2023-04-19, 21:27
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herrcykel
Tycker det känns riktigt lågt? Ingen av mina vänner tjänar under 40k och då är jag runt 30… men visst, räknar man in folk som jobbar extra, är pensionärer eller sjukskrivna kanske det stämmer. Tror att snittet mellan åldrarna 25 och 60 är betydligt högre (i gruppen som faktiskt arbetar).
Man blir som man umgås, eller snarare i detta fallet man umgås som man blir. Du lär ha en väldigt färgad bild av hur ditt liv ser ut. Samma gäller mig, jag eller ingen i min omkrets tjänar mer än runt 30-34k och vi är runt 33 år gamla.

Det är väldigt många som nöjer sig med ett jobb som betalar "nog", och därför inte lämnar sitt jobb som betalar 25k före skatt för att de trivs. Jag vill ha lite mer, men jag har inga drömmar om att tjäna några stora pengar utan är väldigt nöjd med hur jag har det idag och tackar och tar emot löneförhöjningar som kommer, men inget jag aktivt söker.
Citera
2023-04-19, 21:41
Medlem
Herrcykels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Man blir som man umgås, eller snarare i detta fallet man umgås som man blir. Du lär ha en väldigt färgad bild av hur ditt liv ser ut. Samma gäller mig, jag eller ingen i min omkrets tjänar mer än runt 30-34k och vi är runt 33 år gamla.

Det är väldigt många som nöjer sig med ett jobb som betalar "nog", och därför inte lämnar sitt jobb som betalar 25k före skatt för att de trivs. Jag vill ha lite mer, men jag har inga drömmar om att tjäna några stora pengar utan är väldigt nöjd med hur jag har det idag och tackar och tar emot löneförhöjningar som kommer, men inget jag aktivt söker.

Klart att det finns en skara människor som väljer att inte utbilda sig vidare och står i fruktdisken på Ica. Men faktum är ju att även många ”okvalificerade arbeten” idag har en lön som är högre än de 37 tkr som presenterats, tex hantverkare eller industriarbetare som arbetar nätter. Det är orimligt att medellönen som presenterats i alla undersökningar stämmer överens med verkligheten om man enbart skulle jämföra med de personer som faktiskt arbetar 100%.
Citera
2023-04-19, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmansach
Om man ska få en korrekt bild och jämföra hur man själv ligger till , ska man kolla på medianlön eller medellönen?

Medianlön i Sverige ligger på 33200 kr

Medellön i Sverige ligger på 37100 kr

Vilken ger en mest rättvisande bild?

Ändå rätt stor skillnad...

Medellönen dras upp av ett fåtal höginkomsttagare och kan vara missvisande. Generellt är medianlönen mer representativt.

Men det är dock för trubbigt att se till hela landet. En lön på 33000kr i en Norrlandshåla är bra mycket mer än 33000kr i Stockholm.
Citera
2023-04-19, 22:10
Medlem
Citat:
Klart att det finns en skara människor som väljer att inte utbilda sig vidare och står i fruktdisken på Ica. Men faktum är ju att även många ”okvalificerade arbeten” idag har en lön som är högre än de 37 tkr som presenterats, tex hantverkare eller industriarbetare som arbetar nätter. Det är orimligt att medellönen som presenterats i alla undersökningar stämmer överens med verkligheten om man enbart skulle jämföra med de personer som faktiskt arbetar 100%.

Du har en helt skev bild av verkligheten lilla pojkspoling.
Citera
2023-04-19, 22:20
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Tycker det känns riktigt lågt? Ingen av mina vänner tjänar under 40k och då är jag runt 30… men visst, räknar man in folk som jobbar extra, är pensionärer eller sjukskrivna kanske det stämmer. Tror att snittet mellan åldrarna 25 och 60 är betydligt högre (i gruppen som faktiskt arbetar).

Samma här. Å andra sidan är lönerna är högre i storstäderna. Jag bor centralt i Stockholm och umgås med många karriärister. Inte särskilt representativ snitt… tänk i typ Västerbotten, där måste dom boxas med älgar för att få mat för dagen då hjälper en hög lön föga.
Citera
2023-04-19, 22:48
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Det är väl dom svinrika som drar upp medellönen så pass.
Person 1: 30 000 kr
Person 2: 40 000 kr
Person 3: 140 000 kr

Medianlön: 40 000 kr
Medellön: 70 000 kr
Citera
2023-04-19, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Samma här. Å andra sidan är lönerna är högre i storstäderna. Jag bor centralt i Stockholm och umgås med många karriärister. Inte särskilt representativ snitt… tänk i typ Västerbotten, där måste dom boxas med älgar för att få mat för dagen då hjälper en hög lön föga.

Och i storstäderna så är man ränteslav hela livet. Viktigt att tillägga.
Citera
2023-04-19, 23:58
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna

33k median känns rätt rimligt om man tar alla åldrar, men det skulle vara intressant att se medianen om man kollade folk mellan typ...25-35.

År 2021 var medianlönen för 25-åriga män 270 000 kronor. Motsvarande för kvinnor var 204 000 kronor. Medianlönen för 35-åriga män var 403 000, och 315 000 för 35-åriga kvinnor.

https://www.scb.se/hitta-statistik/s...ner-i-sverige/
Citera
2023-04-20, 00:43
Medlem
Citat:
Lönestatistiken utgår ifrån grundlön, inte vad som faktiskt står på lönekuvertet.

Industriarbetare som jobbar natt har fortfarande en förhållandevis låg grundlön, men det extra tillskottet för obekväma arbetstider innebär ändå att den slutgiltiga lönen blir högre.
Citera
2023-04-20, 08:26
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnfortus
Det beror på hur man räknar och vad man vill visa. Man kan av olika skäl räkna bort studenter, pensionärer, barn. Folk som jobbar deltid etc. Eller så räknar man med vissa och då får man en annan siffra. 37100 som medel låter ju högt.
De här siffrorna (från SCB) har en täljare som summerar alla löner, och en nämnare med antalet personer som får en lön. Om man i nämnaren även inkluderade alla möjliga människor som inte får en lön (som pensionärer, barn, osv.) så skulle medellönen bli lägre.

Notera också att de har räknat upp deltidslöner till heltid. Alltså, för de som jobbar deltid så är det som hamnar i täljaren det de skulle ha haft i bruttolön ifall de hade jobbat heltid. Om man i stället hade deras faktiska löner i täljaren så skulle medellönen bli lägre.
Citera
2023-04-20, 12:57
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Är medellönen i Sverige verkligen så hög? Skulle nog mer gissa på att medellönen ligger på ca 27000 kr
Det stämmer nog om man räknar in alla människor. Även dom som inte jobbar.

Sen är det oerhört svårt att få en korrekt bild. Kom ihåg att övertid, och deltid mm är medräknade i dessa siffror. Då långt ifrån alla arbetsplatser är fackligt anslutna så går det inte att applicera fullt tillförlitliga uppgifter därifrån heller.
Citera
2023-04-20, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Det stämmer nog om man räknar in alla människor. Även dom som inte jobbar.

Sen är det oerhört svårt att få en korrekt bild. Kom ihåg att övertid, och deltid mm är medräknade i dessa siffror. Då långt ifrån alla arbetsplatser är fackligt anslutna så går det inte att applicera fullt tillförlitliga uppgifter därifrån heller.

Är du säker på att övertid är medräknat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in