2023-04-19, 07:26
Medlem
Tropicalss avatar
Du har aldrig tänkt på att den dubbelt så gamla kollegan antagligen har flera gånger så lång arbetslivserfarenhet än vad du har? Det är snarare kollegan som borde känna sig felaktigt behandlad som endast tjänar en tusenlapp mer än någon som knappt kommit från gymnasiet än.
Citera
2023-04-19, 08:38
Medlem
Ditt jobb genererar inga pengar. Du rensar ogräs och byter lysrör. 27 låter mycket helt ärligt.
Citera
2023-04-19, 08:55
Medlem
Äldre brukar få mer i lön även utan erfarenhet, det brukar vara så. Hota inte med uppsägning, jobba på och sök annat medans du har jobb om du är missnöjd. Eller nöt på och se om du får en löneökning värd namnet.
Citera
2023-04-19, 09:01
Medlem
Jag önskar jag hade gjort en liknande tråd på Flashback i min ungdoms år. Men jag hade nog inte lyssnat ändån på råden.

Så väldigt viktigt att ha arbetslivserfarenhet på över 1 år eller goda referenser från sommarjobb.
Citera
2023-04-19, 09:52
Medlem
oVERGROWs avatar
Learn to code, easy money.
Citera
2023-04-19, 10:33
Medlem
Förstår inte riktigt vad grejen är, du kommer ändå inte vara långvarig där? Varför krångla till det massa?
Citera
2023-04-19, 13:07
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
känner mig så jävla utnyttjad

Du är en bortskämd jävla barnrumpa. Känner dig utnyttjad??? Du förtjänar att spendera en vecka i en källare hos en av kartellerna Mexico med knarkpåverkade bögar
Citera
2023-04-19, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Du ska alltså vara dryg som ett helvete för en ynka tusenlapp i månaden när du har tre månader kvar?

Eftersom du sa att du inte hade något val när du tog det här jobbet så bör du prioritera att skaffa bra referenser. Men du verkar verkligen vara en sådan man helst vill slippa råka anställa.

okej, då vet vi att du är en principlös syltrygg som hellre slickar chefens skor när det visar sig at du sålt dig kort. ler du och dricker kaffe med denne också? för helvete, bram.

Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Hur vill du att livet ser ut om fem år?
vad är det bästa att göra då?
Hur gammal är den andre?
Bara åldern i sig ger inte en viss del högre lön, men förmodligen har man då lite mer arbetslivserfarenhet vilket kan ge något. En tusenlapp är ju inte mycket.
---------------------------
I ditt läge skall du göra så djävla bra du kan så att chefen uppmärksammar dig och att du är bättre än de andra.
DET är viktigast för att du skalkl få bättre villkor i framtiden.
Och sluta gnäll, sluta spela offer och sluta ge igen och väx upp för fan.
jag skiter i det, men för din egen skull.

både chefen och de övriga i min grupp (runt 15 pers är vi) vet redan att både jag och snubben som också är säsongare redan lyfter långt över vad vi är betalda, och en bra bit över resten av gruppen. många är kedjesjukskrivna för trams som huvudvärk och annat, och jag hajar faktiskt inte hur fan de ens kan få behålla sina jobb. fast anställning i Sverige är ett dåligt skämt. arbetsgivaren är fast med en massa värdelösa flanar som bara paraisterar och ser till att resten av gruppen får bära tunglasset.

skiter egentligen i chefens referens. jag kan få vitsord från min arbetsledare och andra medarbetare om jag så behöver, och om jag gör slag i sak och börjar plugga till höst kommer det inte spela någon roll vad en jävla pappersvändare tyckte om mig för 3 år sedan när jag lyfter examina. men vad vet jag, kanske är bra i alla fall, men seriöst, orka leva livet som om varje litet beslut är make or break. finns inget svennigare än det, och jag är för mkt blatte för att leva 100% kalles kaviar-liv (snälla hata mig inte, jag är både blek och har arbete)
Citera
2023-04-19, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Välj ett enklare mellanläge i stället som ger dig chans till samma lön men utan att spola ner dig själv i toaletten.

Fråga chefen om du kan få ett fem minuter samtal sen berättar du bara som läget är att din motivation och arbetsglädje påverkas väldigt negativt av vetskapen om att du ligger under övriga i lön.

Vill du vara lite mer konfrontativ inleder du med att fråga om chefen tycker du gör ditt jobb lika bra som övriga.

Allt på en arbetsplats behöver inte starta med ett krig och ibland ser man inte allt som chef och missar helheten.

jag formulerade mig i affekt i trådstarten och är inte heller socialt handikappad. jag kommer varken skapa en scen eller gnälla till mig något, så mellanläge är redan min inställning, men jag vet redan hur chefen kommer säga.

"lönen är redan satt, går inte att ändra"/"den baseras på tidigare arbetslivserfarenhet (även om den är helt irrelevant för vårt jobb)"/annat valfritt bullshit-argument. han har säkert press på sig ovanfrån att hålla nere kostnader som alla andra usla mellanchefer har, så jag vet inte om argumentet att jag utför samma jobb som alla andra och därför bör se liknande lön håller. jag menar det är ju fett logiskt och alla sunda människor håller nog med, men en orm till chef kommer nästla sig undan. hur tacklar jag det? tips på bra repliker uppskattas. seriöst
Citera
2023-04-19, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Hahaha det är ju TS som inte ser helheten så klart. Han började på sin arbetsplats i slutet av mars, i ett yrke som han har noll erfarenhet av. Han har således hunnit jobba några ynka veckor och du insinuerar att det är chefen på arbetsplatsen som eventuellt inte ser helheten

Och så funderar han på att fula ut sig genom att hota om uppsägning och kallar kollegor för fittor. Ja självklart indikerar det att TS har god helhetsbild och generellt sett också ett gott omdöme

så om jag utför samma jobb (eller t.o.m. bättre) än övriga fastanställda, som är sjukskrivna 10-20% (ja det är ett mönster jag har frågat andra om deras närvaro alltid är såhär) medan jag har 100% närvaro så tycker du det är rimligt att jag ligger flera tusen under dem i lön? är du dum i huvudet eller bara lite cp-skadad? seriöst bre var fan är din ledsagare någonstans? rullstolsmongon ska inte ha fri internettillgång
Citera
2023-04-19, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fjisken
Du pratar med en ungdom. Jobb är nåt man får och bara behöver dyka upp till. Att kämpa finns inte.

ytterligare en pajas som inte kan läsa. det du skriver är ju hur dom fastanställa behandlar skiten. som ett vuxendagis, bara massa jävla fika och frånvaro och sluta tidigt och prata om småbarnen eller villan eller volvon. jag är där och sliter helt i onödan känns det som. är som att jag sitter med fyra åror medan vissa andra knappt ror alls.

seriöst det är inget åldersrelaterat, men du är väl en gråhårig fetlagd sate med uttorkat skrev som skyller allt ont i samhället på "dagens ungdom". snälla bara gå och dö eller pensionera dig så vi andra slipper dig. "det var bättre på mig tid" haha
Citera
2023-04-19, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robinhoodvarUCsnut
jag formulerade mig i affekt i trådstarten och är inte heller socialt handikappad. jag kommer varken skapa en scen eller gnälla till mig något, så mellanläge är redan min inställning, men jag vet redan hur chefen kommer säga.

"lönen är redan satt, går inte att ändra"/"den baseras på tidigare arbetslivserfarenhet (även om den är helt irrelevant för vårt jobb)"/annat valfritt bullshit-argument. han har säkert press på sig ovanfrån att hålla nere kostnader som alla andra usla mellanchefer har, så jag vet inte om argumentet att jag utför samma jobb som alla andra och därför bör se liknande lön håller. jag menar det är ju fett logiskt och alla sunda människor håller nog med, men en orm till chef kommer nästla sig undan. hur tacklar jag det? tips på bra repliker uppskattas. seriöst

Hej.

Jag ser direkt var ditt problem ligger min vän. Du har den där "typiska" invandrar-attityden som många andra i din grupp lider utav där allt mäts i pengar.

Hur är det övrigt i ditt liv? Fin lägenhet? Fin bil? Fina kläder? Överdrivet användande/önskan att bära guld ? Flasha med Gucci o dina Lacoste skor? Tillsammans med den feta svarta Moncler västen? Glasögonen?

Förstår du var jag försöker komma? Det är inte chefen eller dina medarbetare det är fel på. Det är din attityd och den kan förändras till tacksamhet istället över det du har. Det är inte många som tjänar 26tusen på att göra fastighetsskötsel på säsongsarbetare. Mannen du är utbytbar utan problem.

Du är säkert en fin människa på alla sätt o vis och omtänksam mot dom du gillar för jag märker endå att du tänker lite när du väljer det lite smartare "mellanläget".

Jag tycker du skall läsa vidare precis som du säger så du lyckas bättre än chefen i dina ögon mätt. Så du istället får ett arbete som ger dig möjlighet att unna dig allt det du vill utan att ha avundsjuka inom dig.

Du verkar fortfarande ung så alla möjligheter finns inom dig. Önskar dig allt väl.

Mvh.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in