2023-04-19, 21:36
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Desdenova
Johanna kommer var ett problem på anstalt. Stackars Ystad eller Hinseberg.
Skulle vilja se Johanna och Johanna Möllers första möte. Psykopat mot psykopat och den kännbara maktkampen i luften. Allt står stilla.

Givetvis vinner Möller. Men det mötet skulle jag vilja se i slow motion.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nej, intelligenskvoten har förstås inget att göra med om hon är mördare eller inte. Inte heller hennes diagnoser i direkt mening, utan mer i indirekt mening i så fall, genom att hon varit i underläge mot Johanna. men det var inte det som diskuterades ju.

Nu var det någon som kände till Maja genom en praktikplats eller liknande och menade att Maja inte verkade så ointelligent som det sagts, och det riktiga svaret finns ju genom BUPs utredning och inte vad vi tror eller tycker.
Majas underläge mot Johanna består i att Johanna är extrovert och har lätt att skaffa kompisar medan Maja har svårare med den saken. Det ger också Maja en egen motivation att hålla fast vid Johanna vad hon än förestår och att ta Johannas parti och ställa upp på henne ”no matter what”.
Citera
Medlem
https://www.expressen.se/tv/nyheter/johanna-leshem-jansson-om-mordet-pa-tove/

Johanna sitter och gråter
Citera
Avslutad
Äntligen, ett rättvist straff i Sverige. Fan vad skönt att läsa att dom båda har fått livstid.

Nu hoppas jag på en riktigt jävla stor ändring framöver, att livstid blir livstid på riktigt, och att våldsamma brott straffas mycket hårdare än innan.
Jag hoppas också på döds straff men det kommer ju aldrig hända, synd.

Men idag är jag lättad att dom båda fittorna blir inlåsta så länge som sverige har att erbjuda just nu.
Citera
2023-04-19, 21:39
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Han försvarar Clea
När rättsläksren redogjorde utredningen så var clea rätt oförskömd
Då fick Clea en tillsägelse ac rådmannen
Cleas problem är att om hon ska köra aspirationsspåret - vilket är hennes absolut enda chans - så måste hon åtminstone antyda, och måhända till och med hävda i klartext, att rättsläkaren har betett sig oprofessionellt, givet hur det slutliga rättsläkarutlåtandet blev avfattat.

Och ska man göra sånt framgångsrikt, ska man gärna ha lite mer på fötterna än vad Clea har här.
Citera
2023-04-19, 21:40
Medlem
Vilka vidriga tjejer! Hoppas de aldrig mer kommer ut! Ingen av dem ser riktigt friska ut!
Citera
2023-04-19, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Du har ju sagt att Maja är så under Johannas påverkan att hon knappast har handlat självständigt utan mer eller mindre på Johannas order. Har du någon gång funderat på om Majas beroende av Johanna, som i princip hennes enda vän, kan ha gjort Maja mer benägen att av egen kraft ta den enda vännens parti och ta del av situationer på eget initiativ för att hon faktiskt tycker om och är beroende av Johannas vänskap?

Bra där. Nämns i domen att Maja gjorde ett eget val att hjälpa Johanna
Citera
2023-04-19, 21:41
Medlem
Så skönt och läsa att nämndemännen ändå gick på min linje om livstid för båda. Det känns hedrande
Citera
2023-04-19, 21:42
Medlem
Förstår att det finns tidigt en tråden man frågar ändå?

Varifrån kommer Maja? Får Mozambique känsla på Maja.

Lesher då - var kommer hon ifrån?
Citera
2023-04-19, 21:43
Medlem
Båda blev alltså dömda för gr gravfridsbrott.

Vad gjorde det grovt? Eldandet och att syftet med förflyttningen var att försvåra utredning/dölja brott eller bara eldandet?

(kan ej läsa domen)
Citera
2023-04-19, 21:43
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johkv637
Jag misstänker att det finns en anledning till det? Eller har du en annan åsikt?

Jag antar att Rullman och JJ är släkt? Oavsett så förefaller Rullman ha ett grundmurat förtroende för JJ som sanningssägare. Eller också kan det va på något annat vis.
Citera
2023-04-19, 21:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BleakHouse
Någon som har en länk till själva domen? Scrollat lite i tråden men inte hittat.
En rekommendation är att söka efter "gofile" i tråden så hittar du oftast domen / FUPen
Här är domen: https://gofile.io/d/sgXFIL
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in