Citat:
Ursprungligen postat av
Worldwatcher
Du framstår inte som mer begåvad för att du upprepar din okunnighet utan mindre.
Ditt problem är att jag kan för mycket och du för lite.
(Det blir faktiskt mitt problem också eftersom jag måste läsa vad du skriver).
Citat:
Ursprungligen postat av
Worldwatcher
FRB handlar inte om att två parter skuldsätter sig mot varandra
Det är faktiskt helt riktigt. FRB avser att överheten tvingar fram reserver för vissa klassade företag.
Citat:
Ursprungligen postat av
Worldwatcher
utan om att pengar skapas genom skuldsättning.
Nej. Folk är fria att skuldsätta sig mot varandra.
Prova att skriv något utan att blanda in termen "pengar". Du kommer att misslyckas.
En sak du aldrig har förstått: "Varför kallar du en avista fordran på ett bankinstitut för pengar".
Citat:
Ursprungligen postat av
Worldwatcher
FRB är enbart en benämning på ett penningsystem
Nej. Se ovan.
Och sluta knarka youtube-videos av svammelmakare. Dom lurar bara skjortan av dig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Worldwatcher
Huruvida regleringen sker via reservkrav eller kapitaltäckningskrav är irrelevant för systemets funktionssätt. Något du uppenbart är för autistisk och ointelligent för att förstå.
Som jag talat om för dig så reglerar reserver och kapitaltäckning helt olika saker. De har inget som helst med varandra att göra.
Du är helt enkelt svårt okunnig och vet inte vad du yrar om.
Citat:
Ursprungligen postat av
Worldwatcher
Hur ser du på kapitaltäckningskrav förövrigt? Du har väl ändå hört talas om sådana och att dessa regleringar existerar idag för banksystemet?
Skillnaden är att jag vet. Och tråden handlar inte om hur jag ser på kapitaltäckningskrav.
Citat:
Ursprungligen postat av
Worldwatcher
Clearinginstitut ägnar sig enbart åt att matcha transaktioner. Dessa har ingen kreditfunktion eller möjlighet att tillhandahålla likviditet. Att du överhuvudtaget för fram det här som ett alternativ till statliga CBs visar att du inte behärskar ämnet.
Verkligheten är tvärtom. Clearinginstitutet sitter med risk. Och tar betalt för det.
Säg att Sveriges banker flyttar till Malaysia och har sina servrar där. Och gör ett eget celaringinstitut. Vad ska nu Riksbanken syssla med?
Citat:
Ursprungligen postat av
Worldwatcher
Mycket svammel på dig.
Du upplever det så för att du kan för lite och inte kan ge sakliga svar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Worldwatcher
Vill du förneka att de digitala skuldsedlar som privata banker skapar enbart genom sin utlåning bokförs som tillgångar i bankernas balansräkningar?
Det där blev så svamligt att det inte går att svara på.
När du går till banken och ber att få låna 10k, så kommer du när du går därifrån ha en skuld på 10k till banken på din skuldsida. Och en fordran på banken på din tillgångssida. Sagda fordran manifesteras som en ökning på ditt transaktionskonto hos banken.
Och banken kommer på motsvarande sätt ha en tillgång i en fordran på dig på 10k. Och en skuld till dig på 10k som ökade på bankens skuld till dig på ditt bankkonto.
Citat:
Ursprungligen postat av
Worldwatcher
Återigen visar du att du inte förstår ämnet och att du dessutom saknar begåvning för att göra det.
Det skriver du för att du inte förstår. Och vägrar ta emot information.
Och så fort jag petar i de logiska felen så svarar du bara med ad hominem.
Du levererar inga svar. Ingen logik. Det är tomt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Worldwatcher
Att in-och utlåning i bankernas balansräkningar alltid matchar är ju inte poängen för det gör de så klart.
Banken lånar således in lika mycket som den lånar ut.
Inga pengar skapas. Banken bara skuldsätter sig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Worldwatcher
Poängen är att större delen av bankernas inlåning/funding skapats genom bankernas egen utlåning. Ergo, bankerna kan expandera sina egna balansräkningar upp till den reglering som reserv-eller kapitaltäckningskrav medger.
Det är fritt fram för dig och din granne att skuldsätta er mot varandra. Tom mer fritt än för bankerna. Gör ni det?
Det du slarvar bort är att det är bankernas ägare som betalar kreditförlusterna. Således går dom inte med på annat än relativt säker utlåning.