2023-04-21, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WarZ
Någon som vet om man kan lyssna på rättegången? Tänkte det skulle vara kul att höra domdär två bli förhörda.
I inlägg #67103
Citera
2023-04-21, 10:46
Medlem
Tiares avatar
Citat:
Någon som vet om man kan lyssna på rättegången? Tänkte det skulle vara kul att höra domdär två bli förhörda.

Finns på Prime Crimes youtube
Citera
2023-04-21, 10:47
Medlem
Citat:

Googla primecrime på tuben.
Citera
2023-04-21, 10:49
Medlem
Rompers avatar
Citat:
https://www.youtube.com/@PrimeCrimeSE
Citera
2023-04-21, 10:58
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det innebär iså fall att M var medveten om risken att T skulle kunna dö. Då är det ännu märkligare att hon går och lägger sig för att sen vakna och ta för givet att T avlidit. Det blir helt enkelt motsägelsefullt. Och även om det är så, så är det rimligt att M undrar vad som hänt. Hur? Varför? Vad tänker du göra? Vad ska vi säga? Vad händer nu?

Jag lägger inte särskilt stor vikt vid någon av deras utsagor då dom är väldigt opålitliga av många skäl. Minnet som du nämner och även att dom är fulla av konstaterade lögner som konstruerats av båda för att undkomma ansvar.

För mig är det iaf tydligt att M s historia är en repeterad efterkonstruktion. Hon har på egen med även advokatens hjälp kört den inövade storyn ex antal gånger innan förhöret i rätten. Det är tydligt mellan minut 14 och 15 in i detta klipp. https://www.youtube.com/watch?v=jjfh0Z_KN34

"Vi sätter oss i köket, eh jag äter och jag jag menar alltså andra gången jag upp från sängen då så märkte jag...jag såg inte Tove då nånstans eh så jag frågar liksom var jag frågade Johanna var Tove är? Eller! vad som eh om hon gått hem o hon säger ja.!

Vid 14:40 uppfattar jag det som att M försäger sig lite när hon frågar var hon är istället för om hon har gått hem.

I förhör med polisen får hon mängder av frågor ang sin fylla och säger att hon kan ha glömt säker och hänvisar till tidigare utbrändhet som en förklaring till att hon inte minns.

Edit.
F: Mmm. Det är helt enkelt så att om du har upplevt någonting av det som hände så vill vi ge
dig en möjlighet att berätta det själv i så fall. Eh, för det skulle förmodligen vara bättre för dig
ifall du så att säga berättade det själv för vi funderar ju också på hur det skulle bli och vad
som händer om Johanna plötsligt säger att du var med t ex i badrummet kring det som hände
där eller på toaletten. Om Johanna säger att du var med där eller säger att det var du.
M: Det, men jag är 100% säker på att jag inte, inte har varit med och…

F: Så Johanna menar att du är i badrummet när det här händer.
M: Och det är jag inte. Det är jag 110% säker på att jag inte är.

Hennes minne likt andra i hennes situation är väldigt selektivt. Blir inte trovärdigt när hon bara minns saker som kopplar bort henne från mordet.
Njä, den där %-försäkran låter skum, men det kan vara att hon tyckte att det lät bra och kunde förstärka sanningshalten, även om effekten blev den motsatta.

Det var synd att de avbröt henne så att hon inte fick sagt vad hon inte gjorde. Av formuleringen kanske man skulle kunna gissa sig till sanningshalten.
Citera
2023-04-21, 11:01
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muffin6666
Nej, vart kan jag läsa den?
(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)
Citera
2023-04-21, 11:04
Medlem
Mr.Pesetass avatar
Citat:
Hon var nyss fyllda 18 år. Troligen något yngre mentalt. Till hennes försvar så har man inget färdigutvecklat konsekvenstänk vid den åldern. I just hennes fall tycker jag ungdomsrabatten vore väl motiverad och på sin plats.

Undra om du hade tyck det samma om offret va din syster. NOT.
Citera
2023-04-21, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag undrade om det fanns en mer utförlig redogörelse av överväganden än den sammanfattning som finns i domen.
Vet du om någon sådan finns?
Tänker du på överläggningen som domare och nämndemännen håller innan dom beslutas?

För själva överläggning är inte offentlig, allt som står i domen är vad som finns tillgängligt för allmänheten.
Citera
2023-04-21, 11:10
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Hon var nyss fyllda 18 år. Troligen något yngre mentalt. Till hennes försvar så har man inget färdigutvecklat konsekvenstänk vid den åldern. I just hennes fall tycker jag ungdomsrabatten vore väl motiverad och på sin plats.
Inget färdigutvecklat konsekvenstänk OCH bristande konsekvenstänk pga ADHD.

med tex ADHD och autism är man oftast "några år efter" mentalt, särskilt under barndomen och tonårstiden.

Även OM Maja var med inne på toaletten finner jag det väldigt konstigt att hon med fick livstid, medhjälp till mord skulle jag kunna köpa. (dock tillhör jag "Majasidan" i det hela om man ska kalla det så som tror att Johanna själv var ansvarig för allt utan gravfridsbrottet)
eller säg tex 18 år, istället för livstid. Vilket skulle visa klart och tydligt att det var fel men samtidigt "inte lika illa" som den som planerar och utför det.

Särskilt i detta fall där det är så klart och tydligt..
Johannas hat mot Tove
Johannas eftersökningar ang mordbrand och hämnd på exvänner m.m
Johannas låttext
Johannas hämnd mot exet och fd kompisen (branden+bilen)
Johannas brand mot Toves pappas lägenhet.

Listan kan göras mycket längre.

Johanna "skryter" inne på Hinseberg om sin livstidsdom.
Hinsan har fått sig en ny (och betydligt farligare) "Hinsehäxa"
Citera
2023-04-21, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Njä, den där %-försäkran låter skum, men det kan vara att hon tyckte att det lät bra och kunde förstärka sanningshalten, även om effekten blev den motsatta.

Det var synd att de avbröt henne så att hon inte fick sagt vad hon inte gjorde. Av formuleringen kanske man skulle kunna gissa sig till sanningshalten.

Det finns åtskilliga inlägg i tråden där hennes beteende försökt förklaras med olika diagnoser eller att hon var styrd av J.

Varför jag har svårt att anamma dessa förklaringar beror på hennes fortsatta beteende efter att mordet avslöjats, och fortsätter ändå in i rättssalen. Hade hon brutit ihop, varit ärlig, bett om förlåtelse, visat sitt riktiga jag helt enkelt. Då hade hon fått min sympati och till viss del förståelse hur det kunde hända. Men det kyliga beteende släpper ju inte. Hon fortsätter på samma spår vilket får mig att tro att hennes riktiga jag är en empatistörd mördare precis som J.
Citera
2023-04-21, 11:12
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
NEJ det är inte första gången en person under 21 döms till livstids fängelse för mord!

Har du missat denna dom?

Eleven som mördade två lärare på Malmö Latinskola blir den första 18-åringen i Sverige som döms till livstids fängelse

Just ja, det hade jag glömt, den domen har vi ju, och den är överklagad. Vi får se hur långt den går, eller vilken som hinner först.
Citera
2023-04-21, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Pesetas
Undra om du hade tyck det samma om offret va din syster. NOT.

Förmodligen inte. Det är svårt att vara objektiv när man själv drabbas. Vad rättvisa är, är något samhället gemensamt kommit fram till, och straff ska utdömas objektivt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in