2023-04-19, 10:40
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
1. HO är osäker på sin minnesbild vad som hände innan 23:40.

2. Uppskattad tid och faktisk tid är olika saker.

3. HO ger inte SE alibi hur mycket du vill det.

Jag har heller inte påstått något av det du invänder mot.

Jag vet att det är olika saker och att det inte ger ett säkert alibi.

Men att han uppskattar samtalet till ett par minuter, ger detaljer om det och att det stämmer överens med tidslinjen gör att det tyder på att det var så. Oavsett hur mycket ni vill något annat.

Sedan kan man aldrig vara säker såklart.
Citera
2023-04-19, 11:07
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Gunnar Wall ska ha gjort en lång intervju med Krister Petersson i slutet av förra året som ska publiceras i hans kommande bok.

https://gunnarwall.wordpress.com/2023/03/20/allmanna-fragor-och-synpunkter-kring-palmeutredningen-3/#comment-43455
Att låta Gunnar Wall förmedla KP:s berättelse, det är väl lite som att låta SE ha kontrollen över utstämplingstiden.
Citera
2023-04-19, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Att låta Gunnar Wall förmedla KP:s berättelse, det är väl lite som att låta SE ha kontrollen över utstämplingstiden.

Man kan ju tänka sig att Krister Petersson kan vara intresserad av att läsa Gunnar Walls bok..
Krister Petersson ska ju gå i pension så han borde ha lite mera fritid nu.
Krister Petersson kan ju om han anser felaktigt citerad stämma Gunnar Wall.
Citera
2023-04-19, 11:16
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Den provsköts bara på senare tid.

Vapensamlaren gick under radarn (polisen kände inte till hans samling) och han fick ingen kallelse gällande sitt innehav.

Detta sannolikt av anledningen att hans ena .357 var felregistrerad och den andra registrerad som samlarvapen. Vapenredogöraren i Täby pd måste missförstått något gällande den senare, samtliga skjutbara revolvrar skulle lämnas in. Dvs, undantagna var endast sådana som gjorts obrukbara och registrerats som så.
Citera
2023-04-19, 11:24
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Nu vet jag inte hur det ser ut i det fallet, så det kan jag inte kommentera.

Hon var en individ som aldrig någonsin hade haft kontakt med eller ägt ett vapen.
Hon åker upp från Småland och köper ett vapen på plattan i Stockholm.

Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Men ni antar fortfarande det orimliga.

Att det funnits en osannolik vapenbärare i det här landet gör det inte mer troligt att SE har haft ett.

Barnflickan är inte en regel, utan ett undantag. Men i det här fallet förutsätter ni ett undantag utan att något pekar på det.

Jag har ingen aning om hur du kommer fram till att det är orimligt att Engström fick tag på ett vapen.

Om vi utgår från premissen att GM inte har använt ett vapen registrerat på sig själv för en stund.
Vad gör det rimligt eller orimligt för en person att anförskaffa ett vapen?
På vilket sätt är det orimligt för just Engström att få tag på ett vapen?

Vore spännande om du kunde utveckla dina tankar där. För jag har på riktigt ingen aning om hur man avgör det. Är det personlighetstyp du tänker på? Är det tillgång till vapen i sin omgivning? Vad exakt avgör om det är rimligt eller orimligt?
Citera
2023-04-19, 11:25
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Detta sannolikt av anledningen att hans ena .357 var felregistrerad och den andra registrerad som samlarvapen. Vapenredogöraren i Täby pd måste missförstått något gällande den senare, samtliga skjutbara revolvrar skulle lämnas in. Dvs, undantagna var endast sådana som gjorts obrukbara och registrerats som så.

Det låter som en mycket trovärdig förklaring.
Citera
2023-04-19, 11:31
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Hade vapensamlaren tillgång till den lite speciella ammunition som användes vid Palmemordet?
Fanns det någon annan i hans bekantskapskrets som kan ha haft tillgång till den typen av ammunition?
Det jag kunnat läsa mig till är att Metalpiercing användes av en del skytteklubbar men att den inte var särskilt vanlig?

Det finns inga kända uppgifter om hans ammunitionsinnehav.

Dock menar jag, att givet TP:s uppgifter att han samlade på amerikanska polisrevolvrar och förutom på vapen även på ammunition, så är Winchester Metal Piercing ett troligt innehav. Detta då ammunitionstypen var en amerikansk polisiär produkt.

Den får nog betecknas som mycket ovanlig, även om den förekom. Att den var sällsynt kan man sluta sig till genom att införsel och spridning i riket vid tiden är ganska väl känd.

Men även i och med att den var mycket dyr i kombination med dåliga egenskaper för precisionsskytte (instabil). För Magnumskyttar var ammunitionskostnaden en begränsande faktor. Mordammunitionen har jag beräknat kostade i dagens penningvärde ca 7 kr per patron. En helmantlad standardammunition Norma eller Lapua kanske 3 kr. Omantlad/belagd sportskytteammunition 1 kr och hemladdad 50 öre. Däromkring.

De två sistnämnda varianterna var det man vanligen använde, som jag förstått det. När det gällde skjuta med "riktig" ammunition tog man lite det som fanns och ibland var det Winchester Metal Piercing. Det var den som råkade ligga på hyllan osv. Och i en del fall tyckte nog någon att det var kul att testa den. Man kan även notera att det i PU-materialet är vanligt att skyttar får med den vid köp av revolver, den låg helt enkelt och dammade hos en del handlare..

Kostnad för att skjuta statsministern 14 kr.
Citera
2023-04-19, 11:36
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:

Dock menar jag, att givet TP:s uppgifter att han samlade på amerikanska polisrevolvrar och förutom på vapen även på ammunition, så är Winchester Metal Piercing ett troligt innehav. Detta då ammunitionstypen var en amerikansk polisiär produkt.

Den får nog betecknas som mycket ovanlig, även om den förekom. Att den var sällsynt kan man sluta sig till genom att införsel och spridning i riket vid tiden är ganska väl känd.

Men även i och med att den var mycket dyr i kombination med dåliga egenskaper för precisionsskytte (instabil). För Magnumskyttar var ammunitionskostnaden en begränsande faktor. Mordammunitionen har jag beräknat kostade i dagens penningvärde ca 7 kr per patron. En helmantlad standardammunition Norma eller Lapua kanske 3 kr. Omantlad/belagd sportskytteammunition 1 kr och hemladdad 50 öre. Däromkring.

De två sistnämnda varianterna var det man vanligen använde, som jag förstått det. När det gällde skjuta med "riktig" ammunition tog man lite det som fanns och ibland var det Winchester Metal Piercing. Det var den som råkade ligga på hyllan osv. Och i en del fall tyckte nog någon att det var kul att testa den. Man kan även notera att det i PU-materialet är vanligt att skyttar får med den vid köp av revolver, den låg helt enkelt och dammade hos en del handlare..

Nu har jag inte följt upp följande alls, men de får det att låta som att de hittade en hylsa i villan av samma "typ".

Han var Skandiamannens bästa vän – vapensamlare med intresse för amerikanska polisrevolvrar. Nu har en patronhylsa, av samma typ som vid Palme-mordet, hittats i vapensamlarens tidigare säkerhetsrum av en senare ägare till huset.

https://www.expressen.se/nyheter/patronhylsa-fran-357-magnum-ska-undersokas-av-palmegruppen/
Citera
2023-04-19, 11:41
Medlem
Citat:

Gör jag en för långtgående slutsats om jag tänker mig att vid ett planerat mord på OP så skulle gärningsmannen haft en annan typ av ammunition, inte metal piercing?
Citera
2023-04-19, 11:42
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Som jag tolkat det som skrivits tidigare i tråden har vapensamlarens vapen inte provskjutits tidigare.

En sak som jag tror många, åtminstone jag, missuppfattat är att resultatet av provskjutningen kom någon vecka innan presentationen i juni 2020 men det stämmer inte. Man fick resultatet "i god tid före beskedet i februari om att en lösning skulle presenteras".

Det besked man fick i juni var det här, det vill säga ett allmänt utlåtande om möjligheterna att över huvud taget kunna binda ett vapen.
"Utifrån den begränsade spårmängden bedöms kulorna från Sveavägen sakna potential för att med dagens metoder kunna bindas till/identifiera det vapen eller den pipa de utskjutits ur"

Kulorna från Sveavägen har dessutom sannolikt aldrig haft potential att kunna bindas till, och därigenom identifiera, det vapen de utskjutits ur. Därmed är det fullt möjligt att det vapen som dödade Olof Palme kan ha passerat SKL/NFC utan att ha kunnat identifieras som mordvapnet”.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/beskedet-som-sankte-palmeutredningen-nio-dagar-innan-presentationen

Där dog alltså hoppet om att någonsin kunna koppla ett vapen till kulorna.

Baseras väl på detta dokument från NFC, s. 2: https://wpu.nu/wiki/Fil:Pol-2020-05-29_K23037-86_Kulorna-SKL-NFC-komplettering.pdf

Om hoppet är "dött" vet jag inte. Och även om man inte säkert kan knyta ett vapen till mordkulorna, så kan man säkert ge plus på skalan.

Citat:
Men även om just detta vapen var det så spelar det ingen större roll, det fanns fler vapen.

Avser andra revolvrar Vapensamlarens arsenal?

--

Apropå skjuta "nolla" och vad det kan tänkas innebära. En av vapensamlarens revolvrar gör ju det och jag har kallat det "kvalificerande", då det tycks gälla endast 5% av provskjutna revolvrar.

Men, nja. Minus får vapen som ger spår som är oförenliga med spårbilden på mordkulorna. Plus får vapen som i någon grad ger spår som är förenliga med mordkulornas.

Så nolla kan kanske översättas till saknar spår som gör att vapnet kan avfärdas, men har heller inga spår som talar för den. Kanske inte så kvalificerande.

Inget provskjutet vapen har för övrigt fått plus på skalan, vad jag känner till.
Citera
2023-04-19, 11:46
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Nu har jag inte följt upp följande alls, men de får det att låta som att de hittade en hylsa i villan av samma "typ".

Han var Skandiamannens bästa vän – vapensamlare med intresse för amerikanska polisrevolvrar. Nu har en patronhylsa, av samma typ som vid Palme-mordet, hittats i vapensamlarens tidigare säkerhetsrum av en senare ägare till huset.

https://www.expressen.se/nyheter/patronhylsa-fran-357-magnum-ska-undersokas-av-palmegruppen/

Nu citerar jag ett tidigare inlägg av Roerlig, så det får man ta med nypa salt:

Den förekommer i Expressen 180528. Är det rätt hylsa på bild, så är det av allt att döma inte en Winchester. Detaljer i utformningen är fel och så även stämpeln i botten.

Jag tror den är av fabrikatet Companhia Brasileira de Cartuchos.

Stämpel upphittad hylsa: 357 MAG CBC
Stämpel mordammunition: W-W SUPER 357 MAGNUM
Citera
2023-04-19, 11:50
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Gör jag en för långtgående slutsats om jag tänker mig att vid ett planerat mord på OP så skulle gärningsmannen haft en annan typ av ammunition, inte metal piercing?

Jag menar att det är på gränsen till otänkbart att denna ammunitionstyp aktivt skulle valts ut av en resursstark organisation för ett attentat.

Det finns flera anledningar till det. Men dem har jag nog tjatat om tillräckligt många gånger i MOP-trådarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in