2023-04-18, 23:41
Bannlyst
Solceller? I ett land med ungefär 3 veckors solsken per år?
Citera
2023-04-18, 23:57
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricBlair
10000 ha är en ruta med en mil i sida. Inte så vansinnigt stort men fortfarande vanisinnigt jfr med att bygga rejäla grejer som kärnkraft istället.

Rejäla grejer är ju ett relativt begrepp.

Under optimala förhållanden med nuvarande standard på panelerna 250W/m2.

En hektar har 10 000 kvadratmeter, så i runda slängar 25 GW, give or take. Har panelerna styrning så kan man få ut i af 150 GWh om dagen under Juni, Juli och Augusti.

En GWh kostar i runda slängar 400.000 spänn, så el för 60 miljoner spänn in en solig sommardag.

Räkna med att allt sammans kommer att säljas för export, passande nu när Tyskland verkar vilja lägga ned ALLT vad inhemsk produktion heter.

Får de dessutom skattelättnader pga att anläggningen är "grön" så betalar projektet i stort sett för sig självt.
Citera
2023-04-19, 00:14
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrackerPower
-
Nonsens idioti.
Är det Gretas förslag?
Greta tycks vara en person som du bekymrar dig. Du tänker dig att hon har betydande inflytande och kan nämna något och därmed få beslutsfattare att byta åsikter och istället underkasta sig henne.

Hur mycket du än vill att det ska vara så så är sanningen att Greta inte har någon stor makt. Hon är populär i vissa kretsar, men då mest som kändis. Flera har försökt värva henne, men hon kör sitt egna race. Det finns inte ett enda exempel på ett politiskt beslut som fattats pga henne eller hennes aktivism, varken här i Sverige eller utomlands. Hon är reaktionär, snarare än en del av etablissemanget.

Se henne för vad hon är: en ung orolig tjej med en stor vilja att ha en framtid att se fram emot. I mångt och mycket delar hon sinnelag med invandringskritikerna som inte se en framtid för Sverige med fortsatt invandring, även om deras respektive fokus är olika. Men invandringskritikerna är falska medan Greta är genuin. Hon döljer ingen rasism eller främlingsfientlighet, som invandringskritikerna gör. Hon vill ha en framtid och invandringskritikerna vill ha makt.
Citera
2023-04-19, 00:24
Medlem
CrackerPowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Greta tycks vara en person som du bekymrar dig. Du tänker dig att hon har betydande inflytande och kan nämna något och därmed få beslutsfattare att byta åsikter och istället underkasta sig henne.

Hur mycket du än vill att det ska vara så så är sanningen att Greta inte har någon stor makt. Hon är populär i vissa kretsar, men då mest som kändis. Flera har försökt värva henne, men hon kör sitt egna race. Det finns inte ett enda exempel på ett politiskt beslut som fattats pga henne eller hennes aktivism, varken här i Sverige eller utomlands. Hon är reaktionär, snarare än en del av etablissemanget.

Se henne för vad hon är: en ung orolig tjej med en stor vilja att ha en framtid att se fram emot. I mångt och mycket delar hon sinnelag med invandringskritikerna som inte se en framtid för Sverige med fortsatt invandring, även om deras respektive fokus är olika. Men invandringskritikerna är falska medan Greta är genuin. Hon döljer ingen rasism eller främlingsfientlighet, som invandringskritikerna gör. Hon vill ha en framtid och invandringskritikerna vill ha makt.
-
Nolla.
Jag vill inget. Jag säger bara vad jag ser.
Giriga vuxna människor som lyfter fram ett förvirrat barn som ett helgon så de kan få mer makt.
Inget annat.
Citera
2023-04-19, 00:43
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Frågan är om det är solenergi eller grödor vi har mest behov av?
Solceller är bra men ger endast något tillbaka när vi som minst behöver det, under sommaren.
Vi behöver uppfinna något som kan utvinna energi ur kyla.

Kyla är avsaknad av energi.
Ljus o värme är energi.
Citera
2023-04-19, 01:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Solceller och vindkraftverk fungerar inte effektivt på vintern här i Sverige. Det vet politikerna men ändå ska man envisas med att förstöra el-försöjningen och därmed putta ut folk bokstavligen i kylan eftersom vi inte kan värma våra hus.
Innan nu någon okunnig säger att "vi har ju överskott av el och säljer..." Tänk efter lite nu...
På sommaren, när vi inte använder så mycket el eftersom vi inte behöver värma upp husen, KONSUMERAR vi mindre el än det produceras, dvs det blir ÖVERPRODUKTION av av och därför kan man sälja, dvs EXPORTERA överskottet av elproduktionen.

På vintern produceras lika mycket el som på sommaren MEN pga att vi måste KONSUMERA, dvs använda elen till att värma våra hus blir det UNDERSKOTT av el och det blir elbrist och vi måste IMPORTERA el.

Detta berättar inte politikerna utan försöker trumma in att vi har överskott av el året om vilket inte är sant. Folk är ju så okunniga kring det här att man kan ju knappt föra en vettig diskussion i ämnet...

Tänk så här:
Sommar=LITEN KONSUMTION, ÖVERSKOTT AV EL
Vinter= HÖG KONSUMTION AV EL, UNDERSKOTT AV EL.
På vintern måste vi ju värma våra hus med el oavsett om vi har luftvärmepump, pelletspanna eller jordvärme osv.
ALLT GÅR JU PÅ EL VILKET FOLK GLÖMMER!!!

En karl som jag pratade med kring det här sa:
-"Jamen jag har ju luftvärmepump så jag konsumerar ju inte någon större mängd el på vintern.."
-"Jaha så att pumpen går inte på el då?" frågar jag.
Karln stirrade på mig som om jag var tokig men efter ett tag förstod han vad jag menade och medgav TILL SLUT att värmeanläggningen drog ström och att det syntes på elräkningen.
-"Jag trodde att den dyra elräkningen för december berodde på att vi hade julgranen tänd" sa karln

Så okunniga är människor. De förstår inte sambanden mellan konsumtion, dvs förbrukning och produktion vilket givetvis smarta ljugande politiker utnyttjar för att driva sin bluffpropaganda kring Agenda 2030 och klimatmålet.
Produktionen av elen är ju densamma sommar och vinter medan konsumtionen förändras och är högre på vintern.

Du glömmer en sak - att politikerna inte har någon som helst kontroll eller makt över energiindustrin, utan det styrs, ägs och kontrolleras av privata vinstmaximeringsintressen. Brist på el eller inte, det är alltid någon som bestämmer vad som ska ske och det är inte någon politiker.
Citera
2023-04-19, 03:22
Medlem
ZugMaskins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Frågan är om det är solenergi eller grödor vi har mest behov av?
Solceller är bra men ger endast något tillbaka när vi som minst behöver det, under sommaren.
Vi behöver uppfinna något som kan utvinna energi ur kyla.
Eller kall fusion. Jag tror fortfarande att det är möjligt.
Citera
2023-04-19, 03:50
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZugMaskin
Eller kall fusion. Jag tror fortfarande att det är möjligt.

Klart det är möjligt, bara det att ingen har knäckt den nöten än.
Citera
2023-04-19, 03:53
Medlem
ZugMaskins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Klart det är möjligt, bara det att ingen har knäckt den nöten än.
Ja de har ju avfärdat det som omöjligt så det sker ju ingen forskning på det. Där har vi problemet.
Citera
2023-04-19, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brawndo
Solceller? I ett land med ungefär 3 veckors solsken per år?

Exempelvis så har Stockholm runt 2000 soltimmar per år. Utslaget på 10 timmar per dag så skulle det innebära 200 soliga dagar.

Minst soltimmar i Sverige har Kiruna, som ligger på runt 1400 soltimmar. Det innebär ändå ca 140 soliga dagar.
Citera
2023-04-19, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Rejäla grejer är ju ett relativt begrepp.

Under optimala förhållanden med nuvarande standard på panelerna 250W/m2.

En hektar har 10 000 kvadratmeter, så i runda slängar 25 GW, give or take. Har panelerna styrning så kan man få ut i af 150 GWh om dagen under Juni, Juli och Augusti.

En GWh kostar i runda slängar 400.000 spänn, så el för 60 miljoner spänn in en solig sommardag.

Räkna med att allt sammans kommer att säljas för export, passande nu när Tyskland verkar vilja lägga ned ALLT vad inhemsk produktion heter.

Får de dessutom skattelättnader pga att anläggningen är "grön" så betalar projektet i stort sett för sig självt.

Vi behöver pålitlig elproduktion.
Citera
2023-04-19, 07:42
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Är sol också inplanerad i projektet?

Lär ju inte producera så mycket el på nätterna. Kärnkraft är ett måste.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in