2023-04-19, 00:05
Medlem
Det är idag den 19e domen kommer va? Vet ni vart den släpps så man kan se det direkt ?
Citera
2023-04-19, 00:07
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Hon hade kunnat hävda att det var Tove som började knuffas med Maja och att Maja fällde henne.

Nejj det kunde hon inte hävda, du missar helt logiken där.
Citera
2023-04-19, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Varför har du inte initierat en diskussion runt Js perspektiv om du nu har kunskap och förmåga att göra det?

Det är flera här som spekulerat över olika "etiketter" på hennes beteende, så visst har det diskuterats, men kanske inte riktigt på samma plan som med M.

Jag tycker att det skulle vara mycket intressant att få insyn i möjliga förklaringar utifrån Js perspektiv eftersom jag fattar nada av hur hon tänker.

Ju fler perspektiv, desto större möjlighet att kunna förstå varför allt blev som det blev.

Frågan är inte till mig men jag har några funderingar.
Jag tror att J blev förblindad av hat. Och liksom flertal mördare i nära relationer kunde hon av någon anledning inte hantera de starka negativa känslorna, sin aggressivitet. Utan vill ha hämnd. Jag hade velat fråga J varför relationen til T blev så viktig. T dumpade henne som vän. Men varför kunde J inte vara tacksam för de andra vännerna hon hade? Släppa T i tanken och vända hatet till något konstruktivt? Varför ens stanna i Vetlanda efter studenten?
Besattheten av T påminner en del om mäns våld mot kvinnor när kvinnan lämnar relationen. En skilmad är väl att J verkar ha många på sin lista som hon vill hämnas på. Ett stort behov av att kontrollera sin omgivning.

Alla människor har ju ansvar för sina handlingar. J visste dock (säger i förhören) att hon var i princip Ms enda nära vän (och därmed en bundenhet till henne). Men att J själv hade flera. Att 'dra in' sin bästa vän i sin egen hämndspiral mot andra vänner tycker jag också är hänsynslöst. Det är som samsittaren säger ingen äkta vänskap. Det får mig att tänka på hur Helge Fossmo manipulerade Sara. I det här fallet är det dock J själv som utför själva mordet (enligt min hypntes.)

Lite spekulationer från min sida.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-04-19 kl. 00:40.
Citera
2023-04-19, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Du har uppenbarligen inte kunskap i ämnet. Sverige har länge kritiserats för långa häktningstider och den totala isolering som de restriktionshäktade tvingas genomlida. Därför har man inrättat möjligheten till samsittning. Samsittning får endast ske mellan två intagna efter att respektive åklagare godkänt detta. Det är med andra ord inte tal om någon "förskola" utan en åtgärd för att bryta isolering. Samsittning behöver inte betyda att man delar rum (dubbelbeläggs) även om detta också är möjligt.

Gällande dubbelbeläggning så görs alltid en säkerhetsbedömning. Framförallt på häkten, där det finns färre dubbelbeläggningar, så försöker man att endast dubbelbelägga de klienter som är positiva till detta. Så har M delat rum med någon så kan vi vara ganska säkra på att dessa två varit positiva till detta.

OK Tack, jag skrev ju att jag inte har någon kunskap i ämnet och därför frågar....så det behöver du ju inte poängtera...
OK, då förstår jag, då bestämmer åklagare och även de själva att det ska bli så. Jag fick uppfattningen om att man bara placeras med någon pga platsbrist som det är på akuten, äldreboende, eller förlossningen, men där kan man välja alla fall då.... det är ju bra...
OK då är det bättre än att vara isolerad kanske de flesta skulle känna....
Tack för förklaringen!
Citera
2023-04-19, 00:14
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
De som håller på med brottning och kampsport är inte berusade, de har inte fått ett slag i bakhuvudet, det är inte fem viktklassers skillnad på dem och de tar inte kraftfulla strypgrepp på varandra.

Hur kan du fortfarande inte ha fattat dessa fakta!?

T hade 1,2 promille - det innebär inte någon särskilt stor berusning.

Ts slag i bakhuvudet var endast en mjukdelsskada 30x5 mm stor och uppåt 5 mm djup.
Den nådde inte och hade inte skadat skallbenet.
Rättsläkaren var tydlig med att det inte fanns några skador inne i hjärnan av någon skada. Hade T fått en uttalad hjärnskakning eller blivit kraftigt medvetandepåverkan - hade kontusionsskador, svullnad, ödem eller kärlbristningar synts inne i hjärnan. Det fanns inga sådana skador efter något trauma.

T var en vältränad fotbollstjej, rimligen van att kämpa om bollen. Hon var 160 cm lång och vägde 65 kg vid obduktionen som skedde efter att kroppen brunnit två gånger, legat ute och utsatts för djurangrepp där delar av en arm saknades. T var således inte ”spinkig”.
JJ var 180cm lång och MH 175 cm. Okända vikter.

De var alla tre unga friska kvinnor i samma ålder, T och JJ rätt vältränade. Det skilde naturligtvis inte ”fem viktklasser” mellan dem, det är rena dumheter. Några avsevärda stora skillnader i styrkeförhållanden mellan JJ och T fanns nog inte - i vart fall inte av den typen man brukar anse vara viktigt: män mot kvinnor, åldringar eller barn.
Dessutom får den som håller på att kämpa för sitt liv, reflexmässigt väldigt mycket överkraft och incitament att slåss så mycket det går. Det uppstår naturligtvis inte under brottningsmatcher.
Citera
2023-04-19, 00:23
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Du frågade om hon var välkommen tillbaka till kyrkan och sedan tog du exempel som gäller för många brottslingar precis var som helst där det finns andra människor.

Den som blir friad i domstol är per definition oskyldig.

Skulle nog faktiskt vilja påstå motsatsen, att hon förefaller tämligen harmlös. Hon är precis som en sked, fullständigt harmlös tills de hamnar i händerna på en psykopat.

;

Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Får hon komma hem till villan i Vetlanda i morgon?
Är hon välkommen tillbaka dit?
Är hon välkommen tillbaka till Pingstkyrkan?
Citera
2023-04-19, 00:39
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Jepp, fallet med Tove i Vetlanda.

Du gör dig själv rätt löjlig när du kommer med sådana krav, fattar du inte det?

Och nu gör du dig själv ännu löjligare. Jag har redan påtalat i tråden att det är inte mindre än FEM viktklasser mellan Tove och Johanna.

Ditt tramsande om för fallet helt irrelevanta saker är rent patetiskt.

Till och med rättsläkaren har vittnat om att scenariot med Johanna som ensam gärningsman är möjligt. Återigen ser du bara det du själv vill se, blundar för fakta, och försöker flytta fokus till irrelevant trams.

Du börjar kännas desperat i dina försök att friskriva MH från skuld och ansvar.

Jag hoppas att hennes föräldrar inte kommer att dalta med henne så här om hon inte blir dömd för mordet.
Citera
2023-04-19, 00:51
Medlem
Citat:
Kan du citera rättsläkarens utlåtande där denne fastslår att Tove inte var medvetslös?
Jag har raderat alla filer så du får tyvärr leta själv
Men jag antar att du själv tidigare har läst och lyssnat på bla rättsläkarens utredning
Senast redigerad av Anedin 2023-04-19 kl. 00:54.
Citera
2023-04-19, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Här kommer en till fråga från min sida då.

Om det skulle anses vara bevisat att MH hade likgiltighetsuppsåt vid tiden för mordet. Dvs, hon sov inte (rimligt antagande att TR gör till följd av en ej trovärdig historia från MH, hälsoappen samt därtill övrigt oljud i lägenheten) och att TR då gör antagandet att hon var likgiltig för vad som skulle ske/sker med TT.

Det finns ju inga övriga bevis för hennes aktiva deltagande i mordet. Måste det alltid finnas bevis för att personen aktivt deltagit i själva gärningen (stypningen) för att fällas som medgärningsman?

Du har inte fattat vad likgiltighetsuppsåt är.
Senast redigerad av Kriminallen 2023-04-19 kl. 01:05.
Citera
2023-04-19, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Majas mobil reggar steg 0243!

Gör Joannas det innan "donkenfärden" 0246?

Om inte, så är det ju Majas mobil som hon har med sig vid första mötet med grannen!?

Missat nåt kanske?

Det kan bara vara Ms telefon som J har haft med sig vid mötet med grannen. Tror dock grannen misstar sig.
Citera
2023-04-19, 01:07
Medlem
colis avatar
Citat:
Den som blir friad i domstol är per definition oskyldig.

Nej. Den som inte blir dömd ska anses och behandlas som icke skyldig.
Det innebär inte att vederbörande verkligen är oskyldig. Utan enbart att vederbörande ska betraktas som oskyldig eftersom åklagarens bevisning inte räckte för att övertyga domstolen.
I Sverige kan dessutom nya bevis göra att ett nytt åtal väcks. Det finns det många exempel på.

Citat:
Hon är precis som en sked, fullständigt harmlös tills de hamnar i händerna på en psykopat.

Med tanke på att ca 3% av befolkningen har mer eller mindre uttalade psykopatiska tendenser och uppåt någon procent är uttalade psykopater vore det per definition då väldigt farligt om MH gick fri.
Risken att hon likt en smörbult hittar sin kräfta och bildar en ny livsfarlig symbios, borde vara stor om MH inte drastiskt förändras.

BTW hittade en del rubriker genom åren

”Man mördad av mördare med sked”
”Långsamt mord med sked”
”Torterad med brännhet sked”
”Rymde från fängelset med hjälp av sked”
”Hotade att gräva ut ögat med sked”
”Pistolen var en sked”
Senast redigerad av coli 2023-04-19 kl. 01:17.
Citera
2023-04-19, 01:21
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Det kan bara vara Ms telefon som J har haft med sig vid mötet med grannen. Tror dock grannen misstar sig.

Var det inte Ts telefon som hon tänkte flytta ihop med cykeln så det skulle se ut som om T lämnat lägenheten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in