2023-04-19, 15:53
Medlem
Domen kommer överklagas

Efter den uppmärksammade rättegången har Johanna Leshem Jansson flyttats till kvinnofängelset Hinsebergs häkte.

Domen kommer att överklagas, meddelar både Johanna Leshem Jansson och Maja Hellmans advokater.

Mikael Svegfors, Maja Hellmans advokat säger att hans klient är ledsen över domen.

https://www.expressen.se/nyheter/krim/domen-mot-vannerna--efter-mordet-pa-tove-21/
Citera
2023-04-19, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Fascinerande hur olika MSM tolkar regler för namn och bildpublicering av dömda.
Båda kvällstidningarna hänger ut med namn och bild på tjejerna.

SVT och SR mörkar, inga namn eller bilder.
DN namnger men inga bilder.
SvD inga namn och pixlade bilder.
Har du funderat på att det kanske har att göra med att det du kallar MSM består av helt oberoende av varandra redaktioner med olika chefsredaktörer som tar olika publicistiska beslut, och att PS för den delen av historiska och praxismässiga skäl brukar vara mer återhållsamma än de medieaktörer som inte tillhör PS? Att påstå att det skulle handla om mörkning är d.v.s. historielöst och skvallrar mer om okunskap om hur PS har hanterat liknande fall tidigare.

För övrigt anser jag att PS har varit duktiga på att rapportera om fallet och processen, inte minst "P3 Krim".
Citera
2023-04-19, 15:54
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrKollYes2
Samtidigt får en 17åring som avrättar någon med en ak47 2 år på SIS.
Gränsen för livstid kan enkelt flyttas ner till 15 år. I England finns 12-åringar som dömts till livstid. Otroligt konstigt, lyckligtvis unikt, men rent logiskt fungerar det för mig. Jag har barn, en 15-åring kan vara som en 25-åring.
Citera
2023-04-19, 15:55
Medlem
Cuckslayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doiten
Efter den uppmärksammade rättegången har Johanna Leshem Jansson flyttats till kvinnofängelset Hinsebergs häkte.

Domen kommer att överklagas, meddelar både Johanna Leshem Jansson och Maja Hellmans advokater.

Mikael Svegfors, Maja Hellmans advokat säger att hans klient är ledsen över domen.

https://www.expressen.se/nyheter/krim/domen-mot-vannerna--efter-mordet-pa-tove-21/

Hoppas tjejerna hinner ta livet av sig innan det är dags för Hovrätten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfrulle
HR tar alltid upp det om någon part överklagar.

Du tänker på HD, där är det svårt som fan att få resning.

Ger HR alltid överprövning? Även utan ny bevisning? Ojdå vad fel ute jag var. Jag får läsa om den här kursen…
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Så bra att ni tar hand om varandra!
Men som du uttalat dig om henne, låter det inte som något positivt bemötande.
Om M, som du skriver, bara sitter med tfn och hånler, är det väl ett undvikande om något.

Majoriteten har redan insett, Maja "stänger av" när det passar henne och hon hade definitivt inte "stängt av" när mordet fullbordades.
Du försöker desperat hitta något, vad som helst, för att mildra/förminska Majas deltagande i brottet.
Kanske dags att även du inser fakta. Så dysfunktionell är hon inte...
Citera
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korvpiloten
Har läst delar av domen, men aningen svårt att tyda. Men utöver detta är det något vagare spekulationer från juriststudenter, som menar på att beloppen kan hamna inom gränser för vad som är rimligt att betala. Domstolen kan ta hänsyn till gärningsmannens ekonomiska situation när de bestämmer skadeståndets storlek. Om gärningsmannen inte har tillräckliga tillgångar för att betala skadeståndet kan domstolen besluta om en lägre ersättning eller dela upp betalningen i mindre delar över en längre tid.
Har du någon pålitlig källa som kan styrka det som du skriver?
Citera
2023-04-19, 15:56
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuckslayer
Ändrar Hovrätten på detta så vore det HELT sinnessjukt. Då kan vi ju lika gärna lägga ner Tingsrätten.

Ett klassiskt Dindu Nuffin utseende.

Ja det är lite så jag känner också varför ska vi ha TR om HR bara kan gå in och ändra rakt av på samma bevisning... men är de inte äcklet som sitter där i HR som delar ut skadestånd på 800k till våldtäktsmän?
Citera
2023-04-19, 15:56
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
SVT, SR, DN fortsätter att inte publicera bilder på mördarna. "Oväntat".
Ironin i "de mörkar bilderna".
Citera
2023-04-19, 15:57
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jaha! Jag gissade på likgiltighetsuppsåt, insiktsuppsåt tycker jag låter mer tveksamt. Men, men ...
Jag undrar om det står sig I HR?

Ja eller möjligtvis 18 är för MH. Domen är välmotiverad och åklagaren har dessutom nya bevis på att MH hållit fast Toves armar.
Citera
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
20-årigens advokat – Clea Sangborn – har redan berättat att domen kommer att överklagas till hovrätten. Även 18-åringen kommer att överklaga domen. En sådan överklagan ska vara klar inom tre veckor från det att tingsrättens dom har fallit. Enligt statistik från Svea hovrätt ändras påföljden från tingsrätten i 44 procent av de fall som tas upp i hovrätten. Det är nästan hälften av fallen.

https://www.expressen.se/nyheter/krim/liverapport-domen-efter-mordet-pa-tove-i-vetlanda/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OppVaskeKluten
Jag står för mina antaganden
Jaså, du "antar" att två av dig namngivna jurister är medlemmar i NMR bara för att domslutet inte passade dig, rätt uppfattat?

Fast är du så okunnig så att du inte ens vet att HR är tvungna att pröva ett mordärende, så visar det var du hör hemma.
I de okunnigas stora och snurriga labyrint..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in