2023-04-18, 09:38
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
En "ung man med mörkblå täckjacka" innebär, uppenbarligen, en beskrivning av en annan person än honom själv? Som GM vet att han också att det inte är GM och att det därmed inom kort torde uppenbaras vem personen är och med det rämnar hans värn.
Det du tar upp här är en bra invändning mot TP/Filters teori om att SE skall ha sett Lars J i gränden. Just det här talar ju för att SE inte har en aning om att det fanns någon person därinne.
Senast redigerad av Draifos 2023-04-18 kl. 09:45.
Citera
2023-04-18, 09:47
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det du tar upp här är en bra invändning mot TP/Filters teori om att SE skall ha sett Lars J i gränden. Just det här talar ju för att SE inte har en aning om att det fanns någon person därinne (åtminstone inte någon yngre man i mörkblå täckjacka).

Min poäng var dock att även den här ”alternativa” teorin om att SE aldrig sett LJ framstår som lite värnlös mot invändningen om man tänker efter.
Citera
2023-04-18, 09:48
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Min poäng var dock att även den här ”alternativa” teorin om att SE aldrig sett LJ framstår som lite värnlös mot invändningen om man tänker efter.
Där hänger jag inte med. Kan du förklara hur du menar?
Citera
2023-04-18, 09:48
Medlem
Citat:
Då måste han identifierat makarna Palme på ett väldigt långt avstånd och på andra sidan Sveavägen dessutom.
Räcker med att stöta ihop med OP vid Sari med vid trottoarkanten. LP går fram till Saris fönster. SE blir avvisad.

Alt att LOP stannar till något på mitten och/eller att deras sneddande till mitten kommer i blickfånget.

Men det blir ingen tid för nått samtal.
Citera
2023-04-18, 09:56
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Där hänger jag inte med. Kan du förklara hur du menar?

Jag tycker att det framgår av just det du citerade.

Den beskrivning han lämnar en förvrängning av 1/3 utgår från ”en ung man med mörkblå täckjacka”.

GM-SE kan rimligen inte tänkt sig att detta avsåg honom, utan måste handlat om en helt annan person. Som han som GM visste inte var GM och att det därmed snart skulle uppdagas vem personen var.
Citera
2023-04-18, 09:57
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Räcker med att stöta ihop med OP vid Sari med vid trottoarkanten. LP går fram till Saris fönster. SE blir avvisad.

Alt att LOP stannar till något på mitten och/eller att deras sneddande till mitten kommer i blickfånget.

Men det blir ingen tid för nått samtal.

Om han tar höger på Sveavägen på grund av att han ser makarna komma norrifrån, så måste han ju se dem mycket tidigare än vid Sari för att hinna möta dem där.
Citera
2023-04-18, 11:02
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Jag tycker att det framgår av just det du citerade.

Den beskrivning han lämnar en förvrängning av 1/3 utgår från ”en ung man med mörkblå täckjacka”.

GM-SE kan rimligen inte tänkt sig att detta avsåg honom, utan måste handlat om en helt annan person. Som han som GM visste inte var GM och att det därmed snart skulle uppdagas vem personen var.
Din teori börjar bli alldeles för avancerad för mig. Kom igen när du kan sammanfatta den på ett begripligt sätt.
Citera
2023-04-18, 12:39
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Din teori börjar bli alldeles för avancerad för mig. Kom igen när du kan sammanfatta den på ett begripligt sätt.

Citat:
SE (som var i 50-årsåldern och hade lång mörk rock) var nog själv den som vittnena såg springa i gränden. När SE sedan under natten/morgonen får höra på nyheterna att mördaren skall ha uppfattats som lite (eller t.o.m. betydligt) yngre, och iklädd en mörkblå täckjacka, då får han väl idén att han skall förstärka den bilden.

Det är inte rimligen troligt att han trodde ovanstående. Att observationen ”ung man med mörkblå täckjacka” avsåg honom.

Den måste gällt någon annan, bör han tänkt.

Och i sådana fall stöter denna ”teori” på samma problem som ’GM-SE ser LJ i gränden’ gör.

Jag förmår inte uttrycka det tydligare. Är det grumligt så beror det på att komplexitetsgraden i teorierna om GM-SE övergår mitt förstånd.
Citera
2023-04-18, 12:50
Medlem
Citat:
Då måste han identifierat makarna Palme på ett väldigt långt avstånd och på andra sidan Sveavägen dessutom.

Ja men han har ju kanske sett dom innan...underlättar väldigt mkt
Citera
2023-04-18, 13:08
Medlem
Citat:
Om han tar höger på Sveavägen på grund av att han ser makarna komma norrifrån, så måste han ju se dem mycket tidigare än vid Sari för att hinna möta dem där.
Ok nu var det hypotesen att han går norrut gör att ta en buss eller nått istället för tunnelbanan.

Annars får det bli cigg-scenariot. Tänd en cigg utanför Skandia. Se det starka ljuset från Le cartier. Gå bort och kolla där vad dom gör. Mitt in i "strålkastarljuset" kliver LOP in.

Kan inte vart nån replikväxling då. Måste varit nån subtil som i Netflixserien. Om man vill det att LP ska ha missat det.
Citera
2023-04-18, 14:22
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Det är inte rimligen troligt att han trodde ovanstående[?]. Att observationen ”ung man med mörkblå täckjacka” avsåg honom.

Och i sådana fall stöter denna ”teori” på samma problem som ’GM-SE ser LJ i gränden’ gör.

Jag förmår inte uttrycka det tydligare. Är det grumligt så beror det på att komplexitetsgraden i teorierna om GM-SE övergår mitt förstånd.
Frågan om hur det där signalementet hade uppstått är väl än idag lite av ett mysterium, och jag tror inte att SE fattade riktigt var det kom ifrån heller. Om man skall spekulera kring hur SE kan ha tänkt där så skulle jag nog gissa på "skåda inte given häst i munnen".
Senast redigerad av Draifos 2023-04-18 kl. 14:35.
Citera
2023-04-18, 17:02
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Det är inte rimligen troligt att han trodde ovanstående. Att observationen ”ung man med mörkblå täckjacka” avsåg honom.

Är det verkligen så komplext? SE beskriver att han tittade in i gränden cirka 25 sekunder efter skotten och såg en silhuett av en man i 20-årsåldern med blå täckjacka. En man i 20-årsåldern med blå täckjacka beskriver att han efter att GM passerat (cirka 25 sekunder efter skotten enligt Länninges uträkning) ställer sig vid exakt denna punkt, och tittar ömsom mot GM som springer I trappen och ömsom ner mot Sveavägen.

Endast SE, LJ och GM har den första mars denna information om den unge mannen i gränden, och hans position en halvminut eller så efter skotten. Det finns folk än idag som inte känner till att LJ behövde förflytta sig på grund av att det tillfälliga skjulet skymde sikten.

Det komplexa är möjligen att SE inte bara speglar hur GM gick på trottoaren, d.v.s. till vänster från NF:s håll sett, speglar att ha befunnit sig nära LP, speglar gärningsmannens flykt ... Han speglar till och med gärningsmannens blick mot LJ , med några sekunders marginal.
Senast redigerad av Dalulven 2023-04-18 kl. 17:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in