2023-04-18, 19:56
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Var det inte bara en väldigt kort tid innan hon släpptes? Minns jag fel?
Jag är osäker.
Har för mig att det skrevs i tråden här ang. det, kan det ha varit i mitten på November förra året?
Citera
2023-04-18, 19:58
Medlem
BayouXs avatar
Att båda fortfarande sitter häktade tyder på att båda blir fällda tror Lapidus.
Detta baserar han på att kollusionsfaran är över och ingen av dem är släppt.
Förhoppningsvis har han rätt
Citera
2023-04-18, 19:59
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiare
Ang att Johanna är på Hinseberg är det ett sign att hon kommer sitta där sen eller?
Nej.

Jag svarade DanOw* tidigare ang. det, några inlägg bakåt i tråden.
Citera
2023-04-18, 20:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det första jag tänkte när M, som ett rinnande vatten, redogjorde för Js alla mordplaner var att hon troligtvis känt sig sprängfylld av otäckheter som hon inte kunnat dela med någon utan varit tvungen att bära ensam, något som tryckt henne. Att äntligen få släppa ut hemligheterna blev som en befrielse från bojor, tror jag.

Vänskapen med J rådde över allt annat, så att riskera den för att lätta på hemlighetsbördan var inget alternativ.

Ja, det kan du ha rätt i.
Det känns som det formligen bubblade ur henne när hon väl började.

Och lojaliteten släppt lite.
Citera
2023-04-18, 20:07
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det du citerade var ett svar på Sybels tanke att M skulle berätta mer om sanningen om M hade förhörts bakom stängda dörrar.

Ingen av oss vet hur sanningen ser. Det är just därför som vi diskuterar fram och tillbaks för att hitta den mest logiska förklaringen till allting. Jag tror att J s historia ligger närmast sanningen och du tror att M s gör det. Helt ok!
Som jag ser det är det helt givet att Js badrumshistoria ligger närmast sanningen, i de delar det finns bevis, då hela storyn är konstruerad utefter de bevis hon blivit konfronterad med. Hon är smart nog att utnyttja det och vips, så blir hon trovärdig. Alla går i fällan precis som hon tänkt sig.
Citera
2023-04-18, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Rent jurididkt, kan jag inte se att det finns någon som helts möjlighet att bygga upp något alls som kan likna en indiciekedja mot Maja, inte heller att hon skulle varit med på att hålla några händer.

Rent känslomässigt, tror jag inte att Maja har den kapaciteten att vara med på ett mord. Jag tycker att hon verkar vara en mycket motvillig medhjälpare till att ens flytta kroppen, utan Johanna verkar få göra grovjobbet mycket själv.

Jag tror ju att i det skedet som det skulle handl om att hålla händer på Tove, då skulle det ha varit precis i det initiala skedet, men som Johanna beskriver det, skulle det då ha varit i det senare skedet.

Min tro är, att fallet och skallskadan har gjort Tove spåpass omtöcknad och möjligen även nära eller medvetslös, och att Tove därför inte har kunnat fajtas och försvara sig särskilt mycket.

Jag har svårt att se att Maja skulle komma till att hjälpa hålla händerna precis när Tove håller på att kvävas, dö. Mycket svårt att tänka att en person kan göra något sådant och det krävs en Johanna personlighet för det. Men att Maja skulle hjälpa Johanna att avsluta Toves liv, med vilja, nej...

Möjligen skulle Maja ha kunnat vakna av tumultet, och trott att det handlade om ett fysiskt bråk, inte Johanna som är på väg att avrätta Tove.

Då kanske hon tror att hon behöver hjälpa till för att förhindra Tove ta på Johannas hals, alltså det som Johanna hävdar. Men jag tror ju at OM Tove gjorde det, så var det för att hon kände sig ytterligt hotad till livet, vilket hon ju var. Då borde väl Maja också se det?

Så möjligen släppte Maja sitt tag om händerna när hon uppfattade vad som höll på att hända.

Fast jag håller inte med om att ingen skulle klandra Maja för något sådant, att skydda Johanna? Eller missuppfattar jag dig här?

I det läget borde hon försöka att skrika till dom, sära dom, skrika på hjälp i trapphuset. Skrika till dom att hon ringer polisen. Aldrig kan man acceptera att det blir ett sådant fysiskt bråk utan att man själv reagerar med allt man kan? Eller det kanske är så du menar?

Rent förnufts/känslomässigt är det dit jag kan sträcka mig, att Maja kanske för några sekunder trodde att hon behövde skydda Johanna, men avbröt. Mest tror jag dokc att hon är oskyldig till mord.

Jag tror dock att Maja vet betydligt mer än det hon har erkänt, men att hon inte gjorde något för att hjälpa Tove. Hon hörde eller såg. Men ingrep inte.

Och som du vet, jag tycker inget av det som hon bevisligen har gjort är på något sätt ok. Hon borde ha bollat med någon hon kände förtroende för, precis som Tove gjorde med PG. Bara för att kolla om hon tänkte och kände rätt/fel. Och vad hon borde göra.

Men som jag fattar det försökte Johanna inte stärka bandet till föräldarrna direkt, utan tvärtom. hon ville väl ha en lydig och viljelös Maja som gjorde ecakt allt hon ville.

Snart vet vi svaret på var rätten kommit fram till.
Alltid lika läskigt.
Trams!
Självklart M höll offrets händer så att J skulle kunna kväva henne till döds.
Det är det enda logiska slutsatsen man kan dra av händelsekedjan.
J skulle aldrig kunnat göra det ensam under en sån kort tidsperiod.
Åkl behöver inte bevisa det teknisk. Om rätten kommer fram till att J inte gjorde det ensam då är M det självklara alternativet. Det kan helt enkelt inte vara nån annan än henne som hade möjligheten att hjälpa J.
Inga detaljer behöver styrkas teknisk.
Citera
2023-04-18, 20:19
Bannlyst
Domen kommer imorgon, vet man vilken tid som dom kommer meddelas ?
Citera
2023-04-18, 20:20
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
När ska M ha sagt att hon inte vet om T var död? Var det innan eller efter kroppen hittades? Jag minns att J spelade ovetandes och frågade fhl var T och M var, vilket dom inte svarade på.

Tolkar jag dig rätt så ljuger hon för sig själv och inte förhörsledaren?

Bara ett par veckor in i häktningen pratade hon ju med samsittaren om att T var död och även uppeldad.

T:s kropp hittades 2022-11-02

Förhöret med samsittaren Josefin Lindström var 2022-11-28

Efter att T:s kropp hittats ändrades brottsrubriceringen, vilket åklagaren lär ha delgivit de misstänkta vid omhäktning.

2022-11-04 Maja delges i förhör misstanke om mord.
2022-11-07 Johanna delges i förhör misstanke om mord.
Citera
2023-04-18, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anoxanox
Domen kommer imorgon, vet man vilken tid som dom kommer meddelas ?

14
Citera
2023-04-18, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Att båda fortfarande sitter häktade tyder på att båda blir fällda tror Lapidus.
Detta baserar han på att kollusionsfaran är över och ingen av dem är släppt.
Förhoppningsvis har han rätt

Att JJ troligtvis får en dom mot sig för mord är nog ganska troligt.
MH är det inte riktigt så självklart, att hon fortfarande är häktad kan lika väl vara för det grova gravfridsbrottet.
Citera
2023-04-18, 20:25
Medlem
Citat:
Som jag ser det är det helt givet att Js badrumshistoria ligger närmast sanningen, i de delar det finns bevis, då hela storyn är konstruerad utefter de bevis hon blivit konfronterad med. Hon är smart nog att utnyttja det och vips, så blir hon trovärdig. Alla går i fällan precis som hon tänkt sig.

Självklart. J har ju fått bevisen presenterade för sig och är klipsk nog att anpassa sig efter den.
Citera
2023-04-18, 20:29
Medlem
Hur fungerar det om de blir fällda i morgon med umgänge med familjen
Får man typ ta avsked eller r det direkt i fängelse och så ses man där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in