Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Jag saknar i varje fall en kommentar om hans mobil, en screenshot, foto eller extrahering.
Hur har Majas steg fördelat sig i tid? För ingen går 48 steg på en sekund. Inom vilket tidsintervall? En tio minuters period? Är tiden 02:43 sluttiden? Eller starttiden?
02:33- 02:43 eller
02:43- 02:53
Eller är det indelat i mindre sekvenser?
Visst, det kanske visar bara att Maja varit vaken, rört på sig. Mordet borde ju vara "överstökat" (~02:31- 02:36) och Majas mobil rör på sig 02:43 och Toves också 02:45.
Kan Maja då ha precis gått in på toa strax efter att kroppen försökts gömmas för Maja? Är det möjligt?
Eller rör sig Majas mobil 48 steg (och hur, när) mitt i ett mord?
Då borde det väl vara omöjligt att inte märka något om man går 48 steg?
Varje detalj är viktig, särskilt när det handlar om mordtiden. Ju mer man granskar dom desto närmare sanningen kan man komma. Tänk om det går att få ut ännu mer i mobilerna?
De skulle behövt tömma grannens mobil då och det kanske inte är en normal utredningsåtgärd. Men det hade varit intressant precis som du säger.
En annan irriterande sak är att skärmdumpen från Ts telefon är så suddig att det inte går att utläsa vad det står.
Det som visas i appen är starttider enligt ChatGPT.
Om du ser en aktivitet i Hälsa-appen som visar att du gick 100 steg under en specifik tid, indikerar tidsstämpeln normalt när aktiviteten startade. Det betyder att tidsstämpeln representerar tiden då du började gå och att aktiviteten avslutades efter att du hade gått 100 steg.
Tiderna som registrerats i Majas telefon är starttider enligt min bedömning. Den slutsatsen kan man dra av övrig data från appen som finns i fallet. Det verkar även stämma att det är 10-minuters intervaller. Men appen kan registrera aktiviteter oftare som också framgår.
Jag undrar fortfarande vems telefon J hade med sig när hon mötte grannen första gången. Eller om grannen mindes fel.