Citat:
Ursprungligen postat av
TrongBalkong
Uppdatera om dem hör av sig. Hittade en liknande apparat i min lägenhet med samma användningsområde och har funderat på att skruva av skiten och plocka ur batteriet.
Största problemet ligger inte enbart i hur det kan vara integritetskränkande när hyresbolaget har möjlighet att snoka i boendemiljön, utan snarare hur folk tar dessa apparater förgivet och vilken undermålig säkerhet dessa brukar ha. Ganska säker på att det är ett relativt lätt jobb att komma åt signalerna för den obehöriga som vill, plötsligt har denna obehöriga exakt information om hur boende rör sig in och ut ur lägenheten. En gnutta paranoia kan vara sunt när det rör sig om tekniska lösningar som ska "hjälpa oss".
Funderar också kring hur känslig den är om något röks i lägenheten. Sugen på att hacka min egna så att man kan testa hur mycket insyn hyresvärden har.
Tack för konstruktivt svar! Ja precis som du säger. Det här handlar mer om en PRINCIP och vad man KAN göra, än att jag tror att hyresvärden avsiktligt spionerar på mig.
Om du öppnar den, snälla dela en bild och info här!
En annan sak att testa;
Om du täcker den med foliepapper 
(TÄTT!!) så kommer den ha svårt att få iväg signalerna till centralen. Beror lite på vad för slags väggar finns omkring den. Wifi signaler kommer inte igenom STEN eller betongväggar, men däremot gips och trä, om det är tunt, går bättre. De studsar tillbaka ifrån metall och det är därför foliepapper faktiskt stoppar wifi.
Centralen (alltså programmet som kör databasen)
borde ganska snabbt reagera på att den inte får data från enheten i din lägenhet. Vad händer då? Sannolikt så gör den någon slags varning - skickar ett email till någon eller visar en notis i programmet. Alternativt så upptäcks det när någon vill kolla något om din lägenhet och upptäcker att det inte finns någon data.
Då hör de sannolikt av sig och ber att få kontrollera enheten eller på något sätt komma in i din lägenhet. Om du har jävlats med enheten så måste du då återställa det, annars kanske du hamnar i tjafs med hyresvärden och det verkar onödigt.
MEN --- långsiktigt så skulle jag vilja se att folk informeras om att såna här system är i drift, om vad exakt de GÖR, från wifi requests till vilken data den skickar, hur ofta, hur länge den sparas (GDPR!!!!) osv.
Citat:
Ursprungligen postat av
yeetboi101
Realistiskt sätt kommer du aldrig undkomma detta om du ska bo i en lägenhet. Gemene man bryr sig inte om IoT-devices och problemen de kommer med. Bästa du kan göra är att demontera enheten eller täcka den med aluminiumfolie som tidigare nämnt och hoppas på att ingen aktivt övervakar enheterna.
https://www.piigab.com/en/download/lan-wmbus-e-co2-datablad/?wpdmdl=58443&refresh=643f10dc43d711681854684
Absolut jag förstår det.
Jag bodde faktiskt i en bostadsrätt tidigare och där fanns varken såna här mätare eller någon wifi pollution trots att den var nyproducerad.
Men jag förstår att om jag vill bo i hyresrätt så måste man acceptera att man är en myra i en myrstack som ägs av en fastighetsägare som vill gå med vinst och därför använder sånt här om man tror det optimerar vinsten.
Men, GDPR är faktiskt en faktor i det här, och kanske annat om att man måste informeras och godkänna att de används där man bor - i framtiden borde man få möjlighet att göra opt-out om man råkar tillhöra minoriteten som bryr sig.