2023-04-18, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1101900

Johanna har flyttats till Hinseberg, i väntan på domen.

Vilka fina vänner hon kommer knyta vänskapsband med!

Så man har inte flyttat på MH? Undrar varför?

NU analyserar Lapidus fallet i Tv4.
Citera
2023-04-18, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Jaså? Du tror att Tove hade följt med JLJ hem utan MH?

Och med den logiken du framför så hade kriget i Ukraina hänt med eller utan Putin... då det är fler än bara han som vill ha det kriget.

Hela jämförelsen med Putin är ju ganska korkad, det är ju indirekt Putin som är mördaren, men så är det ju inte med i detta fall, det skulle innebära att MH skulle dömas för anstiftan till mord? 😆
Citera
2023-04-18, 17:41
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Det tror du?

Det är inte som att ringa heta linjen och fröken ur.

Det är strikta regler ang. telefonerande även efter att restriktioner har lyfts...

Det har nog lindblomsgrön redan upptäckt

Imorgon kommer domen, sedan blir det sannolikt överklaganden, så hon lär bli kvar på häktet där i Hinseberg en tid framöver.

Frågan är Maja, varför hon inte blivit flyttad. Är det en indikation på att hon frias från mordanklagelsen och får ett kortare fängelsestraff än två år, tro.

Eller så kanske hon flyttas någon av de närmsta dagarna.
Senast redigerad av flashmaner 2023-04-18 kl. 17:51.
Citera
2023-04-18, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Om du kollar förhören innan, så pressar de Johanna mycket.
Det är insinuationer om hur de samlat bevisning och hur det visat sig att det Johanna inte säger stämmer.

Här är ett exempel, från 7/12. Man avslutar också abrupt,väldigt avsnoppande, för att markera att man inte tror på Johanna. Det här skapar osäkerhet hos henne vilket är meningen.

Lägg märke till att förhörsledaren pratar på väldigt mycket här:
Jag tror att Johanna är rädd för att lägga upp nya felaktiga uppgifter, samtidigt som hon ser att bevsiningen börjar byggas upp mot henne. Hon ser ju att påsen börjar dras åt. Hon är ingen yrkeskriminell och vet inte riktigt hur hon ska tänka, det är ju meningen med de pressande förhören.

Jag tror att Johanna tänker som jag säger att det låter som mest trovärdigt och kan vara lösningen för henne att slippa ett långvarigt straff. Hon är hal som en ål, om du frågar mig.

Och Johanna har förut i förhör försökt lägga ut misstankar på både Maja och andra vänner om att de kan hennes lösen för att komma in i hennes enheter.

Jag säger inte att det är ett hundra säkert att Maja inte var med om mordet, men jag tror inte det. Och jag litar noll, exakt noll på Johanna. Varje sak som hon kan ljuga om ljuger hon om, och lite till.

Hon hade inte behövt säga något alls till grannen om vare sig det ena eller andra, och sedan säga helt andra saker till kompisar och polisen dagen efter. Det visar bara på hur snabb hon är att tänka i lögnarbanor, medan andra som inte är vana att ljuga, skule vara mycket mer undvikande.

Det behöver inte vara mycket som irriterar Johanna. Det räcker med att du inte vill gå ut och festa, eller inte mår bra och du kan nästan få en dödsdom. Ett ex är ju J*ulia (A 153/653, och förhör Maja 1281 om mordbränningen som blev inställd för att det regnade).

Vi tror inte riktigt lika, och ingen vet väl vem som har mest rätt. Jag bara ser att Johanna är en extrem person, med extremt hat, och ett extremt manipulativt sätt och när man ser hur Maja ändå försöker slingra sig ur att gå med att göra saker, tror jag att det är så hon agerar även här. Hon är för det mesta ganska passiv, och de grejor hon har aktivt gjort har inte legat i paritet med att tänka på att mörda, och att var med att mörda aktivt.

Ja, J är vi överens om. Hennes like har sällan skådats!

Jag delar din uppfattning att J är försiktig med att lämna felaktiga uppgifter då hon vid denna tidpunkt blivit införstådd att dom har tekniska bevis som plockats fram genom telefoner och datorer. Men när det kommer till vad som utspelat sig i lägenheten är bladet tomt förutom det M påstår. Och där tror jag att J anser sig överlägsen i driva den mest sannolika historian vare sig den är sann eller falsk, då hon har en övertro till sig själv.

När det gäller lögner generellt, så uppkommer dom i princip alltid när personen har något att vinna på lögnen. J är tillräckligt smart för att förstå att genom M s delaktighet så görs gärningen värre. Det ska då ställas mot att M får ta en ytterst liten del av skulden. Bortser man från det juridiska, så skulle väl inte någon kunna klandra M för att ha tagit bort T s händer för att skydda J och hållit fast dom några sekunder. För mig är det inte alls logiskt.
Citera
2023-04-18, 17:44
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Hela jämförelsen med Putin är ju ganska korkad, det är ju indirekt Putin som är mördaren, men så är det ju inte med i detta fall, det skulle innebära att MH skulle dömas för anstiftan till mord? 😆

Är du korkad? lägg dig inte i en konversation när du inte fattar vad den handlar om...

Personen påstår att MH är oskyldig för att det inte var hon som mördade Tove... utan JLJ så då är frågan är Putin oskyldig då eftersom det inte är han som är i Ukraina och skjuter folk... seriöst ni MH runkare är fan tröga.
Citera
2023-04-18, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Så man har inte flyttat på MH? Undrar varför?

NU analyserar Lapidus fallet i Tv4.
Han försvarar Clea om det ev kräks i lungor
Citera
2023-04-18, 17:46
Medlem
Citat:
Är du korkad? lägg dig inte i en konversation när du inte fattar vad den handlar om...

Personen påstår att MH är oskyldig för att det inte var hon som mördade Tove... utan JLJ så då är frågan är Putin oskyldig då eftersom det inte är han som är i Ukraina och skjuter folk... seriöst ni MH runkare är fan tröga.

Nej fortfarande riktigt korkad jämförelse ifrån din sida.
Citera
2023-04-18, 17:46
Medlem
sybels avatar
Citat:
Jag tror inte ostraffad biten gäller vid ett sådant här allvarligt brott... kanske om hon rånat en affär eller något.

Det vore ett hån mot offret och familjen om de skulle ge straffrabatt pga ung och ostraffad.
Jag vill minnas att Sangborn rabblade lite av varje som hon ansåg förmildrande, därav min fundering. Om det vore lagvidrigt borde hon ju inte tagit upp det, tänker jag.
Citera
2023-04-18, 17:47
Medlem
flashmaners avatar
Lapidus på TV4 just nu.

Fan vad trist med en "expert" som Lapidus som inte ens har koll på så grundläggande grejer som skillnaden på ett preliminärt rättsmedicinskt protokoll och ett slutligt. Och i detta fallet vilken del av utredningen som inte var gjort i den preliminära och varför informationen som ändrade därför ändrades till den slutliga. Vi får hoppas att rätten har bättre fattningsförmåga än Lapidus på den punkten. Förklaringen fanns ju där och var helt saklig och faktabaserad.

Han förefaller vara illa insatt i ärendet, rent generellt.
Citera
2023-04-18, 17:48
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Nej fortfarande riktigt korkad jämförelse ifrån din sida.

Att du inte förstår den gör den inte korkad

Men så är ni MH diggare inte speciellt smarta heller.

Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag vill minnas att Sangborn rabblade lite av varje som hon ansåg förmildrande, därav min fundering. Om det vore lagvidrigt borde hon ju inte tagit upp det, tänker jag.

Vad Sangborn säger tar jag med en stor skopa salt efter hennes uppträdande i rätten...
Citera
2023-04-18, 17:50
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner

Imorgon kommer domen, sedan blir det sannolikt överklaganden, så hon lär bli kvar på häktet där i Hinseberg en tid framöver.

Frågan är Maja, varför hon inte blivit flyttad. Är det en indikation på att hon frias från mordanklagelsen och får ett kortare fängelsestraff än två år, tro.
Du kan ju lyssna på Cleas bästis på efter fem på tv4 nu...
Citera
2023-04-18, 17:50
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner

Får hon komma hem till villan i Vetlanda i morgon?
Är hon välkommen tillbaka dit?
Är hon välkommen tillbaka till Pingstkyrkan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in