Citat:
Ursprungligen postat av
Roerlig
Nu är det tydligen så att teckningen tar han inte ledning av på så vis. Utan GM-SE samlar de felaktiga vittnesuppgifterna om sig själv (yngre och mörkblå täckjacka) som mordplatsvittnena gör och vilka teckningen illustrerar. Han använder dessa uppgifter på så sätt att han överdriver dem när han kontaktar PU, så att GM-signalementet blir än mer fel. Han beskriver en än yngre person. Och så råkar ju en sådan stå där han uppgav att GM sprang, dvs LJ, och då anpassar han sig till detta sammanträffande och ger därigenom sig själv alibi och senarelägger sin ankomst med hjälp av detta.
Så förstår jag saken.
Ja, att just en sådan person som beskrivs råkar stå just där och då, har man undrat över några gånger.
Citat:
Ursprungligen postat av
Roerlig
Jag redogjorde, återigen, för den här ”teorin” att GM-SE inte noterade LJ i flykten.
Det finns nog olika sätt att se på den där teckningens roll. Kollar du t.ex. på Renvalls redogörelse så är väl han inne på att det är från just teckningen i Extra Rapport som SE hämtar den detaljerade beskrivningen av Lars J:s utseende som han lämnar i förhören den 10/3 och därefter. Typ den bulsiga täckjackan, stora frisyren och de smala benen.
https://utsikterinsikter.blogg.se/2019/june/den-tecknade-mordaren-1-2.html
Själv tror jag inte att SE tar Lars J:s utseende (bulsiga täckjackan, frisyren, smala benen) från teckningen, utan tänker att han har läst den stort uppslagna artikeln i Aftonbladet den 4/3. Där är det ju bilder på Lars J, och Lars berättar (och som SE nu kan "dammsuga") att han
stod stilla vänd mot mordplatsen och
tittade någon minut efter skotten.
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMcVpoc0xZQ2stdlE/view?resourcekey=0-Ue-v1yaKQDqAptZvQXOQgA
Kollar man på Skivis73:s genomgång så har jag för mig att han inte nämner teckningen överhuvudtaget. Här handlar det väl mer om det som nyhetsuppläsarna säger i inslaget, och den inzoomade bilden från filmen:
(FB) Skandiamannen
Det var ett tag sedan jag kollade på Skivis genomgång, men jag har för mig att det var någonting jag reagerade på där. Kanske att han (precis som Dalulven) felaktigt uppfattar det som att SE i det inringda tipset berättar om en grändman som står stilla. Något stillastående tycker jag inte går att utläsa alls av SE:s tips till polisen den 1/3, utan snarare att hans berättelse är fullt förenlig med den tecknade beskrivningen av den springande mördaren.