Alltså det är endast om man bedöms som allvarligt psykiskt störd som man kan dömas till rättspsykiatrisk vård. Allt annat skall bestraffas utifrån de normala påföljderna (i detta fall fängelse) något annat alternativ finns inte. Jag kan lova dig att det sitter otroligt många människor på landets anstalter som har ungefär samma mentala kapacitet som "Långshyttan-gänget", dom finns på varje avdelning!
Ja, dessutom finns SRI-avdelningar. De jag mött där har varit...hm....mindre smarta.
Har inte haft tid kolla igenom FUPen men satt och lyssna på Johannas förhör i tingsrätten som kommit upp på Prime Crime.
Troligtvis är det en efterhandskonstruktion men hon förklarar då sina sökningar på Google är gjorda efter att hon läst Camilla Läckbergs böcker.
Hon har sökt på titlarna och sökt information på Adlibris osv, för att sedan låna böckerna på biblioteket då hon ej köper böcker själv. Är detta något som har undersökts?
Borde ju inte vara så svårt att se vad hon lånat med sitt bibliotekskort?
Åklagaren har gjort alldeles rätt i att ignorera alla fåniga sidospår. Jämför t.ex. med det fullständiga haveriet i Stefan Davidssons rättegång där man la timmar på en jävla vattenspridare.
Förstår inte uttrycket "per automatik" här? Det ska ju finnas en förklaring som är åtminstone liiiite rimlig, förslag om att en av gärningsmännen skulle dunka huvudet i väggen är inte bara orimligt; det förefaller dessutom minst sagt märkligt att ingen av dom påstått att dom betett sig så, trots att dom ställs inför åklagarens teori om att TT inte kunnat röra armarna men ändå varit kapabel att försvara sig. Åtminstone MH har all anledning att tillstå en sådan känsloyttring.
Som TR menar och många här, så tyder sparkarna på att T var fullt medveten och hade möjlighet att försvara sig.
Det vore önskvärt att få fram ett exakt klockslag för dunsen och mordet. Men det faller ju inte för att tiden är satt fel några minuter?
Vi vet att J åker till McD vid 02:47.
Ca 2-3 min innan det gick hon ut första gången. Alltså 02:45?
Grannen trodde det gick 5 min från påringningen till J kom ut? Då stod han utanför dörren 02:40.
2-3 Min innan det hörde han den första dunsen 02:37.
Är det dessa tider vi utgår ifrån?
Jo, på ett ungefär.
Grannen får ju lov att höfta lite, han nämner i rätten ca
- 2 minuter från duns till påringning
- 40 sekunder en till påringning
- 1- 1,5 minuter väntan utanför medan han hör sprakljuden
Det rör sig om ett mord som kanske pågår 4- 5 minuter.
- efter 5-10 minuter hör de en dörr öppnas/stängas 2-3 gånger, sedan kommer Johanna ner
----------------------------------------------------------------------------------------------
Så sammanlagt ca 9-14 minuter från duns till Johanna kommer ner. Toves mobil ses röra sig vid 02:45, och sedan börjar förflyttningen mot McD 02:47.
Jag tror att Johanna har Toves mobil med sig då, vid 02:45, på väg ut (då grannen stöter på henne) och därifrån får man då dra av 9- 14 minuter för att komma till att mordet börjar med första dunsen.
Närmare än så kan vi inte utan mer definitiv tid (grannens mobil då). Då är vi ju strax efter 02:30 (02:31- 02:36) när mordet börjar om jag räknar rätt.
Så mordet börjar lite drygt efter 02:30 och pågår kanske 4-5 minuter.
Så där tycker jag ändå att om man ska vara noggrann, och det bör man i ett mordfall, ska man kolla i grannens mobil för att se tidpunkterna mer noga.
Det är ju av vikt för Majas aktivitet vid olika tidpunkter ju. TR dömer ju utefter grannens tidpunkt och jmf med hennes aktivitet 02:43.
Från domen:
"De gick upp, hans pappa stannade utanför deras dörr medan han själv gick upp hela vägen till
Johannas dörr. Han ringde på men ingen öppnade dörren. Han uppskattar att det gick ungefär två minuter från att han hörde den höga dunsen till det att han ringde på dörren. Han ringde på
dörren en gång till kanske 40 sekunder senare. Efter att han hade ringt på dörren den andra
gången så hörde han ljud från väggen till vänster om dörren, det var som slag mot väggen,
mellan fem och tio stycken. Han hörde det tydligt. Han tänkte att ljudet kom från någon rörelse
som Johanna gjorde så han tänkte därför att hon levde. Han hörde inga skrik eller andra röster.
Han uppskattar att han stod utanför Johannas dörr under en och en halv minut ungefär. Efter det så ropade han på sin pappa och sade att han hörde att det var ljud inifrån lägenheten och då
sade hans pappa att han kunde komma ned. När han gick ned för trappan så hade ljuden slutat.
Han gick in till deras lägenhet och ställde sig i korridoren i lägenheten medan hans pappa satte
sig precis i början av vardagsrummet. Han frågade sin pappa om de skulle ringa, om det här var
vanligt. De hade inte hört några skrik eller att grannen sade något. De pratade med varandra om
det var ett vanligt ljud som de hade hört, de var båda chockade över att ljudet hade varit så högt
och hans pappa sade att han aldrig hade hört ett sådant ljud tidigare. Under tiden som de
pratade så hörde de ljud utifrån, en dörr som stängdes och öppnades två gånger, kanske tre
gånger. Han uppskattar att det var ungefär fem till tio minuter efter att han hade varit uppe och
ringt på Johannas dörr, men han är väldigt osäker på tiden. De gick direkt till sin dörr och
kollade genom dörrens titthål och han öppnade sedan dörren lite för att titta ut. Han såg hur
Johanna kom ned[...]"
Ja, vi hinner inte läsa varandras inlägg, det förstår jag. Jag har gjort flera inlägg om detta, men vi drunknar alla i flödet...
och våren pockar på med allt som behöver göras.
Men lite kort (vilket jag har oerhört svårt att klara av)
Från domen:
L*anhnjs vittnesmål:
"Kl. 02.40 låg Lahanj Kornasan i sängen och tittade på sin mobil. Strax därefter gick han upp för
att göra sin far sällskap i köket då denna höll på att göra yoghurt och ville ha sällskap."
Rättens ställningstagande:
"Sammanfattningsvis anser tingsrätten att det är styrkt att Johanna Leshem Jansson strypt Tove
med ett kraftigt tag med båda händerna om Toves hals medan Maja Hellman höll fast Toves
armar så att Tove inte hade någon möjlighet att göra något motstånd. Det är genom bevisningen
visat att detta skedde strax efter kl. 02.40 den 16 oktober 2022."
//
"Av utredning kring när sms:et mellan Johanna Leshem Jansson och Maja Hellman skickades
framgår tydligt att klockan var 03.00.03. Om Maja Hellman då befann sig på toan med sin
telefon borde hälsoappen ha registrerat steg vid denna tidpunkt, det har den inte gjort enligt
utredningen. Det finns bara en rörelse dokumenterad i hälsoappen och den är kl. 02.43.
Eftersom Maja Hellman svarat med en tumme upp på Johanna Leshem Janssons sms måste
Maja Hellmans telefon varit påslagen"
"Något eller någon måste alltså ha hindrat Tove från att
göra aktivt motstånd. Johanna Leshem Jansson har berättat att det var Maja Hellman som tog
tag i Toves händer/armar och höll i de medan hon själv fortsatte att hålla greppet om Toves
hals. Kvar återstår alltså att Tove kunde göra motstånd med sina ben/fötter. Allt talar för att det
är det som Lahanj Kornasan hör när han under en inte helt kort tid ringer två gånger på dörren
till Johanna Leshem Janssons lägenhet strax efter kl. 02.43. "
Som sagt, jag efterlyser lite bilagor som använts i rätten. (bl a A 218, åklagarens och resten är adv: 221, 223, 55)
Tror att åklagaren använt dessa och tidena vi ser inte är tagna ur luften.
Det finns ju uppgift på att Ts och Js mobiler lämnade lägenheten samtidigt 02.47. Om grannen först hörde dunsen efter 02.40 så förstår jag inte hur det tidsmässigt går ihop. För grannen berättar ju också själv i förhör att han pratar med J en i gång i trappan innan de åker (hon går tillbaka till sin lgh en snabbis) och dessutom hör de dörren öppnas ett par gånger innan inom kommer ned första gången.
Ja, visst ljuger hon. Att hon var heldäckad har jag aldrig trott och jag har varit tveksam till hennes toabesök, utan vettig förklaring till var hon vandrat.
Det kan dock finnas korn av sanning.
Den mest troliga förklaringen är att hon inte var i närheten av toan, för där låg Tove med 99% sannolikhet.
Antagligen var hon i vardagsrummet när hon väntade på Johanna. Jag har för mig att Johanna sa att Maja uppehöll sig i den delen av lägenheten när hon kom tillbaka. Enligt Johanna åt Maja hamburgaren i vardagsrummet, enligt Maja i köket men vardagsrummet verkar troligare.
Stegen vid 02:43 hör säkerligen ihop med att Johanna lämnar lägenheten men exakt hur Maja har rört sig kommer vi nog aldrig att få veta.
Den mest troliga förklaringen är att hon inte var i närheten av toan, för där låg Tove med 99% sannolikhet.
Antagligen var hon i vardagsrummet när hon väntade på Johanna. Jag har för mig att Johanna sa att Maja uppehöll sig i den delen av lägenheten när hon kom tillbaka. Enligt Johanna åt Maja hamburgaren i vardagsrummet, enligt Maja i köket men vardagsrummet verkar troligare.
Stegen vid 02:43 hör säkerligen ihop med att Johanna lämnar lägenheten men exakt hur Maja har rört sig kommer vi nog aldrig att få veta.
Kruxet är att Maja säger att hon var på toaletten när Johanna smsade från McDonalds. Hade hon bara sagt att hon var i sängen så hade hennes historia varit mer trovärdig, men det går inte ihop.
Jag har noterat att du gärna vill veta exakt hur nånting gått till och går in i detaljer som är svåra att svara på. Är ens den där stegräknaren så tillförlitlig så det kan sättas så hög tilltro till antal steg och metrar? Själv nöjer jag mig med att den rört sig ett par metrar vid vissa klockslag. Och var hon gått får fantasin avgöra. Jag tror hon plockade upp telefonen, irrade runt ett kort tag men undvek badrummet för där låg T. När hon väl satte sig tror jag hon glodde in i sin telefon och väntade på J.
Jag vill också veta varenda detalj men har förlikat mig med att jag aldrig kommer få reda på dom 😀.
Jag vill att det ska gå ihop sig i mitt huvud och det gör det inte med ett gäng lösa trådar. Det måste nödvändigtvis inte vara sanningen, det räcker med en möjlig förklaring som stämmer med mina övriga tankar.
Njä, stegräknare är väl ingen exakt vetenskap. Den tar jag också med en nypa salt. Men den ger indikationer på att tfn varit i rörelse, t ex att andra promenaden var längre än den första.
Det är mycket möjligt att hon irrade runt och I så fall var hon nog inte helt bekväm med situationen och nöjd efter slutfört uppdrag. Jag tror hon höll sig undan tills T var insvept.
Att hon sa att hon satt på toa, kan ju vara för att "bevisa" att T inte var där, vilket jag nu tror att hon var. Även där har jag ändrat ståndpunkt.
Grannen får ju lov att höfta lite, han nämner i rätten ca
- 2 minuter från duns till påringning
- 40 sekunder en till påringning
- 1- 1,5 minuter väntan utanför medan han hör sprakljuden
Det rör sig om ett mord som kanske pågår 4- 5 minuter.
- efter 5-10 minuter hör de en dörr öppnas/stängas 2-3 gånger, sedan kommer Johanna ner
----------------------------------------------------------------------------------------------
Så sammanlagt ca 9-14 minuter från duns till Johanna kommer ner. Toves mobil ses röra sig vid 02:45, och sedan börjar förflyttningen mot McD 02:47.
Jag tror att Johanna har Toves mobil med sig då, vid 02:45, på väg ut (då grannen stöter på henne) och därifrån får man då dra av 9- 14 minuter för att komma till att mordet börjar med första dunsen.
Närmare än så kan vi inte utan mer definitiv tid (grannens mobil då). Då är vi ju strax efter 02:30 (02:31- 02:36) när mordet börjar om jag räknar rätt.
Så mordet börjar lite drygt efter 02:30 och pågår kanske 4-5 minuter.
Så där tycker jag ändå att om man ska vara noggrann, och det bör man i ett mordfall, ska man kolla i grannens mobil för att se tidpunkterna mer noga.
Det är ju av vikt för Majas aktivitet vid olika tidpunkter ju. TR dömer ju utefter grannens tidpunkt och jmf med hennes aktivitet 02:43.
Från domen:
"De gick upp, hans pappa stannade utanför deras dörr medan han själv gick upp hela vägen till
Johannas dörr. Han ringde på men ingen öppnade dörren. Han uppskattar att det gick ungefär två minuter från att han hörde den höga dunsen till det att han ringde på dörren. Han ringde på
dörren en gång till kanske 40 sekunder senare. Efter att han hade ringt på dörren den andra
gången så hörde han ljud från väggen till vänster om dörren, det var som slag mot väggen,
mellan fem och tio stycken. Han hörde det tydligt. Han tänkte att ljudet kom från någon rörelse
som Johanna gjorde så han tänkte därför att hon levde. Han hörde inga skrik eller andra röster.
Han uppskattar att han stod utanför Johannas dörr under en och en halv minut ungefär. Efter det så ropade han på sin pappa och sade att han hörde att det var ljud inifrån lägenheten och då
sade hans pappa att han kunde komma ned. När han gick ned för trappan så hade ljuden slutat.
Han gick in till deras lägenhet och ställde sig i korridoren i lägenheten medan hans pappa satte
sig precis i början av vardagsrummet. Han frågade sin pappa om de skulle ringa, om det här var
vanligt. De hade inte hört några skrik eller att grannen sade något. De pratade med varandra om
det var ett vanligt ljud som de hade hört, de var båda chockade över att ljudet hade varit så högt
och hans pappa sade att han aldrig hade hört ett sådant ljud tidigare. Under tiden som de
pratade så hörde de ljud utifrån, en dörr som stängdes och öppnades två gånger, kanske tre
gånger. Han uppskattar att det var ungefär fem till tio minuter efter att han hade varit uppe och
ringt på Johannas dörr, men han är väldigt osäker på tiden. De gick direkt till sin dörr och
kollade genom dörrens titthål och han öppnade sedan dörren lite för att titta ut. Han såg hur
Johanna kom ned[...]"
Håller väl i princip med om allt här, förutom att jag inte riktigt förstår hur dom exakta tiderna är viktiga... MH rör på sig 02.43, då har mordet skett eller till och med håller på att ske, och det finns inte en chans att JJ lyckats gömma kroppen så att MH inte ser den när hon enligt sin berättelse är uppe och på toa.
Hon har i samtliga förhör berättat att hon stiger upp ur sängen, kikar in i köket där hon får se tjejerna sitta; hon talar då om att hon mår illa, går därefter ut till badrummet och tillbaka till sängen.
Hon berättar detsamma även under rättegången.
I domslutet har TR accepterat detta som trovärdigt, sett till tidpunkt och rörelsemönster.
Det är jag och postaren Kriminallen som har roat oss med att räkna ut uppgiven sträcka samt antalet steg. 🙂
Jo, men att hon berättar samma sak många gånger innebär inte helt säkert att det är sant. Möjligtvis att första toabesöket är sanning, men andra tror inte jag på.