2023-04-21, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Varför, varför skulle jag tro att det var utomjordingar???
Ett sådant sätt att diskutera med meningsmotståndare visar på noll acceptans mot andras åsikter, och en överlägsen attityd.

Det är möjligt att jag har en överlägsen attityd, men mina ord om utomjordingar var menade som en liknelse, trodde det var uppenbart. Min poäng var alltså att du inte kan hävda att exakt vad som helst är en anledning att ha tvivel om hur ett mord gått till.

Är något omöjligt så är det, även om det i praktiken skulle kunna gå att fantisera ihop ett alternativt händelseförlopp. Det SKULLE kunna vara så att MH sover genom hela mordet i rummet intill men vaknar flera gånger för att gå på toaletten, det finns inga fysiska lagar eller matematiska formler som visar att det är omöjligt, inte heller är det biologiskt omöjligt. Men det är såpass orimligt att det hade varit lite av en skandal om rätten använder MHs historia som ett sätt att hitta ett rimligt tvivel, i princip i klass med att det skulle vara utomjordingar som kastar handboll i badrummet.
Citera
2023-04-21, 14:44
Bannlyst
Citat:
Ja, jag såg det häromdagen. Lite tråkigt, då det blir rubriker och Johanna därigenom framställs i bättre dager. Inte bra att hon erkände först utan höll sig till sanningen i sörre utsträckning.

Och det har du rätt i, varför lät hon isf Tove sparka i väggen? Något för försvaret att bita i!

Jag har tänkt på det som Johanna berättr om hur Tove ska ha sprkat i väggen, och då bytte de postion.

Hur gck det till? Här säger Johanna dock inget om att Maj var med i den ändringen.

Jag har bett min som att kolla lite om han kan list ut hur den funkar, men jag ser själv att registringarna inte kommer omedelbart, utan efter en stund.

I appen läggs all steg upp i en stapel för varje timme, men säkert kan forensikerna dra ut mer info som gäller de tider som de skrivit i FUP.

Eftersom det nu är många tidpunkter som sammanstrålar, är det ju av vikt att detta finns dokumneterat tycker jag.

Jag hoppas på att Majas försvarare sätter in lite ansträngning nu när den här domen tydliggör svagheterna.

Vi ska ju inte glömma, att den importerade blånegern är homo. Regnbågsflaggan och trumskinn lär ju vara lika med immunitet mot påföljder i Swedistan.

Hon får nog max dagsböter i Hovrätten.
Citera
2023-04-21, 14:45
Medlem
Tycker deras fejksnyftande är så falskt så det ryker om det
Citera
2023-04-21, 14:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Säkert. Men åklagaren pressade ju inte J om tidslinjen. Så att hon ljög om den verkar inte ha påverkat hennes trovärdighet i övrigt nämnvärt. Även om rätten inte köpte just den storyn. Med tanke på att J visar att hon ljuger är det märkligt att utpekandet av M ses som bevis.

Ja, eller hur.

Oavsett vad vi alla tror om Majas deltagande i mordet, så ska det ändå bevisas med indicier som ändå håller ett visst mått.

Man ska absolut inte glömma att även väldigt svag indicier, kan ha en viss betydelse om det finns flera andra som stärker denna eller att flera stärker varandra. Det blir en kumulativ effekt.

Men om man utgår från de väldigt tunna indicier vi har, såsom Johannas vittnesmål, att domstolen hävdar att de måste vara två gm pga av att sparkarna i väggen bevisar det, att (om) grannens tidpunkt tas som fakta utan svart på vitt (vilket jag sannerligen hoppas att det finns. jag misstror inte grannen men ogillar rättens sätt att "konstatera"), att kroppen inte kan ha gömts och att Johannas mer troliga berättelse, gör att Maja inte blir trovärdig osv, då blir jag orolig.
Citera
2023-04-21, 14:47
Medlem
Citat:
Jo, jag vet.
Men har du hittat något i FUP om den mer exakta tiden?

Jag tror att det kan handla om något som finns i A 218, något som jag inte har.

Men annars är det en svaghet i utredningen att de inte har kollat i grannens mobil, när han faktiskt berättade att han låg i sängen först och kollade i mobilen. För någon sådan har jag inte hittat.

Det finns sannolikt ingen exakt tid i FUP för den första dunsen. Dom har räknat baklänges från att J och T s telefon lämnar bostaden 02:47. Då är det grannens uppskattade tider för varje moment som räknas bak.
Citera
2023-04-21, 14:48
Medlem
Citat:
Dels undrar jag varifrån tiden 02:40 kommer från, dvs har den styrkts på något sätt? A 218 möjligen?
På den tiden ligger en styrka som kanske inte riktigt 02:30 gör.

Att vara vaken, är inte lika med vara inne i badrummet och mörda.

Tiden för mordet är viktig att smala in. Maja kan ha vaknat av ljuden och knallat rakt in i mordet, utan att själv har hållit i några armar.

Bara en sådan sak kan ju kännas som att hon vill mörka.

Jag anser att det är åklagaren som ska bevisa att Maja var där inne med tyngre indicier än att man lägger så stor vikt vid Johanns berättelse.

Vad hade hänt om Johanna inte sagt något om Maja?

Om M vaknade och gick mot badrummet när hon hörde ljud (ringklockan) kan det ju inte uteslutas helt att M sparkade på badrumsdörren för att J låst den. Även om det kanske inte är sannolikt.

Grannsonen säger väl att han kollade på sin mobil ungefär 02.40. Fast i förundersökningen uppger han en annan tid för dunsen.
Citera
2023-04-21, 14:49
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Min fetning. Rätten slår fast att både J och M var inne i badrummet med hjälp av stödbevisnings som ligger utanför J s vittnesmål. Det hade inte gjort någon större skillnad om J istället hade sagt att M låg och sov. Båda hade ändå blivit dömda för mord. Rätten utvärderar t.ex. tesen att M utfört mordet själv och att J tar på sig skulden för att skydda henne. Den tesen avfärdas.

Ja, det kan hända med den här rätten. Men i HR hoppas jag på att man kräver högre bevisning än vad som finns här.
Citera
2023-04-21, 14:50
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agphys
men varför får dessa livstid men 17 åriga gängkriminella mördare får 2 år behandlingshem? Varför ger man inte såna här livstid straff till alla mördare?
Vi tar det i små steg, små steg i taget. Nu är åldersrabatten borta för 18åringar i alla fall. Tänk koka groda..

Givetvis håller jag med dig om att rabatten skall bort även för yngre, kan de mörda kan de sitta av tiden också! Samhället har inte hunnit ikapp brottsligheten, våra straffskalor och rabatter är inte anpassade för 15-17 åriga gängkriminella, det är ett nytt fenomen som exploderat senaste åren.
Citera
2023-04-21, 14:57
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det finns sannolikt ingen exakt tid i FUP för den första dunsen. Dom har räknat baklänges från att J och T s telefon lämnar bostaden 02:47. Då är det grannens uppskattade tider för varje moment som räknas bak.

Ja, det är väl så jag trodde från början, men nu är det ju så att grannen i sitt förhör nämner den här tiden i rätten. Vi har ju inte hela hans förhör (väl?) och de ev motfrågor han får, inte heller står det i domen hur denna tid som ändå domen lägger så stor vikt vid har kommit fram.

Som sagt, varje sak som kan bekräftas när det gäller att fastställa tiden för brottet bör ju dokumenteras i FUP och även visas i rätten.

Jag är otroligt glad över den mycket snälla och omtänksamma familjen K*ornasan, utan dom hade det kanske inte ens gått att få till en husrannskan hos Johanna, kroppen hade den hittats?

Hemskt att de ska bhöva ens tänka på att Johannas anklagelser är det minsta att bry sig om och att L*ahanj har tappat sin tillit till människor efter det. Så missförstå mig inte. Jag tror att de har gjort allt som står i deras makt.
Citera
2023-04-21, 15:03
Medlem
Citat:

Det som är lite anmärkningsvärt är då iofs att grannen nämner exakt den tiden i rätten. Har han också räknat baklänges eller har åklagaren planterat tiden hos honom? Jag har själv varit vittne i ett mål där jag upplevde att en försvarare gjorde samma sak med mig per telefon.
Citera
2023-04-21, 15:07
Medlem
Citat:
Ja, det är väl så jag trodde från början, men nu är det ju så att grannen i sitt förhör nämner den här tiden i rätten. Vi har ju inte hela hans förhör (väl?) och de ev motfrågor han får, inte heller står det i domen hur denna tid som ändå domen lägger så stor vikt vid har kommit fram.

Som sagt, varje sak som kan bekräftas när det gäller att fastställa tiden för brottet bör ju dokumenteras i FUP och även visas i rätten.

Jag är otroligt glad över den mycket snälla och omtänksamma familjen K*ornasan, utan dom hade det kanske inte ens gått att få till en husrannskan hos Johanna, kroppen hade den hittats?

Hemskt att de ska bhöva ens tänka på att Johannas anklagelser är det minsta att bry sig om och att L*ahanj har tappat sin tillit till människor efter det. Så missförstå mig inte. Jag tror att de har gjort allt som står i deras makt.

Jag har bara läst domen en gång och minns inte på vilket sätt rätten lägger vikt vid denna tidpunkt, så förklara gärna. Kan det vara så att det inte går att fastställa det exakta klockslaget för den första dunsen? Och dom använder sig då av grannens ungefärliga tid.

Jag förstår inte riktigt problemet.
Citera
2023-04-21, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Det som är lite anmärkningsvärt är då iofs att grannen nämner exakt den tiden i rätten. Har han också räknat baklänges eller har åklagaren planterat tiden hos honom? Jag har själv varit vittne i ett mål där jag upplevde att en försvarare gjorde samma sak med mig per telefon.

Har inte lyssnat på hans förhör ännu. Men finns det anledning att misstänkta att åklagaren planterat tiden? Om han ställer ledande frågor i rätten till vittnet för att få honom att nämna en felaktig tid vore det riktigt illa såklart. Finns inget i hans förhör som pekar på att polisen ställt ledande frågor, utan han själv har fått svara på frågor om vilka tider han hört dom om jag minns rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in