Citat:
Ursprungligen postat av
tingsryd2.8
Jag tror varken bu eller bä om MHs skuld i det hela, men håller helt med GW mfl att "bevisen" mot MH är alldeles för svaga. Att JJ säger att hon ska ha hållit fast Toves armar + att hennes stegräknare varit aktiv runt tiden då Tove blev strypt knyter henne inte till Toves död.
Tycker det är väldigt märkligt att man väljer att tro på JJs vittnesmål och anser det bevisat att MH hållit fast Toves armar. Det finns andra rimliga förklaringsmodeller till att Tove saknat värjningsskador.
Även om man väljer att inte tro på MHs version, att hon sov genom hela händelseförloppet, så kan man därför inte bara anta att hon därför måste ha deltagit vid mordet. tex kan man inte utesluts att hon fortsätter bygga på den lögn hon kom med från början, som var påhittad tillsammans med JJ, osv.
Det här kommer vändas ut och in mycket mer grundligt i HR, och där är jag övertygad om att MH kommer bli friad från mordet.
Jag tycker tvärtom att det är en väldigt rimlig förklaring att hon varit behjälplig och hållit fast Toves armar, eftersom duon uppenbarligen agerade i samråd genom hela händelseförloppet fram till dess att hon mördades. Maja var helt och hållet på Johannas sida i konflikten, sedan huruvida Johanna "övertalat" eller förmått sin sidekick att göra som hon blir tillsagd, det är mindre intressant.
Bara för att J förefaller vara mer osympatisk och psykopatisk till sin natur än MH innebär det inte att hon måste ha agerat ensam. I ett scenario där 3 personer anländer till en lägenhet och bara 2 går därifrån levande förefaller det mer sannolikt att de båda varit delaktiga.
Folk vill bara att Johanna ska vara ensam i detta för att hon är märkbart styrande och manipulativ men det är inget som på något sätt utesluter Majas delaktighet.