2023-04-18, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Absolut, något annat har jag inte påstått. De tre uppsåten är ju avsiktsuppsåt, insiktsuppsåt och likgiltighetsuppsåt.

Här kommer en till fråga från min sida då.

Om det skulle anses vara bevisat att MH hade likgiltighetsuppsåt vid tiden för mordet. Dvs, hon sov inte (rimligt antagande att TR gör till följd av en ej trovärdig historia från MH, hälsoappen samt därtill övrigt oljud i lägenheten) och att TR då gör antagandet att hon var likgiltig för vad som skulle ske/sker med TT.

Det finns ju inga övriga bevis för hennes aktiva deltagande i mordet. Måste det alltid finnas bevis för att personen aktivt deltagit i själva gärningen (stypningen) för att fällas som medgärningsman?
Citera
2023-04-18, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Tack. Och det krävs inte heller gemensam brottsplan utan den andre medgärningsmannen kan ansluta till den förstes handlingar har HD klargjort nyligen.

Så det innebär att Johanna t ex skulle kunna haft avsiktsuppsåt när de övertalade Tove att hänga med efter Nöjet. Maja skulle ha kunnat vara oinvigd och utan uppsåt. När Johanna påbörjat en misshandel av Tove i lägenheten kan Maja ha anslutit, genom att ingripa på Johannas sida i tumultet mellan Johanna och Tove. Och genom att Maja varit likgiltig för om hennes och Johannas gemensamma handlande mot Tove resulterade i om Tove dog så är Maja också skyldigt till mord, genom ett handlande tillsammans och i samförstånd med Johanna.

Jag ställde precis en liknande fråga till skribenten

Min fråga förde samma resonemang förutom att jag undrar hur mycket aktivitet från MH som behöver bevisas, om det finns något liknande fall eller praxis. Dvs MH ansluter men som en passiv person till mordet, för mer än så är inte bevisat.
Citera
2023-04-18, 13:47
Medlem
Citat:
Tack. Och det krävs inte heller gemensam brottsplan utan den andre medgärningsmannen kan ansluta till den förstes handlingar har HD klargjort nyligen.

Så det innebär att Johanna t ex skulle kunna haft avsiktsuppsåt när de övertalade Tove att hänga med efter Nöjet. Maja skulle ha kunnat vara oinvigd och utan uppsåt. När Johanna påbörjat en misshandel av Tove i lägenheten kan Maja ha anslutit, genom att ingripa på Johannas sida i tumultet mellan Johanna och Tove. Och genom att Maja varit likgiltig för om hennes och Johannas gemensamma handlande mot Tove resulterade i om Tove dog så är Maja också skyldigt till mord, genom ett handlande tillsammans och i samförstånd med Johanna.

Ja, exakt. Jag tror att uttrycket "led i gemensam brottsplan" använts och tolkats på olika sätt. För det krävs ju inte att den/dom som medverkar känner till detaljerna i brottsplanen eller känner till den ursprungliga brottsplanen. Givetvis kan den medverkande "hoppa in i gärningen", vilket då gör att en "ny brottsplan" dom två emellan sätts i verket.
Citera
2023-04-18, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jo, visst har hon haft otaliga möjligheter. Det skulle vara om allt kommit ifatt henne och hon insett att det var sista chansen.

Önskan om lyckta dörrar kan tolkas på många sätt. Som Svegfors framförde det föreföll det främst handla om offentligheten.

Det känns fortfarande ytterst osäkert hur rätten kommer att bedöma allt. Jag kan se alla utfall som tänkbara, men det skulle kännas mest tryggt med ett samstämmigt beslut, tycker jag, oavsett om jag är enig eller ej.
Vi har ju sett här att det är flera passager som vi tolkat på olika sätt och kommit fram till olika slutsatser avseende helheten.

Domen kommer ju imorgon så då kan man väl försöka sig på sig en gissning. Det är osäkert utifrån teknisk bevisning som vanligtvis finns, och är spiken i kistan för många gm. Men som helhet tycker jag inte det är några större frågetecken kring bådas delaktighet, före, efter och även under mordet.

M s historia om vad som hände i lägenheten tror jag rätten kommer lämna därhän. Där går dom på delar av J s historia som kan styrkas med stödbevisning. Båda kommer dömas för mord och grovt gravfridsbrott. Likgiltighetsuppsåt för M som får 14 år och J avsiktsuppsåt som får 18 år.
Citera
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Här kommer en till fråga från min sida då.

Om det skulle anses vara bevisat att MH hade likgiltighetsuppsåt vid tiden för mordet. Dvs, hon sov inte (rimligt antagande att TR gör till följd av en ej trovärdig historia från MH, hälsoappen samt därtill övrigt oljud i lägenheten) och att TR då gör antagandet att hon var likgiltig för vad som skulle ske/sker med TT.

Det finns ju inga övriga bevis för hennes aktiva deltagande i mordet. Måste det alltid finnas bevis för att personen aktivt deltagit i själva gärningen (stypningen) för att fällas som medgärningsman?

Hälsoappen går ju att tolka till höger och vänster, fram och tillbaka!

Var det ens MH som rörde på den? Mobilen asså

Blir mkt förvånad om Maja döms för mord imorgon, i stort sett obefintlig chans

Hon kommer ju att dömas för grifte, frågan är om dom dömer för medhjälp? Keine anung!

Dom har den möjligheten
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Beror väl oxå på vilken snut ifråga som skriver ut förhöret!

En del utelämnar "eh", "mm" medans andra inkluderar det med noggranhet in absurdum!

Tycker att alla "öhh", "mmm" och liknande är jättebra att de kommer på pränt. För den (vi) som sen läser kan då lättare läsa av sinnesstämning, tveksamheter och rena lögner.
Citera
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Om hon har ett så starkt behov av att hämnas, varför lägger hon då inte mer skuld på Maja? Johanna hade kunnat påstå vad som helst, hon hade kunnat lagt hela ansvaret på Maja. Hon hade kunnat sagt att Maja fällde Tove, eller att det var Maja som ströp henne. Du kan ju inte påstå att Johanna har ett starkt behov av att hämnas, när hon tar på sig 95% av mordet själv.

Du påstår att Maja är helt underkuvad Johanna. Men hur går det ihop med att det är Maja som berättar om dumpningen,m? Mer underkuvad än så är hon inte. Det kan hon självständigt berätta om, eller hur?

Så varför skulle inte hennes berättelse om hur hon snappar med Johanna vara lika självständig? Det är Maja själv som berättar om morgonen efter mordet för polisen. Johanna är inte i rummet och påverkar. Maja väljer sina ord själv, precis som när hon berättar om dumpningen. Hon beskriver snappandet med Johanna 1 timme efter mordet i väldigt vardagliga, oberörda termer. Att skicka bilder på sina ansikten till varann är något man gör när man inte har nåt att annat att gör, när man har tråkigt. Detta beskriver hon att de gör 1 timme efter dumpningen, 2 timmar efter mordet. Stämningen är ”inget speciellt.”

Hon beskriver inte att hon är tvingad till nåt av Johanna, eller att Johanna tjatar om att hon ska hålla tyst, eller att hon ligger och gråter i sin säng. Hon beskriver att hon snappar ansiktsbilder och att hon spelar mobilspel.

Jag påstår ingenting. Allt är ju bara spekulationer v det jag tycker mig se.

Jag har skrivit många inlägg om varför jag tror att Johanna inte lägger all skuld eller mer av skulden på Maja.

Skulle det se trovärdigt ut med all den historik och allt de har på Johanna med sökningar mm?
Jag tror att Johanna ser en utväg här, och det är att bara fällas för gravfridbrottet och sedan komma undan med vållande till annans död.

Om hon skulle börja anklaga Maja för mycket mer, skulle det inte anses trovärdigt, särskilt senare när hon konfronteras hårt med mordbränningarna också (samma dag som hon får besked om misstanke om mordbränningarna och natkotikabrottet).

Risken skulle vara att bli fälld för mordet, det som hon nu genom att ligga så nära sanningen som möjligt, tror att hon ska kunna slingra sig ur, genom att hävda olycka och att Tove antingen slog i huvudet för hårt eller att det var kräkningarna som orsakade döden.

Nej, jag lite noll på Johanna och ser likheter md andra mördare som är extrema i att ljuga. De ljuger inte som du och jag, med enkal lögner.

De lägger upp strategier.
Och hämnden, den ligger alltid på lurpass...

Det hatet är inte att förakta heller. Inte tt jämföra med det ogillande man själv kan bära mot någon. Här lagras det upp under lång tid, och inget är någonsin förlåtet.
Citera
2023-04-18, 13:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ducka?
Är det inte ett ganska otrevligt sätt att diskutera på?

Jag har aldrig sagt att det är ok att vare sig ljuga, dumpa kroppar och hålla tyst om det, hålla tyst om mordbränningar eller andra saker som Maja bevisligen har gjort. Inte heller att det skulle vara ok men mord. Bara att läsa mina tidigare inlägg.

Majas beteende kan diskuteras och försöka förstås, men du sitter inte ensam inne med någon universalsanning om vare sig vad gäller mordet eller hennes beteende.

Ingen här inne kan ge något definitivt svar på hur hon funkar, hur samspelet mellan Johanna och Maja sett ut, exakt vad Maja har gjort eller inte har gjort vad gäller mordet och varför Maja har varit med vid dumpingen.

Vi gissar alla.

Ingen vet säkert, vi kan bara försöka tolka det som finns i stämningsansökan, FUP, och vad vi utläst från direktrapporteringen från rättegången.

Det Maja säger vet jag inte om jag kan utläsa av de digitala analyserna, kontakterna och positionerna i vare sig Majas eller Johannas mobil, men det utesluter kanske inte att det har skett?

Samtidigt har man ju kunnat se positioner via mobilen (A 153/167) av bl a Snap.
"Positioneringar kopplat till Snapchat har inhämtats under perioden
2022-10-16 – 2022-10-17. Positioneringar märks ut med en cirkel på
kartorna. Precisionen på dessa positioneringar är mellan ± 4,96 meter –
39,66 meter.
"
Så man får väl granska detta närmare om det förekommit Snap en timmer efter dumpningen mellan Johanna och Maja.

Det jag kan se är A 153/344

"Fram till kl. 16:02:52 finns användaraktivitet på telefonen bl.a. genom olika sociala
appar och spel. Vid tidpunkten inkommer ett SMS från Johanna som lyder: ”Har du
videor och bilder från helgen? ”. Varpå Maja skickar bilder och videos från både
Göteborgsresan på fredagen och festandet på lördagen."

Dumpningen sker mellan 04:25- 04:50, och 05:40 är Maja hemma igen. Och det ser inte ut som att något Snap sker där vid den tiden, utom från A*lbin?

A 153/345 (A 153/38)

Majas mobil:
"Kl. 05:39:43 positionerar telefonen vid Orkestervägen, där Maja bor.
Kl. 05:48:27 kopplas telefonen ihop, via Bluetooth, med ett par AirPods Pro.
Kl. 05:50 spelar telefonen bl.a. ett mobilspel vid namn Dream Games: Royal Match.
Kl. 05.53:00 skickar Albin Warrén, Toves pojkvän, ett meddelande på Snapchat med
innehållet: ”Är Tove med er?”. Detta besvaras inte vid tidpunkten.
Kl. 06:02:27 startas applikationen Pinterest.
Kl. 07:00 ser telefonen ut att upphöra i aktivitet.
Kl.12:06 aktivitet återupptas.
Kl. 12:11:05 svarar Maja på Albin Warréns Snapchat meddelande som inkom kl. 05:53.
Hon skriver ”Nej hon gick hem”.
Fram till kl. 16:02:52 finns användaraktivitet på telefonen bl.a. genom olika sociala
appar och spel. Vid tidpunkten inkommer ett SMS från Johanna som lyder: ”Har du
videor och bilder från helgen? ”. Varpå Maja skickar bilder och videos från både
Göteborgsresan på fredagen och festandet på lördagen.
Kl. 17:51:22 skickar Johanna nytt SMS med innehållet: ”Hallå” följt av ”Ska vi åka en
sväng?”.
Kl. 17:54:25 ringer sedan Johanna till Maja och samtalet varar i 2 minuter 6 sekunder.
Kl. 18:36:45 skriver Johanna ett SMS med innehållet: ”Här”.
Kl. 18:56:06 positionerar Majas telefon vid området Illharjen.
"

A153/ 173 + 191, Johannas mobil:
"Klockan 05:29 positionerar Johanna Janssons telefon (blå cirkel) i närheten av
sin bostad på Storgatan 71, Vetlanda. Några minuter senare, klockan 05:34,
positionerar Johanna Janssons telefon i närheten av Maja Hellmans bostad på
Orkestervägen 21, Vetlanda.
Storgatan 71
Orkestervägen 21
Klockan 06:00 och 06:01 förekommer samtal/samtalsförsök från Johanna
Janssons telefon till Albin Warréns telefon.
Mellan klockan 08:54 – 11:12 förekommer samtal- och SMS-trafik till och
från Johanna Janssons telefon.
Mellan klockan 06:00 – 11:00 positionerar Johanna Janssons telefon (blå och
grön cirkel) i närheten av mammans bostad.
Mammans bostad är belägen på Vasagatan i Vetlanda, vilket är inom
täckningsområdet för den basstation/cell som Johanna Janssons telefon kopplar
upp mot under den
telefontrafik som
sker mellan klockan
06:00 – 11:12.
Vasagatan 26
Storgatan 71
När de SMS som inkommer klockan 12:03 samt 14:38 kopplar Johanna Janssons
telefon upp mot basstation VL Kvarngryte O 90°. Under resterande trafik mellan
12:25 -- 17:54 kopplar Johanna Janssons telefon upp mot och Biltingaled NV 330°.
Johanna Janssons telefon positionerar i närheten av pappans bostad i Hadderödje,
Nye (grön, blå och röd cirkel). Positioneringarna sker kontinuerligt under tidsperioden
12:24 – 13:09, 15:19 – 16:21 samt klockan 17:27 och 18:18.
"
Maja uppger själv i förhör att hon snappar med Johanna på morgonen efter mordet. Menar du att hon inte talar sanning?

Johannas beteende kan också diskuteras och förstås, men av någon anledning görs det inte. Det blir väldigt subjektivt och ett ursäktande av Majas beteende och handlingar. Det finns ett brottsoffer här och det är Tove. Hon har redan fått sin dom och det var en dödsdom. Johanna och Maja riskerar inte ens samma dom de själva dömde ut. Ska någon av dem också få förståelse måste man enligt mig vara väldigt säker på att de förtjänar det.
Citera
2023-04-18, 13:52
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Min fetning. M säger så här i sitt sista förhör.

M:Och ja då står vi utanför och väntar på Tove och jag går in någon gång där för att kolla ifall hon är på väg ut. Jag, eller sen kommer hon ut helt enkelt och då frågar Johanna om Tove vill följa med hem till Johanna med mig då och Tove, ja säger att så länge det är liksom lugnt och det inte blir något slagsmål så går det bra.

För mig låter det orimligt att M skulle säga "ja säger att så länge det är liksom lugnt och det inte blir något slagsmål så går det bra" inför T och J. Det låter helt utanför hennes karaktär att säga något sådant. Har hon nånsin ställt ett krav på J tidigare?

Ett annat stycke i samma förhör som jag reagerade på.
M: Ja jag går tillbaka till sängen. Eh, ja sen vaknar jag igen, eh, och känner då också att jag
mår inte bra liksom. Eh, så då går jag till toan och då märker jag att Tove är inte där längre så
jag frågar Johanna vart Tove, var Tove är helt enkelt och hon säger till mig då att Albin har
kört hem henne. Eh, och ja. Eh, jag säger sen också att, att jag är hungrig och behöver äta
något och ja Johanna åker, nej vänta. Johanna går först, eh, ja men ut i lägenheten och ska åka
och sen så mötte, säger hon att hon mötte grannen i trappan. Eh, och kommer upp igen då och
säger då att hon mötte grannen i trappan. Eh, eh, och hon lämnar nycklar och sina bilnycklar
och så och sen så åker hon till Donken med grannen

Hela det här stycket låter som ett dåligt försök att matcha ihop kända fakta med sin lögn.
Inte skulle väl J vara så klantig att säga att Albin kört henne hem? Det skulle M få redan dagen efter att han inte gjort. Och varför går hon tillbaks för att lämna sina nycklar och bilnycklar?
Hm! Nej, att T skulle sagt så när det inte ens förefaller varit något uppseendeväckande bråk, låter inte särskilt troligt. Att M själv skulle kommit på meningen, tror jag heller inte. Då återstår att J torde yttrat det.
Då köper jag din slutsats att M borde varit medveten om att risken för våld förelåg

Ditt sista citat låter lite desperat, ett enda sammelsurium av ursprungslögnen, kronologisk blandning av händelser, något diffust minne av nycklar och sedan Albin på det, eftersom Ts cykel stod kvar.

Det är inte helt otänkbart att M kom på Albin själv om hon kanske glömt att J flyttade cykeln, men mer troligt har hon och J ventilerat det som möjligt scenarium.

Jo, jag får tillstå att M förmodligen är mer insyltad och informerad än vad jag trodde från början.
Återstår att även övertyga mig om Ms deltagande i badrummet.
Citera
2023-04-18, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Hälsoappen går ju att tolka till höger och vänster, fram och tillbaka!

Var det ens MH som rörde på den? Mobilen asså

Blir mkt förvånad om Maja döms för mord imorgon, i stort sett obefintlig chans

Hon kommer ju att dömas för grifte, frågan är om dom dömer för medhjälp? Keine anung!

Dom har den möjligheten

Ja, men utan att lägga någon större värdering vid det så får vi anta att MH använder sin egen mobil och den visar viss aktivitet under de kritiska 50 minuterna i lägenheten. Menar inte att informationen från hälsoappen är något klockrent bevis som styrker mord eller för något annat utan som en del i ovan flera nämnda indicier som gör att man kan göra antagandet att hon inte sov, självklart går det inte att göra antaganden om vad hon aktivt gjorde. Men rimligt att göra ett antagande att hon inte sov där hälsoappen är ett del i ett par indicier som säger att det är ett orimligt antagande att hon skulle sova igenom dessa 50 minuter i lägenheten.
Citera
2023-04-18, 14:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Maja uppger själv i förhör att hon snappar med Johanna på morgonen efter mordet. Menar du att hon inte talar sanning?

Johannas beteende kan också diskuteras och förstås, men av någon anledning görs det inte. Det blir väldigt subjektivt och ett ursäktande av Majas beteende och handlingar. Det finns ett brottsoffer här och det är Tove. Hon har redan fått sin dom och det var en dödsdom. Johanna och Maja riskerar inte ens samma dom de själva dömde ut. Ska någon av dem också få förståelse måste man enligt mig vara väldigt säker på att de förtjänar det.

Det kanske hon inte gör, alltså ljuger.
Men kan du hitta ånågot sådant Snap?

Snap från Albin hitta vi.
Det är väl ändå viktiga delar att visa, liksom blder på katter, rådjur och bilden på Johann i liggande position

A 153/346

"Kl. 22:45:48 inkommer en Snap från Johanna."

Så varför är dessa andra Snap inte med??

Du kanske kan hitta klockslag med uppkopllingar för Majas och Johannas mobiler på mastkartor/positioneringar eller liknande, men som jag ser det nu hittar jag inget bevis för något snapande en timmer efter dumpningen.

Kanske Maja blandar ihop vad som hände när? Med det som hände där på em när Johanna ber om bilder från Gtg.

När allt kommer omkring borde det vara ganska omtumlande allt.
Citera
2023-04-18, 14:11
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Ja, men utan att lägga någon större värdering vid det så får vi anta att MH använder sin egen mobil och den visar viss aktivitet under de kritiska 50 minuterna i lägenheten. Menar inte att informationen från hälsoappen är något klockrent bevis som styrker mord eller för något annat utan som en del i ovan flera nämnda indicier som gör att man kan göra antagandet att hon inte sov, självklart går det inte att göra antaganden om vad hon aktivt gjorde. Men rimligt att göra ett antagande att hon inte sov där hälsoappen är ett del i ett par indicier som säger att det är ett orimligt antagande att hon skulle sova igenom dessa 50 minuter i lägenheten.

Är enig om att MH inte sov
Hon var mer eller mindre medveten om vad som skedde, kanske till och med delaktig!

Men 0243 aktivitet på Majas mobil? Kommer vi någonsin få klarhet i den?

Johanna ska möjligtvis flytta en fåkkin jävla bike, eventuellt köra fram en bil!

Det stämmer ju JÄVLIGT BRA med Johannas möte med grannen! Asså att Johanna har tagit Majas telefon, vid första mötet!? Hon öppnar dörren första gången, möter grannen och springer upp för att hämta nåt

ANDRA GÅNGEN HAR HON MED PLÅNBOK/KÖRKORT SAMT SIN EGEN MOBIL!

Johannas mål är ju inte att transportera ett lik, när hon möter grannen (initialt)

Hon ska förbereda!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in