2023-04-19, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Det brukar hända vid varje lågkonjunktur då byggandet brukar vara en av de branscher som snabbast börjar skära ner. Lönerna på jobbarna brukar vara avtalade och kommer knappast minska lönerna inom bygg.
Naturligtsvis sjunker inga löner inom bygg å de får sin löneökning precis som alla andra. däremot försvinner många företag nu...många kursar nu..om två år lättar allt å det fattas byggare..lönerna rusar igen som vanligt. firmorna bjuder över varandra...killarna går till de som betalar mest. har varit så i alla år.
Citera
2023-04-19, 17:00
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Naturligtsvis sjunker inga löner inom bygg å de får sin löneökning precis som alla andra. däremot försvinner många företag nu...många kursar nu..om två år lättar allt å det fattas byggare..lönerna rusar igen som vanligt. firmorna bjuder över varandra...killarna går till de som betalar mest. har varit så i alla år.

Precis min erfarenhet också.

Det är bara efterblivet att sitta och grina om "grupp si och så tjänar för mycket". Nej - det är eventuellt du själv som tjänar för lite men knappast de du gnäller på som tjänar för mycket.
Citera
2023-04-19, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Precis min erfarenhet också.

Det är bara efterblivet att sitta och grina om "grupp si och så tjänar för mycket". Nej - det är eventuellt du själv som tjänar för lite men knappast de du gnäller på som tjänar för mycket.
Har snickrat i 50 år å folk har alltid gnällt på våra löner.
Citera
2023-04-19, 17:05
Medlem
Deagle66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Är medellönen i Sverige verkligen så hög? Skulle nog mer gissa på att medellönen ligger på ca 27000 kr

Tycker med att den medellönen är alldeles för hög.
Jag har 40k före skatt.
Jobbat som plåtis över 30 år.
Citera
2023-04-19, 17:05
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Har snickrat i 50 år å folk har alltid gnällt på våra löner.

Det beror nog på att många väljer högre studier som leder till skrattretande låg lön eller ännu värre, arbetslöshet vilket gör dem lite bittra.

Tjänstemän som själva förhandlar bort övertid mot en extra semestervecka lär skall vara väldigt vanligt det också, totalt dödfött att göra sådant för arbetsgivaren lär utnyttja sådant stenhårt sedan.
Citera
2023-04-19, 18:07
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmansach
Om man ska få en korrekt bild och jämföra hur man själv ligger till , ska man kolla på medianlön eller medellönen?

Medianlönen, utan tvekan. Det räcker att en riktigt högavlönad person flyttar till Sverige (typ Tim Cook) så höjer han själv medellönen i landet med några hundralappar om året. Däremot så påverkas inte medianlönen av att han flyttar hit. Eftersom medelvärdet kan påverkas så mycket av ett fåtal personer så är det inget bra sätt att mäta lön på.
Citera
2023-04-19, 18:13
Medlem
jools75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Kirurger har hög snittlön.
Och frisörer har låg medellön men kan ibland göra klipp.
Citera
2023-04-19, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deagle66
Tycker med att den medellönen är alldeles för hög.
Jag har 40k före skatt.
Jobbat som plåtis över 30 år.
Vänta nu. Du tycker alltså att medellönen i Sverige är alldeles för hög, samtidigt som du medger att du som plåtslagare tjänar klart bättre än medel?
Citera
2023-04-19, 19:48
Medlem
Nihennas avatar
Känner ibland att "33k medianlön? Känns väldigt högt", men sen inser jag att det är ju är bland ALLA åldrar och att även jag som är 33 och tjänar runt medianen, lär mot yrkeslivets slut tjäna rätt mycket mer än medianen om jag spelar mina kort rätt.

33k median känns rätt rimligt om man tar alla åldrar, men det skulle vara intressant att se medianen om man kollade folk mellan typ...25-35.
Citera
2023-04-19, 20:22
Medlem
Citat:
Om man ska få en korrekt bild och jämföra hur man själv ligger till , ska man kolla på medianlön eller medellönen?

Medianlön i Sverige ligger på 33200 kr

Medellön i Sverige ligger på 37100 kr

Vilken ger en mest rättvisande bild?

Ändå rätt stor skillnad...

Det beror på hur man räknar och vad man vill visa. Man kan av olika skäl räkna bort studenter, pensionärer, barn. Folk som jobbar deltid etc. Eller så räknar man med vissa och då får man en annan siffra. 37100 som medel låter ju högt.
Citera
2023-04-19, 21:22
Medlem
Herrcykels avatar
Tycker det känns riktigt lågt? Ingen av mina vänner tjänar under 40k och då är jag runt 30… men visst, räknar man in folk som jobbar extra, är pensionärer eller sjukskrivna kanske det stämmer. Tror att snittet mellan åldrarna 25 och 60 är betydligt högre (i gruppen som faktiskt arbetar).
Citera
2023-04-19, 21:24
Medlem
Citat:

Medianlön i Sverige ligger på 33200 kr

Medellön i Sverige ligger på 37100 kr

Vilken ger en mest rättvisande bild?

Ändå rätt stor skillnad...

Skulle säga runt 33-36 är medel I storstäderna.
27-29 i mindre orter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in