2023-04-18, 21:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bamboom666
Klockan 14.00 men av erfarenhet brukar den komma strax efter lunch.

Vad tror du det blir för dom?
Citera
2023-04-18, 21:33
Medlem
ziggarillens avatar
Hoppas att båda får livstid. Att släppa ut JJ bäddar för bränder och nya mord. Negern är exakt lika mordisk och dum i huvudet.
Citera
2023-04-18, 21:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Hoppas att båda får livstid. Att släppa ut JJ bäddar för bränder och nya mord. Negern är exakt lika mordisk och dum i huvudet.

JJ kommer få livstid om hon döms, det är jag 100% säker på.
Citera
2023-04-18, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag gissar att även Clea är vän med Lapidius

Jens Lapidus och Clea Sangborn har arbetat tillsammans på advokatbyrån Försvarsadvokaterna under ett tiotal år.
Citera
2023-04-18, 21:46
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneMinuteSilence
JJ kommer få livstid om hon döms, det är jag 100% säker på.
Hoppas! Jag tycker dock båda. Ett djävla daltande med den andra mördaren.
Citera
2023-04-18, 21:54
Medlem
Citat:

Förstår inte varför GW håller på och försöker påverka
Han har konstiga åsikter Båda borde få livstid
Citera
2023-04-18, 21:57
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneMinuteSilence
Adopterad blåneger. I sann Swedistan-anda kommer hon max få 2 år, för att ha flyttat på kroppen. Hade blånegern varit flata också, hade det på sin höjd blivit dagsböter, eller villkorlig dom.

Öööhhh vad baserar du det på?
Citera
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rekylkrut
Förstår inte varför GW håller på och försöker påverka
Han har konstiga åsikter Båda borde få livstid
Det där djävla fyllot lyssnar jag aldrig på. Byter kanal så fort jag ser hans vidriga nylle. Går bara och längtar tills han försvinner från jordens yta. Begriper inte varför han får hålla på och raljera.
Citera
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:

Instämmer till fullo
Ett jävla daltande
Citera
2023-04-18, 22:03
Medlem
Jag tror att rätten imorgon kommer att komma fram till att det är orimligt att MH sov under de 50 minuter som de befann sig i lägenheten. Jag tror att de kommer bygga det resonemanget på följande omständigheter:

- aktivitet i hälsoapp - man kommer att anta att MH är bärare av sin egen telefon då ingen annan antytt något annat.
- toalettbesök enligt MH vid två tillfällen i nära anslutning till mordtillfället
- oljud i form av påringning på ytterdörren
- oljud i form av duns och sparkar i vägg
- troligtvis även ett tumult i nära anslutning där hon påstås ha sovit.

Jag tror att rätten kommer se det som orimligt att hon sov så djupt mellan toalettbesöken att hon hade missat oljuden som oberoende granne vittnar om.

Det är också inte rimligt att hon ska ha fallit i djupsömn mellan varven på toaletten utan hade isåfall befunnit sig i den första ”insomningsfasen” alternativt den andra fasen ”lätt sömnfas/bassömn” vilket innefattar att man blir väckt av ljud som är på ca 45db och motsvarar lågmält prat. Hon har ca 20-25 minuter mellan varven på toaletten.

Om rätten konstaterar att MH inte sov, vilket utifrån ovan omständigheter borde anses vara helt orimligt så öppnar det upp frågan:

- Varför stannar MH kvar i lägenheten med en död kropp när JJ lämnar lägenheten utan att larma om hon nu inte deltagit?

- MHs tumme upp på JJs sms är helt iskallt när hon uppenbarligen sitter med en död kropp, då enligt ovan resonemang konstaterat att det är helt orimligt att hon sov.

- MHs försvar att hon är tvingad av JJ att bära TTs kropp till en avskild plats faller helt pladask. När JJ lämnar för avresa till mc har MH alla möjligheter att lämna lägenheten om hon nu kände sig hotad av JJ och inte ville delta i bortförandet av den avlidna.
Senast redigerad av Pippilotte 2023-04-18 kl. 22:08.
Citera
2023-04-18, 22:03
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Maja uppger själv i förhör att hon snappar med Johanna på morgonen efter mordet. Menar du att hon inte talar sanning?

Johannas beteende kan också diskuteras och förstås, men av någon anledning görs det inte. Det blir väldigt subjektivt och ett ursäktande av Majas beteende och handlingar. Det finns ett brottsoffer här och det är Tove. Hon har redan fått sin dom och det var en dödsdom. Johanna och Maja riskerar inte ens samma dom de själva dömde ut. Ska någon av dem också få förståelse måste man enligt mig vara väldigt säker på att de förtjänar det.
Varför har du inte initierat en diskussion runt Js perspektiv om du nu har kunskap och förmåga att göra det?

Det är flera här som spekulerat över olika "etiketter" på hennes beteende, så visst har det diskuterats, men kanske inte riktigt på samma plan som med M.

Jag tycker att det skulle vara mycket intressant att få insyn i möjliga förklaringar utifrån Js perspektiv eftersom jag fattar nada av hur hon tänker.

Ju fler perspektiv, desto större möjlighet att kunna förstå varför allt blev som det blev.
Citera
2023-04-18, 22:09
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Och för en del andra så är det välkänt att Lapidus och Clea Sangborn är gammla kompisar sedan lång tid och även varit arbetskamrater.
TV4 borde inte släppa fram Lapidus ang detta fallet.

Ja, han kan väl ses som att det är risk att han inte ser på det här med objektiva ögon.

https://www.forsvar.se/historik

Dessutom har han inte de rättsmedicinska slutsatserna under kontroll när han pratar, men ändå drar långtgående slutsatser som i princip skulle kunna mynna i att det inte ens handlar om mord då.

Lapisus pratar om att (i ganska luddiga termer) om matinnehåll som hittats i luftstrupe/magen i det preliminär utlåtandet och sedan har man plockat bort det i delt slutgilitga?

Detta stämmer ju inte.

I det preliminära obduktionsbeskedet beskrev rättläkaren att det var olyckligt att de inte skrivit misstänkt inandat maginnehåll.

I det slutgiltiga utlåtandet har man kommit fram till att det fanns maginnehåll i luftstrupen, men inte i lungorna, vilket man bekräftat genom microskopiska undersökningar. Det har inte varit fullständigt blockerade luftvägar och micoskopiska fynd på magsäcksinnehåll i bronkioler/terminala bronkioler och alveolerna har man inte funnit.

Hon säger uttryckligen att det inte finns någon tvekan, att dödsorskaken inte är aspiration.

Jens lapidus påstår att det finns frågetecken där, trots att rättsläkaren förklarat att det inte finns några frågetecken. Mycket tydligt påstår hon det kan man ju säga, att det inte finns några frågetecken.

Det är förstås möjligt att man i HR vill försöka på nytt med något sakkunnigt vittne för att skapa en osäkerhet där om det är ett mord eller inte, men att Jens Lapidus sitte och pratar i tv om att det kanske inte är ett mord utifrån fel grunder (av det som rättläkarna kommit fram till), det är häpnadsväckande.

https://www.tv4play.se/program/efter-fem/imorgon-kommer-domen-i-tovefallet-f%C3%B6rh%C3%B6ret-som-avg%C3%B6r-allt/20507587?clipSectionId=just+nu&playlist=3p4rZ77Vap N4yXI0sFbJiv&offset=7
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in