• 1
  • 2
2023-04-17, 22:14
Medlem
På de flesta arbetsplatser finns olika tabun kring att prata politik och religion.

Hur är det med drömmar? Menar inte drömtydning eller något annat new age utan bara att prata om olika saker som man har drömt på natten.

Min egen erfarenhet är att det inte riktigt finns koncensus här. Själv undviker jag att prata om vad jag har drömt, men en del personer jag jobbat med pratar drömmar otvunget och ledigt, medan andra tycks uppfatta sådant som samma kategori olämpliga samtalsämnen som politik och religion.
Senast redigerad av flushbuch 2023-04-17 kl. 22:16.
Citera
2023-04-17, 22:18
Medlem
Det är ju ett rätt tråkigt ämne, men inte tråkigare än nått annat folk kan snackaom. Kring fikabordet i guess.

Hänger väl på hur kulturen ser ut på just din arbetsplats med dina kollegor.
Citera
2023-04-17, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Det är ju ett rätt tråkigt ämne, men inte tråkigare än nått annat folk kan snackaom. Kring fikabordet i guess.

Hänger väl på hur kulturen ser ut på just din arbetsplats med dina kollegor.

Jag har jobbat på arbetsplatser av rätt olika typ genom åren. Försöker tänka om jag minns något mönster, men det enda mönster jag tycker mig se är att folk verkar reagera olika. Inte alls som politik och religion där det finns en tyst överenskommelser om att ämnena är känsliga.
Citera
2023-04-17, 22:23
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flushbuch
På de flesta arbetsplatser finns olika tabun kring att prata politik och religion.

Hur är det med drömmar? Menar inte drömtydning eller något annat new age utan bara att prata om olika saker som man har drömt på natten.

Min egen erfarenhet är att det inte riktigt finns koncensus här. Själv undviker jag att prata om vad jag har drömt, men en del personer jag jobbat med pratar drömmar otvunget och ledigt, medan andra tycks uppfatta sådant som samma kategori olämpliga samtalsämnen som politik och religion.
På mitt jobb pratar vi om allt möjligt. Naturligtvis lite olika saker med olika kollegor. Vissa kanske inte måste höra detaljerna om senaste ragget och vissa kanske man undviker prata politik med.

Men det beror helt på personerna, inte på vad som är okej på arbetsplatsen.
Citera
2023-04-17, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
På mitt jobb pratar vi om allt möjligt. Naturligtvis lite olika saker med olika kollegor. Vissa kanske inte måste höra detaljerna om senaste ragget och vissa kanske man undviker prata politik med.

Men det beror helt på personerna, inte på vad som är okej på arbetsplatsen.

Jo, jag förstår din poäng. Den tysta regeln om politik och religion är ju inte alls universell den heller. Det finns grupper där den bryts eller tar sig andra uttryck.
Citera
2023-04-17, 22:25
Medlem
zombie-nations avatar
Om man tycker om dem och känt dem länge.

För drömmar är personliga och man pratar inte om sådana saker med vem som helst.
Citera
2023-04-17, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Om man tycker om dem och känt dem länge.

För drömmar är personliga och man pratar inte om sådana saker med vem som helst.

Sant, men minns minst ett par fall där människor som jobbar mycket länge med varandra och annars verkar ha högt i tak för diskussionsämnen ändå undviker just drömmar. Kan ju finnas några personliga skäl bakom som inte jag kände till ... eller så är drömmar helt off limit för vissa av någon anledning.
Citera
2023-04-17, 22:28
Medlem
Citat:
Jag har jobbat på arbetsplatser av rätt olika typ genom åren. Försöker tänka om jag minns något mönster, men det enda mönster jag tycker mig se är att folk verkar reagera olika. Inte alls som politik och religion där det finns en tyst överenskommelser om att ämnena är känsliga.

Drömmar faller ju inte under känsligt eller nått folk börjar bråka om just. Så på det viset är det ju okej.

Men dom sagt, mördande tråkigt, det är liksom omöjligt att få nån annan att riktigt relatera till, och det gör det väl lite olämpligt, men. Inte stötande så att säga.

Mina 2cent iallafall.
Citera
2023-04-17, 22:34
Medlem
Citat:
Drömmar faller ju inte under känsligt eller nått folk börjar bråka om just. Så på det viset är det ju okej.

Men dom sagt, mördande tråkigt, det är liksom omöjligt att få nån annan att riktigt relatera till, och det gör det väl lite olämpligt, men. Inte stötande så att säga.

Mina 2cent iallafall.

Kan ju vara så att de jag sett som reagerar negativt på det gör det av de skäl du nämner. För tråkigt och för svårt att relatera till. Ungefär som om någon börjar prata om en hobby ingen annan delar för länge och med för mycket detaljer. Inte känsligt, men inte heller lämpligt.

Själv tycker jag en del berättelser om drömmar är intressanta även om jag inte direkt kan relatera. I mitt fall beror det på att jag är lite intresserad av hur hjärnan funkar allmänt och ibland tycks det finnas något ledtråd i hur människor drömmer. Till exempel är det rätt vanligt med drömmar som på olika sätt mixar upplevelser och teman från personens vakna liv, men i olika absurda och märkliga sammanhang.
Citera
2023-04-17, 22:41
Medlem
Glasögonsmurfen (aka ChatGPT) har detta att säga i denna delikata fråga.

Citat:
Det finns ingen allmän regel eller norm som säger att det är tabu att prata om vad man har drömt på svenska arbetsplatser. Det kan dock vara en fråga om kontext och professionell lämplighet . I vissa yrken eller situationer kan det vara mer passande att hålla sig till ämnen som är mer relevanta för arbetsuppgifterna eller arbetsmiljön.

Om du är osäker på om det är lämpligt att prata om dina drömmar på din arbetsplats, kan det vara en god idé att börja med att lyssna på hur dina kollegor pratar och vilka ämnen som diskuteras. Om det verkar som att de flesta håller sig till arbetsrelaterade ämnen, kan det vara bättre att följa deras exempel. Å andra sidan, om dina kollegor verkar öppna för att prata om personliga saker, kan det vara mer lämpligt att diskutera dina drömmar.

I allmänhet är det viktigt att visa respekt och omtanke för dina kollegor och att undvika att prata om ämnen som kan göra andra obekväma eller störa arbetsplatsens produktivitet.

Det är ju alltid klokt att tänka på kontext och professionell lämplighet ... så, visst.
Citera
2023-04-17, 22:55
Citat:

Mina 2cent iallafall.

Yep. Det hade ett skämt om detta på senaste - eller en av de senaste - Family Guy. Louis ville berätta nån dröm hon tyckte var dråplig och Peter föredrog att begå självmord. Drömmar är nästan alltid helt poänglösa att berätta för andra, och synnerligen tråkiga att lyssna på. End of.

Citat:
Glasögonsmurfen (aka ChatGPT) har detta att säga i denna delikata fråga.

Ingen varken orkar eller vill läsa den där smörjan. Alla här skiter i vad ChatGPT "har att säga".
Citera
2023-04-17, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 800kg
Yep. Det hade ett skämt om detta på senaste - eller en av de senaste - Family Guy. Louis ville berätta nån dröm hon tyckte var dråplig och Peter föredrog att begå självmord. Drömmar är nästan alltid helt poänglösa att berätta för andra, och synnerligen tråkiga att lyssna på. End of.

Jo, just att det är ointressant verkar vara ett starkt tema bland svaren i tråden. Säkert del av förklarligen.

Citat:
Ursprungligen postat av 800kg
Ingen varken orkar eller vill läsa den där smörjan. Alla här skiter i vad ChatGPT "har att säga".

Jasså? Alltid lika spännande med tvärsäkra påståenden uttalade å breda gruppers vägnar. Jag kan också - alla på hela forumet älskar att höra vad ChatGPT har att säga. Speciellt älskar de att höra dess åsikter om normer kring att diskutera drömmar på arbetsplatser. Alla är väldigt tacksamma för att jag precis postade det inlägget här.
Senast redigerad av flushbuch 2023-04-17 kl. 23:37.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in