Citat:
Ursprungligen postat av
S.W.I.M
Jag kan tycka att det är olämpligt, speciellt eftersom många inte förstår hur mycket privat och intim information som de faktiskt delar med sig om bara för att de inte förstår sig på sina drömmar. Jag påstår inte att jag är någon slags profetisk drömtydare alá Josef i gamla testamentet, utan jag menar att viss symbolik i drömmar helt uppenbart pekar på vissa undermedvetna tankar, inställningar, och minnen. Det kan bli rätt obekvämt när folk avslöjar alldeles för privat information, oavsett om de förstår det eller ej.
Jämför med personer som omedelbart börjar prata om sina diagnoser och psykofarmaka med främlingar och arbetskamrater. Man får hålla lite distans på jobbet.
TLDR: Jag är på sidan som säger att det är olämpligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Urbizzo
Det är nog så här: Drömmar är så okänd del av livet. Och skulle man börja prata om det, skulle man strax hamna i en kunskapslucka, ett vacuum.
Och skulle man mot förmodan kunna föra ett samtal, så blir det både djupt och personligt.
Bägge dessa svar är på lite samma tema. Enda sättet ett samtal om drömmar skulle kunna vara intressant är kanske om det blir mycket djup, personligt och utelämnande för drömmaren. På ett sätt som inte passar på en arbetsplats.
Vi hamnar då i att drömmar antingen är helt poänglösa och oartigt tråkiga att diskutera, om diskussionen är ytlig. Men möjligt meningsfulla men olämpliga om de diskuteras djupt. Bägge dessa alternativ leder mot att en arbetsplats blir fel forum.