2023-04-21, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, vi ser lite olika på bevisningen, det gör vi. Jag tycker att det krävs mer och att mycket blir en rundgång.

Jag kan se varför du tror annorlunda än jag, och i grunden handlar det nog om för mig att Maja inte tlat sanning under så lång tid, och då hamnar man lätt där att man inte litar på henne sedan heller. Det finns saker som det finns frågetecken och runt, som rätten pekar på (men bestämmer helt frankt att så här är det).

Jag landar ju i att Maja kan veta om mordet tidigare än hon påstår och att det är därför det inte går ihop sig riktigt. kanske hörde hon men ingrpe inte, larmade inte. Eller så tog hon ett tag om armarna innan hon insåg allvaret, kanske i tron om att hon borde hjälpa Johanna.

Men jag ser det inte lls omöjligt att hon kan berätta sanningen, men blandar ihop tider, eller att Johanna faktiskt gömde kroppen. Johanna är SNABB och mycket organiserad. Först det, sedan det,och det och det. Full rulle från sekunde ett.

Så kan det vara, att rätten tycker att grannens vittnesmål med den tidpunkten räcker. Men med tanke på det grava allvaret att en person blir dömd till livstid, utifrån att ett vittne säger ett klockslag, borde detta strykas från åklgarens sida i ett dokument. Det är ju inte alls omöjligt, eftersom grannen vitnar om att han låg på sängen och kollade.

Jag tycker ju också att när åklagaren nämner 02:30- tiden (han säger inte 02:40), då skiljer det ju på tio minuter där.

Nu blir ju grannens tidsupplevelse lltid en upplevelse. Det måste ju vara jättesvårt att kunna i efterhand höfta.

Och återigen, en rekonstruktion... hur fel är det?

För allas, skull, ingen vill att en oskyldig blir dömd, eller tvärtom att en skyldig går fri. Vad vi än tror vill väl alla (utom några) att vi ska komma så nära sanningen som det bara går.

Det vore önskvärt att få fram ett exakt klockslag för dunsen och mordet. Men det faller ju inte för att tiden är satt fel några minuter?

Vi vet att J åker till McD vid 02:47.
Ca 2-3 min innan det gick hon ut första gången. Alltså 02:45?
Grannen trodde det gick 5 min från påringningen till J kom ut? Då stod han utanför dörren 02:40.
2-3 Min innan det hörde han den första dunsen 02:37.

Är det dessa tider vi utgår ifrån?
Citera
2023-04-21, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Lite tvek på detta, jag har i ett tidigare inlägg räknat ihop det till snarare senast 02.37 (om det inte finns någon ytterligare teknisk bevisning vi inte sett). Men som du säger är det nog av akademiskt intresse vilken exakt minut mordet sker.

Ja, jag hade i en tidigare tidslinje satt första dunsen till 02:35. Så nånstans mellan 02:35 och 02:40 låter väl troligt.
Citera
2023-04-21, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jo fast det är rörelsen 02:19. Vid rörelsen 02:43 har hon knappast sett tjejerna sitta i köket. Rörelsen 02:43 påstår hon själv är när hon hämtar telefonen efter att Johanna åkt till Donken. Men Johanna åkte 02:46 så det kan inte stämma.

I rätten säger hon att hon möter JJ *någonstans*, JJ har jeansjacka (har hon för sig?) och frågar om MH vill ha mat då grannen erbjudit sig skjutsa till mcd. Smset som JJ skickar svarar hon på "inne på toan", där hon alltså påstår att hon befinner sig under hela JJs färd till mcd.

Så fullt med luckor att det inte får plats i en Ikea Kallax. Och dessutom det tillfälle under förhöret med Rullman då hon stakar sig i princip i varje mening.
Citera
2023-04-21, 17:46
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Jo fast det är rörelsen 02:19. Vid rörelsen 02:43 har hon knappast sett tjejerna sitta i köket. Rörelsen 02:43 påstår hon själv är när hon hämtar telefonen efter att Johanna åkt till Donken. Men Johanna åkte 02:46 så det kan inte stämma.
Ja, det vet jag förstås. Jag syftar på 02:19.

02:43 har varit uppe för diskussion många ggr och jag vill hävda att hon blandar ihop 1:a och 2:a gången J går ner.

- Är det något vi själva skulle kunna göra? Javisst, för detta är två liknande scener som utspelar sig inom loppet av c:a 3 min; J står i hallen med jeansjacka, ska gå ner och köpa burgare - synintryck, diskussion runt mat, öppna dörren och gå ut. Ja, du fattar. Således lätt att blanda ihop.

Även den diagnosfria grannen blandar ihop tider. Återkommer så småningom runt detta.
Citera
2023-04-21, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Ja, det vet jag förstås. Jag syftar på 02:19.

02:43 har varit uppe för diskussion många ggr och jag vill hävda att hon blandar ihop 1:a och 2:a gången J går ner.

- Är det något vi själva skulle kunna göra? Javisst, för detta är två liknande scener som utspelar sig inom loppet av c:a 3 min; J står i hallen med jeansjacka, ska gå ner och köpa burgare - synintryck, diskussion runt mat, öppna dörren och gå ut. Ja, du fattar. Således lätt att blanda ihop.

Även den diagnosfria grannen blandar ihop tider. Återkommer så småningom runt detta.

Den ena gången ska JJ inte köpa burgare, hon ska flytta en cykel och dumpa en telefon. Rätt olika scenarier för dom flesta människor.
Citera
2023-04-21, 17:55
Medlem
Jag testar igen. Då de släpar ut Tove och J backar upp bilen. Hur kan ingen av grannarna reagera på det ??
Citera
2023-04-21, 17:55
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoomah89
Jag testar igen. Då de släpar ut Tove och J backar upp bilen. Hur kan ingen av grannarna reagera på det ??

För att klockan var mitt i natten?
Citera
2023-04-21, 17:57
Medlem
Citat:
Ja det är en bra teori. Men Maja säger i tre förhör att hon hämtar mobilen under tiden som Johanna är på Donken.
15/11:

6/12:
25/1:

Vi får nog ta Majas ord för vad de är - hon säger att hon hämtade telefonen när Johanna hade lämnat lägenheten för att åka till Donken med grannen, och då går inte hennes stegrörelser ihop med det eftersom de inträffar innan Johanna åker.

Tack för tydlig genomgång. Ja, Majas lögner går verkligen inte ihop. Jag lyssnade på Ekots livesändning där det förklaras väldigt tydligt på vilket sätt hennes historia inte går ihop. Maja hävdar att hon sov under tiden för mordet, samtidigt så säger hon att hon satt på toaletten när Johanna skickade smset från McDonalds 20 minuter senare. Problemet är att Majas telefon inte rör sig vid rätt tillfällen för att hennes historia ska gå ihop. Rekommenderar alla att lyssna på just den biten (14 min 45 sek in i sändningen). Jag har inte förstått luckorna i hennes berättelse så tydligt innan.

https://sverigesradio.se/play/avsnitt/2161313
Citera
2023-04-21, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
För att klockan var mitt i natten?

Grannarna var ju vakna.
Citera
2023-04-21, 18:03
Medlem
r_o_ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastkork
Livstid innebär ett fängelsestraff som är obestämt i tid och som efter en minimitid har passerat (mellan 14 och 18 år något sånt tror jag) kan bli föremål för tidsbestämning efter ansökan från den dömde.
Tack.
Synd att de oftast blir kortade då.
Citera
2023-04-21, 18:07
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoomah89
Grannarna var ju vakna.
Vilka grannar var vakna?
Citera
2023-04-21, 18:07
Medlem
Nu har JJ en stor chans att få en fin utbildning vilket hon kommer se till att ordna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in