2023-04-20, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hewrgubbe
Hamnar båda på Hinseberg med varandra då eller? Finns väl inte så många kvinnofängelser för livstidsfångar att välja på känner jag rent spontant?
Finns iaf ett i Helsingborg
Citera
2023-04-20, 13:41
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Dom dömde efter bevis. Det var precis det dom gjorde.

Nope. Dom dömde som dom själva skriver på en utsaga av en av de misstänkta som de vet ljuger om vad som hände på mordnatten.

Därtill stöder de sig på några enstaka indicier som inte på långa vägar är tillräckligt för att samla ihop till en tillräcklig mängd indicier för att nå bevisnivå.

Vänta bara så ska du få se när hovrätten kommer med sin dom.
Citera
2023-04-20, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Exakt. Du har helt rätt.

Därför har domstolen helt fel.

Om Maja höll i armarna, hade hon avsiktsuppsåt, inte insiktsuppsåt. Precis som jag skrev från början.

Hade Maja bara suttit och tittat på, hade hon inte kunnat dömas för mord överhuvudtaget. Det krävs någon form av deltagande, råd eller dåd.

Det deltagandet måste ju inte vara i dödsögonblicket dock.
Citera
2023-04-20, 13:45
Medlem
Citat:
Helt sant. Därför är deras tidsangivelser inte trovärdiga. Vi vet dessutom att vissa av dem är mer än lite fel. Vi kan helt enkelt inte förlita oss på deras tidsangivelser. Däremot är det de säger om vad de har gjort mer trovärdigt, och då är det lättare att bedöma förloppen utifrån hur lång tid de olika saker de gjort tar. Ex.vis är även tiden det tog att gå upp och ringa på dörren och gå ner igen, ett par minuter, mer trovärdig än vid vilket klockslag det skulle ha skett. Problemet med antaganden kring dödsfallet är bara att Johanna omöjligen kan ha dödat Tove på mindre än ett par minuter. Så Tove kan enligt de beskrivningar vi har inte ha dött vid den tidpunkten. Det är omöjligt. Det går inte ihop tidsmässigt.

Dom kanske är som mig när det gäller tidsangivelser. Jag vänder och vrider och rör ihop det fullständigt.
Tex 02:50 blir i min hjärna kl 2. För det är ju en 2:a först. Dom andra siffrorna orkar min hjärna inte tänka på. Så 02:01 och 02:50 är båda ”klockan två” trots att det skiljer nästan en timme.
Samma med 02:30 (eller liknade) det kan min hjärna vrida till halv 2 istället för halv 3. För att det är 2:an som syns, inte 3:an.

Så det kan ju vara nåt sånt som har hänt.
Citera
2023-04-20, 13:46
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Hennes problematik ligger djupt och det går inte att ändra i ett nafs hur hon känner. Hon har ju en bevisligen en snedvriden bild av verkligheten och sin egen roll i den. Men man kan hjälpa henne att tolka och bearbeta känslorna på annat sätt än vad hon gör idag, så hon inte agerar ut. Man kan inte bota personligheten, men symptomen kan man göra något åt. Men då krävs det att hon själv deltar och gör sig mottaglig, vilket är mer tveksamt för personer som henne.

Bra inlägg. Ja man kan ju ändå hoppas att hon får hjälp. Liksom Maja. Vilka hemskheter de än gjort sig skyldiga till.
Citera
2023-04-20, 13:47
Medlem
Citat:
Nope. Dom dömde som dom själva skriver på en utsaga av en av de misstänkta som de vet ljuger om vad som hände på mordnatten.

Därtill stöder de sig på några enstaka indicier som inte på långa vägar är tillräckligt för att samla ihop till en tillräcklig mängd indicier för att nå bevisnivå.

Vänta bara så ska du få se när hovrätten kommer med sin dom.

Du har skrivit ett par genomtänkta inlägg som får en att fundera lite, och sen avrundar du med det här tramsinlägget? Why? Domen är mycket tydligare än du ger sken av här.
Citera
2023-04-20, 13:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det fetade håller jag verkligen med om.

Enligt M själv så har J inte domderat över henne utan det har varit en relation som byggt på ömsesidig respekt. Sen finns det visserligen exempel där J betett sig som ett svin mot M (när hon inte blev insläppt i lägenheten när hon mådde dåligt). Men det hade dom pratat igenom och löst dagen efter.

I dom sista förhören låter det lite annorlunda. Där är J ensam skyldig till mordet och tvingat M att bära. M passar även på att krydda med hur hemsk J är och hur rädd hon är för henne.

Skulle M ha sådan rättspatos och empati som vissa vänner och familj beskrivit henne så är det märkligt att hon inte tar något som helst ansvar för det hon bevisligen gjort sig skyldig till. Utan istället kastar J under bussen och lägger till detaljer som att J diggar till musiken efter mordet och känner sig lättad och glad.
Ja, det är tydligt att M kastar J under bussen men Ms ”försvarare” tolkar detta som att hon nu vaknat/kommit till insikt. Jag ser det som att hon vill skjuta skulden på J.
Citera
2023-04-20, 13:54
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejaaaaaaa123456
Livstids fängelse utdömt för mord brukar ha utgångspunkten att 14 år skall avtjänas.

Nej minst 18 år som är det längst tidsbestämda.
Citera
2023-04-20, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Livstidsstraff för Johanna och även Maja
Majas inblandning var jag kluven till. Men o m mordet skedde 02.40 o c h det grannen hörde var Toves sparkar (10-15st?) när hon försökte komma loss, o c h att stegen i Majas hälsoapp är tillförlitliga, och Johannas vittnesmål också är trovärdigt
Då ska det vara livstid
Ser nu på nyheterna att pappan som mördade sin 8-årige son också fick livstids fängelse

Dock hade han råg i ryggen att erkänna vad han gjort... Även det ett tragiskt fall
Citera
2023-04-20, 14:01
Medlem
distraktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badasskickers
Precis så är det hon är halvjusde men judar och araber är samma slags folk.

De härstammar från samma förfäder så visst är Johanna en äcklig halvarab/ halvjude
Det är intressant att judarna inte brukar buntas ihop med araber när det är exakt samma skit.
Citera
Avslutad
Maja har haft en insikt i att hennes agerande komma leda till att Tove dör. Det är vad insiktsuppsåt betyder.

Johanna å sin sida har haft avsikten med sitt agerande att Tove ska dö. Det är vad avsiktsuppsåt betyder.

Man brukar exemplifiera med t ex att kasta in en handgranat i en folkmassa där man är ute efter att en viss specifik person ska dö. Då har man avsiktsuppsåt att döda denne. Sen har man insikt i att personer i dennes närhet också kommer att dö. Då har man insiktsuppsåt i att döda dem.

Maja har helt enkelt haft insikt i att hennes agerande tillsammans och i samförstånd med Johanna kommer att leda till att Tove kommer att dö. Johanna har haft avsikt att döda Tove.

Finns faktiskt inga oklarheter här.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av badasskickers
Det gäller ju att så tvivel. Det är det Clea var bra på.

Men det kommer man inte någonstans med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in