2023-04-21, 15:24
Medlem
Tralfamadores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer2142
Vem sa att Ryssarna förlorar lika många?
Enligt läckan har Ukraina förlorat uppmot 200k män, om du menar att Ryssarna förlorat lika många, vem slåss dem mot då? Wagners är bara typ 50-60 000. Det visar att siffrorna från västvärlden är BS.

Nja superfientligt Ukraina har det varit sedan 2014, inom en snar framtid kommer det inte finnas en Ukraina kvar.
Putin ville inte ha detta kriget men han var tvungen, Ryssland behöver unga män, det är brist på män så detta kriget gynnar bara USA och såklart regimen i kiev som tjänar några miljarder.
Du verkar inte förstå vem din fiende är.

Du vet väl att världen är större än Europa? Och Europa fortsätter handla med Ryssland, i princip lika mycket som tidigare.

Ukraina måste få igenom ett offensiv därav har man varit så högljudda med offensiv, dumt militärt men strategiskt politiskt, om det inte kommer ett offensiv snart kommer stödet att upphöra snart.

https://www.pbs.org/newshour/politics/support-for-ukraine-aid-softens-in-u-s-public-poll-says

Biden måste försöka vinna mot Trump och folket börjar tröttna, Ukraina måste ha en vinst för att Biden ska kunna sälja in det. Enda anledningen till varför alla vet att en offensiv kommer snart.. får se hur den går.
Du lägger väldigt mycket tilltro till läckan utan att ta beräkning att delar av den tycks vara manipulerad av ryssar och deras medlöpare. Det gäller i synnerhet läckans "dödstal".
https://www.mediaite.com/tv/tucker-c...-propagandist/

Uppskattningar som kommer från bla USA gör gällande att betydligt fler ryssar dött:

https://www.bbc.com/news/world-europe-65225985

"It comes as little surprise to learn that the US estimates that between 189,500 and 223,000 Russian soldiers have been killed or wounded.

The equivalent figure for Ukraine's losses - between 124,500 and 131,000 - is also in line with ballpark figures briefed to journalists in recent weeks."

Resten av ditt dravel är önsketänkande och desinformation. Det spelar ingen roll vilken dynga ni sprider för Ukraina fortsätter ju att kämpa ändå, eller hur? Det ryssarna önskar sig mest är att Ukraina ger upp för kriget svider för er. Det är ett tecken på er förlorarmentalitet att ni sitter och försöker lura folk att det egentligen går bra för ryssen.
Citera
2023-04-21, 15:24
Medlem
Citat:
Wagner har eliminerat många Ukrainare i Bakhmut, det är tyvär många civila som fått några veckor träning som dör.

Meningen är inte nödvändigtvist att ta byhålan, meningen är att ta ut så många av fienden som möjligt innan man tar staden.

Du verkar tro att Ukraina inte har en bra militär? Dem har blivit tränade sedan 2014 av NATO och har dem bästa vapen i världen med hjälp av NATO generaler, i läckan framgick det att USA, SB osv har män i Ukraina som krigar.

Nej, det framgick inte att USA och Storbritannien har män i Ukraina som krigar vilket de inte heller har.
Ryssarna har förlorat avsevärt fler i Bakhmut är ukrainarna.
Citera
2023-04-21, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Förstår inte hur du menar med att Ryssland löste dilemmat 2014? Ukrainska trupper tränades i Nato-regi 2014-2022, och man förberedde ett krig. "ukraine was not in Nato, but Nato was in Ukraine" som de säger.

Man tränade för att kunna försvara sig mot det reella hotet Ryssland.
Citera
2023-04-21, 15:27
Medlem
Citat:
Menar du att det finns många civila i Bakhmut? Staden är tömd på civila sedan länge... Dem ända som dör är soldater.. dock kan jag förstå om du menar stackarna Ukraina tvingar in i Bakhmut utan vidare träning som civila.

Och vad tycker du om de ryska soldaterna som agerar köttfärs?
Citera
2023-04-21, 15:27
Medlem
Tralfamadores avatar
Citat:
Om vi antar att där är 150 000 döda+sårade ukrainier nu.

De har också återtagit Kherson, Kupiansk och Izyum. Men förlorat Bakhmut. Nu uppskattar man att där bor 80 000 människor i Kherson. Kupiansk och Izyum har väl tillsammans 70 000 invånare? Så man har förlorat ungefär lika många människor som man "räddat" från Ryssland.
Det där är ett så udda resonemang så jag vet inte ens var jag ska börja. Hur många som bor längs en frontlinje mitt under brinnande krig med dagliga attacker mot ukrainska samhällen är väl inte relevant någonstans? Är det ett argument för att ukrainarna ska lägga ner vapnen?
Citera
2023-04-21, 15:29
Medlem
attogs avatar
Citat:
Om vi antar att där är 150 000 döda+sårade ukrainier nu.

De har också återtagit Kherson, Kupiansk och Izyum. Men förlorat Bakhmut. Nu uppskattar man att där bor 80 000 människor i Kherson. Kupiansk och Izyum har väl tillsammans 70 000 invånare? Så man har förlorat ungefär lika många människor som man "räddat" från Ryssland.

Ny teori? Av teoriproffset.
Om det behövs för ditt narrativ, så ok. Vi säger så.

Berätta hur ryssarna ”räddar” Ukranare. Genom att döda de? De slipper leva under ledarskap av en nazist? Var det så vi skulle fritänka?
Citera
2023-04-21, 15:32
Medlem
Tralfamadores avatar
Citat:
Menar du att det finns många civila i Bakhmut? Staden är tömd på civila sedan länge... Dem ända som dör är soldater.. dock kan jag förstå om du menar stackarna Ukraina tvingar in i Bakhmut utan vidare träning som civila.
Jag tror inte du i egenskap av rysstroll behöver oroa dig för de "stackars ukrainarna".
Tyck synd om ditt älskade Ryssland istället som skickas till ett menlöst krig där de inte förstår varför de måste dö medan ukrainas män dör en heroisk död när de försvarar sitt moderland mot en så vidrig statsbildning som Ryssland. Det blir bara konstigt när ni ska låtsas bry er om ukrainarna.

Det finns gott om videos med ryska soldater som klagar över att de skickas in graven utan tillräcklig utrustning, hur dåligt deras befäl behandlar dem med mera.

"Sent there to be meat" Why Russian draftees are suddenly publishing so many video pleas to Putin.

https://meduza.io/en/feature/2023/03/09/sent-there-to-be-meat
Citera
2023-04-21, 15:33
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Hen sa inget om Bakhmut.
Wagner har mördat stora mängder civila, punkt.
Citera
2023-04-21, 15:33
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tralfamadore
Det där är ett så udda resonemang så jag vet inte ens var jag ska börja. Hur många som bor längs en frontlinje mitt under brinnande krig med dagliga attacker mot ukrainska samhällen är väl inte relevant någonstans? Är det ett argument för att ukrainarna ska lägga ner vapnen?

Ukrainierna får ju bestämma själva om de vill slåss, tycker jag.

Men det kan vara ett av de sämsta biståndsprojekten nånsin i svensk historia, ur humanitär synvinkel, om man ser till vad vi får för resurserna. Jag vill mana till eftertanke till om vad vi får får vårt stöd.

Det är inte så att där kom en gigantisk flyktingström av ukrainier som befriades från Kherson som vi kan lägga ovanpå 80 000-siffran. Vi har inga exakta data, men 80 000 är hyfsat korrekt.
Citera
2023-04-21, 15:39
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Ukrainierna får ju bestämma själva om de vill slåss, tycker jag.

Men det kan vara ett av de sämsta biståndsprojekten nånsin i svensk historia, ur humanitär synvinkel, om man ser till vad vi får för resurserna. Jag vill mana till eftertanke till om vad vi får får vårt stöd.

Det är inte så att där kom en gigantisk flyktingström av ukrainier som befriades från Kherson som vi kan lägga ovanpå 80 000-siffran. Vi har inga exakta data, men 80 000 är hyfsat korrekt.

Men om nu allt går enligt plan och ryssen slaktar alla Ukrainare som kommer till slagfältet. Vad är problemet? Varför hänger du här hela tiden?
Citera
2023-04-21, 15:39
Medlem
Citat:
Du verkar inte veta vad meningen med kriget för Ryssland är, primära meningen är inte att ta Bakhmut, meningen är att döda/skada så många Ukrainare som möjligt, Ukraina fortsätter skicka nästan allt dem har till Bakhmut medans Wagner köttar på, det är inte ens den ryska militären som slåss i Bakhmut primärt.

Även en Ukrainsk general sa att man skickar in män utan vidare träning för slakt, kort därefter blev han uppsagd.

En rysk vinst är en Ukraina som inte kan vara ett hot, Putin vill ha en neutral Ukraina och eftersom regeringen i Kiev vägrade vara neutrala så har vi kriget idag.

Otroligt mycket modern vapen? Menar du 20 tankarna? Det är vad man säger till median så att stödet ska fortsätta, sanningen är att Ukraina har brist på män som kan slåss och västvärlden har slut på ammo snart.

Att använda 200k missil för att skjuta ner en 20k drönare är inte hållbart.

https://www.ausa.org/news/csis-warns-ammunition-shortages
Nu hittar du på och ljuger en massa.
Varför?
Nej Ukraina har inte brist på män. och västvärlden har inte slut på ammo.
Det som inte är hållbart är att ryssland förlorar mellan 500-1000 man om dagen i Bakhmut. Om någon blöder så är det ni ryssar.
Den som har slut på vapen är ryssland , eller förnekar du det när ni håller på och tar fram tanks från 50 talet...
Citera
2023-04-21, 15:41
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
Men om nu allt går enligt plan och ryssen slaktar alla Ukrainare som kommer till slagfältet. Vad är problemet? Varför hänger du här hela tiden?

För att det är ett uselt biståndsprojekt som jag inte gillar att vi stödjer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in