2023-04-22, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Detta är ju också det mest sannolika förloppet OAKTAT alla andra omständigheter. Om det enda vi visste var att tre personer gick in i lägenheten, två kom ut med den tredje invirad i ett lakan, och alla spår som fanns var från badrummet, då tror jag nästan alla i tråden hade dragit slutsatsen att två personer attackerat den tredje inne i badrummet. Nu har vi fler omständigheter som tyder på just ovanstående förlopp, men också en saga berättad av MH, och helt plötsligt ska då MH vara en narkolepsidrabbad nickedocka. Man häpnar lite faktiskt.

Ibland är det bra att ta ett par steg tillbaks och se helheten. Enligt mig pekar faktiskt allting (förutom M s historia) på att dom var två som utförde mordet i samförstånd. Både bevisen och det sunda förnuftet.

Även om man skulle hitta en potentiell lucka i någon del som t.ex. att mordet skedde 02:34 istället för 02:40, att det teoretiskt är möjligt att M sovit om lott och prickat in alla kritiska skeden med sin sömn, att hon varit traumatiserad och chockad så hon inte kunnat berätta, eller råkat säga fel i förhör vid just dom frågorna där ett annat svar hade bevisat hennes oskuld, så har det föga betydelse för helheten.
Citera
2023-04-22, 10:23
Medlem
Sados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Tror jag fortfarande inte på!!!
J hade väl vitt hårband?
Citera
2023-04-22, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag saknar i varje fall en kommentar om hans mobil, en screenshot, foto eller extrahering.

Hur har Majas steg fördelat sig i tid? För ingen går 48 steg på en sekund. Inom vilket tidsintervall? En tio minuters period? Är tiden 02:43 sluttiden? Eller starttiden?

02:33- 02:43 eller
02:43- 02:53
Eller är det indelat i mindre sekvenser?

Visst, det kanske visar bara att Maja varit vaken, rört på sig. Mordet borde ju vara "överstökat" (~02:31- 02:36) och Majas mobil rör på sig 02:43 och Toves också 02:45.
Kan Maja då ha precis gått in på toa strax efter att kroppen försökts gömmas för Maja? Är det möjligt?

Eller rör sig Majas mobil 48 steg (och hur, när) mitt i ett mord?

Då borde det väl vara omöjligt att inte märka något om man går 48 steg?

Varje detalj är viktig, särskilt när det handlar om mordtiden. Ju mer man granskar dom desto närmare sanningen kan man komma. Tänk om det går att få ut ännu mer i mobilerna?

De skulle behövt tömma grannens mobil då och det kanske inte är en normal utredningsåtgärd. Men det hade varit intressant precis som du säger.

En annan irriterande sak är att skärmdumpen från Ts telefon är så suddig att det inte går att utläsa vad det står.

Det som visas i appen är starttider enligt ChatGPT.

Om du ser en aktivitet i Hälsa-appen som visar att du gick 100 steg under en specifik tid, indikerar tidsstämpeln normalt när aktiviteten startade. Det betyder att tidsstämpeln representerar tiden då du började gå och att aktiviteten avslutades efter att du hade gått 100 steg.

Tiderna som registrerats i Majas telefon är starttider enligt min bedömning. Den slutsatsen kan man dra av övrig data från appen som finns i fallet. Det verkar även stämma att det är 10-minuters intervaller. Men appen kan registrera aktiviteter oftare som också framgår.

Jag undrar fortfarande vems telefon J hade med sig när hon mötte grannen första gången. Eller om grannen mindes fel.
Citera
2023-04-22, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterPelikan66
Vad har deras utseende med saken att göra? Du tror väl inte på allvar att vackra människor är goda och fula människor är onda?

Deras utseende är relevant här eftersom de varit svartsjuka på att BO varit vackrare och populärare än dom,det är en del av konflikten och sedan motivbilden till brottet.
Citera
2023-04-22, 10:27
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:

JJ hade andra kläder på sig, finns bilder på henne från kvällen i tråden, hon hade inte dessa kläder på sig, det där är från entrén när TT kom och hon kom inte med JJ.
Citera
2023-04-22, 10:27
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:

Tro vad du vill, det är iaf inte JJ.
Citera
2023-04-22, 10:28
Medlem
argusmaximuss avatar
Vill bara kommentera Cleas uttalande om cherrypicking, att åklagaren väljer att tro på JJ när det handlar om MHs medhjälp och inte stryptid.

1. Anledningen till att JJs utsaga om MHs med verkan är trovärdig:
- Den ligger i linje med övrig bevisning (inga avvärjningsskador etc)
- JJ har inget uppenbart skäl att ljuga om det.

2. Anledningen till att JJs utsaga om stryptiden inte är trovärdig:
- Den går emot annan trovärdig information (rättsläkaren etc)
- JJ har uppenbart skäl att ljuga.

Detta förstod tingsrätten.

Så. Kan vi släppa detta om cherrypicking nu? Det är iskall logik det handlar om.
Citera
2023-04-22, 10:29
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Eftersom blixtlåset var nerdraget och knappen i Ts byxor uppknäppt är det väl mest troligt att hon blev överraskad vid toabesök. Och mycket tänkbart att hon fick handen klämd.
Jag tror J slog T i huvudet just när hon skulle eller hade satt sig på stolen, lättare att komma åt huvudet ordentligt om offret sitter eller står framåtböjd. Ett vanligt fall från stående ner i golvet(t ex om man svimmar) brukar inte ge skallskador, huvudskålen är stark just för att skydda hjärnan vid normala fall.
Varför har de inte hittat föremålet som J slog till med för att golva T?(eller har jag missat det?) Kanske letade de inte först efter ett hårt föremål utan ansåg T vara strypt. Kan det finnas kvar i skogen eller på väg till skogen? Eller i Donkens soptunna?
Citera
2023-04-22, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
JJ hade andra kläder på sig, finns bilder på henne från kvällen i tråden, hon hade inte dessa kläder på sig, det där är från entrén när TT kom och hon kom inte med JJ.

Länka till den bilden i så fall om du vet vilken det är.
Citera
2023-04-22, 10:31
Medlem
Killmyshadess avatar
Någon som har https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JQRoLJ/johanna-fick-domen-for-mordet-pa-tove-inne-pa-hinseberg och kan printa artikeln och delar med oss?
Citera
2023-04-22, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sado
J hade väl vitt hårband?

Man kan faktiskt klä om innan man går ut eller göra sig oigenkänlig.
Citera
2023-04-22, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
Står ju forfarande inget om man vägrar.

Det kanske påverkar det som kallas gott uppförande som har betydelse för tidigare frigivning 2/3 av straffet?

För oss som inte sitter i fängelse är det nästan otänkbart att jobba för 13 kr i timmen. Men sitter man inne finns inte så mycket att göra. Så den där sysselsättningen med att sortera skruvar är nog välkommet i den trista vardagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in