Citat:
Ursprungligen postat av
Reviews
Tack för ett pedagogiskt och utförligt inlägg!
Hälsoappens registreringar är långt knepigare att förstå sig på än jag först trodde.
Registrering 1 - 02:19-02:39 - visar 33 steg. Med 20 min intervall så startar nästa session 02:40 med avslut 02:43?
Det skulle i sådana fall innebära att 02:19 är starttid och 02:43 är sluttid.
Kanske någon som har god koll på funktionen kan ge ett klart besked i den här frågan?
Jag får sätta mig ner i lite lugn och ro efter att ha haft med mig min mobil lite mer konsekvent och se hur sekvenserna fungerar. Det verkar dock som att en pågående längre aktivitet delas upp i ca 10 minuters sekvenser med starttid och sluttid.
Om det är viloperioder mellan, startas och avslutas räkningen av steg inom den perioden.
Man kan också se förutom stegantal inom en period:
- antal meter
- steglängd (vilket förstås är olika beroende på vilken miljö du rör dig i, vilken gånghastighet du har osv)
- gånghastighet
- tid med båda fötterna i marken
- asymmetrisk gång
- stabilitet vid gång
- och förstås flights
Så här finns det ju mycket information att få ur en mobil.
Säg nu att en större del av 48 steg tas inom badrummet (vilket man ju inte kan se, men
hypotetiskt), kanske man skulle kunna se:
- 15 steg, med lite längre steglängd, och en viss gånghastighet (kort tid) och ett visst antal meter, som tyder på förfyttning från ett ställe till ett annat. T ex skulle kunna vara (om man gör en test) från vardagsrum till toan. De flesta steg med enbart en fot i golvet sammtidigt
- 30 steg, mycket kort steglängd, låg gånghastighet, instabil gång, mycket hög andel av tiden med båda fötterna i golvet, lågt antal meter, vilket tyder på att mobilen varit på ett begränsat område, där man inte haft en jämn gånghastighet, utan rört sig utan rytm.
- 3 steg ytterligare i gånghastighet
Som det verkar nu, är dock Majas mobil inaktiv just vid mordtillfället, men strax efter. I princip säger detta ingenting, mer än att Maja förmodligen varit vaken.
Det finns inga bevis för att någon annan ska ha rört Majas mobil 02:43, varken hon eller Johanna nämner något sådant heller. Rätten har avgjort att det är Maja som går med den. Här handlar det alltså om 28 m, vilket ju tyder på att hon borde ha rört sig inim lägenheten.
Rent hypotetiskt skulle Johanna tagit Majas mobil och gett den till Maja för att hon skulle iväg till McD och Maja var utslagen. Nu är detta inget som någon av dom nämner.
Deras konversation tyder på att det innan funnits en någon slags överenskommelse, då J skriver: "är i donkendriven nu". Om Maja inte vetat något alls, kanske Johanna hade skrivit: åkte till Donken, hungrig". Nu svarar Maja vid ~03: 👍, vilket även det kan tyda på ett samförstånd om resan.
Det finns säkert liknande registreringar i grannenes mobil, även om han kanske inte tog med sig mobilen upp till Johanns lägenhet.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Bifynd:
Lite intressant är att det är en väldig aktivitet i huset under natten. Det hade ju varit höst fest på Nöjet som samlat många personer i Vetanda.
Tjejerna har haft en enorm "tur" att ingen råkade på dom, även om de flesta verkar ha kommit och gått tidigare än vid mordtiden och efterspelet.
Här är en t ex:
"
Såg du någon/några personer utanför Storgatan 71?
Nä det var ingen där förutom P*elle och jag. Det var tyst och stillsamt även när vi stod på
parkeringen.
Ok, skickade du ett sms när du var hemma, iså fall kanske vi kan se vad klockan var när
du kom hem?
Förhörsledarens anteckning- M*argareta tittar i sin mobil och hittar sms hon skrev till P*elle
aktuell natt. Jag var hemma kl 02.54 och skickade det i stort sett sms när jag var innanför
dörren.
Hur lång tid uppskattar du att det tar att gå från Storgatan 71 till Långgatan där du bor?
Högst 15 min men jag gick i rask takt.
Är det rimligt att du gick ungefär kl 02.40 från Storgatan 71?
Ja det kan stämma ."