2023-04-18, 23:07
Medlem
krautbrains avatar
Hur fungerar dessa mot GDPR? Om någon orkar så anmäl till integritetsskyddsmyndigheten. EU har något liknande. Personligen anser jag det inte värt besväret men samtidigt nyfiken på vad det kan leda till.
Citera
2023-04-18, 23:12
Medlem
orgonits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GulfLundell
Blir mer koldioxid om du flåsar så den vet när du onanerar också.
Just det. Om man VILL använda denna data till alla möjliga slutsatser om vad som försiggår i lägenheten så kan man naturligtvis det. Jag menar inte att jag tror att detta görs -det handlar om principen.

Kan man samla in det här så är steget inte långt till annan datainsamling och det är en sluttande backe... Börjar med "ja men vi vill bara förhindra mögelskador"....

Jag har bott i en bostadsrätt där alla typer av sopor som slängdes av varje hushåll VÄGDES. T.ex. Anna Karlsson slängde 890 gram papper, 1500 gram komposterbart materiel osv.
Det var för att debitera för sophanteringen, men datan kunde lätt missbrukas - t.ex. för att se vem som var på semester eller vem som slarvar med sorteringen. Det fanns en övervakningskamera i soprummet dessutom.
Citera
2023-04-18, 23:19
Medlem
orgonits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krautbrain
Hur fungerar dessa mot GDPR? Om någon orkar så anmäl till integritetsskyddsmyndigheten. EU har något liknande. Personligen anser jag det inte värt besväret men samtidigt nyfiken på vad det kan leda till.
Jag ska undersöka det här och återkommer. Det retar mig att jag inte blivit informerad.

Hyresvärden ringde mig under dagen för att höra om allt gått bra med inflytt och om jag hade några frågor. Jag frågade då om vad det var för grunkor i taket och vad den där grejen i tamburen var.

Personen verkade inte ha någon koll, eller så ville hon inte säga det. Hon sa att det förmodligen var brandvarnare. Enligt min uppfattning borde hon ha känt till det hela och sagt "Ja det är olika komponenter i vårt Piigab system som övervakar boendemiljön ... osv"
Det borde också nämnts i hyresavtalet att den här typen av insamling pågår.

Körde just min EMF mätare (mäter elektromagnetisk förorening). Det här huset har skyhög EMF strålning...

Min förra lägenhet (BRF) hade tjocka stenväggar och INGEN EMF alls - mätaren registrerade inget. Använde trådat internet och slog telefonen på flygläge och kollade. I den här fastigheten så tjuter mätaren och blinkar rött. Jag märker inte själv skillnaden - men den finns där och vissa människor är extremt känsliga mot den typen av wifi pollution. Det är definitivt inte bra eller nyttigt. Topparna i Silicon Valley har själva hem som är sanerade från EMF pollution.
Citera
2023-04-18, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orgonit
Ser på din signatur att du är baserad när det gäller NATO. Hoppas du förstår att det inte är trevligt att få sin personliga data insamlad när man ligger och sover, bara för att det tjänar några slantar för hyresvärden --- medan man tillfälligt bor i hyreslägenhet.

Antagligen är din kommentar "skyll dig själv - köp din bostad så bestämmer du själv. Om någon annan äger fastigheten så bestämmer han." Visst. Men jag borde ha informerats om det här och det borde finnas ett sätt att tacka nej. Finns uppenbarligen folk som är mer rädda för mögelskador än lagring av data om dem... Och man behöver inte rimligen data om varenda lägenhet för att få en helhetsbild.

Hör det till vanligheten att du ställer frågor som du själv sedan besvarar? Tänker främst på när du har en diskussion med en annan människa, gör du likadant då också? Det måste vara oerhört tråkigt att vara så låst som du förefaller vara, då lär man sig inte särskilt mycket om världen och sin omgivning. Något säger mig att du inte är intresserad av en diskussion med mig. Det räcker med att du får häva ur dig dina förutfattade meningar och sen är det bra.
Citera
2023-04-18, 23:23
Medlem
krautbrains avatar
Citat:
Jag ska undersöka det här och återkommer. Det retar mig att jag inte blivit informerad.

Hyresvärden ringde mig under dagen för att höra om allt gått bra med inflytt och om jag hade några frågor. Jag frågade då om vad det var för grunkor i taket och vad den där grejen i tamburen var.

Personen verkade inte ha någon koll, eller så ville hon inte säga det. Hon sa att det förmodligen var brandvarnare. Enligt min uppfattning borde hon ha känt till det hela och sagt "Ja det är olika komponenter i vårt Piigab system som övervakar boendemiljön ... osv"
Det borde också nämnts i hyresavtalet att den här typen av insamling pågår.

Körde just min EMF mätare (mäter elektromagnetisk förorening). Det här huset har skyhög EMF strålning...

Min förra lägenhet (BRF) hade tjocka stenväggar och INGEN EMF alls - mätaren registrerade inget. Använde trådat internet och slog telefonen på flygläge och kollade. I den här fastigheten så tjuter mätaren och blinkar rött. Jag märker inte själv skillnaden - men den finns där och vissa människor är extremt känsliga mot den typen av wifi pollution. Det är definitivt inte bra eller nyttigt. Topparna i Silicon Valley har själva hem som är sanerade från EMF pollution.

Spännande att höra vad dom svarar. Man tycker att GDPR borde gälla för detta och att det då krävs ett godkännande för att samla in och spara denna data. Men det kanske är som man befarade att GDPR inte skapades för medborgarens bästa utan företagens...
Citera
2023-04-18, 23:24
Avslutad
Citat:
Tack för länkarna. Ser nu att den även samlar in koldioxidnivåer i lägenheten och det är så de vet om man är hemma och hur många som är i lägenheten.

Om man har en sån i sin lägenhet och inte får svar från någon vad den gör så skall den skruvas loss, så gjorde jag. Då kunde jag också se i datorn att anslutningar försvann. Sånt där jävla mysko skit är inte till något gott för någon. Visst den har säkerligen ett gott syfte, men även det goda syftet kan bli väldigt ont om man sysslar med krypto eller liknande så sniffas även sådant upp och sedan är ens "wallet" tom.
Citera
2023-04-18, 23:26
Medlem
mikaelss avatar
Tycker du att elmätare eller vattenmätare också är 'Integritetskränkande övervaknings-enhet'?
I så fall blir det nog svårt att hitta en lämplig bostad ...
Citera
2023-04-18, 23:29
Medlem
orgonits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Om man har en sån i sin lägenhet och inte får svar från någon vad den gör så skall den skruvas loss, så gjorde jag. Då kunde jag också se i datorn att anslutningar försvann. Sånt där jävla mysko skit är inte till något gott för någon. Visst den har säkerligen ett gott syfte, men även det goda syftet kan bli väldigt ont om man sysslar med krypto eller liknande så sniffas även sådant upp och sedan är ens "wallet" tom.
'Tack för svaret!

Den har inga skruvar och jag är osäker på hur man får bort den utan att skada den, vilket jag inte vill göra. En annan möjlighet är att linda in den i foliepapper - då kan den inte skicka vidare datan till "moderskeppet", dvs databasen/programmet. Folie blockerar wifisignalerna. Fast det ser ju lite crazy ut att ha en grunka som är inlindad i foliepapper i tamburen.
Vore intressant att se hur länge det dröjer innan de kommer på att den inte funkar.

Vad menar du med "Då kunde jag också se i datorn att anslutningar försvann." Den är inte uppkopplad mot din dator och kan absolut inte stjäla crypto!
Citera
2023-04-18, 23:31
Medlem
orgonits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Tycker du att elmätare eller vattenmätare också är 'Integritetskränkande övervaknings-enhet'?
I så fall blir det nog svårt att hitta en lämplig bostad ...
Nej jag tycker inte att en normal vattenmätare som bara mäter vattenkonsumption, eller elmätare som bara mäter elkonsumption är integritetskränkande. Det här är något helt annat.
Citera
2023-04-18, 23:36
Medlem
orgonits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krautbrain
Spännande att höra vad dom svarar. Man tycker att GDPR borde gälla för detta och att det då krävs ett godkännande för att samla in och spara denna data. Men det kanske är som man befarade att GDPR inte skapades för medborgarens bästa utan företagens...
GDPR skapades av EU som ett tandlöst och felriktat svar på ett problem som man sannolikt misstolkat med flit. De som formulerar det verkar inte förstå något alls om dataanalys och hantering.

Men det ger EU möjligheten att låtsas som de gör viktiga saker och står på medborgarnas sida. Men GDPR är som att sätta ett plåster på någon som fått halspulsådern avskuren. Det skapar mer irritation än nytta. En annan sak som det gör är att skapa arbetstillfällen för juniora IT utvecklare i Indien.
Citera
2023-04-18, 23:36
Avslutad
Citat:
'Tack för svaret!

Den har inga skruvar och jag är osäker på hur man får bort den utan att skada den, vilket jag inte vill göra. En annan möjlighet är att linda in den i foliepapper - då kan den inte skicka vidare datan till "moderskeppet", dvs databasen/programmet. Folie blockerar wifisignalerna. Fast det ser ju lite crazy ut att ha en grunka som är inlindad i foliepapper i tamburen.
Vore intressant att se hur länge det dröjer innan de kommer på att den inte funkar.

Vad menar du med "Då kunde jag också se i datorn att anslutningar försvann." Den är inte uppkopplad mot din dator och kan absolut inte stjäla crypto!

Jag hade inte samma som du utan nån form av sändare som användes för att få signal till mitt wifi, en wifi extender av något slag, alltså en signalförstärkare. Den hade jag inte satt dit själv och tänker inte gå in på hur den sattes dit men ändå. Den var för övervakning hur som helst, och jag kunde se det genom vissa nätverksfiler i datorn.

Ja jag glömde säga att anslutningarna och filerna försvann när jag hade monterat bort den.
Senast redigerad av kavalen2 2023-04-18 kl. 23:39.
Citera
2023-04-18, 23:39
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Nej jag tycker inte att en normal vattenmätare som bara mäter vattenkonsumption, eller elmätare som bara mäter elkonsumption är integritetskränkande. Det här är något helt annat.
Hur? Du är ok med att din konsumtion av el och vatten mäts men inte din CO2-produktion, eller luftfuktighet? Vad är skillnaden?
Om du inte gör av med något vatten på en vecka, och knappt någon el, vet ju värden att du är bortrest, hur är det mer ok än vad denna pryl berättar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in