2023-04-22, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Där har du fel. Jehovas vittnen passar som handen i handsken för klassificeringen som "sekt".

Vad som räknas som sekt eller inte har inget med organisationens storlek eller vad de tror på att göra, även om sekter gärna framför argumentet att de absolut inte är en sekt eftersom de ju är en etablerad religion med miljoner medlemmar.

En sekt har vissa kännetecken som gör det till en social företeelse snarare än en religiös företeelse. Däremot inte sagt att sekter inte har något med religion att göra, utan att det är en social manifestering av extremt religionsutövande. Det betyder heller inte att allt extremt religionsutövande skulle vara sektliknande, vilket jag ska försöka att reda ut nedan:

Socialvetenskapligt har man definierat vad man menar är en sekt genom att utgå ifrån två kriterier: det ena av mer ideologisk karaktär och det andra rent socialt.

Det ideologiska kan uttryckas som att den religiösa organisationen hävdar att den är den enda vägen till frälsning eller att de har den enda sanningen. (Det blir sedan grunden till det svartvita sekttänkandet och avståndstagandet från alla andra.)

Det sociala kriteriet, som delvis blir en konsekvens av det ideologiska, är att den religiösa organisationen tar avstånd från det omgivande samhället. I och med att man har sitt unika frälsningsanspråk menar man samtidigt att alla andra trossamfund är lögnaktiga vägar till frälsning, något som naturligtvis inte främjar positiva relationer till andra trossamfund. Men de negativa relationerna kan också gälla det sekulära samhället, som i sin tur då kan bli negativt inställt till den religiösa organisationen ifråga. Sekten kan t.ex. dra sig undan från samhället, den kan starta egna skolor för sina barn, den kan uppmuntra till att man enbart ska umgås och gifta sig med medlemmar och i sin argumentation kan man vara negativa till det mesta som sker i samhället, speciellt när det gäller moraliska frågor som rör stimulantia, nöjen och sexualitet. Organisatoriskt har ledaren eller en ledargrupp stort inflytande över medlemmarna och oliktänkande kuvas eller utesluts.

Man kan alltså sammanfatta det till följande punkter:
o Medlemmarna anser sig ha den enda verkliga sanningen.
o Gruppen ligger ofta i konflikt med övriga samhället.
o Ledarstilen är auktoritär.
o Medlemmarna får inte säga något som strider mot det som är godkänt av ledaren/ledarna.
o Medlemskapet är frivilligt, men exklusivt och fråntas de medlemmar som inte följer gruppens normer.
o Kontakt med tidigare medlemmar förhindras.
o Giftermål med andra än medlemmar avråds eller är förbjudet.
(Punkter hämtade från Karl-Erik Nylund, och även professor Roy Wallis)

Karl-Erik Nylund karakteriserar dessutom ytterligare manipulativa och farliga sekter med fyra A.
Aggression (intern kritik accepteras inte)
Aversion (mot utomstående)
Alienation (stänger av samhället utanför)
Absolut sanning

Allt detta stämmer in precis på Jehovas vittnen, så det är en sekt.

Det är så underbart att samtala med dig här i forumet. Man lär sig något nytt varje gång.

Citat:
"religiösa organisationen hävdar" "att de har den enda sanningen".
Ja det hoppas jag verkligen, annars är det väl ingen idé med religiöst utövande.
Vilken som helst seriös religion, sekt eller ideologi, bör ju rimligen tro att det har "sanningen".
Det hoppas jag innerligt att du också menar, tror du dribblar bort dig själv annars.
Citat:
Allt detta stämmer in precis på Jehovas vittnen, så det är en sekt.
Där har vi diametral motsatt åsikt.
"Det mesta stämmer in precis på hur Jehovas vittnen INTE är, så det är INTE en sekt."
Citera
2023-04-22, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krakkens
jag tror att det flesta sekter och organisationer uppskattar någon form av ledning.

Det är t.o.m. bibliskt:

"Lyssna till era ledare och foga er efter dem. De vakar över era själar eftersom de en gång skall avlägga räkenskap. Gör det till en glädje för dem och inte till en tung börda; det skulle inte vara lyckligt för er." (Hebr 13:17 Bibel2000)

Skillnaden mellan Jehovas vittnens ledare och ledare i världen, är att Jehovas vittnens ledare följer bibelns budskap och lagar, och därmed följer Jesu läror.

Församlingens och varje kristens huvud/ledare är Kristus:

"Nu vill jag att ni skall veta att Kristus är varje mans huvud... Kristus är kyrkans huvud" (1 Kor 11:3 ef 5:23 Bibel2000)
Citera
2023-04-22, 06:51
Medlem
Citat:
Visst man kan kalla vittnena Sekt/religion/utövandet av tro/Teokrati,

Dom första kristna anklagades också för att vara en sekt:

"På ståthållarens tecken tog Paulus till orda:...Men jag erkänner att jag följer Vägen, som de kallar för en sekt" (Apg 24:10,14 Bibel2000)
Citera
2023-04-22, 06:55
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgaMongot
För att Jehovas vittnen är påträngande. En dag förra sommaren plingade det på min dörrklocka. Jag öppnade och möttes av en äldre man tillika Jehovas vittne. Jag förklarade vänligt för honom att jag inte är intresserad av något de har att erbjuda eftersom jag inte är religiös och heller inte vill vara religiös. Han accepterade det jag sade och gick därifrån.

En vecka senare plingar det än en gång på min dörrklocka. Döm min förvåning när det är samma man som står där. Han började prata men avbröts av att jag frågade honom vad hans djävla problem var. Lite argt fortsatte jag att fråga om han inte kommit ihåg att han stört mig en vecka tidigare. "Oh, nej. Jag pratar med så många att det är omöjligt för mig att komma ihåg alla". Det hade aldrig slagit det rynkiga, blodtransfusionsavböjande gamla blockmongot att man kanske skulle skriva ner de personer som säger att de inte vill ha med dem att göra.

Jag tycker inte om religiösa människor och jag tycker inte om människor som ringer på min dörr (om de inte har en pizza med sig eller är inbjudna). Jehovas MongoVittnen ligger med andra ord rätt illa till... Därför tycker i alla fall inte jag om dem...

Du är inte skyldig att öppna dörren.
Citera
2023-04-22, 09:11
Medlem
DeValeras avatar
Nu har jag inte träffas så många Jehovas Vittnen, men den handfull jag har mött så har det varit mycket bra och snälla personer. Bara gott att säga om dem.
Citera
2023-04-22, 10:22
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Det är så underbart att samtala med dig här i forumet. Man lär sig något nytt varje gång.
Man kan inte till fullo förstå något utan att ha sett det från alla håll och vinklar och andras motargument gör att man kan inse mer om exakt varför man har den åsikt man har och kanske få en bredare förståelse av det som diskuteras.
Det enda sättet att lära sig något nytt är att diskutera med någon som har en annan åsikt. Diskussioner där man bara instämmer hela tiden lär man sig inget av.
Citat:
Ja det hoppas jag verkligen, annars är det väl ingen idé med religiöst utövande.
Vilken som helst seriös religion, sekt eller ideologi, bör ju rimligen tro att det har "sanningen".
Det hoppas jag innerligt att du också menar, tror du dribblar bort dig själv annars.
Jo, naturligtvis menar jag att de troende anser att det de själva tror är det som är sant, men vad jag menar är att många troende endast tror att just deras tro är det som är sant, de hävdar inte att det de facto är exakt så som de tror att det är. De är medvetna om att det är en tro och vare sig katolska kyrkan, ortodoxa kyrkan eller den Lutherska kyrkan påstår sig vara de enda kristna och hävdar alltså inte att de har den enda kristna sanningen och hela den kristna sanningen.
Dessutom erkänner hinduer och Buddhister att det finns andra gudar än dem som de själva tror på, så att man tror att den eller de gudar som man tror på finns innebär inte nödvändigtvis att man skulle ha hela sanningen och alltså då heller inte den enda sanningen.
Många kristna idag är också vad man skulle kunna kalla ”slentriankristna” och svenska kyrkan blir alltmer ”inkluderande”, så där har man definitivt tappat tanken på att ha den enda sanningen.
Citat:
Där har vi diametral motsatt åsikt.
"Det mesta stämmer in precis på hur Jehovas vittnen INTE är, så det är INTE en sekt."
Jag tror att du blandar ihop hur jehovas vittnen är som enskilda personer och hur jehovas vittnen är som organisation.
De jehovas vittnen som jag känner är alltid trevliga och artiga och håller vad de har lovat. Trevliga personer som inte stör grannarna till sent på natten med högljudda fester eller liknande.

Ska vi se då om de punkter jag nämnde faktiskt stämmer in på organisationen eller inte?

Medlemmarna anser sig ha den enda verkliga sanningen.
Ja, det stämmer in perfekt.
Gruppen ligger ofta i konflikt med övriga samhället.
Ja, de har ju själva ställt sig utanför samhället genom att vägra att delta i val och inte delta i styrelsen av samhället på något sätt och de vägrar att göra militärtjänst och de vägrar att få viss typ av vård. Idag är det i sig inte någon större konflikt längre i Sverige eftersom samhället har anpassat sig så tillvida att Jehovas vittnen fått dispens för denna typ av konflikter. En annan konflikt med samhället är deras manschauvinistiska kvinnosyn och deras syn på uppfostran av barn, bara för att nämna något.
Ledarstilen är auktoritär.
Absolut. Det finns inget utrymme för andra tolkningar eller förslag än vad ledningen säger.
Medlemmarna får inte säga något som strider mot det som är godkänt av ledaren/ledarna.
Nej, det är ett säkert sätt att bli utesluten, så även det stämmer.
Medlemskapet är frivilligt, men exklusivt och fråntas de medlemmar som inte följer gruppens normer.
Det stämmer till fullo.
Kontakt med tidigare medlemmar förhindras.
Det stämmer absolut och fortsatt kontakt med avhoppare och uteslutna leder till uteslutande.
Giftermål med andra än medlemmar avråds eller är förbjudet.
Såvitt jag vet så stämmer även det, ja, alltså att det avråds ifrån, inte att det skulle vara uttalat förbjudet. Här är några texter från jw.org som belyser detta:

”Men när en kristen kvinna gifter sig måste hon underordna sig en ofullkomlig man, och det kan vara en utmaning. Så när en syster funderar på att gifta sig med en broder behöver hon fråga sig själv: Vad är det som visar att han kommer att bli ett bra familjeöverhuvud? Prioriterar han andliga aktiviteter i sitt liv? Om inte, vad får mig att tro att han skulle ta ledningen i sanningen när vi väl har gift oss?”

Om du är ett Jehovas vittne, hur är det då med din andlighet? Tar du själv initiativet till att läsa Guds ord, ta del i tjänsten på fältet och delta i församlingsmötena? Den du gifter dig med förtjänar verkligen en livskamrat som är andligt stark.
(Hänvisning till Predikaren 4:9, 10)

Bibeln säger att man bara ska gifta sig med någon som delar ens tro.
(Hänvisning till 1 Korinthierna 7:39)

Det tolkar i alla fall jag som att de avråder från att gifta sig med någon som inte är ett vittne.

Då har jag alltså visat att alla punkter stämmer in, just så som jag skrev.
Citera
2023-04-22, 13:16
Medlem
KaptenLasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Ann

Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Ann

Exakt Lill-Ann. Håller med dig. Men "Argamongot" kanske inte hade ett titthål om denne bor i en lgh?
Om mannen var gammal så kommer han ju kanske inte ihåg riktigt eller hade ordning på sina anteckningar. Jag är extremt kritisk i allmänhet till individer som skriver hårda ord och elaka spydiga saker om JV. Speciellt där det rör sig om saker som i sig själv är total tydligt att det inte finns någon tekniskt anledning till sådant. Om jag hade träffat på "Argamongot" och den öppnat, så hade det varit jag som stängde dörren för min skull då jag tackar nej till hans dryghet.
Men förmodligen, är ett "Argamongot" ett troll. Sprider en massa dyster och bitter dynga bland sina människor i allmänhet. "kul" ha den personen som granne.

Sen vet jag inte om människor i allmänhet som skriver en massa elaka påståenden och svarar hårda ord tillbaka är före detta sura JVs som egentligen bara är ute försöka provocera och därigenom får det de utlopp för sitt överflöd av adrenalin eller så får det en dopaminkick av det.
Men att lägga det på en gammal farbror är för fattigt. Åk ner och kriga i något land i stället. Där dryghet och rent bullshit står i proportion till handlingen som man gör i krig.
Om personen har ett budskap eller klagomål att framför så blir det kontraproduktivt med alla dryga uttalande om "Jehovas".
Det hade varit 100 gånger mer effektivt om man hade varit saklig, diplomatisk kanske, och framför sina åsikter på ett något trevligare sätt. Deras sätt att vara på säger mer om dom än om vad man tycker om JV . I regel kan man dessutom se vad/hur dessa individer uttryckt sig på samma sätt i andra ämnestrådar.
Tråden heter "Jehovas Vittnen, varför så impopulära?"
Om jag kom ut till någon i liknande missionsarbete, som beter sig så skulle jag vilja ta upp en stor spegel vänd mot dom.
Det handlar om hyfs och förnuft !
Citera
2023-04-22, 21:03
Medlem
UT64s avatar
JV, liksom scientologerna och andra galna sekter, är livrädda för sina avhoppare. Det är därför scientologerna startar massiva hatkampanjer mot dissidenter. JV verkar använda sig mer av psykologisk terror mot avhopparna. Asen i JV är dessutom fräcka nog att försöka motivera sitt fula beteende genom att hänvisa till Korintierbrevet.. För dessa otäcka människor inbillar sig faktiskt att de på något sätt har stöd i Bibeln. Överhuvudtaget är det äcklande hur de tror att de kan slänga ur sig förvanskade bibelcitat för att lura människor.
Citera
2023-04-22, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Asen i JV är dessutom fräcka nog att försöka motivera sitt fula beteende genom att hänvisa till Korintierbrevet.. För dessa otäcka människor inbillar sig faktiskt att de på något sätt har stöd i Bibeln.

Vad anser du att Paulus säger här i bibeln?

"Man säger att det förekommer otukt bland er, till och med sådan otukt som inte finns ens bland hedningarna, nämligen att någon lever ihop med sin fars hustru. Men ni är sturska, fast ni borde ha blivit förtvivlade och stött ut den som gjort sig skyldig till detta.

Själv har jag redan – som om jag hade varit där, frånvarande till kroppen men närvarande till anden – fällt domen över den skyldige, i vår herre Jesu Kristi namn, när ni och min ande kom samman och vår herre Jesu kraft var med oss: en sådan person skall överlämnas åt Satan så att hans kropp går under för att hans ande skall bli räddad på Herrens dag.Ni har ingen anledning att skryta. Vet ni inte: lite surdeg får hela degen att jäsa. Rensa bort den gamla surdegen så att ni blir en ny deg. Ni är ju osyrade, för vårt påsklamm, Kristus, är slaktat. Låt oss därför fira högtid, inte med gammal surdeg, inte med ondskans och fördärvets surdeg, utan med renhetens och sanningens osyrade bröd.

I mitt brev till er skrev jag att ni inte får ha med otuktiga människor att göra. Jag menade inte alla som är otuktiga här i världen, inte alla själviska och utsugare och avgudadyrkare; i så fall hade ni fått lämna världen. Nej, vad jag skrev till er var att ni inte får ha något att göra med den som kallas broder men som förfaller till otukt, själviskhet, avgudadyrkan, ovettigt tal, fylleri och utsugning. Ni får inte äta tillsammans med honom. De utomstående är det väl inte min sak att döma? Själva dömer ni ju bara inom er egen krets. De utomstående skall Gud döma. Gör er av med den som är ond.
" (1 Kor 5:1-13 Bibel2000)

Hur "gör man sig av med den som är ond" utan att utesluta menar du?
Senast redigerad av ttsp 2023-04-22 kl. 21:26.
Citera
2023-04-22, 21:43
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp

Om Paulus hade varit tvungen att kommentera din sjuka sekt tror jag att han hade fördömt den. Bl.a. p.g.a. JVs våldtäkter på barn. Och en sekt som skyddar pedofiler kanske inte skall dra fram Bibeln och låtsas som att de har den som rättesnöre? Jag mår illa när jag tänker på hur du (som jag antar tillhör JV) och dina "äldstebröder" sitter och kokar ihop hur någon misshaglig medlem skall mobbas eller skadas. Givetvis med lämpliga bibelcitat..
Citera
2023-04-22, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Om Paulus hade varit tvungen att kommentera din sjuka sekt tror jag att han hade fördömt den. Bl.a. p.g.a. JVs våldtäkter på barn. Och en sekt som skyddar pedofiler kanske inte skall dra fram Bibeln och låtsas som att de har den som rättesnöre? Jag mår illa när jag tänker på hur du (som jag antar tillhör JV) och dina "äldstebröder" sitter och kokar ihop hur någon misshaglig medlem skall mobbas eller skadas. Givetvis med lämpliga bibelcitat..

Bra att du har Paulus som din auktoritet , men du svarade inte på frågan: Hur "gör man sig av med den som är ond" som Paulus sade, utan att utesluta menar du?
Citera
2023-04-22, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp

"Man säger att det förekommer otukt bland er, till och med sådan otukt som inte finns ens bland hedningarna, nämligen att någon lever ihop med sin fars hustru. Men ni är sturska, fast ni borde ha blivit förtvivlade och stött ut den som gjort sig skyldig till detta.

Själv har jag redan – som om jag hade varit där, frånvarande till kroppen men närvarande till anden – fällt domen över den skyldige, i vår herre Jesu Kristi namn, när ni och min ande kom samman och vår herre Jesu kraft var med oss: en sådan person skall överlämnas åt Satan så att hans kropp går under för att hans ande skall bli räddad på Herrens dag.Ni har ingen anledning att skryta. Vet ni inte: lite surdeg får hela degen att jäsa. Rensa bort den gamla surdegen så att ni blir en ny deg. Ni är ju osyrade, för vårt påsklamm, Kristus, är slaktat. Låt oss därför fira högtid, inte med gammal surdeg, inte med ondskans och fördärvets surdeg, utan med renhetens och sanningens osyrade bröd.

I mitt brev till er skrev jag att ni inte får ha med otuktiga människor att göra. Jag menade inte alla som är otuktiga här i världen, inte alla själviska och utsugare och avgudadyrkare; i så fall hade ni fått lämna världen. Nej, vad jag skrev till er var att ni inte får ha något att göra med den som kallas broder men som förfaller till otukt, själviskhet, avgudadyrkan, ovettigt tal, fylleri och utsugning. Ni får inte äta tillsammans med honom. De utomstående är det väl inte min sak att döma? Själva dömer ni ju bara inom er egen krets. De utomstående skall Gud döma. Gör er av med den som är ond.
" (1 Kor 5:1-13 Bibel2000)

Man överlämnar sådana till satan. Det är vad Paulus skrev, som ni tolkar fel till ert eget fördärv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in