2023-02-01, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitsippan_79
Jag bestämmer inget, säger bara vad jag tycker och jag tycker det är osmakligt. Jag fick min farmors mors tilltalsnamn som tilltalsnam. Två, tre generationer tycker jag är okej - om man ska ge barnet namnet efter en död. Dock inte att få namn från någon som dött som barn tycker jag.

Sen kan kan ju vilja ge ett namn som råkar vara samma som en avlägsen släktings eller ytlig bekants eller kollegas döda barn. Då är det en annan sak, om det bara råkar samanfalla och det inte är någon som inte ingår i ens umgängeskrets.

Försöker vara tydlig. Ett namn blir inte förstört för att ett barn som dött har burit det. Esmeralda är ett fint namn och inget fel att ge ett barn det namnet om man inte har med den döda flickan att göra och inte heller har henne i åtanke vid namnvalet.

Jag håller med dig, tycker det är osmakligt. Känns som att de vill ersätta henne ”skaffa en ny esmeralda”. Jag tycker hellre då att ge det som andra namn eller tatuera in och hedra namnet. Snarare att ingen annan ska bära namnet igen för det ska vara heligt och endast kopplas till lilla hjärtat..
Citera
2023-04-12, 17:35
Medlem
Finns det någon fler länk till FUP i detta fall? Dom tidigare går inte att få fram längre. Hade så gärna viljat läsa den. Tänker ännu på denna lilla tjej 💕som skulle snart börja första klass om hon fått leva
Citera
2023-04-12, 21:42
Medlem
Karin.Lollo.81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sack44
Finns det någon fler länk till FUP i detta fall? Dom tidigare går inte att få fram längre. Hade så gärna viljat läsa den. Tänker ännu på denna lilla tjej 💕som skulle snart börja första klass om hon fått leva
Finns på krimfup, kan köpa & länka om du inte har fått tag i den
https://www.krimfup.se/search/rebecka-linnea-gustafsson

Mvh!
Citera
2023-04-13, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karin.Lollo.81
Finns på krimfup, kan köpa & länka om du inte har fått tag i den
https://www.krimfup.se/search/rebecka-linnea-gustafsson

Mvh!
Tack 😊
Citera
2023-04-17, 19:30
Medlem
Hur dog Patrik i häktescellen? Var det någon hjälte på häktet eller var det självmord?
Citera
2023-04-17, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Hur dog Patrik i häktescellen? Var det någon hjälte på häktet eller var det självmord?
Tror det var pga abstinens. Han var inte direkt ärlig gällande vad han tog/behövde.
Citera
2023-04-17, 19:32
Avstängd
Papper1512s avatar
Citat:
Drogabstinens..
Citera
2023-04-17, 19:44
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Det var abstinens som de båda före skriver. Men jag tror insikten om vad de gjort slog Patrik hårt.

Han var den som larmade omvärlden om vad som hänt, han var den som var mest chockad när polis kom till platsen. Han hade suttit i en polisbil och varit helt ifrån sig. Rabblat massa osammanhängande om vad som hänt. Det finns en hel inspelning med vad han sa. Ena polisen knäppte på ljudupptagningar på sin telefon när han började prata. Han var oxå den som visade mest känslor vid de tidigare förhören.

Rebecka var lugn och samlad. Hon sa just ingenting. Hon ljög medvetet och strategiskt redan från början.
Citera
2023-04-21, 17:36
Medlem
Någon som har FUP? Alla tidigare länkar är döda.
Citera
2023-04-21, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Fel.
Esmeralda dog INTE ”under väldigt tragiska omständigheter”
Esmeralda dog därför att hon blev MÖRDAD av sina egna pundar-föräldrar. De föräldrar som skulle ge henne kärlek och trygghet.
Det ENDA som är tragiskt här är det verkligen finns såpass många som fortfarande blir manipulerade av barnamörderskan och försöker försvara henne till vilket pris som helst.
Ynkligt.
Det som är allra mest tragiskt är att inte mördarhäxan oxå dog under stort lidande ii häktescellen men vi får väl alla hoppas att karma får tag på henne till slut om inte någon annan, som hatar det där aset, hinner före.

Namnet Esmeralda är vackert. Jag anser ju att om en nyfödd får bära det namnet så är det ett tecken på att hedra den bortgångne, ett tecken på respekt, ett vackert minne som inte bleknar.

Själv har jag döpts efter min bortgångne systers namn (dock inte som tilltalsnamn).
Hon dog i en bilolycka när hon var 4 år, mina föräldrar och jag som var 2 månader, klarade oss i kraschen. Jag har aldrig farit illa av det snarare tvärtom. Det ger även en påminnelse att livet är skört och när jag går till graven så känns det fint att vi heter likadant, ett band mellan oss som bara vi har och som ingen annan kan ta.

Tack för mycket vettiga inlägg från dig!!

Här är tydligt att PKmorsorna från Familjeliv, samlats för att vältra sig i inbördes beundran.

Finaste lilla hjärtat Esmeralda, för alltid i allas minne.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback