Citat:
Ursprungligen postat av
Sumer
Hade vapensamlaren tillgång till den lite speciella ammunition som användes vid Palmemordet?
Fanns det någon annan i hans bekantskapskrets som kan ha haft tillgång till den typen av ammunition?
Det jag kunnat läsa mig till är att Metalpiercing användes av en del skytteklubbar men att den inte var särskilt vanlig?
Det finns inga kända uppgifter om hans ammunitionsinnehav.
Dock menar jag, att givet TP:s uppgifter att han samlade på amerikanska polisrevolvrar och förutom på vapen även på ammunition, så är Winchester Metal Piercing ett troligt innehav. Detta då ammunitionstypen var en amerikansk polisiär produkt.
Den får nog betecknas som mycket ovanlig, även om den förekom. Att den var sällsynt kan man sluta sig till genom att införsel och spridning i riket vid tiden är ganska väl känd.
Men även i och med att den var mycket dyr i kombination med dåliga egenskaper för precisionsskytte (instabil). För Magnumskyttar var ammunitionskostnaden en begränsande faktor. Mordammunitionen har jag beräknat kostade i dagens penningvärde ca 7 kr per patron. En helmantlad standardammunition Norma eller Lapua kanske 3 kr. Omantlad/belagd sportskytteammunition 1 kr och hemladdad 50 öre. Däromkring.
De två sistnämnda varianterna var det man vanligen använde, som jag förstått det. När det gällde skjuta med "riktig" ammunition tog man lite det som fanns och ibland var det Winchester Metal Piercing. Det var den som råkade ligga på hyllan osv. Och i en del fall tyckte nog någon att det var kul att testa den. Man kan även notera att det i PU-materialet är vanligt att skyttar får med den vid köp av revolver, den låg helt enkelt och dammade hos en del handlare..
Kostnad för att skjuta statsministern 14 kr.