Citat:
Nja, Schweiz är liberalt. Ett av de mest liberala länderna.Jag upplever nog också en fritt flytande valuta som liberal också. Det har funnits röster som tyckt det var bra den går ned i lågkonjunktur, så räddas jobben.
Men som jag skriver så blir ju omställningstrycket lägre och näringar med låg produktivitet lever kvar utan investeringar som höjer densamma.
Jag konstaterar att länder som jag uppfattat som mer konservativa har starka valutor (Schweiz och Tyskland före Euron). Så annorlunda mot dessa länder borde inte Sverige vara, så annorlunda är inte vårt näringsliv.
Seriösa ekonomer skall ha (referens saknas) beräknat ett slags "fair value" för svenska kronan och landat på dryga 7 kr för en euro.
Nå, jag är ingen ekonom, saknar kunskaper för att ta fram konkreta förslag. Men jag tycker det är märkligt att inga röster hörs bland de etablerade krafterna.
Det krävs nog ett långsiktigt arbete, quick fix tror jag inte existerar.
Men... det investeras ganska mycket nu i Sverige i biobränslen, stålindustri m m... inget märks på kursen.
Men som jag skriver så blir ju omställningstrycket lägre och näringar med låg produktivitet lever kvar utan investeringar som höjer densamma.
Jag konstaterar att länder som jag uppfattat som mer konservativa har starka valutor (Schweiz och Tyskland före Euron). Så annorlunda mot dessa länder borde inte Sverige vara, så annorlunda är inte vårt näringsliv.
Seriösa ekonomer skall ha (referens saknas) beräknat ett slags "fair value" för svenska kronan och landat på dryga 7 kr för en euro.
Nå, jag är ingen ekonom, saknar kunskaper för att ta fram konkreta förslag. Men jag tycker det är märkligt att inga röster hörs bland de etablerade krafterna.
Det krävs nog ett långsiktigt arbete, quick fix tror jag inte existerar.
Men... det investeras ganska mycket nu i Sverige i biobränslen, stålindustri m m... inget märks på kursen.
Här har du en lista på mest konservativa länder. (Ja, det går ju alltid ha synpunkter på vilka kriterier som används. Men det ger en grov skattning iaf)
https://wisevoter.com/country-rankings/most-conservative-countries/
[PHP]1 Eritrea 0.01
2 North Korea 0.015
3 Afghanistan 0.021
4 Yemen 0.033
5 Belarus 0.039
6 Syria 0.04
7 Turkmenistan 0.042
8 People's Republic of China 0.044
9 Saudi Arabia 0.044
10 Tajikistan 0.047
[/PHP]
Så det väl här du kan se hur de länderna hanterar sina valutor. Då får du en ide om hur konservativa vill ha det.
Belarus ligger geografiskt närmast så du kanske vill titta mer där.
Dessa kan man också titta på:
[PHP]25 Uzbekistan 0.092
28 Russia 0.102
32 Turkey 0.115 [/PHP]
Schweiz ligger nästan i botten. Så det är väldigt fel land att titta på.