2023-04-22, 12:32
Medlem
Vad man räknar som slum är ju ganska relativt.
Men husfasader i allmännyttan tex ser ju faktiskt ofta ganska fräscha ut nu jämfört med när jag var barn på 80- 90 talet, då kan privata värdar vara värre, däremot kan det inne i lägenheterna vara ganska slitet inom allmännyttan, medan de privata är snabba att blåsa ut all inredning om det behövs eller ej o sätta in nytt för att kunna höra hyran 2 med tusen.
Här i Sverige är det väl oftast hyresgästerna som gör ett område till slum, skräp och bråte som ligger framdraget på gårdsplanen, dumpade möbler utanför miljörummen, uteplatser som liknar soptippar. Är ju sällan ett bostadsrättsområde ser ut på det sättet.

Jag gissar att vi snarare kommer att följa Danmarks väg och riva hellre än att låta det bli slum.
Citera
2023-04-22, 15:20
Medlem
Belters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Tror du och jag har olika åsikter på vad slum är.
Att det finns en hög mängd kriminella i olika områden avgör inte om det är ett slum eller inte.
Slum är inte samma sak som no go zone.

Vart har vi slum nånstans?
Stockholm är en gammal stad. det har alltid funnits slum och getton där. Men du kanske inte tar hänsyn till tiden före 1990??
Citera
2023-04-22, 15:46
Medlem
Sverige har redan slum områden, som sköts om av skattepengar, så det är skattefinansierade ghetton, och dom blir man aldrig av med.

Tack Reinfeldt.
Citera
2023-04-22, 15:48
Medlem
TheGretaResets avatar
jag startade tråden "har helsingborg förslummats". Jag skrev inte så där och då men jag börjar luta åt att tältlägrena i USA snart även finns här.
Citera
2023-04-22, 16:31
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Du har aldrig sett något som närma sig ett slum. Jag har sett 100 tals nedgångna fastigheter och även hela kvarter. Speciellt i GBG.
Finns ett kvarter vid Vallhalla badet i gbg. Det fanns ett gult hus precis vid posthotellet som var helt förstört i många år men dom har äntligen fixat det nu så nu ser det bra ut. Finns nedvittrat hus i Majorna osv.

Kul utmaning. Jag bor också i GBG. Vad klassar du som slumområden ?
Bredvid Valhallabadet ligger gamla Gårda, där har jag haft en god vän som bott där, och varit där många gånger. Det var inte tal om slum inte. Det är bara inte renoverat på länge och inget var trasigt eller direkt nedgånget. Människorna som bor där har stora lummiga innergårdar och man möts ute i syrénbersån när det är vackert väder.
Sedan betalar dom en spottstyver jämför med en hyreslägenhet i samma storlek i samma område. Mycket poppis att bo där bland studenter och för dom som helt enkelt inte vill betala en halv månadslön i hyra
Senast redigerad av Upplyften 2023-04-22 kl. 16:36.
Citera
2023-04-22, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Kul utmaning. Jag bor också i GBG. Vad klassar du som slumområden ?
Bredvid Valhallabadet ligger gamla Gårda, där har jag haft en god vän som bott där, och varit där många gånger. Det var inte tal om slum inte. Det är bara inte renoverat på länge och inget var trasigt eller direkt nedgånget. Människorna som bor där har stora lummiga innergårdar och man möts ute i syrénbersån när det är vackert väder.
Sedan betalar dom en spottstyver jämför med en hyreslägenhet i samma storlek i samma område. Mycket poppis att bo där bland studenter och för dom som helt enkelt inte vill betala en halv månadslön i hyra

Inte renoverat på länge lika med nedgånget i mina ögon, när hela fastigheter där ex målarfärgen vittrar sönder. Var ute och gick idag, hitta flera fastigheter där fasaden såg för jävlig ut.
Påstår inte heller att vi har slumområden men att inte ta hand om sin fastighet utsida då är man på god väg. Graffiti är också ett tecken på förfall eller fula balkonger när det hänger lakan och skit samt massa paraboler.
Citera
2023-04-22, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Stockholm är en gammal stad. det har alltid funnits slum och getton där. Men du kanske inte tar hänsyn till tiden före 1990??

Berätta, vart har vi slum istället för att diskutera annat?
Citera
2023-04-24, 10:12
Medlem
Belters avatar
Citat:
Berätta, vart har vi slum istället för att diskutera annat?
Hallunda, Fittja, Vårby... vill du att jag fortsätter?
Citera
2023-04-24, 10:26
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Med tanke på att Sverige mer och mer försämras och får sämre livsstandard för oss som bor här då våra skattepengar går till helt andra än oss som bor här.

Så vad tror ni angående slumområden i Sverige?

Nästan hela världen har slumområden så det är på ett sätt inte konstigt. Det är hur normalt som helst. Personligen tycker jag inte det är acceptabelt så vad gör Sverige för att stoppa denna hemska utveckling?

Vi har ju redan tältläger i skogen och parkeringsplatser mest från Z folket men ibland från Irländska asfaltsanläggare. Dessa typer har också flyttat in i övergivna hus som ingen verkar bryr sig om.
Men vi är inte riktigt där ännu att kalla det slums eftersom dom förr eller senare rivs av kommunen.

Gettona som vi har fått i Sverige som vi inte hade innan, håller ändå en hög standard trots att dom boende försöker förfula området och speciellt balkongerna så jag vill inte riktigt kalla det slums ändå.

Jag tror inte det kommer behövas mycket innan vi får slumområden på riktigt.
Oseriösa fastighetsägare och boende som skiter i hur dom bor så har vi snart slumområden.

Vad tror ni? Har vi enligt er slumområden redan?
Hur ska vi kämpa emot? Vad gör Sverige för att motverka detta?
Ja det har vi.

Åk ut till orten så får du se!
Citera
2023-04-24, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Hallunda, Fittja, Vårby... vill du att jag fortsätter?

Ja, gärna för dessa är inga slumområden. Vad är slum för dig?
Citera
2023-04-24, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Ja det har vi.

Åk ut till orten så får du se!

Jag har precis vart runt Göteborg förorter som Angered, Hjällbo, Gårdsten, Kortedala och Bergsjön.
Såg ingen slum där.
Citera
2023-04-24, 11:35
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Jag har precis vart runt Göteborg förorter som Angered, Hjällbo, Gårdsten, Kortedala och Bergsjön.
Såg ingen slum där.
Konstigt! Väldigt slummigt där redan för 8-10 år sedan.

Skotthål i lghter, utbrett missbruk, kriminella som stryker runt och jag var faktiskt och käka lunch på vårväderstorget nåra veckor innan dom sköt upp skiten med automatvapen.

Men sen är jag norrlänning också så min definition av slum kanske är annan än din! Men för mig är vapen, graffiti, våldsamma utlänningar, missbruk och ekonomiska problem helt klart slum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in