• 1
  • 2
2023-04-22, 08:58
Medlem
Med tanke på att Sverige mer och mer försämras och får sämre livsstandard för oss som bor här då våra skattepengar går till helt andra än oss som bor här.

Så vad tror ni angående slumområden i Sverige?

Nästan hela världen har slumområden så det är på ett sätt inte konstigt. Det är hur normalt som helst. Personligen tycker jag inte det är acceptabelt så vad gör Sverige för att stoppa denna hemska utveckling?

Vi har ju redan tältläger i skogen och parkeringsplatser mest från Z folket men ibland från Irländska asfaltsanläggare. Dessa typer har också flyttat in i övergivna hus som ingen verkar bryr sig om.
Men vi är inte riktigt där ännu att kalla det slums eftersom dom förr eller senare rivs av kommunen.

Gettona som vi har fått i Sverige som vi inte hade innan, håller ändå en hög standard trots att dom boende försöker förfula området och speciellt balkongerna så jag vill inte riktigt kalla det slums ändå.

Jag tror inte det kommer behövas mycket innan vi får slumområden på riktigt.
Oseriösa fastighetsägare och boende som skiter i hur dom bor så har vi snart slumområden.

Vad tror ni? Har vi enligt er slumområden redan?
Hur ska vi kämpa emot? Vad gör Sverige för att motverka detta?
Citera
2023-04-22, 09:10
Medlem
Belters avatar
Har vi aldrig haft slum och getton?? Var fan har jag då levt i hela mitt liv??
Citera
2023-04-22, 09:10
Medlem
Upplyftens avatar
Det finns inga slumområden i Sverige
Mycket p.g.a. att hyresvärdarna är snabba med att avlägsna klotter och varje morgon städas det upp runtikring allmänna ytor. Saker och ting blir kontinuerligt reparerade och det finns kvartersvärdar som rycker ut genast vid minsta driftstörning.
Jag har aldrig sett något slumområde i Sverige . Definitionen på slum är alltså att ingen jävel bryr sig om närmiljön, hämtar sopor, avlägsnar klotter, inventarier tillåts förfalla och husen har stora behov av underhåll. Aldrig någonstans i Sverige har jag sett hyreshus som närmar sig slum
Citera
2023-04-22, 09:24
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Med tanke på att Sverige mer och mer försämras och får sämre livsstandard för oss som bor här då våra skattepengar går till helt andra än oss som bor här.
?
Va???
Sverige går bra ekonomiskt de senaste 20 åren jämfört med EU och livsstandarden har ökat.
BNP-tillväxt:
Under de senaste fem åren har Sveriges BNP-tillväxt varit något högre än EU-genomsnittet.
NNP per capita:
Sveriges NNP per capita har varit högre än EU-genomsnittet under de senaste fem åren.
----------------------------
Så grunden för tråden är felaktig.
Citera
2023-04-22, 09:27
Medlem
Sverige har redan slum, om än inte på nivå med Indien eller Brasilien.

Har inget med skattepengar att göra. Utan att vi tagit in lågbegåvade folk i mängder. Skulle vi lägga hela GDP så hade det ändå inte hjälpt.

Ett par gaskammare däremot...
Citera
2023-04-22, 09:43
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
Sverige har redan slum, om än inte på nivå med Indien eller Brasilien.

Var då ? Ge ett enda exempel. Och vad har begåvningsprofilen med slum att göra ? Fattar du inte vad ett slumområde är ?
Citera
2023-04-22, 09:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Mycket p.g.a. att hyresvärdarna är snabba med att avlägsna klotter och varje morgon städas det upp runtikring allmänna ytor. Saker och ting blir kontinuerligt reparerade och det finns kvartersvärdar som rycker ut genast vid minsta driftstörning.
Jag har aldrig sett något slumområde i Sverige . Definitionen på slum är alltså att ingen jävel bryr sig om närmiljön, hämtar sopor, avlägsnar klotter, inventarier tillåts förfalla och husen har stora behov av underhåll. Aldrig någonstans i Sverige har jag sett hyreshus som närmar sig slum
Det är lite det tråden handlar om... När det blir sämre, blir det slum då? När hyresvärden inte har råd med mat, kommer han ta bort klotter för 30 papp i månaden?
Citera
2023-04-22, 10:45
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jguendorbuln
Det är lite det tråden handlar om... När det blir sämre, blir det slum då? När hyresvärden inte har råd med mat, kommer han ta bort klotter för 30 papp i månaden?

Majoriteten av hyresvärdar i Sverige är stora allmännyttiga kommunala bolag där hyresgästerna redan betalt för servicen genom hyresavin.
Risken för att det ska utvecklas slum där är obefintlig
Citera
2023-04-22, 10:55
Bannlyst
Citat:
Majoriteten av hyresvärdar i Sverige är stora allmännyttiga kommunala bolag där hyresgästerna redan betalt för servicen genom hyresavin.
Risken för att det ska utvecklas slum där är obefintlig
Och det är det som är frågan i trådstarten...
Citera
2023-04-22, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Va???
Sverige går bra ekonomiskt de senaste 20 åren jämfört med EU och livsstandarden har ökat.
BNP-tillväxt:
Under de senaste fem åren har Sveriges BNP-tillväxt varit något högre än EU-genomsnittet.
NNP per capita:
Sveriges NNP per capita har varit högre än EU-genomsnittet under de senaste fem åren.
----------------------------
Så grunden för tråden är felaktig.

Jag tänker på andra saker.
Citera
2023-04-22, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Har vi aldrig haft slum och getton?? Var fan har jag då levt i hela mitt liv??

Tror du och jag har olika åsikter på vad slum är.
Att det finns en hög mängd kriminella i olika områden avgör inte om det är ett slum eller inte.
Slum är inte samma sak som no go zone.

Vart har vi slum nånstans?
Citera
2023-04-22, 12:16
Medlem
Citat:

Inte riktigt ännu men ju mer oseriösa fastighetsägare det kommer som inte orkar spendera enorma summor pengar på klotter, nedskräpning, nya tvättmaskiner, förstörda fönster och dörrar osv.

Du har aldrig sett något som närma sig ett slum. Jag har sett 100 tals nedgångna fastigheter och även hela kvarter. Speciellt i GBG.
Finns ett kvarter vid Vallhalla badet i gbg. Det fanns ett gult hus precis vid posthotellet som var helt förstört i många år men dom har äntligen fixat det nu så nu ser det bra ut. Finns nedvittrat hus i Majorna osv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in