Att närliggande grannar hör och uppfattar olika från lägenheten brottet begås är inte konstigt. Hörselns kapacitet påverkas t ex av ålder på vittnen.
De här båda gärningskvinnorna borde deporterats innan de föddes. Jag saknar den amerikanska straffskalan - där du kan utdöma ackumulerade livstidsdomar - "Det blir 488 år utan möjlighet till permission".
För att från samhällets sida markera avarten i beteendet.
Nä, det behöver det inte.
Läser rättsläkarens slutrapport och FUP. Domen har jag läst nu, flera gånger.
Rättsläkaren har inte sagt att avsaknad av avvärjningsskador tyder på två förrövare.
Från domen (!!!)
"I samband med obduktionen gjorde teknikerna ett nagelskrap på Tove. Under naglarna fanns
inte DNA från någon annan person. Det säger ingenting rättsmedicinskt att det inte fanns något
främmande DNA under naglarna. Det finns ingenting som kan bekräftas eller uteslutas utifrån
det resultatet. Vanligtvis, om offer och förövare är av ungefär samma fysiska styrka och offret
inte är påverkat, frisk och kapabel att försvara sig, så brukar man se någon slags
avvärjningsskada. I fall där offret är fysiskt underlägsen förövaren, oavsett anledning, eller där
det finns en överraskningsfaktor så behöver man inte se några avvärjningsskador."
Nej, lilla vän. Du har inte läst domen noggrann en enda gång!!
Sid 57:
”Om Tove hade haft sin händer fria hade hon säkerligen använt dessa för att försöka betvinga Johanna Leshem Jansson på ett eller annat sätt. Antingen genom att försöka få bort Johanna Leshem Janssons händer från sin hals eller att i vart fall riva, klösa eller på annat sätt skada Johanna Leshem Jansson. Av bilderna från restaurang Nöjet framgår att Johanna Leshem Jansson hade en kort kjol på sig och inte något ytterligare på benen. Johanna Leshem Jansson hade sedan inga direkta tydliga skador på kroppen enligt det rättsintyg som finns, se sid 11-13 i förundersökningsprotokollet som avser de rättsmedicinska undersökningarna. Något eller någon måste alltså ha hindrat Tove från att göra aktivt motstånd. Johanna Leshem Jansson har berättat att det var Maja Hellman som tog tag i Toves händer/armar och höll i de medan hon själv fortsatte att hålla greppet om Toves hals. Kvar återstår alltså att Tove kunde göra motstånd med sina ben/fötter. Allt talar för att det är det som Lahanj Kornasan hör när han under en inte helt kort tid ringer två gånger på dörren till Johanna Leshem Janssons lägenhet strax efter kl. 02.43.”
Jag skulle vilja sätta mig in i lite mer hur hälsoappen och stegräknaren funkar.
Vad säger klockslaget, hur vet man när personen började gå, och när avslutades sekvensen?
Klockslaget 02:43:33 borde rimligen visa att sekvensen avslutades då..
Jag har själv en iPhone 12, såsom Maja har och har försökt få fram detaljerna som de exakta klockslagen, men kan inte hitta någon sådan exakt tid i den redovisning jag får via ppen. Det registreras som jag ser det i stapeldiagram, på vilka man kan trycka. Registringen redovisas i sen stapel per timme, t ex nu kan jag se mina samlade steg mellan 12- 13, därefter kommer nästa vara samalde mellan 13- 14. Den totala summan steg/ dygn registreras fortlöpande.
Forensikerna har kunnat få ut en mer exakt tidpunkt för stegen, men eftersom den här tidpunkten är så otroligt viktig hade det varit intressant att se om det finns en registrering när sekvensen påbörjades (om det är möjligt).
Och jag undrar fortfarande varifrån den exakta tiden 02:40 kommer från, om det är de där bilaorna som man hänvisar till i domen, som respektive advokat och åklagaren lämnat in inför rättegången.
Den viktiga tiden hänger väldigt lös, om en hel dom utgår från ett vittnes uppgift om en tidpunkt, som inte finns bekräftad i FUP eller på annat sätt.
So du säger, verkar ju Rullman ha menat att mordet skedde mer åt 02:30- tiden, vilket vi i någon direktrapportering inte har sett att han återkommit till, vilket han sa att han skulle. Förmodligen skedde det vid slutet av rättegången då Rullman gjorde sin slutplädering.
Väldigt viktiga uppgifter för en rätt att ta livsavgörande beslut och för allmänheten att kunna ta del av, för att själv kunna se att en dom verkar dömd på objektiva, sakliga och riktiga grunder.
Hon kanske hade en annan app?
Kanske hade en klocka
Är du trög på riktigt? Står ju tydligt att väntan på dom, nu är domen fastställd till livstid och då sitter man inte kvar i häkte. Du har ju noll koll på hur svenska systemet funkar samtidigt som du pundat sönder dina hjärnceller! Gör om gör rätt!
Åklagaren har yrkat att både Johanna Leshem Jansson och Maja Hellman ska vara kvar i häkte på grund av flyktfara, risk för fortsatt brottslighet och så kallad obligatorisk häktning.
Johanna Leshem Jansson och Maja Hellman har begärt att bli försatta på fri fot.
Tingsrätten dömer nu både Johanna Leshem Jansson och Maja Hellman för mord och grovt gravfridsbrott till fängelse på livstid (Johanna Leshem Jansson döms även för skadegörelse).
Det föreligger både flyktfara och risk för fortsatt brottslighet. Förutsättningar för så kallad obligatorisk häktning föreligger också (mord har ett lägsta straff om fängelse i tio år).
Tingsrätten beslutar därför att Johanna Leshem Jansson och Maja Hellman ska vara kvar i häkte.
Varför, varför skulle jag tro att det var utomjordingar???
Ett sådant sätt att diskutera med meningsmotståndare visar på noll acceptans mot andras åsikter, och en överlägsen attityd.
Jag ser det inte som solklart vad det är för ljud, vad som orsakat dem och hur de ska tolkas.
Och varför skulle rättsläkarens vittnesmål stå i kontrast med grannens vittnesmål?
Jag ser inget som helst hennes vittnesmål som säger att det ena skulle vara mer sannolikt än det andra.
Jag tycker att rätten har dragit en egen summarisk slutsats av orsaken till sparkljuden som de inte motiverar varför de tror att det inte kan bero på konvusionsfasen. Möjligt att det framkommit något annat under rättegångens om jag inte hört, men rättsläkarens vittnesmål har jag koll på (!!).
Denna slutsats används sedan för att förklara varför Maja måste ha varit inne i badrummet!! Väldigt lösa boliner anser jag.
Det vore en sak om man på så lösa boliner blev dömd för något mindre brott, men här pratar vi mord! Och en livstidsdom. På en 18- årig tjej som dessutom har varit inflytande under en person som har destruktivt tankesätt med mycket starka hatkänslor och ett starkt övertag över Maja.
Nej en bevisning som lutar sig väldigt starkt på Johanns vittensmål och andra indicier som jag inte kan se stöds av bevisningen, vittnesmål eller annat känns mycket obehagligt.
Som att Johanna är trovärdig medan Maja inte är det när det gäller Majas hållande i Toves armar, dvs att hon varit med och mördat Tove.
Hur har man dragit slutsatsen? Jo genom att Johnnas version "liknar" på vissa ställen det som styrks. men att det i andra stycken sakans/ljugs om mycket annat, det verkar man lika summariskt bestämma att det här är ytterligare ett indicium.
Man har inte vägt in när hennes "erkännande" kom, att det var i skuggan av en överhopning av bevisning mot henne och ett erkännande från Maja. Och att det fanns en "öppning" där som Johanna såg; att hon skulle kunna bli helt frikänd för mordet trots all bevisning! Det var en olycka!
Och hämnden är ljuv för Johnna. Här der hon sin chans att dra ner henne med sig i hålet som hon anser att Maja varit osrak till.
Domen:
"Med hänsyn till att utredningen i övrigt bekräftar den uppgift som Johanna
Leshem Jansson lämnat om att Maja Hellman höll i Toves armar i samband med strypningen
har tingsrätten valt att fästa tilltro till det som Johanna Leshem Jansson i denna del berättat. De
uppgifter som Maja Hellman lämnat om att hon själv inte medverkat och plötsligt funnit Tove
inlindad i ett lakan har tingsrätten inte beaktat utan ansett att uppgifterna endast är en
efterhandskonstruktion. "
Från Domen:
"Det finns två tänkbara förklaringar till de slag som Lahanj Kornasan hörde. Det skulle kunna
vara så att det han hör är någon kroppsrörelse som inträffat under den så kallade
konvulsionsfasen som rättsläkaren Aleksandra Lazarevic beskrivit kan förekomma under en av
de faser som kan inträffa under det att en människa stryps. Den andra mer troliga förklaringen
är att det är Tove som gör motstånd på det sätt hon kan. Johanna Leshem Jansson satt (enligt
sin egen uppgift) på Toves mage/bröst och hindrade henne från att resa sig. Johanna Leshem
Jansson hade då sina händer runt Toves hals."
Det troliga är väl att det är ljud från Tove, eftersom om det vore någon av tjejerna som tog spjärn mot väggen, kanske ljuden inte skulle upprepas sig på det viset.
Vad vet vi om ljuden?
- lät samtliga ljud lät lika,
- var de rytmiska,
- var alla lika hårda,
- hur hårda,
- ungefär hur många sekunder mellan
- osv???
Jag tycker mig minnas något om rytmiskt, men då tror jag att det är grannen bredvid Johanna, W som berättat om något om hammarslag, efterom jag inte hittar just detta någonstans nu.
Naturligtvis är grannens vittnesmål tillförlitligt, har jag sagt något annat?
Och jag hävdar att eftersom vi inte har en närmare beskrivning av ljuden än det som grannen beskrivit, ca 5- 10 ljud som han uppfattade som sparkljud eller slag mot väggen, så är det svårt för oss att avgöra om det kan vara en medveten Tove som sparkar, slår eller om det är sparkar/slag från konvulsionsfasen som hörs.
Jag hävdar att vi inte kan avgöra det själva, när utredningen eller försvaret inte har grävt djupare i detta.
Jag tänker också på att Johanna berättar om sparkar, kan det vara dessa som hon väver i sin berättelse?
A 153/471
"Lahanj sade att när han stod
utanför Johannas lägenhet så hörde han något som han uppfattade som sparkar i väggen på
toan inne i lägenheten. På fråga varför han tror att det kom från toan så beskriver Lahanj att
ljudet av sparkar kom precis till vänster om Johannas ytterdörr och Lahanj känner till ungefär
hur lägenheten ser ut eftersom han tidigare har varit på en visning av lägenheten och han vet
att toaletten ligger precis till vänster när man kommer in i lägenheten!
Lahanj tillfrågades om hur många sparkar i väggen som han uppfattade?
Lahanj sade att det var mer än fem sparkar och att han ringde på dörrklockan två gånger men
det var ingen som kom och öppnade. På fråga så sade Lahanj att han hörde inga röster eller
andra ljud inifrån Johannas lägenhet det var bara sparkarna i väggen som han hörde!"
Expressens direktrapportering:
"30 mars 2023 10.14
Det tar två minuter mellan att grannen hör dunsarna till att han går upp och ringer på dörren. Där står han i kanske... En och en halv minut. Han tror det i alla fall.
Åklagaren: "När du står där uppe, du säger att du hör nån typ av ljud från väggen till vänster om ytterdörren. Vad är det?".
– Det var som slag mot väggen. Mot ytterväggen. Jag vet inte om det var exakt mot väggen, men det hördes tydligt ut. Vad jag misstänker.
Vad tänkte du att det var för ljud?
– Det var ljud som man hör.
Ja, men vad som gjorde ljuden?
– Det var någon rörelse från henne kanske. Vi kände att hon... Hon lever. Förstår du?
Åklagaren förstår. Mellan 5-10 sådana ljud hördes. "
Domen:
"Efter att han hade ringt på dörren den andra
gången så hörde han ljud från väggen till vänster om dörren, det var som slag mot väggen,
mellan fem och tio stycken. Han hörde det tydligt. Han tänkte att ljudet kom från någon rörelse
som Johanna gjorde så han tänkte därför att hon levde. Han hörde inga skrik eller andra röster."
Grevens sammanfattning:
"- GS ringer på igen. Han hör då ”en massa ljud”. ”Fem till tio slag mot väggen”.
- GS har varit på visning inne i JJ:s lägenhet så han vet hur den ser ut. Han tror att ljuden kommer från badrummet precis till vänster innanför ytterdörren.
- Ingen öppnar"
Observera att jag inte har sagt att det måste vara konvulsionsfasen!
Ja J blev otroligt hårt pressad efter att M erkände dumpningen. Viss media verkar ha misstuppfattat det hela och tror att Js bekännelse kom först. Kanske för att Clea gick ut i media snabbt..
En sak jag funderat över, om M var i badrummet varför höll hon inte Ts ben stilla när grannen ringde på? J kunde ju låsa T s armar. Kunde M ens nå båda utifrån den position hon satt Så många frågetecken.
Det är verkligen synd att ingen rekonstruktion gjordes.
Jag tror att hälsoappen på Ms mobil uppgraderar var tjugonde minut efter att den aktiveras. Så mellan 02.19 och 02.39 gick hon sammanlagt 33 steg. Så 02.43 påbörjas en ny period. Den blev dock bara 17 minuter då mobilen stängdes av 03.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-04-21 kl. 14:03.
Hon kunde inte heller utesluta fasthållande av händer. Med tanke på att det fanns skador på armbågar kunde hon heller inte utesluta att de uppkommit av att TT tog emot med armarna vid fallet. Det innebär i så fall att hon lyckades skydda huvudet och därmed inte förlorade medvetandet. Summan av hennes vittnesmål lämnade därför intrycket av att TT troligtvis var vid medvetande.
Ja, fast här har ju rätten beslutat att skadorna på armbågarna kom i fallet.
"De tydliga blödningar som Tove hade på respektive armbåge anser tingsrätten visar att hon vid
fallet tagit emot sig med båda armbågarna för att rent instinktivt försöka mildra sitt fall"
Jag utgår från att de beslutat det på så sätt genom att rättsläkaren sa på fråga av Svegfors att sannolikheten var liten att de uppkommit genom fasthållning. Men det betyder ju inte uteslutet.
Jag trycker att rätten slår fast saker som man faktiskt inte vet. Skadorna kan absolut ha uppkommit så som rätten påstår, inte alls otroligt.
Men vi vet inte säkert hur det gick till i badrummet: det var flera höga dunsar enligt grannen, kanske var Tove medvetandepåverkad och skadornakommit av att Johanna hållet ner armarna genom dina knän t ex.
J hade kunnat skylla så mycket mer på M som hämd än vad hon gjort
Det kunde hon h gjort.
Men skulle det bli trovärdigt? Och risken skulle bli liksom hashkakeresan, att de kunde motbevisa henne. Förhörledaren skrämmer ju upp Johann genom att ininuera på allt de håller på att analysera och granska. Hon har ju redan blivit påkommen med lögner och vet att det inte går att hitta på vad som helst.
Konflikten är ju hennes och på det slänger de sedan mordbränderna och narkotikabrott.
Jag skulle vilja sätta mig in i lite mer hur hälsoappen och stegräknaren funkar.
Vad säger klockslaget, hur vet man när personen började gå, och när avslutades sekvensen?
Klockslaget 02:43:33 borde rimligen visa att sekvensen avslutades då..
Jag har själv en iPhone 12, såsom Maja har och har försökt få fram detaljerna som de exakta klockslagen, men kan inte hitta någon sådan exakt tid i den redovisning jag får via ppen. Det registreras som jag ser det i stapeldiagram, på vilka man kan trycka. Registringen redovisas i sen stapel per timme, t ex nu kan jag se mina samlade steg mellan 12- 13, därefter kommer nästa vara samalde mellan 13- 14. Den totala summan steg/ dygn registreras fortlöpande.
Forensikerna har kunnat få ut en mer exakt tidpunkt för stegen, men eftersom den här tidpunkten är så otroligt viktig hade det varit intressant att se om det finns en registrering när sekvensen påbörjades (om det är möjligt).
Och jag undrar fortfarande varifrån den exakta tiden 02:40 kommer från, om det är de där bilaorna som man hänvisar till i domen, som respektive advokat och åklagaren lämnat in inför rättegången.
Den viktiga tiden hänger väldigt lös, om en hel dom utgår från ett vittnes uppgift om en tidpunkt, som inte finns bekräftad i FUP eller på annat sätt.
So du säger, verkar ju Rullman ha menat att mordet skedde mer åt 02:30- tiden, vilket vi i någon direktrapportering inte har sett att han återkommit till, vilket han sa att han skulle. Förmodligen skedde det vid slutet av rättegången då Rullman gjorde sin slutplädering.
Väldigt viktiga uppgifter för en rätt att ta livsavgörande beslut och för allmänheten att kunna ta del av, för att själv kunna se att en dom verkar dömd på objektiva, sakliga och riktiga grunder.
02:40 Är den ungefärliga tid som grannen låg i sängen och kollade på sin mobil när hans pappa ropade på honom och sade att han ville ha sällskap. De satte sig och pratade i soffan i vardagsrummet när de hörde en jättehög duns uppifrån Johannas lägenhet.
Varför skröt Johanna om att hon fått livstid? Tycker hon att det ska bli kul att sitta i fängelse och förlora sina bästa år?! Hur vet Aftonbladet det? Och hennes advokat sa ju att hon blivit ”så ledsen över domen”. Så många frågor….
Senast redigerad av miserywantscompany 2023-04-21 kl. 14:10.
Det är ont om sympati i den här historian vilket visar vilket samhälle vi lever i.
Pojkvän som inte har lust att hänga med sin tjej utan sitter hemma och smsar runt hela natten! Inte går ut och letar utan ringer eller smsar.
Grannen som istället att ringa polisen kollar försiktigt läget, skjutsar tom mördaren till hamburgare restaurangen och fortsätter och blanda sin yoghurt!
Lite mer civilkurage skulle man velat se.
Det innebär iså fall att M var medveten om risken att T skulle kunna dö. Då är det ännu märkligare att hon går och lägger sig för att sen vakna och ta för givet att T avlidit. Det blir helt enkelt motsägelsefullt. Och även om det är så, så är det rimligt att M undrar vad som hänt. Hur? Varför? Vad tänker du göra? Vad ska vi säga? Vad händer nu?
Jag lägger inte särskilt stor vikt vid någon av deras utsagor då dom är väldigt opålitliga av många skäl. Minnet som du nämner och även att dom är fulla av konstaterade lögner som konstruerats av båda för att undkomma ansvar.
För mig är det iaf tydligt att M s historia är en repeterad efterkonstruktion. Hon har på egen med även advokatens hjälp kört den inövade storyn ex antal gånger innan förhöret i rätten. Det är tydligt mellan minut 14 och 15 in i detta klipp. https://www.youtube.com/watch?v=jjfh0Z_KN34
"Vi sätter oss i köket, eh jag äter och jag jag menar alltså andra gången jag upp från sängen då så märkte jag...jag såg inte Tove då nånstans eh så jag frågar liksom var jag frågade Johanna var Tove är? Eller! vad som eh om hon gått hem o hon säger ja.!
Vid 14:40 uppfattar jag det som att M försäger sig lite när hon frågar var hon är istället för om hon har gått hem.
I förhör med polisen får hon mängder av frågor ang sin fylla och säger att hon kan ha glömt säker och hänvisar till tidigare utbrändhet som en förklaring till att hon inte minns.
Edit.
F: Mmm. Det är helt enkelt så att om du har upplevt någonting av det som hände så vill vi ge
dig en möjlighet att berätta det själv i så fall. Eh, för det skulle förmodligen vara bättre för dig
ifall du så att säga berättade det själv för vi funderar ju också på hur det skulle bli och vad
som händer om Johanna plötsligt säger att du var med t ex i badrummet kring det som hände
där eller på toaletten. Om Johanna säger att du var med där eller säger att det var du.
M: Det, men jag är 100% säker på att jag inte, inte har varit med och…
F: Så Johanna menar att du är i badrummet när det här händer.
M: Och det är jag inte. Det är jag 110% säker på att jag inte är.
Hennes minne likt andra i hennes situation är väldigt selektivt. Blir inte trovärdigt när hon bara minns saker som kopplar bort henne från mordet.
Tack för länken först av allt!
Ska lyssna sen.
Och jag håller ju med dig om vissa saker som vi redan gått igenom, t ex önskar jag av hela mitt hjärta att Maja hade bolla med någon om Johannas tankar. Psykologen tex.
Det är väl nästan det jag har svårast att acceptera. Även om jag vet att personer likt Lena, Tova och andra som levt i destruktiva relationer blir rickigt uppfuckade i sina känslor och beteenden, har svårt att lämna (bundna till) och uppfattningen för vad som är normalt suddas ut liksom de moraliska gränserna för vad man är beredd att göra också flyttas fram.
Nu var Lena en vuxen, välutbildad och påläst. Hon kunde ändå se vad som pågick, men gillade inte sina tankar som hon fick. Hon kunde dock bolla med vänner och psykitrin, även om hon inte lyckades slita sig ur relationen.
Här har vi en ung, identitessökande (som alla tonåringar ändå) tjej, som har mångåriga problem. Jag sätter ribban lägre för vad man kan kräva av henne ändå.
Och blir hon dömd i HR, då tycker jag att det finns förmildrande omständighetr för Maja.
Jag hoppas på att bevisningen stärks på alla led, så att vi kommer danningen närmre.
Just nu tycker jag att det känns väldigt tunt, och ingen v de två kan mn lita på tillräckligt för att det ska ses som bevis.