2023-04-18, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Men… om en håller fast så att den andra kan strypa är de väl båda mördare?

Att hålla fast någon är inte mord. Mord är här att döda TT, vilket inte MH gjorde.
Citera
2023-04-18, 16:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Att hålla fast någon är inte mord. Mord är här att döda TT, vilket inte MH gjorde.
Det bedöms som mord. Att hålla nåns jacka medan den begår mord är mord.
Citera
2023-04-18, 16:49
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Är du dum? Vart har jag påstått det?

Om du inte förstår att frågeställningen är vad det är du vill ha sagt egentligen, så är det nog du som är dum!

Citat:
Men till skillnad från MH så larma hon polisen hon påstår inte att hon inte hört något när brottet begås... hon stänger för att skydda sig själv samtidigt som hon larmar 112...

Ja, och? Om du tror att du behöver förklara för övriga här i tråden att man skall ringa polisen när ett brott begåtts, då är det nog faktiskt du som är dum.

Citat:
Du är fan äcklig som försöker skönmåla en brottsling... för man må vara riktigt korkad om man tror att MH sov vid kritiska ögonblick för att sedan vara klar vaken vid andra.

Tvärtom faktiskt. Skillnaden på dig och mig är att jag försöker lyfta fram fakta, och du försöker smutskasta, förtala och skuldbelägga samtidigt som du blundar för fakta. Det är inte jag som är äcklig och dum här. Det är faktiskt du.

Bara den som tror att någon som är berusad och lider av sömnbrist är klarvaken och inte kan falla i sömn utan vidare klockan 2 på natten, är riktigt korkad.

Maja hade ingen balkongdörr att stänga. Hon har berättat att hon var rädd för Johanna och inte vågade annat än att göra som Johanna sa. Kanske inte så konstigt med tanke på att Johanna precis mördat deras kompis med sina bara händer. Det fanns all anledning för Maja att frukta för sitt eget liv i det fallet. Johanna kanske inte ville ha några vittnen, det kunde ju inte Maja veta då.
Senast redigerad av flashmaner 2023-04-18 kl. 16:51.
Citera
2023-04-18, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lele1234
20 -åringen är flyttad till Hinseberg utanför Örebro där hon kan umgås med de andra intagna.
Jag gogglade på Hinseberg
Det ligger fint och där verkar de ha det bra med möjligheter för både utbildning och olika versamheter
Citera
2023-04-18, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det bedöms som mord. Att hålla nåns jacka medan den begår mord är mord.

Att hålla nåns jacka medans den mördar är inte mord, det har försökts redas ut några gånger i tråden och passivitet på det sättet verkar faktiskt inte bedömas som mord. Kan se om jag hittar något om det. Säkert individuellt från fall till fall kanske men generellt var det väl inte så?
Senast redigerad av anteanti 2023-04-18 kl. 16:57.
Citera
2023-04-18, 16:55
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Om du inte förstår att frågeställning är vad det är du vill ha sagt egentligen, så är det nog du som är dum!

Ja, och? Om du tror att du behöver förklara för övriga här i tråden att man skall ringa polisen när ett brott begåtts, då är det nog faktiskt du som är dum.

Tvärtom faktiskt. Skillnaden på dig och mig är att jag försöker lyfta fram fakta, och du försöker smutskasta, förtala och skuldbelägga samtidigt som du blundar för fakta. Det är inte jag som är äcklig och dum här. Det är faktiskt du.

Bara den som tror att någon som är berusad och lider av sömnbrist är klarvaken och inte kan falla i sömn utan vidare klockan 2 på natten, är riktigt korkad.

Maja hade ingen balkongdörr att stänga. Hon har berättat att hon var rädd för Johanna och inte vågade annat än att göra som Johanna sa. Kanske inte så konstigt med tanke på att Johanna precis mördat deras kompis med sina bara händer. Det fanns all anledning för Maja att frukta för sitt eget liv i det fallet. Johanna kanske inte ville ha några vittnen, det kunde ju inte Maja veta då.

Du är dum tack för din bekräftelse...

Uppenbarligen så förstod ju du inte det då du slickar MH i brygga i ditt gulligullande med henne och hennes försvar du är patetiskt....

Nej du lyfter inte fram någon fakta alls du kommer med korkade uttalanden som får en att baxxna men jag vet inte MH kanske är döv? Därav att hon inte hörde alla smällar?

Bara en idiot tror att personen ifråga sover vid de kritiska ögonblicken för att sedan vara klarvaken övriga delen...

Maja hade kunnat ringa polisen när JLJ foriväg på McDonalds... men det gjorde hon inte... att MH är rädd för JLJ är en jävla efterhandskonstruktion man umgås inte med personer man är rädda för...
Senast redigerad av nousernameneeded 2023-04-18 kl. 17:01.
Citera
2023-04-18, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Jag hoppas också att MH i vart fall döms till några års fängelse för sitt deltagande. Definitivt för deltagandet i gravfridsbrottet som i mitt tycke borde kunna falla under benämningen ” grovt gravfridsbrott” eftersom de dumpat och gömt Ts kropp i akt och mening att dölja ett mord.

Straffet för ”grovt gravfridsbrott” är nyinrättat och enligt förarbetena ska just åtgärder för att dölja ett mord kunna innebära att någon döms för grovt gravfridsbrott (tack ”Haag”).
Men det har ju inte riktigt prövats eftersom straffpåföljd för grovt gravfridsbrott är nyinrättat.
Straffpåföljden är 1/2 - 4 år.
Nog borde MH kunna få 2-3 år för det.

Men dom för mord tror jag är tveksamt för MHs del. Även om jag är övertygad om att MH var med och höll fast T när JJ ströp.

Ja, det måste ha gått till på det viset. Spelar ingen roll om MH har varit indoktrinerad, hjärntvättad av JJ. Hon räknas som vuxen och kommer därmed straffas enligt lag.

Tänker lite på 18-åringen som mördade 2 lärare. Han fick livstid, helt rätt. Hur hans svammel i rätten lät. Han nämnde inte ens sina offer, det var visst bara honom det var synd om.

Vi får hoppas att rätten har dömt MH som medgärningsperson, för det var just det hon var.
Citera
2023-04-18, 17:00
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Ja, det måste ha gått till på det viset. Spelar ingen roll om MH har varit indoktrinerad, hjärntvättad av JJ. Hon räknas som vuxen och kommer därmed straffas enligt lag.

Tänker lite på 18-åringen som mördade 2 lärare. Han fick livstid, helt rätt. Hur hans svammel i rätten lät. Han nämnde inte ens sina offer, det var visst bara honom det var synd om.

Vi får hoppas att rätten har dömt MH som medgärningsperson, för det var just det hon var.

Hon har varit med att lura hem Tove till JLJ... i vetskap om att JLJ vill göra Tove illa... bara det gör henne till en medgärningsperson...
Citera
2023-04-18, 17:00
Medlem
sybels avatar
Citat:
Straffrabbaten är borta... så då skulle TR begå grovt tjänstefel om de ger henne rabbat pga hennes ålder...
Jag tänkte inte straffrabatt bara pga ålder, utan hela biten med ung och ostraffad, men sådana hänsyn gäller kanske inte alls längre?
Jag har inte full koll på den praktiska tillämpningen av den nya lagen.
Citera
2023-04-18, 17:02
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko

Det är hon inte åtalad för. Då kan hon gå fri från mord.
Citera
2023-04-18, 17:03
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag tänkte inte straffrabatt bara pga ålder, utan hela biten med ung och ostraffad, men sådana hänsyn gäller kanske inte alls längre?
Jag har inte full koll på den praktiska tillämpningen av den nya lagen.

Jag tror inte ostraffad biten gäller vid ett sådant här allvarligt brott... kanske om hon rånat en affär eller något.

Det vore ett hån mot offret och familjen om de skulle ge straffrabatt pga ung och ostraffad.
Citera
2023-04-18, 17:04
Medlem
lindblomsgröns avatar
Nu sitter JJ häktad i Hinseberg. Enligt 20-åringens advokat har hon flyttats för att bryta isoleringen. Nu får hon bland annat umgås med andra intagna, ta emot besök och telefonsamtal utan att åklagaren godkänt det.

Så då kan man ringa henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in