2023-04-20, 14:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Och genom att isolera J så att hon bara skulle ha MH? Få henne att hata alla andra?

Jag tror också på detta, men kanske inte att hon försökt få J att hata alla lika mycket, framförallt Tove först och främst när hon började få hänga lite med gänget sommaren 2021. Och det för att Tove skulle ha stått för den största chansen att ”ta sig från Vetlanda och bli framgångsrik”. Medans Majas framtid kanske var att städa med Samhall så läste Tove till läkare. J var ju också ambitiös och har sagt att hon vill plugga, hon har haft bra betyg osv. M kände att J och hon borde bli bästisar men de ambitioner som J sade sig vilja ha tror jag att Tove störde M mest och sågs med mest avund. Tror säkert M smörat för J hela tiden och uppmuntrat henne tycka illa om andra också och själv framställt sig som den mest lojala partnern in crime J kunnat få, en vän i vått och torrt. Sen är hon ju absolut inte det utan försöker sätta dit J ensam för mordet och spelar helt oskyldig själv

Tillägg; på ett sätt undrar jag om M sett J som ett verktyg att kunna komma åt dom hon var avundsjuk på. J som var så fåfäng, maktgalen och lätt att smickra, samt lätt för att bli arg och straffa folk.
Senast redigerad av Undringar 2023-04-20 kl. 14:09.
Citera
2023-04-20, 14:12
Medlem
Hoppas rättegången släpps snart. Pappan som mördade Tintin fick sin dom igår också och den finns på PrimeCrime nu.
Citera
2023-04-20, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Hoppas rättegången släpps snart. Pappan som mördade Tintin fick sin dom igår också och den finns på PrimeCrime nu.

Har för mig han fick domen samtidigt direkt efter rättegången, aldrig varit med om det haha
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
Ligger nog någonting i det, med M, men jag tror inte det nödvändigtvis är fullt medvetet utan ett inlärt beteende som grundar sig dels i hennes NPF men också hur hon bemötts utifrån sina svårigheter. J tror på typiskt narcissistiskt maner att hon är smartare än hon är och det är aldrig en framgångsfaktor när de blir konfronterade med fakta av människor som vet vad de gör.

Nja, nej, inte så fullt medvetet men inte heller omedvetet, tror det är på det sättet dom flesta blir bra på att manipulera. Dom märker att det funkar och kanske framförallt att dom har något slags privilegie som gör att dom lätt kan dupera sin omgivning, tex ett ”favoritbarn” eller barn som tilldelas en roll som ”hen är det lite synd om, hen menar inget illa” och så snälltolkas dom mer än andra, vilket dom märker och utnyttjar.
Citera
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Det deltagandet måste ju inte vara i dödsögonblicket dock.

Korrekt, det måste det inte, och i sådant fall hade det kunnat vara medhjälp istället. Men något sådant finns inte överhuvudtaget, det anser inte ens åklagaren.

Åtalet och domer säger att Maja höll fast Tove under tiden Johanna ströp Tove. Då är det avsiktsuppsåt. Avsikten med fasthållningen var att Tove skulle dö.
Citera
2023-04-20, 14:17
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shvetsiya
Dom kanske är som mig när det gäller tidsangivelser. Jag vänder och vrider och rör ihop det fullständigt.
Tex 02:50 blir i min hjärna kl 2. För det är ju en 2:a först. Dom andra siffrorna orkar min hjärna inte tänka på. Så 02:01 och 02:50 är båda ”klockan två” trots att det skiljer nästan en timme.
Samma med 02:30 (eller liknade) det kan min hjärna vrida till halv 2 istället för halv 3. För att det är 2:an som syns, inte 3:an.

Så det kan ju vara nåt sånt som har hänt.

Ja visst, så kan det vara.

Det kan vara på en massa vis.

Oavsett vilket vis det var på, så kan vi inte lita på de uppgifterna, eftersom vi vet att de är så osäkra och felaktiga.
Citera
2023-04-20, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoomlander
Bara att vänta på en överklagan nu och sänkta straff.
Någon som sätter emot ?
Tyvärr inte.
Citera
2023-04-20, 14:19
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Du har skrivit ett par genomtänkta inlägg som får en att fundera lite, och sen avrundar du med det här tramsinlägget? Why? Domen är mycket tydligare än du ger sken av här.

Ja, det är klart att domen är klarare än så. Sammanfattar man 60 sidor på tre meningar så blir det summariskt. Men något trams är inte det jag skrev. Det jag skrev är i princip samma sak som det domstolen själv har summerat i sina summariska uttalanden. Jag har bara lagt till några klargöranden som domstolen blundar för kring trovärdighet etc.
Citera
2023-04-20, 14:21
Medlem
LakeDonJulios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Maja har haft en insikt i att hennes agerande komma leda till att Tove dör. Det är vad insiktsuppsåt betyder.

Johanna å sin sida har haft avsikten med sitt agerande att Tove ska dö. Det är vad avsiktsuppsåt betyder.

Man brukar exemplifiera med t ex att kasta in en handgranat i en folkmassa där man är ute efter att en viss specifik person ska dö. Då har man avsiktsuppsåt att döda denne. Sen har man insikt i att personer i dennes närhet också kommer att dö. Då har man insiktsuppsåt i att döda dem.

Maja har helt enkelt haft insikt i att hennes agerande tillsammans och i samförstånd med Johanna kommer att leda till att Tove kommer att dö. Johanna har haft avsikt att döda Tove.

Finns faktiskt inga oklarheter här.

Förstår grejen men för mig så låter det exakt likadant. Ponera att du ska skjuta någon, du vet att det kommer leda till att denne dör (insiktsuppsåt) och din avsikt är att denne ska dö (avsiktsuppsåt)
Citera
2023-04-20, 14:22
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blacksabbath87
Skillnaden är att Maja är importerad, hon ska inte vara här i landet då. Sen är dem ju lika sviniga båda två.

Jag tror inte att det beror på etnicitet utan på om man uppfostrats med kristna värderingar eller inte. Och det har ju MH gjort. Men hon har ändå valt dj*vulen.

Liksom många européer också gör. Vi vet vad vi borde göra men väljer ändå ofta att strunta i det.

De som är uppvuxna i andra kulturer vet ju inte om de kristna värderingar som våra lagar och regler vilar på om vi inte berättar för dem. På oss sitter det i ryggmärgen. Det kan det ju inte göra på dem.
Citera
2023-04-20, 14:22
Medlem
Någon som vet om och i så fall var man kan lyssna på HELA rättegången (ljudupptagningar) någonstans?

Som hos Krimofon på Youtube. Fast dom har tyvärr inte lagt upp detta fallet, i alla fall inte ännu.
Citera
2023-04-20, 14:29
Medlem
cidertiders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Ja, det är tydligt att M kastar J under bussen men Ms ”försvarare” tolkar detta som att hon nu vaknat/kommit till insikt. Jag ser det som att hon vill skjuta skulden på J.

Visst är det så. Det är ju ganska uppenbart vem av dem som kastar mest skit på den andra sk bästa vännen. När det började brännas så somnade Maja........kan tänka mig att det alltid har varit så med henne, alltid skyllt ifrån sig och varit det snälla offret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in