Citat:
Ursprungligen postat av
Mackan111
Jag både förstår och förstår inte.
Det jag förstår är ju självklart att brandmännen vill ha tid för annat än sitt arbete. Tid med familj, vänner, barn ett extra jobb eller företag. Det jag inte förstår är varför de ska envisas med att ha de förmånerna och alla andra yrkesgrupper ska slita sin röv måndag-fredag?
Det jag också förstår nu är varför man brandmän ”älskar” sitt yrke. De älskar att jobba så lite så möjligt, bedriva något annat vid sidan av, spela pingis och bandy på arbetspassen. Framförallt Sova.
De hör man ju från deras protest hur de uttrycker sig ”vill ha tid för mina barn” ”frihet” bla bla. Ja och vilken jävla yrkesgrupp vill inte det?
Dock inte vården, de sover definitivt inte på sina arbetspass, eller har tid för lekar.
Men, välkomna till verkligheten

!
Vad är förmånen mot andra arbeten? De gör mer timmar än de som du anger sliter röv måndag till fredag, de arbetar dessutom på helger då de som du tycker sliter röv är lediga, de har delad semester dvs tidig/sen semester vilket du inser man missar veckor med familj om man är tillsammans med en som sliter röv må-fr, de arbetar julafton, nyår, midsommar när de som sliter röv alltid är lediga osv.
Du missar det viktiga, med mer uppdelade pass får de inte bra arbeta en helg utan det blir fler helgpass från familj samt tid för kunna umgås med sådana som sliter röv må-fr. Dvs ännu mindre tid med sin familj- så helgen förstörs och fler helgpass, fler pass i veckan då man kunnat skicka barn till skola och ta emot när de kommer hem, alltid skift, borta jul mm och med nytt schema så handlar det om att man förlorar inte en julafton vart femte år utan det händer dubbelt så ofta att man borta dagen eller kvällen.
Sova får de göra om det inte är larm på natten vilket varierar stort beroende vart man arbetar på för ort och beroende på när olyckorna inträffar vilket antagligen inte sker på planerat schema. Men även inom vård har de sova på arbetet, dvs vakna och vara utvilad när det krävs, inte för en princip att sitt uppe och stirra och 04:30 sk ni gå från 0-100 på en sekund.
Träna på arbetstid, ja självklart bör de göra det för hålla sig i trim, eller tror du en smällfet brandmän klarar sig arbete? Övrig yrkesgrupper som tränar på arbetstid finns också om du tänker efter lite.
Lägg på lite dåligt betalt också så har du en perfekt förutsättning för brandmän ska säga upp sig och sluta med nya sämre villkor. Vilka ska de ersättas med? Sådana som sliter röv måndag till fredag eller tänker du in med arbetslösa som har noll koll. Och även om man löser det på det viset måste de som tas in klar vissa tester då det fins en AFS som styr viss arbetsförmåga för vara ok rökdykare. Men det är kanske därför de får träna på arbetstid om du tänker efter lite.
Nej man har ett arbetstidsschema som uppenbarligen fungerar sen många år, varför förstöra det?
Men du är kanske en hårt arbetande människa som sliter röv må-fr och på helgen skruvar du isär din motor på din nya bil för se om du kan göra den bättre, sen när du ska sätta ihop den fungerar den inte, ungefär så riskerar ändring av arbetstider, man förstör något som fungerar och som din motor är frågan kommer det ta lång tid innan den fungerar igen eller är den förstörd för lång tid framöver och vad kommer det kosta i pengar få den fungera igen?