i fallet. Det verkar även stämma att det är 10-minuters intervaller. Men appen kan registrera aktiviteter oftare som också framgår.

Jag undrar fortfarande vems telefon J hade med sig när hon mötte grannen första gången. Eller om grannen mindes fel.

Tack!
Jag har ett ine motstånd til det där med det it- tekniska, men det är ju så oerhört viktiga detaljer.

Det där med start 100 steg, är intressant, men det kräver att jag fåt säta mig in i det. Stämmer det verkligen med hur mina steg registraras? Tycker inte det vi första anblicken.

Ett problem är ju att Toves mobil inte har hittats, vilket gör att man inte kan uläsa något från appen (om jag fattat det rätt??)

Däremot såg jag att man kunnat idenifierat rörelse 02:45 från den, vilket för mig låter som att det är Toves mobil, eftersom Johannas visar på rörelse efter det.
Citera
2023-04-22, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Nyfiken, kanske har jag missat något!
Har det framkommit någonstans vid vilken tid "någon" gick och hämtade JJ.s bil (som jag uppfattat stod en bit från hennes lägenhet).

Blev lite nyfiken eftersom MH säger att JJ gick upp och lämnade nycklar (efter att hon stött på grannen i trappan då hennes tanke förmodligen var att flytta cykel, göra sig av med TT.s telefon och kanske även hämta bilen inför transporten). Nu gick den tanken åt skogen när grannen dök upp...

Fick MH order att hämta bilen under tiden JJ var och köpte mat, JJ försökte få tiden att gå därav pratandet med "kompisar" i en bil.
Skickade SMS till MH för att höra om hon var "hemma" med bilen och MH skickade "tummen upp"? MH hade "klarat av" sitt uppdrag?

Nej, bilen hämtade JJ efter att hon kört bort cykeln. Grannen säger inget om nån bil på uppfarten, och MHs telefon har inte rört sig från lägenheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in