Citat:
Ursprungligen postat av
Roerlig
Diskussionen nu handlade om "teorin" att GM-SE inte alls sett LJ i gränden.
Då slänger jag in teorin att GM-SE sett LJ i gränden före skotten, men inte när han passerar. Då ser han bara från trappen att den han såg tidigare står där nere och kollar mot mordplatsen.
Jag tycker att uppslaget SE är allmänt krångligt och komplicerat. Men det gör det väl lite underhållande också. Och det är först nu jag börjar begripa det någorlunda i vissa delar åtminstone.
Det knepiga med teorin GM-SE är att man måste läsa en utpekad bok på flera hundra sidor för att "lära sig förstå" teorin.
Själva teorin är enligt boken dessutom "osannolik", men gäller ändå. Det låter konstigt, men "lär man sig hur man ska tänka" i boken så öppnas logikluckan GM-SE på vid gavel för okritiska läsare:
1. Väktaren på Skandia kan komma ihåg fel om att han pratade några minuter med SE efter utstämpling.
2. Eftersom väktaren på Skandia kom ihåg fel om han pratade några minuter med SE efter utstämpling så hinner SE ut på gatan och skjuta OP.
3. SEs granne hade en samlarrevolver av aktuell typ inlåst i sin källare i Täby.
4. Eftersom SE kunde lånat grannens vapen hade han också tillgång till mordvapnet på kvällen på Sveavägen.
5. SE hade grannar i Täby som var Palmekritiska.
6. SE lånade sitt motiv att mörda OP av grannarna som var Palmkritiska. Detta hände i Täby.
7. SE påstod att han var med på mordplatsen när man försökte rädda OP med HLR.
8. Eftersom SE ljuger som en häst travar har han bara hittat på att han var kvar på mordplatsen när livräddningen pågick.
9. SE kontaktade media och medverkade i tidningar och TV.
10. Eftersom SE var GM så tyder medverkan i media på att han var skyldig då inget annat vittne medverkade i media på exakt samma "misstänkta" sätt som SE.
11. SE hävdade att han sett LJ inne i gränden där LJ säger att han stod.
12. Eftersom LJ också syntes från trappkrönet så måste SE stått där eftersom han var mördaren.
Jag orkar inte lista allt, ett dussin får räcka, men receptet är tydligen följande:
P1. Påstå något om SE som går att belägga.
P2. Pressa in det SE sagt eller dess omvändning (enl P5) i rollen där SE är GM.
P3. Undvik sådant som pekar bort från SE som GM.
P4. Finns inte bevis går andrahandsnekdoter också utmärkt, bara de pekar mot SE som GM, annars följ P3.
P5. Skulle något som SE säger stämma så det pekar mot att han är oskyldig så ljuger SE "som en häst travar" eller gissar bara.
P6. skulle ett vittne säga något som pekar bort från att SE är GM så kommer de ihåg fel.
Generalpunkten P7: Oavsett vad fakta, SE eller vittnen säger så är SE skyldig ändå.
Klarar du av att memorera P1.-P7. så kan du spara några hundralappar på att inte köpa den osannolika boken.