Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Men 18 år för Maja vore väl fair? Jag tror att i princip alla är eniga om att Johanna var den drivande, med både motiv och dokumenterade förberedelser till brott mot Tove. Hon är ju också dem som faktiskt fysiskt orsakar Toves död. Då är det enligt mig lite otillfredställande att de får exakt samma straff.
Ja, jag kommer inte att bråka särskilt mycket om Maja i slutändan får 18 år. Men jag tror att det får komma via vad jag brukar kalla för knäppskallerabatt isåfall. (Däremot kan det ju bli mycket mindre ändå om Göta inte fäster lika stort avseende vid grannens vittnesmål när det gäller att bedöma hurpass mycket sanning Johanna talar om Majas inblandning.)
Men man ska ha klart för sig att det straffrättsligt inte spelar någon jättestor roll vem av två gärningsmän som har varit mest drivande. Det är vem som har gjort vad som räknas i rättssalen.
Dessutom: Visst kan man hävda att Maja inte hade varit med och begått något mord om hon inte varit kompis med Johanna. Men är det så alldeles säkert att Johanna hade begått något mord utan att vara kompis med Maja heller?