2023-04-22, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tezz-l
Jag skrev otydligt . Menade privat bild från kvällen . Har bara sett bilder på MH innan Nöjet .
Finns bild från ett filmklipp i FUPen aktbilaga 153, sidan 340.
Citera
2023-04-22, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag får kolla lite mer sen, men tack för länken!
Jag noterade just själv i kväll att vissa sekvenser verkar vara i tio minuter, då om det är en pågående sekvens (jogging).
Däremot påbörjades en sekvens när jag suttit still, steg registrerades, och sekvensen avsllutades när jag satte mig igen.

Utredarna borde ha kollat närmare på de tre tjejernas rörelsemönster. Kan inte ”spoila” närmare vad det gäller här i tråden. Vi får se vad som händer inför hovrätten.
Men kan nämna att det finns faktorer som eventuellt kan visa på ett annat bevisvärde för Majas steg i lgh osv. Iaf att protokollen behöver uppdateras på ett par punkter. Ha lite tålamod så framkommer det nog sen här vart det lider.
Citera
2023-04-22, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Hur menar du att Ms beteende kan förklaras med att hon har AD(H)D?
Hon säger själv att hon inte kan säga emot.
Citera
2023-04-22, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tezz-l
Nej de får inte folkbokföra sig på anstalten .
Då blir det till en postbox eller särskild adress

vaarför står de så då?
https://www.ratsit.se/19800531-David_Adrian_Rothma*_/T_mV0gcMj8y4q24jQ9QwDySrIU4nHrYVJpolesPkDP4
*n
Citera
2023-04-22, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.

Dra inte ens den grejjen att skylla att de är okej att komma undan med mord pga adhd eller autism. Skärp dig för fan
Citera
2023-04-22, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
Finns bild från ett filmklipp i FUPen aktbilaga 153, sidan 340.
Jag fick aldrig upp det klippet
Citera
2023-04-22, 09:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Tack för ett pedagogiskt och utförligt inlägg!

Hälsoappens registreringar är långt knepigare att förstå sig på än jag först trodde.
Registrering 1 - 02:19-02:39 - visar 33 steg. Med 20 min intervall så startar nästa session 02:40 med avslut 02:43?
Det skulle i sådana fall innebära att 02:19 är starttid och 02:43 är sluttid.

Kanske någon som har god koll på funktionen kan ge ett klart besked i den här frågan?

Jag får sätta mig ner i lite lugn och ro efter att ha haft med mig min mobil lite mer konsekvent och se hur sekvenserna fungerar. Det verkar dock som att en pågående längre aktivitet delas upp i ca 10 minuters sekvenser med starttid och sluttid.

Om det är viloperioder mellan, startas och avslutas räkningen av steg inom den perioden.

Man kan också se förutom stegantal inom en period:

- antal meter
- steglängd (vilket förstås är olika beroende på vilken miljö du rör dig i, vilken gånghastighet du har osv)
- gånghastighet
- tid med båda fötterna i marken
- asymmetrisk gång
- stabilitet vid gång
- och förstås flights

Så här finns det ju mycket information att få ur en mobil.

Säg nu att en större del av 48 steg tas inom badrummet (vilket man ju inte kan se, men hypotetiskt), kanske man skulle kunna se:

- 15 steg, med lite längre steglängd, och en viss gånghastighet (kort tid) och ett visst antal meter, som tyder på förfyttning från ett ställe till ett annat. T ex skulle kunna vara (om man gör en test) från vardagsrum till toan. De flesta steg med enbart en fot i golvet sammtidigt

- 30 steg, mycket kort steglängd, låg gånghastighet, instabil gång, mycket hög andel av tiden med båda fötterna i golvet, lågt antal meter, vilket tyder på att mobilen varit på ett begränsat område, där man inte haft en jämn gånghastighet, utan rört sig utan rytm.

- 3 steg ytterligare i gånghastighet

Som det verkar nu, är dock Majas mobil inaktiv just vid mordtillfället, men strax efter. I princip säger detta ingenting, mer än att Maja förmodligen varit vaken.

Det finns inga bevis för att någon annan ska ha rört Majas mobil 02:43, varken hon eller Johanna nämner något sådant heller. Rätten har avgjort att det är Maja som går med den. Här handlar det alltså om 28 m, vilket ju tyder på att hon borde ha rört sig inim lägenheten.

Rent hypotetiskt skulle Johanna tagit Majas mobil och gett den till Maja för att hon skulle iväg till McD och Maja var utslagen. Nu är detta inget som någon av dom nämner.

Deras konversation tyder på att det innan funnits en någon slags överenskommelse, då J skriver: "är i donkendriven nu". Om Maja inte vetat något alls, kanske Johanna hade skrivit: åkte till Donken, hungrig". Nu svarar Maja vid ~03: 👍, vilket även det kan tyda på ett samförstånd om resan.

Det finns säkert liknande registreringar i grannenes mobil, även om han kanske inte tog med sig mobilen upp till Johanns lägenhet.
---------------------------------------------------------------------------------------------------

Bifynd:

Lite intressant är att det är en väldig aktivitet i huset under natten. Det hade ju varit höst fest på Nöjet som samlat många personer i Vetanda.

Tjejerna har haft en enorm "tur" att ingen råkade på dom, även om de flesta verkar ha kommit och gått tidigare än vid mordtiden och efterspelet.

Här är en t ex:

" Såg du någon/några personer utanför Storgatan 71?
Nä det var ingen där förutom P*elle och jag. Det var tyst och stillsamt även när vi stod på
parkeringen.
Ok, skickade du ett sms när du var hemma, iså fall kanske vi kan se vad klockan var när
du kom hem?
Förhörsledarens anteckning- M*argareta tittar i sin mobil och hittar sms hon skrev till P*elle
aktuell natt. Jag var hemma kl 02.54 och skickade det i stort sett sms när jag var innanför
dörren.
Hur lång tid uppskattar du att det tar att gå från Storgatan 71 till Långgatan där du bor?
Högst 15 min men jag gick i rask takt.
Är det rimligt att du gick ungefär kl 02.40 från Storgatan 71?
Ja det kan stämma .
"
Citera
Medlem
sybels avatar
Citat:
Jo, att följa minsta motståndets lag kan vara en del. Men för att låta sig involveras i våldsamheter krävs annat. Det kan inte förklaras av diagnosen.
Citera
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Så det skulle vara diagnosstyrt anser du?

Det mesta som Maj* säger både i förhör och i TR. är vad?

Jo just det, fabel aka. lögner.

Hon kan givetvis ha varit rädd för JJ men förmodligen handlar den rädslan inte om att det
skulle bero på en AD(H)D diagnos som gör att hon inte kan säga emot.
Senast redigerad av Romper 2023-04-22 kl. 09:38. Anledning: .
Citera
2023-04-22, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emelieb
Dra inte ens den grejjen att skylla att de är okej att komma undan med mord pga adhd eller autism. Skärp dig för fan

Komma undan med mord och den ”grejjen” är kanske inte möjligt men att få straffrabatt har skett tidigare på grund utav en autismdiagnos (se styckmordet i Boden samt styckmordet i Gävle).

Varsågod, enlighten yourself.

https://www.gd.se/2015-03-31/albin-aspgren-doms-till-18-ars-fangelse
Citera
2023-04-22, 09:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Utredarna borde ha kollat närmare på de tre tjejernas rörelsemönster. Kan inte ”spoila” närmare vad det gäller här i tråden. Vi får se vad som händer inför hovrätten.
Men kan nämna att det finns faktorer som eventuellt kan visa på ett annat bevisvärde för Majas steg i lgh osv. Iaf att protokollen behöver uppdateras på ett par punkter. Ha lite tålamod så framkommer det nog sen här vart det lider.

Åh, där är du äntligen!!!

Jag välkomnar allt som leder till att man kommer närmare sanningen och en rättvis lösning!

Har du läst domen? Ser fram emot dina synpunkter. I tråden verkar det vara konsensus att domen är bra och verkligen rättvis. Jag och några till kör på i motvind i den åsiktskorridoren. Det viner i öronen och håret står som spjut från huvudet.

Nu vet jag inte hur mycket du har hängt med i FUP och särskilt det rättsmecicinska vittnesmålet, men jag vet iaf att en del av vittnesmålen ligger ut på YT. Länkarna kanske finns i trådstarten ?

Jag häpnar över hur summariskt man dra slutsatser utifrån icke motiverade antaganden. På detta bygger man nästa slutsats. Mardrömsdom med tanke på det stora allvaret att det handlar om mord och livstidsdomar.

Jag välkomnar ALLT som du kan bidra utredningen med, åklagare liksom försvar.

Jag hade nog hoppats på en mer uttömmande redovisning vad gäller det vi just snackat om; tjejernas och grannens mobildata.
Citera
2023-04-22, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Googleroid
Komma undan med mord och den ”grejjen” är kanske inte möjligt men att få straffrabatt har skett tidigare på grund utav en autismdiagnos (se styckmordet i Boden samt styckmordet i Gävle).

Varsågod, enlighten yourself.

https://www.gd.se/2015-03-31/albin-aspgren-doms-till-18-ars-fangelse

Jag vet att folk fått lindrigare straff för de haft diverse diagnoser. Jag skrev bara att jag tycker de är fel. De allra flesta som har något sånt är medvetna om vad de gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in