2023-04-18, 23:40
Medlem
fjiskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aggargott
Har en liknande i min lägenhet. Blir fundersam över vad den används till. Kanske bästa att ta kontakt med hyresvärden och fråga. Har du testat scanna QRkoden, vad säger den då?
Sitter i alla lägenheter, och pratar med en liten dator i undercentralerna och reglerar värme.
Citera
2023-04-18, 23:41
Medlem
orgonits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Hur? Du är ok med att din konsumtion av el och vatten mäts men inte din CO2-produktion, eller luftfuktighet? Vad är skillnaden?
Om du inte gör av med något vatten på en vecka, och knappt någon el, vet ju värden att du är bortrest, hur är det mer ok än vad denna pryl berättar?
En traditionell mätare måste avläsas på plats och datan lagras inte varannan minut för analys av vad som sker dygnet runt i lägenheten. Ej heller spyr den ut wifi connectivity requests dygnet runt och ger känsliga människor huvudvärk eller andra symptom.
Citera
2023-04-18, 23:41
Medlem
fjiskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orgonit
Jag ska undersöka det här och återkommer. Det retar mig att jag inte blivit informerad.

Hyresvärden ringde mig under dagen för att höra om allt gått bra med inflytt och om jag hade några frågor. Jag frågade då om vad det var för grunkor i taket och vad den där grejen i tamburen var.

Personen verkade inte ha någon koll, eller så ville hon inte säga det. Hon sa att det förmodligen var brandvarnare. Enligt min uppfattning borde hon ha känt till det hela och sagt "Ja det är olika komponenter i vårt Piigab system som övervakar boendemiljön ... osv"
Det borde också nämnts i hyresavtalet att den här typen av insamling pågår.

Körde just min EMF mätare (mäter elektromagnetisk förorening). Det här huset har skyhög EMF strålning...

Min förra lägenhet (BRF) hade tjocka stenväggar och INGEN EMF alls - mätaren registrerade inget. Använde trådat internet och slog telefonen på flygläge och kollade. I den här fastigheten så tjuter mätaren och blinkar rött. Jag märker inte själv skillnaden - men den finns där och vissa människor är extremt känsliga mot den typen av wifi pollution. Det är definitivt inte bra eller nyttigt. Topparna i Silicon Valley har själva hem som är sanerade från EMF pollution.
Ärligt talat, du borde söka hjälp.

Jävla mardröm att ha dig som hyresgäst/granne.
Citera
2023-04-18, 23:43
Medlem
orgonits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjisken
Ärligt talat, du borde söka hjälp.

Jävla mardröm att ha dig som hyresgäst/granne.
Jag söker ju hjälp - här på Flashback. Ha en trevlig kväll kära du.
Citera
2023-04-18, 23:45
Medlem
Based schizo. Hursom, vad menar du med wifi-pollution? Tänker du på extra radiovågor som passerar eller onödig trafik som skickas?
Citera
2023-04-18, 23:46
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
En traditionell mätare måste avläsas på plats och datan lagras inte varannan minut för analys av vad som sker dygnet runt i lägenheten. Ej heller spyr den ut wifi connectivity requests dygnet runt och ger känsliga människor huvudvärk eller andra symptom.
De flesta moderna el- och vattenmätare är nätanslutna, via tråd eller GSM/4G, och rapporterar löpande. Precis som din 'spionpryl'. När läste någon av en elmätare på plats senast? 1990?

Och den signal den eventuellt sänder ut för att connecta är knappt detekterbar, inte för dig, i alla fall.
Den drunknar i strålningen från solen. Eller alla radiovågor, och all annan mycket starkare strålning elallergiker aldrig märker,¨.

Din paranoia är rätt selektiv ... har du mobil? Radio? Mikro?
Citera
2023-04-18, 23:49
Bannlyst
Slå sönder den och släng ut genom fönstret. Vetvilling till hyresvärd övervaka de boende som i ett fängelse.
Citera
2023-04-18, 23:49
Medlem
TrongBalkongs avatar
Uppdatera om dem hör av sig. Hittade en liknande apparat i min lägenhet med samma användningsområde och har funderat på att skruva av skiten och plocka ur batteriet.

Största problemet ligger inte enbart i hur det kan vara integritetskränkande när hyresbolaget har möjlighet att snoka i boendemiljön, utan snarare hur folk tar dessa apparater förgivet och vilken undermålig säkerhet dessa brukar ha. Ganska säker på att det är ett relativt lätt jobb att komma åt signalerna för den obehöriga som vill, plötsligt har denna obehöriga exakt information om hur boende rör sig in och ut ur lägenheten. En gnutta paranoia kan vara sunt när det rör sig om tekniska lösningar som ska "hjälpa oss".

Funderar också kring hur känslig den är om något röks i lägenheten. Sugen på att hacka min egna så att man kan testa hur mycket insyn hyresvärden har.
Citera
2023-04-18, 23:54
Medlem
orgonits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yeetboi101
Based schizo. Hursom, vad menar du med wifi-pollution? Tänker du på extra radiovågor som passerar eller onödig trafik som skickas?
Det är när det är en jävla massa wifi-trafik på samma plats. Du öppnar datorn, slår på wifi och ser att du har 10 nätverk med bra täckning att välja på. Det formligen sprutar radiovågor på en viss frekvens i miljön.

En del människor är väldigt känsliga för sånt och får huvudvärk. De känner direkt om de är i områden med hög wifi-pollution. (Jag är inte själv så - men det är garanterat ett riktigt tillstånd).

En del forskare menar att kroppen tar stryk av att kontinuerligt vistas i såna miljöer, även om man inte känner det själv. Ökad risk för vissa sjukdomar.

Man kan mäta den typen av strålning med EMF mätare och jag råkar ha en sån. Utöver wifi så ger även mobiltelefoner och bluetooth kraftigt utslag på EMF mätare.

Jag har själv en del utbildningsrelaterad kännedom om det här och jag skulle säga att följande wifi-hygien är en god idé: Sätt telefonen i flygplansläge, inklusive stäng av bluetooth. Alternativt lägg den en bit ifrån ditt sovrum. Man ska inte sova i ett rum som sprutar EMF strålning.

Stäng gärna av wifi på natten. Om man tror sig ha besvär av EMF så gäller det att använda kabel-baserad uppkoppling i hemmet. Skaffa en mätare och titta vad man har som spyr ut wifi-requests eller bluetooth osv.

Stäng av dem och skaffa kabelbaserade alternativ - eller håll dem i en viss del av huset.
Citera
2023-04-19, 00:03
Medlem
Citat:
Det är när det är en jävla massa wifi-trafik på samma plats. Du öppnar datorn, slår på wifi och ser att du har 10 nätverk med bra täckning att välja på. Det formligen sprutar radiovågor på en viss frekvens i miljön.

En del människor är väldigt känsliga för sånt och får huvudvärk. De känner direkt om de är i områden med hög wifi-pollution. (Jag är inte själv så - men det är garanterat ett riktigt tillstånd).

En del forskare menar att kroppen tar stryk av att kontinuerligt vistas i såna miljöer, även om man inte känner det själv. Ökad risk för vissa sjukdomar.

Man kan mäta den typen av strålning med EMF mätare och jag råkar ha en sån. Utöver wifi så ger även mobiltelefoner och bluetooth kraftigt utslag på EMF mätare.

Jag har själv en del utbildningsrelaterad kännedom om det här och jag skulle säga att följande wifi-hygien är en god idé: Sätt telefonen i flygplansläge, inklusive stäng av bluetooth. Alternativt lägg den en bit ifrån ditt sovrum. Man ska inte sova i ett rum som sprutar EMF strålning.

Stäng gärna av wifi på natten. Om man tror sig ha besvär av EMF så gäller det att använda kabel-baserad uppkoppling i hemmet. Skaffa en mätare och titta vad man har som spyr ut wifi-requests eller bluetooth osv.

Stäng av dem och skaffa kabelbaserade alternativ - eller håll dem i en viss del av huset.

Realistiskt sett kommer du aldrig undkomma detta om du ska bo i en lägenhet. Gemene man bryr sig inte om IoT-devices och problemen de kommer med. Bästa du kan göra är att demontera enheten eller täcka den med aluminiumfolie som tidigare nämnt och hoppas på att ingen aktivt övervakar enheterna. https://www.piigab.com/en/download/lan-wmbus-e-co2-datablad/?wpdmdl=58443&refresh=643f10dc43d711681854684
Citera
2023-04-19, 00:03
Medlem
orgonits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrongBalkong
Uppdatera om dem hör av sig. Hittade en liknande apparat i min lägenhet med samma användningsområde och har funderat på att skruva av skiten och plocka ur batteriet.

Största problemet ligger inte enbart i hur det kan vara integritetskränkande när hyresbolaget har möjlighet att snoka i boendemiljön, utan snarare hur folk tar dessa apparater förgivet och vilken undermålig säkerhet dessa brukar ha. Ganska säker på att det är ett relativt lätt jobb att komma åt signalerna för den obehöriga som vill, plötsligt har denna obehöriga exakt information om hur boende rör sig in och ut ur lägenheten. En gnutta paranoia kan vara sunt när det rör sig om tekniska lösningar som ska "hjälpa oss".

Funderar också kring hur känslig den är om något röks i lägenheten. Sugen på att hacka min egna så att man kan testa hur mycket insyn hyresvärden har.
Tack för konstruktivt svar! Ja precis som du säger. Det här handlar mer om en PRINCIP och vad man KAN göra, än att jag tror att hyresvärden avsiktligt spionerar på mig.

Om du öppnar den, snälla dela en bild och info här!

En annan sak att testa;
Om du täcker den med foliepapper (TÄTT!!) så kommer den ha svårt att få iväg signalerna till centralen. Beror lite på vad för slags väggar finns omkring den. Wifi signaler kommer inte igenom STEN eller betongväggar, men däremot gips och trä, om det är tunt, går bättre. De studsar tillbaka ifrån metall och det är därför foliepapper faktiskt stoppar wifi.

Centralen (alltså programmet som kör databasen) borde ganska snabbt reagera på att den inte får data från enheten i din lägenhet. Vad händer då? Sannolikt så gör den någon slags varning - skickar ett email till någon eller visar en notis i programmet. Alternativt så upptäcks det när någon vill kolla något om din lägenhet och upptäcker att det inte finns någon data.

Då hör de sannolikt av sig och ber att få kontrollera enheten eller på något sätt komma in i din lägenhet. Om du har jävlats med enheten så måste du då återställa det, annars kanske du hamnar i tjafs med hyresvärden och det verkar onödigt.

MEN --- långsiktigt så skulle jag vilja se att folk informeras om att såna här system är i drift, om vad exakt de GÖR, från wifi requests till vilken data den skickar, hur ofta, hur länge den sparas (GDPR!!!!) osv.

Citat:
Ursprungligen postat av yeetboi101
Realistiskt sätt kommer du aldrig undkomma detta om du ska bo i en lägenhet. Gemene man bryr sig inte om IoT-devices och problemen de kommer med. Bästa du kan göra är att demontera enheten eller täcka den med aluminiumfolie som tidigare nämnt och hoppas på att ingen aktivt övervakar enheterna. https://www.piigab.com/en/download/lan-wmbus-e-co2-datablad/?wpdmdl=58443&refresh=643f10dc43d711681854684
Absolut jag förstår det.
Jag bodde faktiskt i en bostadsrätt tidigare och där fanns varken såna här mätare eller någon wifi pollution trots att den var nyproducerad.

Men jag förstår att om jag vill bo i hyresrätt så måste man acceptera att man är en myra i en myrstack som ägs av en fastighetsägare som vill gå med vinst och därför använder sånt här om man tror det optimerar vinsten.

Men, GDPR är faktiskt en faktor i det här, och kanske annat om att man måste informeras och godkänna att de används där man bor - i framtiden borde man få möjlighet att göra opt-out om man råkar tillhöra minoriteten som bryr sig.
Senast redigerad av orgonit 2023-04-19 kl. 00:11.
Citera
2023-04-19, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Det är, precis som elallergi, en psykisk åkomma.

Inte en psykisk åkomma, dock så är radiovågor ifrån wifi så pass svaga att de borde inte orsaka skada.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in