2023-04-20, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ok, kanhända jg har fel, då jag inte läst hela domen riktigt ännu.

Men visa mig hur rätten/domen bevisar att Maja höll i Toves händer.

För som jag ser det räcker det inte med:

- att Johanna säger det (hon är bevisligen inte trovärdig, och har starka behov av hämnd)
- att Maja troligen var vaken (mobilens rörelser och Majas svar till Johanna när hon är på Donken)
- att Maja säger att hon varit på toa (Tove kan ha varit inrullad i en matta (har de tagit prov på någon av de rullade mattorna, klädskåp eller vindsutryme)
- jag anser inte att det är bevisat att Johanna inte kunde egnhändigt klara av mordet utan hjälp av Maja. De själv de anför (skdor på Tove och brist på avvärjningsskador på tjejrna) är bevisat, utan enbart en av de olika scenarior som skulle kunna ha skett.
- att Maja ljuger om sitt sovande, om hon gör det, betyder inte att Johannas berättelse blir mer sann. Att man använder sig av den typen av argumentation när det handlar om mord, som leder till en livvstidsom, är ju konstigt. De kan ju båda ljuga av olika skäl.

Observera att jag INTE hävdar att Maja inte kunde ha deltagit!!!

Jag menar bara att det inte finns tillräckligt med stark bevisning för att Maja hållit i Toves händer.

Johanna hade inte några rivmärken eller skador vilket hon rimligen skulle haft annars.
Offret var vältränad och hade definitivt kunnat försvara sig bättre endast mot Johanna.
Enligt rättsläkare var Tove inte medvetslös när Johanna började strypa henne.
De har även tagit blodprover för att kolla om hon varit påverkad av något.

Det finns ingenting som stödjer Majas falsarium. Däremot en hel del som stödjer Johannas.
Citera
2023-04-20, 12:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Man ska inte glömma att det inte alltid krävs teknisk bevisning, som du säger så är det en samlad helhetsbild som noggrant analyseras för att bedöma sannolikheten i gärningsmannens historia, och finns där stora brister och logiska hopp som inte kan förklaras samtidigt som man med andra uppgifter kan knyta personen till brottet på olika sätt, ja då krävs det inte teknisk bevisning i det avseendet. Det skiljer sig från fall till fall. Om det enda som krävdes var 100 % teknisk bevisning så skulle 9/10 mördare komma undan. Det är just därför omständigheterna är så viktiga och hur alibit står sig mot de uppgifter som åklagaren presenterar. Det räcker inte att bara tiga och säga "det där kan inte bevisas" om den utpekade inte ens kan förklara varför personen befunnit sig på platsen och vid tidpunkten för ett mord när alla detaljer och en stark indiciekedja pekar ut personen ifråga.

I Arbogafallet bedömde man bl.a. att kvinnan omöjligen kunde ha haft starkare skäl att undanhålla det påstådda "hemliga" skälet till varför hon var i Arboga, än de mycket allvarliga anklagelser som presenterades för henne. Står man anklagad för mord på barn och ändå anser att man inte kan säga varför man var i Arboga, då är det uppenbart att personen inte kan styrka sitt alibi, för det är helt enkelt inte rimligt att en person som riskerar livstidsfängelse ändå skulle anse det vara viktigare att undanhålla ett annat orelaterat skäl.
Helt enig. Om det alltid krävdes teknisk bevisning skulle många komma undan. Och om det bara räckte för den åtalade att duka upp en helt orimlig lögn och kräva av åklagaren att 100% bevisa vad den åtalade hade gjort så skulle resten komma undan.

Det handlar många gånger om helhetsbedömningar och indiciekedjor där man ser på vad som är rimligt sett till hela förloppet.
Citera
2023-04-20, 12:35
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ok, kanhända jg har fel, då jag inte läst hela domen riktigt ännu.

Men visa mig hur rätten/domen bevisar att Maja höll i Toves händer.

För som jag ser det räcker det inte med:

- att Johanna säger det (hon är bevisligen inte trovärdig, och har starka behov av hämnd)
- att Maja troligen var vaken (mobilens rörelser och Majas svar till Johanna när hon är på Donken)
- att Maja säger att hon varit på toa (Tove kan ha varit inrullad i en matta (har de tagit prov på någon av de rullade mattorna, klädskåp eller vindsutryme)
- jag anser inte att det är bevisat att Johanna inte kunde egnhändigt klara av mordet utan hjälp av Maja. De själv de anför (skdor på Tove och brist på avvärjningsskador på tjejrna) är bevisat, utan enbart en av de olika scenarior som skulle kunna ha skett.
- att Maja ljuger om sitt sovande, om hon gör det, betyder inte att Johannas berättelse blir mer sann. Att man använder sig av den typen av argumentation när det handlar om mord, som leder till en livvstidsom, är ju konstigt. De kan ju båda ljuga av olika skäl.

Observera att jag INTE hävdar att Maja inte kunde ha deltagit!!!

Jag menar bara att det inte finns tillräckligt med stark bevisning för att Maja hållit i Toves händer.

Ingen är så blind som den som inte vill se.

Du har stora skygglappar för dem du känner sympati med. Vilket är de flesta. Sedan finns det några "onda" som får ta ansvar för all skit som händer omkring dem.

Det är en ganska hopplös inställning. Som om människorna runt dessa onda inte har någon möjlighet att påverka händelseutvecklingen. Som om de är oskyldiga offer utan eget ansvar. Det ska tyckas synd om och daltas istället för att försöka se möjligheter och lösningar för andra som lever i liknande situationer.
Senast redigerad av smokeonthewater 2023-04-20 kl. 12:57.
Citera
2023-04-20, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Jag vet inte om du menade att kommentera mitt inlägg där jag bokstavligen skriver att den svaga punkten är just att man inte kunnat visa att det är omöjligt för JJ att själv ta ett sådant grepp att TT blir försvarlös utöver benen (vilka man får anse bevisligen är fria att sparka i väggen/golvet). Om man anser att det är omöjligt att hålla ett sådant grepp däremot så måste man också anse att det utom rimligt tvivel är så att MH är med och åtminstone håller fast TT.

Nu verkar ju rätten ha bedömt det såpass otroligt att JJ skulle kunna hålla fast TT själv att man anser det bevisat att MH varit med. Jag tror personligen Rullman behöver mer stöd för den tesen till HR, och jag tror inte det är så svårt att anskaffa bevis för det.

Jag tror också det behöver lyftas fram mer. Förhoppningsvis kommer det göra det i hr
Citera
2023-04-20, 12:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag är fortfarande kluven till M s roll i deras partnerskap. Hur stor del i den moraliska skuld hon bär.

När man låser FUP och förhör är det väldigt svårt att göra det objektivt. Man har ofta en förutfattad mening hur personen är, samt kapabel att göra. Min egen uppfattning är att M inledningsvis fråntogs det mesta av det moraliska ansvaret. En oskyldig följeslagare som J slog klorna i och övertalades att göra massa dumma saker som hon inte ville.

Efter att ha läst om hennes beteende efter mordet så har jag granskat henne med andra ögon och då tycker jag inte det är så självklart att J är roten till allt ont. Tror snarare att ingen av dom bromsat den andres hat och idéer om att skada folk. Snarare pushat varandra till att normalisera deras tankar och planer för sina fiender.
Jag tror att Maja har varit ”underlägsen” Johanna i det att Maja känt en större rädsla i att mista Johannas vänskap än tvärtom. Folk i den här tråden har tolkat detta som att Johanna har styrt och domderat med Maja, och att Maja inte har vågat protestera. Men jag tycker att det är troligare att Maja själv har försökt göra sig till Johannas bästa kompis genom att hålla med henne i konflikter, inte protestera när hon gör galna saker, skratta åt hennes elaka låttexter osv - allt för att knyta Johanna närmare till sig som bästa vän. Det är faktiskt mer logiskt än tvärtom. Det är ju Maja som är mest beroende av Johanna. Att ha en hängiven ja-sägare runt sig har säkert blåst upp Johannas ego. Om man får stöd i allt man gör så fortsätter man ju.
Citera
2023-04-20, 12:52
Medlem
Livstid alltså, inte illa för att vara Sverige. Helt rätt dom för engångskull. Känns helt ärligt som de fick livstid också tack vare att allt vart viralt ang detta ärendet.

Personligen hade jag en släkting som blev utsatt för mordbrand / försök av mordbrand. gärningsmannen (hennes man) fick domen på 16 års fängelse. Sedan blev det ändrat till 2,5 för de ansåg inte att han hade mördat henne då hon dog av sina brännskador på sjukhuset och inte på plats.

Sveriges rättsystem är ett jävla skämt, men är glad att se att det är rättvisa i detta fall åtminstone.
Citera
2023-04-20, 12:53
Medlem
why123s avatar
Citat:
Jag tror personligen att MH var betydligt mer inblandad än JJ påstår, tror inte en sekund på den här lätta "fällningen" JJ menar skulle ha lagt TT ner. Jag gissar att MH (som JJ säger) varit inne på toaletten när övergreppet börjar, och att hon varit med och brottat ned TT. Om hon därefter hållt fast armarna på det sätt JJ påstår känns lite oklart, men på något sätt har hon sett till att TT är "inkapaciterad" som rättsläkaren uttrycker det.

Du skriver det jag tänkt länge men inte riktigt vågat skriva. Jag tror detsamma.
Det har jag trott länge. Jag tror inte att hon stått utanför utan att ingripa tidigare det går inte ihop
med det vi vet om henne.
Citera
2023-04-20, 13:00
Medlem
Citat:
Man får nog säga att ett större misslyckande för ett försvar är svårt att se att vi haft i Sverige, att påstå att hon var bra på att så tvivel är närmast sinnesförvirrat. Tvärtom gick ju rätten helt och fullt på rättsläkarens uttalanden. Jag tror Clea gör gott i att släppa dödsorsaken till hovrätten, annars åker hon garanterat på däng igen. Jag tror hon ska inrikta sig på uppsåtet istället.
Det är din åsikt!! Jag har följt Clea ett längre tag så jag vet vad jag pratar om.
Citera
2023-04-20, 13:05
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag tror att Maja har varit ”underlägsen” Johanna i det att Maja känt en större rädsla i att mista Johannas vänskap än tvärtom. Folk i den här tråden har tolkat detta som att Johanna har styrt och domderat med Maja, och att Maja inte har vågat protestera. Men jag tycker att det är troligare att Maja själv har försökt göra sig till Johannas bästa kompis genom att hålla med henne i konflikter, inte protestera när hon gör galna saker, skratta åt hennes elaka låttexter osv - allt för att knyta Johanna närmare till sig som bästa vän. Det är faktiskt mer logiskt än tvärtom. Det är ju Maja som är mest beroende av Johanna. Att ha en hängiven ja-sägare runt sig har säkert blåst upp Johannas ego. Om man får stöd i allt man gör så fortsätter man ju.

Och genom att isolera J så att hon bara skulle ha MH? Få henne att hata alla andra?
Citera
2023-04-20, 13:07
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Inte uttalad fiende, mer att dom är väldigt olika och kom inte bra överens.

I sista förhöret får M frågan om J försökt skada fler människor. Vid denna tidpunkt har M skyllt allting på J och har anledning att göra J värre än vad hon är.

M: Nej men hon har tänkt, eh, förstöra, ja men tänkt att jag eller vi då ska förstöra, eh, ja vi
kan ta Theodor är en kille som jag har varit lite fram och tillbaka med under åren och så där
och ja, jag har varit irriterad och sårad av honom ibland och det har jag liksom ventilerat till
Johanna. Och då så har hon kommit med idén att vi ska ja förstöra hans bil, bränna upp den,
göra inbrott i hans lägenhet och ja. Eh, och, eh, Julias bror då eh, Pontus ja, eh, ja men han
gjorde i alla fall en grej mot mig som inte är okej överhuvudtaget och som jag, ja jag har mått
väldigt dåligt över och pratat liksom med Johanna om det och vi har gjort, hon följde med
mig och liksom gjorde polisanmälan och så. Eh, och det var, ja men då har hon också försökt
säga liksom att vi ska, att vi ska bränna inne honom i hans hus och att han ska få sin hämnd
och att, eh, ja och sen så var vi på någon efterfest hemma hos Theodor och då var Pontus
också där och hon, hon alltså helt plötsligt så här springer till mig typ och säger att ska vi inte
putta ner Pontus från balkongen. Han var ute på balkongen just då och, eh, och jag sa liksom
nej, nej, ja och ja försökte få henne att tänka på annat liksom. Eh, jag tänkte ju också så här
men hon skämtar ju och så men sen frågade jag henne dagen efter så här du drev väl om det
där med att ja putta ner Pontus från balkongen och hon bara nej jag var fullt seriös. Eh, och
ja.

Klart är väl i alla fall att J är en farlig människa, som skulle kunna mörda igen.
Citera
2023-04-20, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaktlucas
Fast ändå, Johanna Möller är svensk. Hon är väll en lika stor parasit för de eller? Har ju inget med etnicitet och göra.

Skillnaden är att Maja är importerad, hon ska inte vara här i landet då. Sen är dem ju lika sviniga båda två.
Citera
2023-04-20, 13:12
Medlem
alesy1zs avatar
Verkar ekonomiskt gå dåligt för nattklubben "Nöjet" om man väljer att släppa in någon som ser ut som Maja. Kanske detta dåd hade kunnat förhindrats om man haft samma ribbor som när det gäller män som inte blir insläppta på diverse klubbar i gbg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in