2023-04-18, 23:14
Medlem
Silltunnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XrayCharles
Inte mer än att jag skriver i den här tråden.

Tycker bara det gnälls för mycket. Det finns andra jobb man kan prova om man känner att man hamnat fel. Bättre att gå vidare än att förpesta sin omgivning med bitterhet.

Oklart vad du menar. De jobbar ju heltid.
De jobbar dock inte kontorstider månd-fred, p.g.a arbetes natur.
Citera
2023-04-18, 23:15
Bannlyst
Citat:
Inte mer än att jag skriver i den här tråden.

Tycker bara det gnälls för mycket. Det finns andra jobb man kan prova om man känner att man hamnat fel. Bättre att gå vidare än att förpesta sin omgivning med bitterhet.

Men du gnäller inte?
Citera
2023-04-18, 23:20
Medlem
zombie-nations avatar
Vård är påfrestande både fysiskt och mentalt.

Du behöver aldrig vara ledsen på en industri för att en maskin gick sönder.

På min mors jobb var max 80 %. Det var många tunga lyft och de såg hundratals människor dö. År efter år efter år. Dessutom är det en speciell stress att ständigt utsättas för andras kroppsvätskor, typ man hjälper någon till sittande och man blir full av diarré. Och även om du befinner dig lågt på stegen har du alltid ansvar för någons liv.

Det är slitsamt helt enkelt.
Citera
2023-04-18, 23:31
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Ja det är märkligt att industrin klarat sig med skiftgång i alla år..å många tunga jobb där ju....

Har kört på industrin många år och nog testat alla olika skiftsystem från dagtid till femskift. Dagtid är att föredra alla dagar i veckan.

Men det jag aldrig förstått är varför vårdpersonal alltid jobbar så knepiga skift så de många gånger kör alla varianter på en och samma vecka som exempelvis en dag, en kväll, ledig dag, två kvällar osv istället för att köra likt industrin. En vecka förmiddag, en vecka eftermiddag, en vecka natt plus helgnatt med långpass, ledig vecka, en daghelg med långpass och sen ledig vecka för att sen börja om igen.
Man slipper hattandet från dag till dag och vet hela tiden hur du ska jobba.
Citera
2023-04-18, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Har kört på industrin många år och nog testat alla olika skiftsystem från dagtid till femskift. Dagtid är att föredra alla dagar i veckan.

Men det jag aldrig förstått är varför vårdpersonal alltid jobbar så knepiga skift så de många gånger kör alla varianter på en och samma vecka som exempelvis en dag, en kväll, ledig dag, två kvällar osv istället för att köra likt industrin. En vecka förmiddag, en vecka eftermiddag, en vecka natt plus helgnatt med långpass, ledig vecka, en daghelg med långpass och sen ledig vecka för att sen börja om igen.
Man slipper hattandet från dag till dag och vet hela tiden hur du ska jobba.

Bra fråga, hoppas vi får svar på
den!
Citera
2023-04-18, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
den!
Kan det ha med att göra att ingen vill jobba heltid kanske ?
Citera
2023-04-18, 23:50
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
den!

Ja, har alltid undrat över det.
Citera
2023-04-18, 23:52
Medlem
vantablacks avatar
Citat:
Orka? Det är ju skitfint för hälsan att röra sig hela dagen. Sover som ett barn efteråt.

Du kan ju börja med att läsa på lite om aktivitetsparadoxen dvs hur personer med stillasittande kontorsjobb kan ha bättre hälsa än dom som jobbar i yrken som är fysiskt krävande eller där man rör på sig mycket. Att springa runt på vårdavdelningar på grund av stress och underbemanning, göra tunga lyft för att man "måste" osv har negativ effekt på din hälsa eftersom det tröttar ut dig (både psykiskt och fysiskt) och du har inte ork, lust eller tid att träna på din fritid jämfört med kontorsnissar som sitter still på arbetet och därmed har både ork och lust att ägna sig åt självvalda träningsformer utanför arbetstid som i sin tur förbättrar hälsan och välmåendet. Kort sammanfattat: Att stressa 15.000 steg om dagen på vårdavdelning för att man måste = dåligt för hälsan. Att löpträna 30 minuter om dagen av egen fri vilja = bra för hälsan. Och då har vi inte ens slängt in etisk stress, det mentalt påfrestande att jobba med människor eller möjligheten att påverka sin arbetssituation i ekvationen.
Senast redigerad av vantablack 2023-04-19 kl. 00:02.
Citera
2023-04-19, 00:01
Medlem
zombie-nations avatar
De som tycker att deltidarna latar sig kan ju tänka på att de inte får pengar som för heltid.

När min mor gick i pension fick hon jättelite, det räckte bara inte, så hon fick jobba till 68.

Hon jobbade inte natt men både dag och kväll. Att jobba dag var väl bra när barnen bodde hemma. Men sedan hade det nog varit skönt att jobba ungefär samma varje dag.

Visst att det kanske ska vara rättvist så att man ska dela på de svåra skiften, men varför inte fråga personalen? Det bästa vore ju att sätta nattmänniskor på nattskift. Men så smart ska vi inte ha det. Min kompis jobbar i industrin och hon hade både dag och natt, när hon bara fick natt mådde hon mycket bättre.
Citera
2023-04-19, 00:03
Medlem
De har o vill fortsätta ha betalt för att sova - brandmännen drar sedan in en lön till på
sin omfattande fritid
Citera
2023-04-19, 00:22
Medlem
Silltunnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
De har o vill fortsätta ha betalt för att sova - brandmännen drar sedan in en lön till på
sin omfattande fritid

Ok, så brandmännen skall bara ha betalt när det brinner menar du? Inte när de har jour?
En kirurg skall bara ha betalt när nån behöver opereras?
En polis ska bara ha betalt när ett ingripande sker?
Citera
2023-04-19, 00:26
Medlem
Citat:
Jag förstår vad du menar, men...

Varför ska det vara så svårt att få folk att jobba udda skift? Jag tänker personer med nattugglementalitet borde det ju finnas inom de flesta yrkesgrupper. Istället sätter man folk som avskyr dessa skift att jobba dem åsså blir det en massa jävla gnäll.

Jag jobbar i vården
Har valt själv att jobba på timmar
Ibland lägger dom en på schema
7 till 11
Sen 16 till 22
Alltså samma dag
Sen 7 till 16
Låtsas att detta är lördag söndag
Måndag har jag planerat att jobba 16 till 22
Men inom vården lider 75 procent av måndagssjukan
Så då hör bemanningen av sig och behöver boka om mig 7 till 16 fast jag ville jobba kväll
Jag gillar mitt jobb
Men vilka andra jobb har delade jävla fitturer????
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in