2023-04-19, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Ok, så brandmännen skall bara ha betalt när det brinner menar du? Inte när de har jour?
En kirurg skall bara ha betalt när nån behöver opereras?
En polis ska bara ha betalt när ett ingripande sker?
¨

De har betalt 24 hours men sover tränar o servar sina bilar o tvättar brandbilar -
tittar på film, spelar kort o spel leker med datorer men när det brinner måste dom jobba på riktigt
men det är inte ofta
Citera
2023-04-19, 00:31
Medlem
vantablacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Har kört på industrin många år och nog testat alla olika skiftsystem från dagtid till femskift. Dagtid är att föredra alla dagar i veckan.

Men det jag aldrig förstått är varför vårdpersonal alltid jobbar så knepiga skift så de många gånger kör alla varianter på en och samma vecka som exempelvis en dag, en kväll, ledig dag, två kvällar osv istället för att köra likt industrin. En vecka förmiddag, en vecka eftermiddag, en vecka natt plus helgnatt med långpass, ledig vecka, en daghelg med långpass och sen ledig vecka för att sen börja om igen.
Man slipper hattandet från dag till dag och vet hela tiden hur du ska jobba.

Du är inne på något!
Gick en rätt omfattande arbetsmiljöutbildning som sträckte sig över fler dagar för inte så längesen. Drygt en tredjedel av utbildningen handlade om schemaläggning. Det finns gott om forskning på hur man via smart schemaläggning kan bygga bort dålig hälsa och bristande arbetsmiljö. Trots detta så är schemaläggningen inom t.ex vård, omsorg, LSS, personlig assistans allt annat än genomtänkt.

Precis som du säger så är det hattandet mellan dag, kväll och natt som bidrar till dålig återhämtning för personalen, stress, sömnproblem, svårigheter att planera sin fritid osv. Att jobba längre block kväll eller natt är sällan något problem för det går att anpassa livet utifrån dom förutsättningarna. Det är när du hoppar mellan som det blir problem.

Utbildaren tog hemtjänsten som ett exempel där det är väldigt vanligt att dom rullar på idiotiska "varannan dags"-scheman och jobbar kväll till 21.00 en dag för att sen påbörja nästa pass 07.00 nästa dag, och så rullar det på. Du jobbar till 21.00 en tisdag, kliver av ditt pass, kommer hem säg 21.30, nu ska du påbörja återhämtning, processa dagen och varva ner, du har kanske lite hemmasysslor som behöver göras inför nästa dag, innan du är i säng har klockan hunnit bli 24.00 eller ännu senare. Då ska du masa dig upp 06.00 för att kliva på ett dagpass. Det säger sig självt att du inte hunnit få nog med återhämtning och sömn. Du kommer hela tiden ligga på minus. Jämfört med att jobba till 21.00 varje dag, där du enkelt kan anpassa livet runt omkring och får rätt återhämtning där emellan.

Utbildaren la in en annan intressant aspekt som främst syns inom regionens verksamheter: ett enkelt sätt att spara pengar och en återkommande åsikt från "allmänheten" är att det är för mycket mellanchefer och administratörer inom sjukvården och att det är där det ska kapas resurser. Vissa regioner har gjort stora neddragningar i dom ändarna eftersom det är enklare och mer konkret än att kapa bland fötterna på golvet, och medborgare brukar bli nöjda av såna åtgärder för det ser ut som att man "satsar på vårdpersonalen". Resultatet av detta blir att med färre mellanchefer och administratörer nära kärnverksamheten minskar möjligheten till att göra mer skräddarsydda lösningar för t.ex schemaläggning. Ju längre ifrån chefer och administration kommer kärnverksamheten desto större och mer svepande blir systemen som används för man måste hitta simpla lösningar och system som är lätta att administrera, vilket i sin tur sätter käppar i hjulen för smarta verksamhetsnära lösningar som ofta kommer från personalen själva.
Citera
2023-04-19, 00:31
Medlem
Silltunnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
¨

De har betalt 24 hours men sover tränar o servar sina bilar o tvättar brandbilar -
tittar på film, spelar kort o spel leker med datorer men när det brinner måste dom jobba på riktigt
men det är inte ofta

Vem vet på förhand när/var det skall brinna då? Kan man schemalägga bränderna?
Citera
2023-04-19, 01:30
Medlem
TS har gjort en post och sen lämnat Jordens yta...

Brandmän och andra som har jour spenderar ofta ett helt dygn i tjänst. De jobbar inte aktivt, och kan vila/sova när inget händer. Men måste vara redo när det blir ett larm.
Med nya regler så går detta bort och alla ska sitta vakna 24/7 och inte göra nåt, för man får bara jobba 11 timmar per dygn.

Så om detta genomförs kommer folk säga upp sig och det blir en massiv ökning av kostnaderna för att finansiera detta bortfall.
Citera
2023-04-19, 01:59
Medlem
Kottkompotts avatar
Man kan jobba heltid fastän man jobbar få dygn per månad, du slår ut de totala arbetstimmarna över månaden tills det blir 168 eller vad det är.

Jag är personlig assistent, och jag tycker över allt annat att man bör behålla långpassen just för att det är fördelaktigt med långa viloperioder.

Jag jobbar vartannat dygn i 8 dagar, sedan jobb ar jag typ ett pass per vecka följande tre veckor, och det är oerhört trevligt för trivseln.
Då känns det som att jag jobbar ordentligt en vecka utan att för den delen slita ihjäl mig, med väldigt mycket sammanhängande ledighet resten av månaden som tillåter resor, dålig dygnsrytm, eller lite vad som helst.

Jag hade till och med föredragit att vi hade fått jobba 8 schemalagda pass per månad om vi fått övertidslön för det. Att jobba ett dygn till för nästan 5K brutto är helt okej, för det är inte så fysiskt krävande om inte ens brukare prompt ska ha en till att vara ute och ränna med denne hela dagarna.

Men nu får vi inte det, utan sådant hänger helt på att man tar andras sjukpass när det dyker upp.
Had jag inte varit gift hade jag ka ske kunnat tänka mig att jobba vartannat dygn så, och extraknäckt med programmering när jag ändå sitter på soffan och väntar på sysslor. Snittlönen är typ 3500 per dygnspass.
Senast redigerad av Kottkompott 2023-04-19 kl. 02:03.
Citera
2023-04-19, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
¨

men det är inte ofta
De gör lite mer än så på dagtid utom utryckning. De övar, servar och reparerar utrustning samt annat de har. Att de tränar på arbetstid är för att det är ett väldigt fysiskt arbete där de måste vara i bra form. Likadant att de äter på arbetstid, men de kan få sticka precis när de satt gaffeln i vad de nu har på tallriken. Betrakta all tid utom dagtid som jour på plats. Spelar ingen roll om du sover, skiter eller äter så ska du sitta fullt påklädd i bilen inom 90 sekunder när larmet går. Faktum är att det går åt mindre personal med dygnspass än med normala arbetstider. Låt dem ha arbetstiderna, det är detta som gör arbetet speciellt och går att kombinera med annat!
Citera
2023-04-19, 06:42
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxenon
Läser om brandmän, ambulanspersonal olika tjänster inom vården som får spel på att de skall börja jobba heltid som övrig befolkning (de som finansierar deras löner genom skatteuttag).

Varför är det så hemskt att behöva jobba mer än 4-7 dygn per månad?
Förstår de inte att det är så övrig befolkning jobbar?

Hade jag vetat hur dessa yrken planerade sin arbetstid när jag var ung hade jag ju gladeligen tagit nått av dessa yrken och haft så oerhört få arbetsdygn per månad.

Vad är det som gör att de tror att allt kommer rasa om reglerna ändras?
Övriga Europa verkar ju ha dessa regler och det funkar ju där.
Snart finns det gott om arbetslösa och detta är ju inte svåra jobb...

Vad är så specifikt krånglig i Sverige så att det inte går här?

Om vi vill ha undantag inom EU kan ju inte detta vara den viktigaste frågan.
Vad är problemet med att jobba som alla andra?

Jag förstår att detta varit en gräddfil med full lön för oerhört få arbetspass med en full lön och dessutom kunna driva eget företag eller ha andra jobb. Perfekt lösning för att bli rik som ett troll.
Men är det rätt?

Antingen är vi med i EU och följer det, eller så går vi ur EU.

Tänker jag fel?
Ja du tänker fel, det handlar ju inte om att de inte arbetar heltid, de arbetar sina timmar/månad som för brandmän är 42 timmars veckan i snitt vilket är mer än vad övriga befolkningen gör i snitt i veckan. Sen har man valt att arbeta dygnspass, en del kör bara dygn eller så har man en mix av det hela med dag/natt och kanske dygn på helger.

Nu ska man in och ändra på just dygnspassen vilket ingen brandman negativ till arbeta.
Vad får de istället då ja jobbar du bara dygn 7 pass i månaden kommer det bli dag/natt istället och 14 pass i månaden men samma timmar man arbetar. Har man ex bara dygn på helger så innebär förändringen att man kommer arbeta dag/matt istället för dygn på helgen och givetvis innebär det att man får 2 pass mer i månaden som kommer bra på helgen.

Så istället förstör man fler helger för brandmän då de ska arbeta oftare, dvs mindre tid umgås med familj och vänner vilket man vanligtvis gör på helger. För den ensamstående eller en med delad vårdnad innebär det mer strul, du kommer arbeta oftare och fler helger och ser man till barnomsorg så hur fungerar det på en lördag kväll med dagis? På julafton? Nyår? Osv. Inte alls, här behöver kommunen ordna lite möjligheter då det inte bara handlar om brandmän utan fler yrken från arbeta i affär till sjukvård, saknas dagis/barnomsorg då den endast till för folk som arbetar dagtid trotts Sverige rullar 24/7.

Finns även en miljöaspekt i det hela, fler pass = fler resor vilket givetvis kommer generera mer utsläpp.

Så de arbetar heltid om man ser antalet timmar. Har svårt begripa att man ens vill ändra på det, kan ju knappast spela för någon roll för arbetsgivaren om Kalle arbetar eller om Kalle och Anna arbetar eller om man delar ännu mer att Kalle, Anna, Åsa jobbar den tiden. Samma antal timmar blir det för arbetsgivare betala.

Nej är folk nöjda med hur de arbetar och en del kanske t.o.m. valt yrket just för arbetstiderna så är det vansinne att man som skr gör går in och ska ändra bara för att man inte vill göra undantag som finns möjlighet göra. Man ställer sig på alla 4 och upp med röven till eu, sen att tyska brandmän eller finska fortsätter arbeta dygn blundar man för och gömmer sig bakom att det är dåligt för hälsan arbeta långa pass.

Visst skulle hälsan ta stryk om man arbetar 24 timmar varje pass, men så arbetar inte brandmän annat än extrema undantag vilket kanske inträffar par ggr under ett arbetsliv. De åker på larm då och då, tränar, vårdar utrustning sen sover de på jobbet på natten och är det inga larm den natten har de sovit hela natten.

Bara skitsnack från skr och när man väl gjort bort sig vägrar man och backa för inte visa att man hade fel. Det blir ett maktspel och en princip vinna som arbetsgivare. Sen i vanlig ordning att det bara blir sämre för arbetstagaren skiter man i, om folk slutar räknar man med att kompetens finns och anställa. Skulle inte bli förvånad om räddningstjänst ser ut som vården om par år, folk som inte kan språket och har undantagits kompetens för yrket eller räkna med meriter från hemlandet som dominerar på stationer runt om i landet.
Citera
2023-04-19, 07:39
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vantablack
Du är inne på något!
Gick en rätt omfattande arbetsmiljöutbildning som sträckte sig över fler dagar för inte så längesen. Drygt en tredjedel av utbildningen handlade om schemaläggning. Det finns gott om forskning på hur man via smart schemaläggning kan bygga bort dålig hälsa och bristande arbetsmiljö. Trots detta så är schemaläggningen inom t.ex vård, omsorg, LSS, personlig assistans allt annat än genomtänkt.

Precis som du säger så är det hattandet mellan dag, kväll och natt som bidrar till dålig återhämtning för personalen, stress, sömnproblem, svårigheter att planera sin fritid osv. Att jobba längre block kväll eller natt är sällan något problem för det går att anpassa livet utifrån dom förutsättningarna. Det är när du hoppar mellan som det blir problem.

Utbildaren tog hemtjänsten som ett exempel där det är väldigt vanligt att dom rullar på idiotiska "varannan dags"-scheman och jobbar kväll till 21.00 en dag för att sen påbörja nästa pass 07.00 nästa dag, och så rullar det på. Du jobbar till 21.00 en tisdag, kliver av ditt pass, kommer hem säg 21.30, nu ska du påbörja återhämtning, processa dagen och varva ner, du har kanske lite hemmasysslor som behöver göras inför nästa dag, innan du är i säng har klockan hunnit bli 24.00 eller ännu senare. Då ska du masa dig upp 06.00 för att kliva på ett dagpass. Det säger sig självt att du inte hunnit få nog med återhämtning och sömn. Du kommer hela tiden ligga på minus. Jämfört med att jobba till 21.00 varje dag, där du enkelt kan anpassa livet runt omkring och får rätt återhämtning där emellan.

Utbildaren la in en annan intressant aspekt som främst syns inom regionens verksamheter: ett enkelt sätt att spara pengar och en återkommande åsikt från "allmänheten" är att det är för mycket mellanchefer och administratörer inom sjukvården och att det är där det ska kapas resurser. Vissa regioner har gjort stora neddragningar i dom ändarna eftersom det är enklare och mer konkret än att kapa bland fötterna på golvet, och medborgare brukar bli nöjda av såna åtgärder för det ser ut som att man "satsar på vårdpersonalen". Resultatet av detta blir att med färre mellanchefer och administratörer nära kärnverksamheten minskar möjligheten till att göra mer skräddarsydda lösningar för t.ex schemaläggning. Ju längre ifrån chefer och administration kommer kärnverksamheten desto större och mer svepande blir systemen som används för man måste hitta simpla lösningar och system som är lätta att administrera, vilket i sin tur sätter käppar i hjulen för smarta verksamhetsnära lösningar som ofta kommer från personalen själva.

Jag som jobbat inom industrin och automation ser många saker som även går att förbättra inom vården. Även om det är helt olika typer av jobb så går det att applicera många bra saker från industrin.

Som exempel, jag låg på en akutavdelning för ett tag sen, kom väl dit vid 01-tiden med smärtor i mage pga gallsten.
Fick en kort träff med en sköterska och sen inlagd på ett rum i väntan på doktor med rätt kraftiga smärtor som sen under natten blir mindre.
Kl 06:30 kom doktorn, kollade och pratade i fem minuter och skickade sen hem mig då jag mer eller mindre var smärtfri då. Gallsten funkar ofta så.
Jag låg alltså i ett rum i över fem timmar för en fem minuters konsultation. Även om inte åkomman var akut så höll jag ändå upp ett rum, sköterskor var in och tittade till mig lite då och då som då också drog tid.
Men det roligaste var att i undersökningsrummet fanns också ett skåp med saker som ska finnas på rummet och under de drygt fem timmarna jag låg där så var säkert över fem olika sköterskor in i rummet, öppnade skåpet och kontrollerade att någon av sakerna som ska vara där fanns och fyllde på om det behövdes. Inte alla saker på en gång utan endast en typ av pryl. Automationen är noll inom detta och dessa saker är bara en som skulle kunna förenklas och förbättras för att slippa denna typ av onödigt spring.

Sjuksköterskor säger att de hela tiden springer och gör mängder med jobb istället för att göra saker och ting på ett snabbare och enklare sätt, typiskt kvinnor ska tilläggas. Min sambo är lika dan här hemma. Springer runt, börjar med tio saker utan att avsluta något.
Citera
2023-04-19, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Ja du tänker fel, det handlar ju inte om att de inte arbetar heltid, de arbetar sina timmar/månad som för brandmän är 42 timmars veckan i snitt vilket är mer än vad övriga befolkningen gör i snitt i veckan. Sen har man valt att arbeta dygnspass, en del kör bara dygn eller så har man en mix av det hela med dag/natt och kanske dygn på helger.

Nu ska man in och ändra på just dygnspassen vilket ingen brandman negativ till arbeta.
Vad får de istället då ja jobbar du bara dygn 7 pass i månaden kommer det bli dag/natt istället och 14 pass i månaden men samma timmar man arbetar. Har man ex bara dygn på helger så innebär förändringen att man kommer arbeta dag/matt istället för dygn på helgen och givetvis innebär det att man får 2 pass mer i månaden som kommer bra på helgen.

Så istället förstör man fler helger för brandmän då de ska arbeta oftare, dvs mindre tid umgås med familj och vänner vilket man vanligtvis gör på helger. För den ensamstående eller en med delad vårdnad innebär det mer strul, du kommer arbeta oftare och fler helger och ser man till barnomsorg så hur fungerar det på en lördag kväll med dagis? På julafton? Nyår? Osv. Inte alls, här behöver kommunen ordna lite möjligheter då det inte bara handlar om brandmän utan fler yrken från arbeta i affär till sjukvård, saknas dagis/barnomsorg då den endast till för folk som arbetar dagtid trotts Sverige rullar 24/7.

Finns även en miljöaspekt i det hela, fler pass = fler resor vilket givetvis kommer generera mer utsläpp.

Så de arbetar heltid om man ser antalet timmar. Har svårt begripa att man ens vill ändra på det, kan ju knappast spela för någon roll för arbetsgivaren om Kalle arbetar eller om Kalle och Anna arbetar eller om man delar ännu mer att Kalle, Anna, Åsa jobbar den tiden. Samma antal timmar blir det för arbetsgivare betala.

Nej är folk nöjda med hur de arbetar och en del kanske t.o.m. valt yrket just för arbetstiderna så är det vansinne att man som skr gör går in och ska ändra bara för att man inte vill göra undantag som finns möjlighet göra. Man ställer sig på alla 4 och upp med röven till eu, sen att tyska brandmän eller finska fortsätter arbeta dygn blundar man för och gömmer sig bakom att det är dåligt för hälsan arbeta långa pass.

Visst skulle hälsan ta stryk om man arbetar 24 timmar varje pass, men så arbetar inte brandmän annat än extrema undantag vilket kanske inträffar par ggr under ett arbetsliv. De åker på larm då och då, tränar, vårdar utrustning sen sover de på jobbet på natten och är det inga larm den natten har de sovit hela natten.

Bara skitsnack från skr och när man väl gjort bort sig vägrar man och backa för inte visa att man hade fel. Det blir ett maktspel och en princip vinna som arbetsgivare. Sen i vanlig ordning att det bara blir sämre för arbetstagaren skiter man i, om folk slutar räknar man med att kompetens finns och anställa. Skulle inte bli förvånad om räddningstjänst ser ut som vården om par år, folk som inte kan språket och har undantagits kompetens för yrket eller räkna med meriter från hemlandet som dominerar på stationer runt om i landet.

Citat:
Ursprungligen postat av caca

Jag både förstår och förstår inte.
Det jag förstår är ju självklart att brandmännen vill ha tid för annat än sitt arbete. Tid med familj, vänner, barn ett extra jobb eller företag. Det jag inte förstår är varför de ska envisas med att ha de förmånerna och alla andra yrkesgrupper ska slita sin röv måndag-fredag?

Det jag också förstår nu är varför man brandmän ”älskar” sitt yrke. De älskar att jobba så lite så möjligt, bedriva något annat vid sidan av, spela pingis och bandy på arbetspassen. Framförallt Sova.
De hör man ju från deras protest hur de uttrycker sig ”vill ha tid för mina barn” ”frihet” bla bla. Ja och vilken jävla yrkesgrupp vill inte det?

Dock inte vården, de sover definitivt inte på sina arbetspass, eller har tid för lekar.

Men, välkomna till verkligheten!
Citera
2023-04-19, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan111
Jag både förstår och förstår inte.
Det jag förstår är ju självklart att brandmännen vill ha tid för annat än sitt arbete. Tid med familj, vänner, barn ett extra jobb eller företag. Det jag inte förstår är varför de ska envisas med att ha de förmånerna och alla andra yrkesgrupper ska slita sin röv måndag-fredag?

Det jag också förstår nu är varför man brandmän ”älskar” sitt yrke. De älskar att jobba så lite så möjligt, bedriva något annat vid sidan av, spela pingis och bandy på arbetspassen. Framförallt Sova.
De hör man ju från deras protest hur de uttrycker sig ”vill ha tid för mina barn” ”frihet” bla bla. Ja och vilken jävla yrkesgrupp vill inte det?

Dock inte vården, de sover definitivt inte på sina arbetspass, eller har tid för lekar.

Men, välkomna till verkligheten!

Fast det går ju inte riktigt att jämföra den typen av yrken med industrin. För du har ju fortfarande en miljö när man kan tvingas springa iväg helt plötsligt. Inom industrin/lager så är det ju planerat på ett sätt vad som ska göras under dagen och man har tydligt utmärkta raster och en tydlig start/sluttid på sina arbetsuppgifter.

Med din logik så skulle man ändå behöva anställa fler personer och de skulle fortfarande ha samma dö-tid. Så om det nu är så hemskt att några spelar pingis så blir det väl ännu värre om man nu skulle behöva anställa mer för samma sak.
Citera
2023-04-19, 20:40
Moderator
Pentyls avatar
Korruption och missförhållanden i offentlig verksamhet --> Arbetsliv och arbetsmarknad
/Moderator
Citera
2023-04-19, 21:42
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Men det jag aldrig förstått är varför vårdpersonal alltid jobbar så knepiga skift så de många gånger kör alla varianter på en och samma vecka som exempelvis en dag, en kväll, ledig dag, två kvällar osv istället för att köra likt industrin.
Industrin är kopplad till maskinernas kapacitet, en stor CNC-står där den står 24 timmar per dygn. Vården är anpassad efter människornas behov, och då föredrar man givetvis att lägga så mycket som möjligt dagtid. Den där CNC-maskinen fungerar lika bra klockan 10 på kvällen. Men att försöka duscha gamla Agda samma tid är förmodligen inte lika populärt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in