• 2
  • 3
2023-04-19, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonPy
Hej.

Jag ser direkt var ditt problem ligger min vän. Du har den där "typiska" invandrar-attityden som många andra i din grupp lider utav där allt mäts i pengar.

Hur är det övrigt i ditt liv? Fin lägenhet? Fin bil? Fina kläder? Överdrivet användande/önskan att bära guld ? Flasha med Gucci o dina Lacoste skor? Tillsammans med den feta svarta Moncler västen? Glasögonen?

Förstår du var jag försöker komma? Det är inte chefen eller dina medarbetare det är fel på. Det är din attityd och den kan förändras till tacksamhet istället över det du har. Det är inte många som tjänar 26tusen på att göra fastighetsskötsel på säsongsarbetare. Mannen du är utbytbar utan problem.

Du är säkert en fin människa på alla sätt o vis och omtänksam mot dom du gillar för jag märker endå att du tänker lite när du väljer det lite smartare "mellanläget".

Jag tycker du skall läsa vidare precis som du säger så du lyckas bättre än chefen i dina ögon mätt. Så du istället får ett arbete som ger dig möjlighet att unna dig allt det du vill utan att ha avundsjuka inom dig.

Du verkar fortfarande ung så alla möjligheter finns inom dig. Önskar dig allt väl.

Mvh.

alltså ja jag hajar vad du menar, men nej jag är långt ifrån blattig i något annat avseende annat än attityd och mat (för mkt cevapi, dolma och tarhana, blanda annat, hehe). jag gillar inte kläder med märken, kör en saab från -01 och bor i på 31 kvm i en etta.

men samma fråga till dig (men snällare ställt för du verkar mena väl, ändå om du inte hajar): anser du inte att det är rimligt att jag ska ha samma lön för samma arbete som dom andra? jag är alltid där, det är inte dem. jag gör alla jobb jag blir tillsagd, det gör inte dom ("Kan inte, ont i handen", "kan inte, har huvudvärk, jag måste göra enklare uppgifter" etc). alltså jag förstår mig inte på er svenskar (om du nu är det) som anser att bara för att man är äldre eller har jobbat med samma skit tidigare automatiskt ska ha mer i lön än andra, om man gör EXAKT samma jobb (eller som i mitt fall där JAG gör MER än DOM)???

alltså är det något kulturellt eller vad fan. jag har ändå bott här sen jag var 8, och jobbat på flera olika ställen, men alltid på ställen där man haft olika arbetsuppgifter och därför olika lön, så det har varit logiskt. på det här sättet och stället är det helt upp och ner-vänt, ingen logik alls. bara en masa ???? i mitt huvud. vill helt ärligt förstå
Citera
2023-04-19, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robinhoodvarUCsnut
alltså ja jag hajar vad du menar, men nej jag är långt ifrån blattig i något annat avseende annat än attityd och mat (för mkt cevapi, dolma och tarhana, blanda annat, hehe). jag gillar inte kläder med märken, kör en saab från -01 och bor i på 31 kvm i en etta.

men samma fråga till dig (men snällare ställt för du verkar mena väl, ändå om du inte hajar): anser du inte att det är rimligt att jag ska ha samma lön för samma arbete som dom andra? jag är alltid där, det är inte dem. jag gör alla jobb jag blir tillsagd, det gör inte dom ("Kan inte, ont i handen", "kan inte, har huvudvärk, jag måste göra enklare uppgifter" etc). alltså jag förstår mig inte på er svenskar (om du nu är det) som anser att bara för att man är äldre eller har jobbat med samma skit tidigare automatiskt ska ha mer i lön än andra, om man gör EXAKT samma jobb (eller som i mitt fall där JAG gör MER än DOM)???

alltså är det något kulturellt eller vad fan. jag har ändå bott här sen jag var 8, och jobbat på flera olika ställen, men alltid på ställen där man haft olika arbetsuppgifter och därför olika lön, så det har varit logiskt. på det här sättet och stället är det helt upp och ner-vänt, ingen logik alls. bara en masa ???? i mitt huvud. vill helt ärligt förstå

Jag vill börja med att säga att jag inte menar något illa. Jag tackar också för att du tog mitt inlägg på det sättet jag mer eller mindre menade.

Skönt att du förstod min liknelse. Och nu när det visat sig att du inte är sådan utåt utan förstår vad jag menade och att du förklarade läget som du gjorde så ser jag att du endå har en poäng samtidigt som det är arbetslivserfarenhet som räknas ibland yrken.

Det kan ibland vara svårt att acceptera och jag hadde faktiskt samma "problem" på ett jobb jag haft i min ungdom där vi gjorde exakt samma och våra löner skiljde mycket. Tyckte det med var orättvist men det förklarades med att man får mer ju längre man gjort samma skit i flera år tydligen.

Just nu i ditt fall så är det inte massor med pengar men klart retsamt. Därför jag ger dig rådet att läsa vidare för jag önskar jag gjorde det tidigare i mitt liv för jag börjar bli för gammal för att behöva lära mig ett nytt yrke eller liknande. Önskar jag läste till högre utbildning inom mitt yrkesområde.

Många gånger önskar jag att jag förr hade förnuftet att välja mina strider lite mer noggrant. Många saker som kunde underlättats och förbättra min situation om jag bara hade öppnat mig mer för mina möjligheter att komma högre än den där "chefen" för varför har han betydligt högre lön än mig när jag är den som drar in pengar i firman?

Mvh.
Citera
2023-04-19, 20:09
Citat:
okej, då vet vi att du är en principlös syltrygg som hellre slickar chefens skor när det visar sig at du sålt dig kort. ler du och dricker kaffe med denne också? för helvete, bram.
Man kan väl säga som så att jag lever i verkligheten. Jag fattar att det kan kännas surt, men du har ett jobb där du är extremt utbytbar. Visar du dig vara en dryg person som käbblar så kommer de bara önska att du säger upp dig.

Du väljer helt själv om du vill slicka chefens skor eller inte. Det är helt och hållet ditt eget val. Jag säger bara vad konsekvenserna kommer bli om du börjar käfta. De kommer knappast att få panik och undra hur de ska ersätta dig. Snarare kommer de bara ta emot din uppsägning och lägga ut en annons.

Idag har jag en utbildning och en position där jag kan ställa krav. Du har inte den positionen. Lägger ingen värdering i det, men det är så det ser ut. På sätt och vis önskar jag att fler arbetare stod upp för sig, men att käfta om en tusenlapp bara för att din kollega har tusen mer kommer bara framstå som småaktigt. Om jag vore din arbetsgivare hade jag direkt börjat fundera på vad nästa grej du kommer klaga på kommer vara.

Jag menar, best case scenario för dig är att du får 3000 mer totalt för de tre månader du har kvar. Småpengar. Och det låter som att du är visstidsanställd, vilket betyder att du ändå inte kan säga upp dig.
Citera
2023-04-19, 20:19
Medlem
Citat:
jobbar som fastighetsskötare, ingen tidigare erfarenhet. gick in på 25950 (trots at chefen försäkrade mig om att all lön var reglerad och bla bla bla fanns inget utrymme för förhandling bla bla bla, ni vet). hade varit utan jobb ett tag så hade ingen riktig position att förhandla, så bara tog skiten. är säsongsanställd i 5 månader, började 25e mars.

jobbar med en annan snubbe som är dubbelt så gammal som jag är, och inte heller har någon erfarenhet. han gick in på 27 jämnt (och förhandlade med samma chef). känner mig så jävla utnyttjad. försöker kompensera genom att maska och mygla så mycket det går när ingen ser. när semesterveckorna för fastanställa börjar rulla in (v 28-32 är väl mest poppis, om jag minns rätt) funderar jag på att typ en månad innan gå in till chefen och hota med uppsägning om han inte åtminstone matchar den andra snubbens lön. då kommer de inte hinna byta ut mig o lära upp någon ny sate i tid, så medan jag förstår att jag antagligen sabbar chanser till fast/förlängt/komma tillbaka nästa år så kanske jag kan trissa upp lönen till en mer skälig nivå? blir illamående när jag ser den fetlagde glade chefen varje jävla morgon, han mår säkert kanon över att ha fått mig så billigt. en moralisk seger över den horungen väger tyngre i min bok. japp, jag är petty.

det är många fastanställda som är riktigt veka fittor, stannar hemma sådär var tionde dag, ibland mer, och ofta frånsäger sig krävande arbetsuppgifter för "men jag har ont i axeln HöHÖhöHÖhö", så jag vet att jag är värd mer än såhär. dessa fastanställda har alla 27,5-29k/månad, någon t.o.m. 30. gör ont i min själ av det här vansinnet, och jag anser det viktigare att få resning än att få fast jobb. jag tänker fan ändå inte spendera hela livet med att gå o plocka skräp och leta fimpar o rensa ogräs som en jävla samhall-clown. no, no, nooo.

jobbar strax norr om göteborg om det spelar någon roll, fast lönerna känns mer som att man är typ 10 mil ut på landet eller något...

puss puss bloggen

Tänk lite för fan. Gör dina månader, lär dig så mycket som möjligt. Jobba hårt som fan.
När du blir värdefull på arbetsmarknaden kan du förhandla.

Jag anställde en kille för 1,5 år sen, han började på 25 000 kr, nu har han 40 000 kr, han är duktig jobbar hårt, lär sig mkt.

Se det som en möjlighet, när du är ny är du inte värd ett skit för en arbetsgivare.
Citera
2023-04-19, 20:58
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
jobbar som fastighetsskötare, ingen tidigare erfarenhet. gick in på 25950 (trots at chefen försäkrade mig om att all lön var reglerad och bla bla bla fanns inget utrymme för förhandling bla bla bla, ni vet). hade varit utan jobb ett tag så hade ingen riktig position att förhandla, så bara tog skiten. är säsongsanställd i 5 månader, började 25e mars.

jobbar med en annan snubbe som är dubbelt så gammal som jag är, och inte heller har någon erfarenhet. han gick in på 27 jämnt (och förhandlade med samma chef). känner mig så jävla utnyttjad. försöker kompensera genom att maska och mygla så mycket det går när ingen ser. när semesterveckorna för fastanställa börjar rulla in (v 28-32 är väl mest poppis, om jag minns rätt) funderar jag på att typ en månad innan gå in till chefen och hota med uppsägning om han inte åtminstone matchar den andra snubbens lön. då kommer de inte hinna byta ut mig o lära upp någon ny sate i tid, så medan jag förstår att jag antagligen sabbar chanser till fast/förlängt/komma tillbaka nästa år så kanske jag kan trissa upp lönen till en mer skälig nivå? blir illamående när jag ser den fetlagde glade chefen varje jävla morgon, han mår säkert kanon över att ha fått mig så billigt. en moralisk seger över den horungen väger tyngre i min bok. japp, jag är petty.

det är många fastanställda som är riktigt veka fittor, stannar hemma sådär var tionde dag, ibland mer, och ofta frånsäger sig krävande arbetsuppgifter för "men jag har ont i axeln HöHÖhöHÖhö", så jag vet att jag är värd mer än såhär. dessa fastanställda har alla 27,5-29k/månad, någon t.o.m. 30. gör ont i min själ av det här vansinnet, och jag anser det viktigare att få resning än att få fast jobb. jag tänker fan ändå inte spendera hela livet med att gå o plocka skräp och leta fimpar o rensa ogräs som en jävla samhall-clown. no, no, nooo.

jobbar strax norr om göteborg om det spelar någon roll, fast lönerna känns mer som att man är typ 10 mil ut på landet eller något...

puss puss bloggen
Lönen sätts godtyckligt och handlar oftast mer om tur, och hur mycket 'chefen gillar dig'.

Jag tycker du ska byta jobb om det är så pass illa att massa slöa gubbjävlar får mer betalt för att sitta och fläska på.
Citera
2023-04-19, 21:13
Medlem
Citat:
men samma fråga till dig (men snällare ställt för du verkar mena väl, ändå om du inte hajar): anser du inte att det är rimligt att jag ska ha samma lön för samma arbete som dom andra?

Du ska få ett råd har som ingen har gett dig hittills. Sluta jämföra din lön med vad andra tjänar, du kommer enbart förlora på det i längden, både i det här arbetet och framtida arbetsplatser. Men om du ska göra det så ska du inte prata negativt om vad andra gör utan vad du bidrar med till verksamheten och varför det är värt en högre lön, inte en högre lön än X person.

Är det orättvist att du gör mer än andra men de tjänar mer? Absolut.
Kommer du stöta på liknande saker igen på framtida arbetsplats? Japp.
Kommer du stöta på kollegor som inte gör ett skit men du tjänar enbart några tusenlappar mer än dem? Jajamän.

Det suger, men så ser det ut.
Citera
2023-04-19, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MusseMontanus
Tänk lite för fan. Gör dina månader, lär dig så mycket som möjligt. Jobba hårt som fan.
När du blir värdefull på arbetsmarknaden kan du förhandla.

Jag anställde en kille för 1,5 år sen, han började på 25 000 kr, nu har han 40 000 kr, han är duktig jobbar hårt, lär sig mkt.

Se det som en möjlighet, när du är ny är du inte värd ett skit för en arbetsgivare.

du är ett arbetslöst fetto som pillar navelludd och har aldrig anställt någon. ska du ljuga får du anstränga dig hårdare. p.s. min kuk är 25 cm, jag svär.

Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Lönen sätts godtyckligt och handlar oftast mer om tur, och hur mycket 'chefen gillar dig'.

Jag tycker du ska byta jobb om det är så pass illa att massa slöa gubbjävlar får mer betalt för att sitta och fläska på.

ja det verkar jävligt skevt alltså. redan hört av mig till en polare jag jobbade med förra sommaren som reparerar truckar, ser ut som jag kan få jobb där med ingångslön runt 29,5 och sen massa OB och skit. behöver pendla 1,5h om dagen bara men det kan jag leva med
Citera
2023-04-19, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nokthal
Du ska få ett råd har som ingen har gett dig hittills. Sluta jämföra din lön med vad andra tjänar, du kommer enbart förlora på det i längden, både i det här arbetet och framtida arbetsplatser. Men om du ska göra det så ska du inte prata negativt om vad andra gör utan vad du bidrar med till verksamheten och varför det är värt en högre lön, inte en högre lön än X person.

Är det orättvist att du gör mer än andra men de tjänar mer? Absolut.
Kommer du stöta på liknande saker igen på framtida arbetsplats? Japp.
Kommer du stöta på kollegor som inte gör ett skit men du tjänar enbart några tusenlappar mer än dem? Jajamän.

Det suger, men så ser det ut.

ja att verkligheten inte är rättvis är väl ingen nyhet för ngn, men när det är så jävla öppet och allt finns på papper och skit så känns det som en spottloska i ansikten på en. ser ut som att jag byter jobb från o med mitten av maj om min vän kan fixa in mig men jag har repat truckar tidigare o dem skriker om folk så jag tror det är så gott som fixat redan. ska ge nu nuvarande chef fingret och bara gå på dagen när/om det väl blir dags. omoget ja men fuck you till alla er morsgrisar som tänker gnälla på mig. det blir min lilla seger att se dom svettas över att försöka anställa o lära upp någon ny i semestertider. haha, blir redan genast gladare av bara tanken

fram tills dess ska jag göra sport av att jobba låååååångsamt. på med en ljudbok o bara glassa så fort man är utanför kollegors synhåll. ska alla andra feta hjon få glida på den flottiga räkmackan så ska jag iaf se till att jag lämnar så mkt jobb som möjligt till dom. jag är klar med att göra folk tjänster alltså. gotta look out for number one

får ändå referens av nya chefen sen o vem fan behöver en hel drös med dom, seriöst. nu kommer kalles kaviar-svennen som aldrig gått mot röd gubbe o gnäller på mig, bäst jag ser upp så jag inte blir polisanmält för osvennigt beteende. jävla lallish grej att ni orkar störa er på ngn anonym snubbe på nätet. jag stör mig iaf bara på skiten jag upplever själv, men men. alla olika och ni gillar ju alla olika, suedis.

peace out bram
Citera
2023-04-19, 22:50
Citat:

puss puss bloggen

Han som är dubbelt så gammal och har mer arbetslivserfarenhet samt åldern gör att han får högre lön.
Det är väldigt lite och inget att bry sig om. Jobba och visa att du förtjänar lön över avtal!
Citera
2023-04-20, 22:14
Medlem
Citat:
du är ett arbetslöst fetto som pillar navelludd och har aldrig anställt någon. ska du ljuga får du anstränga dig hårdare. p.s. min kuk är 25 cm, jag svär.

Haha, va fan. Du fick bra och rimliga råd. Och jo jag är arbetsgivare och driver eget bolag. Något säger mig att du kommer om 10 år klaga på din dåliga lön och kassa liv. Förbättra dig medans det finns tid.
Citera
2023-04-24, 17:19
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
så om jag utför samma jobb (eller t.o.m. bättre) än övriga fastanställda, som är sjukskrivna 10-20% (ja det är ett mönster jag har frågat andra om deras närvaro alltid är såhär) medan jag har 100% närvaro så tycker du det är rimligt att jag ligger flera tusen under dem i lön? är du dum i huvudet eller bara lite cp-skadad? seriöst bre var fan är din ledsagare någonstans? rullstolsmongon ska inte ha fri internettillgång

Du framstår ha extremt låg personlig mognad. Och så insinuerar du att jag har låg intelligens utifrån en förmodad cerebral pares- en diagnos som enbart är fysisk. Bra jobbat där 👏🏼👏🏼👏🏼
Citera
2023-04-25, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Du framstår ha extremt låg personlig mognad. Och så insinuerar du att jag har låg intelligens utifrån en förmodad cerebral pares- en diagnos som enbart är fysisk. Bra jobbat där 👏🏼👏🏼👏🏼

okej, du är kanske inte CP-skadad, men du är garanterat autistisk, vilket är värre. allt man läser ska inte tolkas bokstavligt, ditt PUCKO. puss
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in