2023-04-18, 17:02
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det är inte rimligen troligt att han trodde ovanstående. Att observationen ”ung man med mörkblå täckjacka” avsåg honom.

Den måste gällt någon annan, bör han tänkt.

Och i sådana fall stöter denna ”teori” på samma problem som ’GM-SE ser LJ i gränden’ gör.

Jag förmår inte uttrycka det tydligare. Är det grumligt så beror det på att komplexitetsgraden i teorierna om GM-SE övergår mitt förstånd.

Vilket tålamod du har.

Frågan är väl dock om det är den tecknade killen som pekar(på bilden i nyhetsinslaget) som denna hypotes handlar om?
En tecknare som inte har en aning om vilka uppgifter som är korrekta. (SE-GM som också ser flertalet felaktigheter i media under det första dygnet ska ta risken att börja använda uppgifterna i sina lögner)

Här ska SE som GM(den 1/3) i hypotesen hitta på och ikläda denna person en mörkblå täckjacka... en ålder och en position som sedan visar sig stämma överens med vittnet LJ.
Citera
2023-04-18, 17:21
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Frågan om hur det där signalementet hade uppstått är väl än idag lite av ett mysterium, och jag tror inte att SE fattade riktigt var det kom ifrån heller. Om man skall spekulera kring hur SE kan ha tänkt där så skulle jag nog gissa på "skåda inte given häst i munnen".

1. Att många vittnen beskriver att GM hade en mörkblå täckjacka borde inte vara svårt att förstå.
2. Att det obeväpnade vittnet SE såg LJ i gränden från mordplatsen då LJ vittnar om att han var där borde inte heller vara svårt att förstå.

"Två-olika-personer-teorin" bygger till viss del på dessa två fakta. SE är ett vittne med egna kläder och den beväpnade GM är en annan person, med egna kläder. De två olika personerna är således inte samma person.

Jag förstår att ordet "olika" i "Två-olika-personer-teorin" är svårt att tolka "rätt" för somliga då det kan misstolkas som att de två personerna har olika signalement, men det är möjligt att GM och SE var liknande klädda, men ändå är två olika personer.
Citera
2023-04-18, 18:02
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Vilket tålamod du har.

Frågan är väl dock om det är den tecknade killen som pekar(på bilden i nyhetsinslaget) som denna hypotes handlar om?
En tecknare som inte har en aning om vilka uppgifter som är korrekta. (SE-GM som också ser flertalet felaktigheter i media under det första dygnet ska ta risken att börja använda uppgifterna i sina lögner)

Nu är det tydligen så att teckningen tar han inte ledning av på så vis. Utan GM-SE samlar de felaktiga vittnesuppgifterna om sig själv (yngre och mörkblå täckjacka) som mordplatsvittnena gör och vilka teckningen illustrerar. Han använder dessa uppgifter på så sätt att han överdriver dem när han kontaktar PU, så att GM-signalementet blir än mer fel. Han beskriver en än yngre person. Och så råkar ju en sådan stå där han uppgav att GM sprang, dvs LJ, och då anpassar han sig till detta sammanträffande och ger därigenom sig själv alibi och senarelägger sin ankomst med hjälp av detta.

Så förstår jag saken.

Citat:
Här ska SE som GM(den 1/3) i hypotesen hitta på och ikläda denna person en mörkblå täckjacka... en ålder och en position som sedan visar sig stämma överens med vittnet LJ.

Ja, att just en sådan person som beskrivs råkar stå just där och då, har man undrat över några gånger.
Citera
2023-04-18, 18:02
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
KPs Cluedopusslande körde väl ordentligt i diket då KPs vagn tippade av att inget som styrker teorin att SE var GM kommer fram efter flera års idogt polisarbete?

Det enda som finns kvar av teorin GM-SE efter pressträffen är Maggans påhitt och en fantasifull bok som bygger på Maggans påhitt. Det förmenta mordvapen som TP fabulerat ihop i sin kopierade bok avfärdades efter NFCs analys av lätt förklarliga skäl.

SE är bara ett obeväpnat vittne i verkligheten. Den verklige GM är fortfarande på fri fot och fanns aldrig med bland KPs Cluedokort på misstänkta från mordplatsen. Den verklige GM lämnade mordplatsen utan att lämna sina kontaktuppgifter till polisen.

KPs "utredande" av Cluedokorten med misstänkta från mordplatsen "in extenso" liknar lite historien om fyllot som letade efter sina nycklar under gatlyktan då det var ljusare där än där han tappade dem.

KP borde efter flera års utredande som gått bet på att hitta ett uns av bevisning mot SE, förutom att SE var moderat och borde haft ett vapen för att kunna skjuta OP, stängt logikluckan i Cluedofabriken istället för utredningen.

"Ibland är sanningen så enkel att den blir svår att förstå."

Har du efter 37 år något bevis mot någon annan GM än SE, eller ens en indikation? Karln var en hårsmån ifrån att plockas in i februari 1987, men det föll på att polisen trodde att JA beskrev SE:s uppträdande på platsen.
Citera
2023-04-18, 18:06
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Är det verkligen så komplext? SE beskriver att han tittade in i gränden cirka 25 sekunder efter skotten och såg en silhuett av en man i 20-årsåldern med blå täckjacka. En man i 20-årsåldern med blå täckjacka beskriver att han efter att GM passerat (cirka 25 sekunder efter skotten enligt Länninges uträkning) ställer sig vid exakt denna punkt, och tittar ömsom mot GM som springer I trappen och ömsom ner mot Sveavägen.

Endast SE, LJ och GM har den första mars denna information om den unge mannen i gränden, och hans position en halvminut eller så efter skotten. Det finns folk än idag som inte känner till att LJ behövde förflytta sig på grund av att det tillfälliga skjulet skymde sikten.

Det komplexa är möjligen att SE inte bara speglar hur GM gick på trottoaren, d.v.s. till vänster från NF:s håll sett, speglar att ha befunnit sig nära LP, speglar gärningsmannens flykt ... Han speglar till och med gärningsmannens blick mot LJ , med några sekunders marginal.

Diskussionen nu handlade om "teorin" att GM-SE inte alls sett LJ i gränden.

Då slänger jag in teorin att GM-SE sett LJ i gränden före skotten, men inte när han passerar. Då ser han bara från trappen att den han såg tidigare står där nere och kollar mot mordplatsen.

Jag tycker att uppslaget SE är allmänt krångligt och komplicerat. Men det gör det väl lite underhållande också. Och det är först nu jag börjar begripa det någorlunda i vissa delar åtminstone.
Citera
2023-04-18, 18:07
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Nu är det tydligen så att teckningen tar han inte ledning av på så vis. Utan GM-SE samlar de felaktiga vittnesuppgifterna om sig själv (yngre och mörkblå täckjacka) som mordplatsvittnena gör och vilka teckningen illustrerar. Han använder dessa uppgifter på så sätt att han överdriver dem när han kontaktar PU, så att GM-signalementet blir än mer fel. Han beskriver en än yngre person. Och så råkar ju en sådan stå där han uppgav att GM sprang, dvs LJ, och då anpassar han sig till detta sammanträffande och ger därigenom sig själv alibi och senarelägger sin ankomst med hjälp av detta.

Så förstår jag saken.

Ja, att just en sådan person som beskrivs råkar stå just där och då, har man undrat över några gånger.

Vände vittnet SE och mannen i trappen blicken mot LJ synkroniserat tro? Vår hjälte från Skandia har rätt bra tajming ändå. Vem vet, de kanske rent av råkade kliva på samma buss hem ...
Citera
2023-04-18, 18:09
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Vände vittnet SE och mannen i trappen blicken mot LJ synkroniserat tro? Vår hjälte från Skandia har rätt bra tajming ändå. Vem vet, de kanske rent av råkade kliva på samma buss hem ...

Mannen i trappen?
Citera
2023-04-18, 18:13
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Ja men han har ju kanske sett dom innan...underlättar väldigt mkt

Hade han sett makarna på stan tidigare under kvällen hade han varit mer benägen att läsa in dem i ett avlägset sällskap än annars, ja. Men på de avstånd som blir fallet för att hinna möta dem vid Sari blir det ogörligt. Andra sidan gatan, dessutom.
Citera
2023-04-18, 18:14
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Har du efter 37 år något bevis mot någon annan GM än SE, eller ens en indikation? Karln var en hårsmån ifrån att plockas in i februari 1987, men det föll på att polisen trodde att JA beskrev SE:s uppträdande på platsen.

Det finns väl inga "bevis" mot SE? Rätta mig gärna om jag har fel.
Att du kräver "bevis" på annat har väl inte med SEs påhittade skuld att göra? Jag tror att de teorierna har egna trådar. Konkreta motiv och vapentillgång brukar finnas i de trådarna, men helt saknas när det gäller den feltänkta teorin GM-SE.
Citera
2023-04-18, 18:14
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Diskussionen nu handlade om "teorin" att GM-SE inte alls sett LJ i gränden.

Då slänger jag in teorin att GM-SE sett LJ i gränden före skotten, men inte när han passerar. Då ser han bara från trappen att den han såg tidigare står där nere och kollar mot mordplatsen.

Jag tycker att uppslaget SE är allmänt krångligt och komplicerat. Men det gör det väl lite underhållande också. Och det är först nu jag börjar begripa det någorlunda i vissa delar åtminstone.

Hur går det till att han såg LJ före skotten? Kan du utveckla? Enligt vallningsprotokollet ramlade OP in i LJ:s synfält när han befann sig i södra hörnet av Luntmakargatan och Tunnelgatan. Efter att GM passerat flyttade sig LJ norrut för att kunna fortsätta observera GM. Så han kan inte ha varit synlig för GM innan denne passerade Luntmakargatan. (Om han nu inte väntade i hörnet vid Dekorima ... )
Citera
2023-04-18, 18:28
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det finns väl inga "bevis" mot SE? Rätta mig gärna om jag har fel.
Att du kräver "bevis" på annat har väl inte med SEs påhittade skuld att göra? Jag tror att de teorierna har egna trådar. Konkreta motiv och vapentillgång brukar finnas i de trådarna, men helt saknas när det gäller den feltänkta teorin GM-SE.

Det finns en suspekt tidpunkt kopplad till karln, samt ett trekvartslångt blått plagg plus en spegling av gärningsmannens rutt, handpåläggning och blick. Och ett väldigt tomt ekande alibi. En gammal hundrameters-fantom med vapenkunnande och militär bakgrund.

Oklar möjligen ansträngd livssituation.

Den andra teorin har en blindtarmsopererad som alltså tar trappen med två eller tre steg i taget. Jojo ...
Citera
2023-04-18, 18:30
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Mannen i trappen?

GM, som sprang I trappen, tittade bakåt mot LJ minst en gång? Ungefär samtidigt som SE observerade LJ, enligt sin egen tidsberäkning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in