Citat:
Ursprungligen postat av
Heretic77
Ja, J är vi överens om. Hennes like har sällan skådats!
Jag delar din uppfattning att J är försiktig med att lämna felaktiga uppgifter då hon vid denna tidpunkt blivit införstådd att dom har tekniska bevis som plockats fram genom telefoner och datorer. Men när det kommer till vad som utspelat sig i lägenheten är bladet tomt förutom det M påstår. Och där tror jag att J anser sig överlägsen i driva den mest sannolika historian vare sig den är sann eller falsk, då hon har en övertro till sig själv.
När det gäller lögner generellt, så uppkommer dom i princip alltid när personen har något att vinna på lögnen. J är tillräckligt smart för att förstå att genom M s delaktighet så görs gärningen värre. Det ska då ställas mot att M får ta en ytterst liten del av skulden. Bortser man från det juridiska, så skulle väl inte någon kunna klandra M för att ha tagit bort T s händer för att skydda J och hållit fast dom några sekunder. För mig är det inte alls logiskt.
Rent jurididkt, kan jag inte se att det finns någon som helts möjlighet att bygga upp något alls som kan likna en indiciekedja mot Maja, inte heller att hon skulle varit med på att hålla några händer.
Rent känslomässigt, tror jag inte att Maja har den kapaciteten att vara med på ett mord. Jag tycker att hon verkar vara en mycket motvillig medhjälpare till att ens flytta kroppen, utan Johanna verkar få göra grovjobbet mycket själv.
Jag tror ju att i det skedet som det skulle handl om att hålla händer på Tove, då skulle det ha varit precis i det initiala skedet, men som Johanna beskriver det, skulle det då ha varit i det senare skedet.
Min tro är, att fallet och skallskadan har gjort Tove spåpass omtöcknad och möjligen även nära eller medvetslös, och att Tove därför inte har kunnat fajtas och försvara sig särskilt mycket.
Jag har svårt att se att Maja skulle komma till att hjälpa hålla händerna precis när Tove håller på att kvävas, dö. Mycket svårt att tänka att en person kan göra något sådant och det krävs en Johanna personlighet för det. Men att Maja skulle hjälpa Johanna att avsluta Toves liv, med vilja, nej...
Möjligen skulle Maja ha kunnat vakna av tumultet, och trott att det handlade om ett fysiskt bråk, inte Johanna som är på väg att avrätta Tove.
Då kanske hon tror att hon behöver hjälpa till för att förhindra Tove ta på Johannas hals, alltså det som Johanna hävdar. Men jag tror ju at OM Tove gjorde det, så var det för att hon kände sig ytterligt hotad till livet, vilket hon ju var. Då borde väl Maja också se det?
Så möjligen släppte Maja sitt tag om händerna när hon uppfattade vad som höll på att hända.
Fast jag håller inte med om att ingen skulle klandra Maja för något sådant, att skydda Johanna? Eller missuppfattar jag dig här?
I det läget borde hon försöka att skrika till dom, sära dom, skrika på hjälp i trapphuset. Skrika till dom att hon ringer polisen. Aldrig kan man acceptera att det blir ett sådant fysiskt bråk utan att man själv reagerar med allt man kan? Eller det kanske är så du menar?
Rent förnufts/känslomässigt är det dit jag kan sträcka mig, att Maja kanske för några sekunder trodde att hon behövde skydda Johanna, men avbröt. Mest tror jag dokc att hon är oskyldig till mord.
Jag tror dock att Maja vet betydligt mer än det hon har erkänt, men att hon inte gjorde något för att hjälpa Tove. Hon hörde eller såg. Men ingrep inte.
Och som du vet, jag tycker inget av det som hon bevisligen har gjort är på något sätt ok. Hon borde ha bollat med någon hon kände förtroende för, precis som Tove gjorde med PG. Bara för att kolla om hon tänkte och kände rätt/fel. Och vad hon borde göra.
Men som jag fattar det försökte Johanna inte stärka bandet till föräldarrna direkt, utan tvärtom. hon ville väl ha en lydig och viljelös Maja som gjorde ecakt allt hon ville.
Snart vet vi svaret på var rätten kommit fram till.
Alltid lika läskigt.