2023-04-21, 11:42
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Så du menar att Hovrätten skall tro mer på en annan rättsläkares utlåtande om dödsorsak. Trots att denne inte undersökt toves kropp .
vad de kommer tro kan jag inte uttala mig om men antar att advokaten vill få fram att det i det preliminära protokollet stod att dödsorsaken inte är helt fastställd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Vad ska den rättsläkaren göra menar du? Tove är ju begravd . Hon kanske till och med är kremerad

Handlar om en förhoppning om omtolkning av dom fynd som redan gjorts. Det går säkert att hitta någon läkare som drar andra slutsatser av det material som finns. Men blir svårt att överbevisa dom två rättsläkarna som utfört och dokumenterat obduktionen. En av dom är enhetschef på rättsmedicin i Linköping vilket han varit i nästan 20 år.
Citera
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Bra skrivet. Jag har hela tiden varit säker på att Maja deltagit på det sätt J berättar. Men nu efter att ha lyssnat på Majas vittnesmål så är jag ännu mera säker på det. Jösses som hon ljuger.

Ja, det är uppenbart att Maja ljuger så näsan växer och enbart försöker rädda sitt eget skinn. Hon verkar inte ens ha ägnat en endaste tanke på Tove, utan det är bara sig själv hon har i åtanke.

Dessutom är hennes linje att allt är Johannas fel och att hon själv inte kan klandras för något trots att hon uppenbarligen har varit involverad på flera sätt. Att hon är lika likgiltig till Toves död som Johanna är anser jag framgå med all tydlighet. Jag hoppas domen står sig.
Citera
2023-04-21, 11:43
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Antar att advokaten vill hitta minsta lilla tvivel i obduktionsrapporten?

"I tingsrätten har försvaret hävdat att dödsorsaken inte är helt fastställd. Det baseras på att rättsläkaren i en preliminär obduktionsrapport skrev att det fanns ”misstänkt” maginnehåll i lungorna. I slutversionen var dock rättsläkaren ”säker” på att så inte var fallet.

– Tingsrätten har ju skrivit att rättsläkaren är säker. Jag kan bara säga att det är något vi naturligtvis vill bemöta. Bara för att man är säker behöver man inte ha rätt."

https://omni.se/20-aringens-advokat-vill-kalla-in-egen-rattslakare/a/eJyK1K

Men det är ju utrett!

Det vita skummet har analyserats och det var inte maginnehåll.
Senast redigerad av smokeonthewater 2023-04-21 kl. 11:48.
Citera
2023-04-21, 11:45
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Antar att advokaten vill hitta minsta lilla tvivel i obduktionsrapporten?

"I tingsrätten har försvaret hävdat att dödsorsaken inte är helt fastställd. Det baseras på att rättsläkaren i en preliminär obduktionsrapport skrev att det fanns ”misstänkt” maginnehåll i lungorna. I slutversionen var dock rättsläkaren ”säker” på att så inte var fallet.

– Tingsrätten har ju skrivit att rättsläkaren är säker. Jag kan bara säga att det är något vi naturligtvis vill bemöta. Bara för att man är säker behöver man inte ha rätt."

https://omni.se/20-aringens-advokat-vill-kalla-in-egen-rattslakare/a/eJyK1K

Det vill säkert advokaten, och det finns en hel del i detta fall som man kan ifrågasätta.

Men just den där detaljen med den preliminära rapporten, varför det stod som det gjorde, och varför det är säkerställt att Tove inte dog av egen uppkastning har fått en tydlig och saklig förklaring tycker jag.
Citera
2023-04-21, 11:47
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Men det är ju utrett!

Det vita skummet har analysersts och det var inte maginnehåll.
Ja mig behöver du inte övertyga men Johannas advokat kommer nog gå hårt fram för att bevisa motsatsen
Citera
2023-04-21, 11:48
Medlem
lindblomsgröns avatar
Vad var namnet på kompisen till JJ o MH på förfesten?
Citera
2023-04-21, 11:50
Medlem
Citat:
Inget färdigutvecklat konsekvenstänk OCH bristande konsekvenstänk pga ADHD.

med tex ADHD och autism är man oftast "några år efter" mentalt, särskilt under barndomen och tonårstiden.

Även OM Maja var med inne på toaletten finner jag det väldigt konstigt att hon med fick livstid, medhjälp till mord skulle jag kunna köpa. (dock tillhör jag "Majasidan" i det hela om man ska kalla det så som tror att Johanna själv var ansvarig för allt utan gravfridsbrottet)
eller säg tex 18 år, istället för livstid. Vilket skulle visa klart och tydligt att det var fel men samtidigt "inte lika illa" som den som planerar och utför det.

Särskilt i detta fall där det är så klart och tydligt..
Johannas hat mot Tove
Johannas eftersökningar ang mordbrand och hämnd på exvänner m.m
Johannas låttext
Johannas hämnd mot exet och fd kompisen (branden+bilen)
Johannas brand mot Toves pappas lägenhet.

Listan kan göras mycket längre.

Johanna "skryter" inne på Hinseberg om sin livstidsdom.
Hinsan har fått sig en ny (och betydligt farligare) "Hinsehäxa"

Risken för att JJ mördar igen är mycket hög!
Citera
2023-04-21, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cokeman66
Tänk att hon inte får smaka kuk på minst 20år nu. Men slicka fitta får hon nog göra.

Det kommer hon nog visst få. Dels manlig personal, men annars borde hon ju nog kunna finna någon på utsidan som kan komma och hälsa på. Manliga mördare som sitter längre brukar ha det, vet dock inte med kvinnliga.
Citera
2023-04-21, 11:52
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ja mig behöver du inte övertyga men Johannas advokat kommer nog gå hårt fram för att bevisa motsatsen

Det visar hur desperat hon är.
Då måste hon motbevisa analyssvaret. Undrar hur hon har tänkt göra det?
Citera
2023-04-21, 11:53
Medlem
Citat:

Hennes advokat suger hårt. Hon borde ta någon med större övertalningsförmåga som är betydligt mer ödmjuk. Att spela allan i rätten är jävligt korkat om man vill vinna ett mål.
Citera
2023-04-21, 11:56
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det finns åtskilliga inlägg i tråden där hennes beteende försökt förklaras med olika diagnoser eller att hon var styrd av J.

Varför jag har svårt att anamma dessa förklaringar beror på hennes fortsatta beteende efter att mordet avslöjats, och fortsätter ändå in i rättssalen. Hade hon brutit ihop, varit ärlig, bett om förlåtelse, visat sitt riktiga jag helt enkelt. Då hade hon fått min sympati och till viss del förståelse hur det kunde hända. Men det kyliga beteende släpper ju inte. Hon fortsätter på samma spår vilket får mig att tro att hennes riktiga jag är en empatistörd mördare precis som J.

Mitt fetade, enda gången MH bryter ihop är väl när hon berättar om hur JJ ska ha sagt att hon tar livet av sig? Inte när hon berättar om döda Tove. Det säger mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in